Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Doen we dat, wikkelverhouding ziet er in ieder geval uit volgens opgave datasheet, 1:12.
tgl20003.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, andere Indel trafo eraan geknoopt en dat gaat gelijk al stukken beter. Hieronder twee screenshots direct uit de oscilloscoop.
SCR0014.PNG
Dit is de ingang (CH2) en de uitgang (CH1) met een 1kHz in 8 Ohm tegen vastlopen aan, hieruit volgt:

Vrms=(1/sqrt2)*Vpeak > Vrms=0.707*Vpeak hieruit volgt voor Vpeakpeak > Vrms=0.353*Vpp

Vrms=0.353*27.5 > Vrms=9.7V

Voor het uitgangsvermogen geldt dan:

P=I*V > P=I^2*R > P=V^2/R > P=9.7^2/8 > P=11.8W

Kortom, de vlag kan uit :yeah:

Ook de 20kHz blokgolf komt er nu netjes uit, met absoluut geen ringing of wat dan ook :yeah:
SCR0015.PNG
Nu nogmaals alles nalopen en dan kunnen we beginnen met schaven aan 't ontwerp.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Op 1kHz gaat het wel, maar hoe zit 't met de zelfinduktie en daarmee het laag ?
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Op 1kHz gaat het wel, maar hoe zit 't met de zelfinduktie en daarmee het laag?
Zie onderstaande screenshots, op 20Hz heeft de trafo het moeilijk, op 50Hz gaat het al stukken beter.
SCR0016.PNG
SCR0018.PNG
Voor wat betreft de zelfinductie heb ik je methode met de 10 Ohm weerstand toegepast:

Ik meet 0.6V over 10Ω, dus 60mA door de primaire wikkeling, met 66V is dan Xpri = 66/0.06 = 1100 Ohm bij 50Hz, voor L volgt dan:

Lpri=Xpri/2*pi*f
Lpri=1100/2*3.141*50
Lpri=1100/314
Lpri=3.5H
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Al ongeveer net zo slecht als de /005, 50Hz is wel de ondergrens dan.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Al ongeveer net zo slecht als de /005, 50Hz is wel de ondergrens dan.
Anne
Mja, ik knutsel zo even de Amplimo erin, variety is the spice of life zoals ze dat zo mooi zeggen :rofl: ...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
, variety is the spice of life zoals ze dat zo mooi zeggen :rofl: ...
Vandaar de brexit zeker :lol:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
SSassen schreef:
, variety is the spice of life zoals ze dat zo mooi zeggen :rofl: ...
Vandaar de brexit zeker :lol:
Anne
Nee, da's vanwege worst en andere zwaar op de maag liggende zaken tijdens 't ontbijt, en 4x per dag thee ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, we hebben een winnaar!

Toroidy TTG-6C33CPP - 20Hz net voor vastlopen
SCR0020.PNG
Meting zelfinductie

Ik meet 0.235V over 10Ω, dus 23.5mA door de primaire wikkeling, met 66V is dan Xpri = 66/0.0235 = 2809 Ohm bij 50Hz, voor L volgt dan:

Lpri=Xpri/2*pi*f
Lpri=2809/2*3.141*50
Lpri=2809/314
Lpri=8.9H

Amplimo VDV1324-SEE - 20Hz net voor vastlopen
SCR0019.PNG
Meting zelfinductie

Ik meet 0.45V over 10Ω, dus 45mA door de primaire wikkeling, met 66V is dan Xpri = 66/0.045 = 1467 Ohm bij 50Hz, voor L volgt dan:

Lpri=Xpri/2*pi*f
Lpri=1467/2*3.141*50
Lpri=1467/314
Lpri=4.7H

Kortom de Toroidy TTG-6C33CPP is hier duidelijk de betere uitgangstrafo.
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door erik1977 »

Eigenlijk best verassend, je was toch helemaal niet zo gecharmeerd van de producten van onze Poolse vrienden?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

erik1977 schreef:
Eigenlijk best verassend, je was toch helemaal niet zo gecharmeerd van de producten van onze Poolse vrienden?
Ik ben niet idolaat van de glimmend verchroomde kappen die ze gebruiken, voor de rest fabriceren ze voor zover ik ben geïnformeerd prima transformatoren?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Shadow »

Wel als ze gewikkeld zijn voor de Vodka euhhh lunch :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Goed, we hebben een winnaar!

Toroidy TTG-6C33CPP
Meting zelfinductie
Lpri=8.9H
Valt de Pool ook weer 's mee :D
Amplimo VDV1324-SEE
Meting zelfinductie
Lpri=4.7H
Wat maar weer raar is :(
Menno geeft 9H op :?
Kortom de Toroidy TTG-6C33CPP is hier duidelijk de betere uitgangstrafo.
En niet de duurste kan er ook nog een :beer: vanaf :D
Nu nog zien of den deze het ook goed doet in 't hoog :-$ En, voor het schema, wat is de gelijkstroomweerstand van de primaire ?
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Nu nog zien of den deze het ook goed doet in 't hoog :-$ En, voor het schema, wat is de gelijkstroomweerstand van de primaire ?
Anne
Zesentwintig en een halve Ohm :mrgreen:
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ik meen te zien dat de indel een zeer grote luchtspleet heeft, ik schat wel een 0,7mm. Leuk maar heeft ook zijn keerzijde...lage zelfinductie. Dan moeten ze veel wikkelen maar dat is dus niet gebeurd. Komt nog eens bij het is EI materiaal. Maar, je kan de luchtspleet waarschijnlijk wel iets kleiner maken, halveren kom je wel mee weg als die inderdaad 0,7mm is. Meten is weten.....

