Composite versterker "De brainstorm"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Kan mooi de knijpdoos achter het raampje plaats nemen.
Ziet er idd meer dan netjes uit (nee niet de kast
).Dat kleine krabbeltje bij oversturen stelt ook niks voor, kan veel erger.Mot je 'm maar niet te hard zetten, eigen schuld
.
Nooit met zo'n digitaal ding gewerkt, leek een oscillatie op de flanken, zijn de stapjes van de scoop zeker.Op de ingang zit nml ook zo'n stapje, analoog ziet het er zo niet uit.
Zeker nog iets gedaan om de bandbreedte te beperken, de opgaande flank schiet niet door maar rond wat af, iets van 150kHz ?
Anne
Nooit met zo'n digitaal ding gewerkt, leek een oscillatie op de flanken, zijn de stapjes van de scoop zeker.Op de ingang zit nml ook zo'n stapje, analoog ziet het er zo niet uit.
Zeker nog iets gedaan om de bandbreedte te beperken, de opgaande flank schiet niet door maar rond wat af, iets van 150kHz ?
Anne
Kastje is wel breed maar heel ondiep. Het zichtbare deel blijft zitten. Het uiterlijk is na een poetsbeurt met Poorboys zodanig dat ik hem niet kon laten staan.
Ach het is weer eens wat anders dan een Hifi2000 kastje.
Ach het is weer eens wat anders dan een Hifi2000 kastje.
Die stapjes zijn meer de pixels van het "bevroren" display Anne. Real time zie je die niet meer en middelen uit.
Ja ik heb de bandbreedte begrensd met 1k /1nf (167 kHz). Bij audio is het niet echt nodig maar het houdt ook de HF rommel tegen. Het is min of meer ook gedaan om te voorkomen dat de LM3886 tegen zijn slew limit aan gaat lopen bij hf signalen.
@ Knuisje.
Nou ja de meeste hardware heb je, al zit er niet een noemenswaardig koelprofiel in wat bruikbaar is. W.d.b. heb ik nog wel 2 Fischer profieltjes liggen van 150mm x 50mm en 25 mm hoge ribben als je daarom verlegen zit.
Ja ik heb de bandbreedte begrensd met 1k /1nf (167 kHz). Bij audio is het niet echt nodig maar het houdt ook de HF rommel tegen. Het is min of meer ook gedaan om te voorkomen dat de LM3886 tegen zijn slew limit aan gaat lopen bij hf signalen.
@ Knuisje.
Nou ja de meeste hardware heb je, al zit er niet een noemenswaardig koelprofiel in wat bruikbaar is. W.d.b. heb ik nog wel 2 Fischer profieltjes liggen van 150mm x 50mm en 25 mm hoge ribben als je daarom verlegen zit.
Die koelprofielen neem ik graag van je over Peter!
Lees ik het goed af dat de versterker klipt bij een een ingangssignaal van 4Vpp, dus 1.4Vrms?
Lees ik het goed af dat de versterker klipt bij een een ingangssignaal van 4Vpp, dus 1.4Vrms?
Ok, leg ze apart
Hij is daar al wel een stuk overstuurd. Hij clipt bij mij met 35V voeding bij 22V_rms in 8 ohm. Hij versterkt 21x dus dat is bij net iets meer dan 1V_rms. Nominaal is ie dus zeg 1V_rms voor 50W in 8 ohm.
Vanmorgen door DPD om ca. 10:00 uur bezorgd! Best wel snel. Is een mooie stevige degelijke kast, plaatwerk is 3mm. Afwerking echter wel "Chinees" hier en daar om het zo te zeggen. Echt hinderlijk is het niet, het past allemaal nauwkeurig en voor dat geld kan ik het zelf niet maken of laten makenPjotr schreef:.......... Heb nu die zilveren in Frankrijk besteld, die heeft toch wat meer cachet en is weer eens wat anders
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Achja, en afwerking kun je zelf ook nog wel iets bijschaven, als het storend is. Correcte tent touwens. Had er knoppen besteld, na 2 maand nog steeds niets, stond overigens ook op de website dat ze niet direct leverbaar waren. Maar eens een mailtje gestuurd, stonden nog steeds op nalevering. Mailtje terug dat de levertijd onbekend was en of ik m'n vooruitbetaalde geld terug wilde, wat ik heb gedaan, werd direct terug gestort.
Keek naar aanleiding van jou verhaal weer eens, stonden nu gewoon als voorraad op de site. Opnieuw besteld, net een mail gekregen dat ze verstuurd zijn
Keek naar aanleiding van jou verhaal weer eens, stonden nu gewoon als voorraad op de site. Opnieuw besteld, net een mail gekregen dat ze verstuurd zijn
Die stonden er toch al een paar dagen?ray5150 schreef:
(Even naar beneden scrollen)
Vermoedelijk hoopt Ray een "exploded view" te zien, 't gaat per slot richting nieuwjaar
Anne
Anne
Niet dat het zorgwekkend is, integendeel, maar speelt de voeding hier nog een rol in?Pjotr schreef:Ok, leg ze apartHij is daar al wel een stuk overstuurd. Hij clipt bij mij met 35V voeding bij 22V_rms in 8 ohm. Hij versterkt 21x dus dat is bij net iets meer dan 1V_rms. Nominaal is ie dus zeg 1V_rms voor 50W in 8 ohm.
