Composite versterker "De brainstorm"

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Kappa7 »

Kan mooi de knijpdoos achter het raampje plaats nemen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door ds23man »

En dan zeggen dat ik draadjes verziek........
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

Ziet er idd meer dan netjes uit (nee niet de kast :? ).Dat kleine krabbeltje bij oversturen stelt ook niks voor, kan veel erger.Mot je 'm maar niet te hard zetten, eigen schuld :-$ .
Nooit met zo'n digitaal ding gewerkt, leek een oscillatie op de flanken, zijn de stapjes van de scoop zeker.Op de ingang zit nml ook zo'n stapje, analoog ziet het er zo niet uit.
Zeker nog iets gedaan om de bandbreedte te beperken, de opgaande flank schiet niet door maar rond wat af, iets van 150kHz ?
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door knuisje »

Kastje is wel breed maar heel ondiep. Het zichtbare deel blijft zitten. Het uiterlijk is na een poetsbeurt met Poorboys zodanig dat ik hem niet kon laten staan.

Ach het is weer eens wat anders dan een Hifi2000 kastje. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Die stapjes zijn meer de pixels van het "bevroren" display Anne. Real time zie je die niet meer en middelen uit.

Ja ik heb de bandbreedte begrensd met 1k /1nf (167 kHz). Bij audio is het niet echt nodig maar het houdt ook de HF rommel tegen. Het is min of meer ook gedaan om te voorkomen dat de LM3886 tegen zijn slew limit aan gaat lopen bij hf signalen.

@ Knuisje.

Nou ja de meeste hardware heb je, al zit er niet een noemenswaardig koelprofiel in wat bruikbaar is. W.d.b. heb ik nog wel 2 Fischer profieltjes liggen van 150mm x 50mm en 25 mm hoge ribben als je daarom verlegen zit.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door knuisje »

Die koelprofielen neem ik graag van je over Peter!

Lees ik het goed af dat de versterker klipt bij een een ingangssignaal van 4Vpp, dus 1.4Vrms?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Ok, leg ze apart ;) Hij is daar al wel een stuk overstuurd. Hij clipt bij mij met 35V voeding bij 22V_rms in 8 ohm. Hij versterkt 21x dus dat is bij net iets meer dan 1V_rms. Nominaal is ie dus zeg 1V_rms voor 50W in 8 ohm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Pjotr schreef:
.......... Heb nu die zilveren in Frankrijk besteld, die heeft toch wat meer cachet en is weer eens wat anders :mrgreen:
Vanmorgen door DPD om ca. 10:00 uur bezorgd! Best wel snel. Is een mooie stevige degelijke kast, plaatwerk is 3mm. Afwerking echter wel "Chinees" hier en daar om het zo te zeggen. Echt hinderlijk is het niet, het past allemaal nauwkeurig en voor dat geld kan ik het zelf niet maken of laten maken ;)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

Achja, en afwerking kun je zelf ook nog wel iets bijschaven, als het storend is. Correcte tent touwens. Had er knoppen besteld, na 2 maand nog steeds niets, stond overigens ook op de website dat ze niet direct leverbaar waren. Maar eens een mailtje gestuurd, stonden nog steeds op nalevering. Mailtje terug dat de levertijd onbekend was en of ik m'n vooruitbetaalde geld terug wilde, wat ik heb gedaan, werd direct terug gestort.
Keek naar aanleiding van jou verhaal weer eens, stonden nu gewoon als voorraad op de site. Opnieuw besteld, net een mail gekregen dat ze verstuurd zijn :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door ray5150 »

:foto:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
:foto:
Die stonden er toch al een paar dagen? :shock: http://www.audiophonics.fr/en/aluminium ... -9961.html

(Even naar beneden scrollen)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

Vermoedelijk hoopt Ray een "exploded view" te zien, 't gaat per slot richting nieuwjaar :lol:
Anne
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door cve »

Pjotr schreef:
Ok, leg ze apart ;) Hij is daar al wel een stuk overstuurd. Hij clipt bij mij met 35V voeding bij 22V_rms in 8 ohm. Hij versterkt 21x dus dat is bij net iets meer dan 1V_rms. Nominaal is ie dus zeg 1V_rms voor 50W in 8 ohm.
Niet dat het zorgwekkend is, integendeel, maar speelt de voeding hier nog een rol in?

Co
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Nee, de voeding speelt geen rol voor de versterking, die bepaalt alleen het maximum uitgangsvermogen. Zie de datasheet (o.a. figuur 33).
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

cve schreef:
Pjotr schreef:
Ok, leg ze apart ;) Hij is daar al wel een stuk overstuurd. Hij clipt bij mij met 35V voeding bij 22V_rms in 8 ohm. Hij versterkt 21x dus dat is bij net iets meer dan 1V_rms. Nominaal is ie dus zeg 1V_rms voor 50W in 8 ohm.
Niet dat het zorgwekkend is, integendeel, maar speelt de voeding hier nog een rol in?