In ieder geval fijn te zien dat de zwaarste trafo het ook het beste doet in het laag. Ik zie zo vaak veel te kleine trafo's voor SE, ga je nooit fatsoenlijk laag uit halen (en dat is toch al moeilijk bij SE)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Ah!buis schreef:
Nu nog zien of den deze het ook goed doet in 't hoog :-$ En, voor het schema, wat is de gelijkstroomweerstand van de primaire ?
Anne
Zesentwintig en een halve Ohm :mrgreen:
Blijven rare toestanden met die trafogegevens.
Klopte het al niet bij VdV blijkt voor de TTG-6C33CSE (niet TTG-6C33CPP !) ook al :(
Je vindt ~9H en het datablad beweert 31H :? De =weerstand klopt dan weer wel, opgegeven 26,6Ω.
Nu heet die trafo voor 600Ω primair en dat is dan ook weer raar met 9H.
Trafo verhouding ook maar 's nazien ?
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ben even aan 't stoeien in de simulator, maar ergens gaat er iets mis want ik heb op 't knooppunt R12/R13 bijna 80fV, (ja, femto) staan en da's echt een beetje teveel van 't goede, moet even kijken waar 't misgaat.
6c33_schematic.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Trafo verhouding ook maar 's nazien?
U vraagt wij draaien!

N=12.2 van primair naar 4 Ohm secundair
N=8.6 van primair naar 8 Ohm secundair
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
Ben even aan 't stoeien in de simulator, maar ergens gaat er iets mis want ik heb op 't knooppunt R12/R13 bijna 80fV, (ja, femto) staan en da's echt een beetje teveel van 't goede, moet even kijken waar 't misgaat.

6c33_schematic.jpg
Zekering plaatsen, voorkomt ellende :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
N=12.2 van primair naar 4 Ohm secundair
N=8.6 van primair naar 8 Ohm secundair
Dus idd 600Ω dan is die 9H heel mooi :D
Ben even aan 't stoeien in de simulator, maar ergens gaat er iets mis want ik heb op 't knooppunt R12/R13 bijna 80fV, (ja, femto) staan en da's echt een beetje teveel van 't goede, moet even kijken waar 't misgaat.
Waarschijnlijk de lekstroomvan C2, niks bijzonders.
Klopt de trafoverhouding zo wel ?Ik kom op 450Ω (8,9/0,16x8)
De instelling 6C33 is hier Va=225V Ia=120mA Vg=-87V ,klopt met grafiek :D
Verander R7 naar 1M5 en R4 = 510Ω , beetje duimgezogen O:)
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Zo ongeveer dan, wat mij betreft kunnen we wat meer stroom door de 6C33 sturen, trafo kan het makkelijk hebben met Idc=600mA tenslotte :D
6c33_schematic_001.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Zeg Anne, ik heb nog wat Hammond 157G, 30H, 40mA, 600R, smoorspoelen liggen, als ik die er nu eens als volgt in knutsel (L3 in serie met de 10K)?
6c33_schematic_002.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Zeg Anne, ik heb nog wat Hammond 157G, 30H, 40mA, 600R, smoorspoelen liggen, als ik die er nu eens als volgt in knutsel (L3 in serie met de 10K)?
Dat doet niks.Enkel de
belasing van 10k is van de eind kathode verdwenen.
Nu heb je de trafo van 450 naar 1k2 verandert :?
Er loopt nu ong 200mA, zakt de 600V wel wat. En hoezo R13 groter ? Met 1k is het al minder dan eerst (tap 11Ω).
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
SSassen schreef:
Zeg Anne, ik heb nog wat Hammond 157G, 30H, 40mA, 600R, smoorspoelen liggen, als ik die er nu eens als volgt in knutsel (L3 in serie met de 10K)?
Dat doet niks.Enkel de
belasing van 10k is van de eind kathode verdwenen.
Nu heb je de trafo van 450 naar 1k2 verandert :?
Er loopt nu ong 200mA, zakt de 600V wel wat. En hoezo R13 groter ? Met 1k is het al minder dan eerst (tap 11Ω).
Anne
Mja, zo'n vermoeden had ik al. R13 is 2K2 ivm. ~20x versterking. Zullen we d'r een 3.5mA CCS in klussen ipv. de 68K, depletion mode MOSFETs enzo? :rock: :bakkie: ...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
R13 is 2K2 ivm. ~20x versterking. Zullen we d'r een 3.5mA CCS in klussen ipv. de 68K, depletion mode MOSFETs enzo? :rock: :bakkie: ...
Ach ja, de tegenkoppeling is altijd nog wel aan de behoefte aan te passen.
Beetje spelen met een stroombrom waarom niet, 't is maar simulatie.
In 't echt zou ik er de 6C33 niet aan wagen, de spanningsval over de 62k bepaald de negatieve roosterspanning, is met een stroombron nogal labiel 8-[
Anne
Plaats reactie