Co
Nee, de voeding speelt geen rol voor de versterking, die bepaalt alleen het maximum uitgangsvermogen. Zie de datasheet (o.a. figuur 33).
De ingangsspanning voor max. vermogen verandert wel met de voeding.cve schreef:Niet dat het zorgwekkend is, integendeel, maar speelt de voeding hier nog een rol in?Pjotr schreef:Ok, leg ze apartHij is daar al wel een stuk overstuurd. Hij clipt bij mij met 35V voeding bij 22V_rms in 8 ohm. Hij versterkt 21x dus dat is bij net iets meer dan 1V_rms. Nominaal is ie dus zeg 1V_rms voor 50W in 8 ohm.
Co
Ongeveer voedingsspanning min vier gedeeld door éénentwintig is topwaarde van de ingang voor uitsturing.En dat laatste maal nul komma zeven geeft de effektieve ingangsspanning (voor een sinus). Co mpris ?
Anne
U krijgt een plakplaatje van de jufAh!buis schreef:De ingangsspanning voor max. vermogen verandert wel met de voeding.cve schreef:Niet dat het zorgwekkend is, integendeel, maar speelt de voeding hier nog een rol in?Pjotr schreef:Ok, leg ze apartHij is daar al wel een stuk overstuurd. Hij clipt bij mij met 35V voeding bij 22V_rms in 8 ohm. Hij versterkt 21x dus dat is bij net iets meer dan 1V_rms. Nominaal is ie dus zeg 1V_rms voor 50W in 8 ohm.
Co
Ongeveer voedingsspanning min vier gedeeld door éénentwintig is topwaarde van de ingang voor uitsturing.En dat laatste maal nul komma zeven geeft de effektieve ingangsspanning (voor een sinus). Co mpris ?![]()
Anne
Bericht van het front
Een plaatje van de voedingsresponsie. Trafo 2x24V/120VA met 10.000uF buffer per rail:
Het is een burst van 150Hz die net niet clipt. Bovenste de output, onderste de +voedingrail. In 8 ohm levert ie zo 56W sinus gedurende de bursts. Mijn speakers zijn 6 ohm voor het grootste gedeelte (en ook minimaal) en dan levert hij 65W met een dergelijk zware uitsturing (voor muziekbegrippen). Moet zeggen, zover kan ik lang niet uitsturen zonder meteen de buren op de stoep te hebben.
Condensators zijn dik zat zo te zien.De inwendigeweerstand van de voeding valt wat tegen.Trekt iets van 1,2A bij vol vermogen denk ik zo (bij 2x36V = goed 80W) en verliest 2x 4,nogwat V.Is ruim 4 Ω per helft.
Maar ja, wanneer vraag je zoveel vermogen
.
Anne
Maar ja, wanneer vraag je zoveel vermogen
Anne
'Tis ook nooit goed bij jou hè Anne
Maar zo simpel werkt het rekensommetje niet...
Kan er natuurlijk een 1000VA trafo inzetten, dan is de spanningsval wat minder maar dat lijkt mij toch een beetje overkill
120VA is al aan de ruime kant voor normale muziek weergave, maar die had ik nog liggen.
Hoe kom je erbij
, is juist heel mooi, hoeft niet meer te zijn
.
Rekensommetje is idd ook maar een ruwe benadering, geeft een indruk.Alleen wat verwonderd, ruim 10% inzakken.
Anne
Rekensommetje is idd ook maar een ruwe benadering, geeft een indruk.Alleen wat verwonderd, ruim 10% inzakken.
Anne
Grappig, ik zat te denken, hoe vraag ik het of dat nu de condensatoren vet/zwaar genoeg zijn om de voedingsvraag voldoende te beantwoorden, is dan de gele of de blauwe lijn die voldoende snel moet kunnen volgen.
Ik geloof dat ik het goed heb begrepen.
Dan is het goedAh!buis schreef:Hoe kom je erbij, is juist heel mooi, hoeft niet meer te zijn
.
Anne
Het gele blok moet onvervormd blijven, mag geen clipping vertonen. Dit is wel een extreme belasting voor de versterker. Met muziek komt dit niet voor, zelfs niet met de Kodo drummershannesie schreef:Grappig, ik zat te denken, hoe vraag ik het of dat nu de condensatoren vet/zwaar genoeg zijn om de voedingsvraag voldoende te beantwoorden, is dan de gele of de blauwe lijn die voldoende snel moet kunnen volgen.
Gefeliciteerd beiden met dit prachtige (keer drie) resultaat ! Erg gaaf, zeker gezien de eenvoud om te bouwen én de kosten
!
Hoeklinktdatnou, als ik zo'n subjectieve vraag mag stellen?Overbodigevraagdenkik...
Hoeklinktdatnou, als ik zo'n subjectieve vraag mag stellen?Overbodigevraagdenkik...
Als het goed is, klinkt het nergens naar.
groet,
Aat
groet,
Aat