Co
De ingangsspanning voor max. vermogen verandert wel met de voeding.
Ongeveer voedingsspanning min vier gedeeld door éénentwintig is topwaarde van de ingang voor uitsturing.En dat laatste maal nul komma zeven geeft de effektieve ingangsspanning (voor een sinus). Co mpris ? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
cve schreef:
Pjotr schreef:
Ok, leg ze apart ;) Hij is daar al wel een stuk overstuurd. Hij clipt bij mij met 35V voeding bij 22V_rms in 8 ohm. Hij versterkt 21x dus dat is bij net iets meer dan 1V_rms. Nominaal is ie dus zeg 1V_rms voor 50W in 8 ohm.
Niet dat het zorgwekkend is, integendeel, maar speelt de voeding hier nog een rol in?

Co
De ingangsspanning voor max. vermogen verandert wel met de voeding.
Ongeveer voedingsspanning min vier gedeeld door éénentwintig is topwaarde van de ingang voor uitsturing.En dat laatste maal nul komma zeven geeft de effektieve ingangsspanning (voor een sinus). Co mpris ? :lol:
Anne
U krijgt een plakplaatje van de juf :D Maar voor we weer een eind afdwalen, zie even de vraag van Knuisje stukje terug.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Bericht van het front :) Een plaatje van de voedingsresponsie. Trafo 2x24V/120VA met 10.000uF buffer per rail:
PSU-Responsie-8ohm.png
Het is een burst van 150Hz die net niet clipt. Bovenste de output, onderste de +voedingrail. In 8 ohm levert ie zo 56W sinus gedurende de bursts. Mijn speakers zijn 6 ohm voor het grootste gedeelte (en ook minimaal) en dan levert hij 65W met een dergelijk zware uitsturing (voor muziekbegrippen). Moet zeggen, zover kan ik lang niet uitsturen zonder meteen de buren op de stoep te hebben.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

Condensators zijn dik zat zo te zien.De inwendigeweerstand van de voeding valt wat tegen.Trekt iets van 1,2A bij vol vermogen denk ik zo (bij 2x36V = goed 80W) en verliest 2x 4,nogwat V.Is ruim 4 Ω per helft.
Maar ja, wanneer vraag je zoveel vermogen :think: .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

'Tis ook nooit goed bij jou hè Anne :lol: Maar zo simpel werkt het rekensommetje niet... :roll: Kan er natuurlijk een 1000VA trafo inzetten, dan is de spanningsval wat minder maar dat lijkt mij toch een beetje overkill :P 120VA is al aan de ruime kant voor normale muziek weergave, maar die had ik nog liggen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

Hoe kom je erbij :? , is juist heel mooi, hoeft niet meer te zijn :D .
Rekensommetje is idd ook maar een ruwe benadering, geeft een indruk.Alleen wat verwonderd, ruim 10% inzakken.
Anne
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door hannesie »

Grappig, ik zat te denken, hoe vraag ik het of dat nu de condensatoren vet/zwaar genoeg zijn om de voedingsvraag voldoende te beantwoorden, is dan de gele of de blauwe lijn die voldoende snel moet kunnen volgen.

Ik geloof dat ik het goed heb begrepen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Hoe kom je erbij :? , is juist heel mooi, hoeft niet meer te zijn :D .
Rekensommetje is idd ook maar een ruwe benadering, geeft een indruk.Alleen wat verwonderd, ruim 10% inzakken.
Anne
Dan is het goed :D Die 10% is ook precies de regelfactor die de fabrikant van de trafo opgeeft (verschil tussen nullast en nominale last). Bij vol uitsturen is de RMS stroom secundair ongeveer de nominale RMS stroom van de trafo. Maar eigenlijk zegt dat nog niet veel. Punt is dat de "bijlaad" stroompulsen voor de elco's velen malen groter zijn dan de gemiddelde stroom en die bepalen de uiteindelijke spanningsval.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Grappig, ik zat te denken, hoe vraag ik het of dat nu de condensatoren vet/zwaar genoeg zijn om de voedingsvraag voldoende te beantwoorden, is dan de gele of de blauwe lijn die voldoende snel moet kunnen volgen.

Ik geloof dat ik het goed heb begrepen. :mrgreen:
Het gele blok moet onvervormd blijven, mag geen clipping vertonen. Dit is wel een extreme belasting voor de versterker. Met muziek komt dit niet voor, zelfs niet met de Kodo drummers :mrgreen:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door MarcoSQ »

Gefeliciteerd beiden met dit prachtige (keer drie) resultaat ! Erg gaaf, zeker gezien de eenvoud om te bouwen én de kosten :) !
Hoeklinktdatnou, als ik zo'n subjectieve vraag mag stellen?Overbodigevraagdenkik...
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door AatV »

Als het goed is, klinkt het nergens naar. :mrgreen:

groet,
Aat
Plaats reactie