
"Bill" verder afbouwen.
Moderator: Beheerdersteam
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ik heb sinds vele jaren alles op mijn werktafel via een scheidingstrafo
dus een fase draad vastpakken mag
Ook een 2de groep in mn werkplaats 1 deel van de verlichting brand op groep 1 en het deel andere op groep 2
Maak ik sluiting of trek ik teveel voor 1 groep dan zit ik niet in de donker met bijvoorbeeld geladen elco,s van 500v 470Uf
verder mijn project onder test staat via een regeltrafo met stopcontact gezekerd met een 4 amp glaszekering
dus maak ik een stomme streek vliegt die glaszekering er uit alvorens de HS trafo,s uit branden
dit alles voorkomt wel iets Maar niet alles natuurlijk
Is wel off topic maar op straffe des doods heb ik dit toch maar erbij gezet
dus een fase draad vastpakken mag
Ook een 2de groep in mn werkplaats 1 deel van de verlichting brand op groep 1 en het deel andere op groep 2
Maak ik sluiting of trek ik teveel voor 1 groep dan zit ik niet in de donker met bijvoorbeeld geladen elco,s van 500v 470Uf
verder mijn project onder test staat via een regeltrafo met stopcontact gezekerd met een 4 amp glaszekering
dus maak ik een stomme streek vliegt die glaszekering er uit alvorens de HS trafo,s uit branden
dit alles voorkomt wel iets Maar niet alles natuurlijk
Is wel off topic maar op straffe des doods heb ik dit toch maar erbij gezet
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ik heb vandaag de tweede trafo binnen gekregen en kon niet wachten om hem in te bouwen.
Na alles goed te hebben gecontroleerd de spanning er op en de bias ingesteld en de 6,3V voor de twee 6SN7 buizen.
Gelukkig alles goed, geen brom ook niet in de tweede monoblok.
Heerlijk genieten nu van de muziek.........
Nogmaals allemaal bedankt voor de tips en hulp, super....
Ik zal van het weekend met de KT120 buizen aan de slag gaan.
-Ruud-
Na alles goed te hebben gecontroleerd de spanning er op en de bias ingesteld en de 6,3V voor de twee 6SN7 buizen.
Gelukkig alles goed, geen brom ook niet in de tweede monoblok.
Heerlijk genieten nu van de muziek.........
Nogmaals allemaal bedankt voor de tips en hulp, super....
Ik zal van het weekend met de KT120 buizen aan de slag gaan.
-Ruud-
Re: "Bill" verder afbouwen.
Thanks mannen.....
Vandaag de test ingangsbuisjes vervangen voor twee 6SN7 van Electro Harmonix.
Wat bleek ik had ineens in het rechter kanaal een hele lichte brom.
Na het wisselen van de buizen ging het mee.
Omdat ik per kanaal de buiusjes maar voor de helft gebruik heb ik bij de brombuis de draden gewisseld van 2 naar 5 van 1 naar 4 en van 3 naar 6.
Resultaat, geen brom meer....misschien een slechte buis?
Het is de buis die ik nieuw heb bijgekocht.
-Ruud-
Vandaag de test ingangsbuisjes vervangen voor twee 6SN7 van Electro Harmonix.
Wat bleek ik had ineens in het rechter kanaal een hele lichte brom.
Na het wisselen van de buizen ging het mee.
Omdat ik per kanaal de buiusjes maar voor de helft gebruik heb ik bij de brombuis de draden gewisseld van 2 naar 5 van 1 naar 4 en van 3 naar 6.
Resultaat, geen brom meer....misschien een slechte buis?
Het is de buis die ik nieuw heb bijgekocht.
-Ruud-
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ik heb van het weekeinde de KT120 buizen geplaatst.
Kwam met de bias instelling niet helemaal uit maar door 4 weerstandjes op het NRS printje iets kleiner te kiezen kwam ik met het instel potmetertje weer in het bereik van de 50 a 60 mA instelling.
Geluid in het lage gebied is iets voller geworden.
-Ruud-
Kwam met de bias instelling niet helemaal uit maar door 4 weerstandjes op het NRS printje iets kleiner te kiezen kwam ik met het instel potmetertje weer in het bereik van de 50 a 60 mA instelling.
Geluid in het lage gebied is iets voller geworden.
-Ruud-
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ok, dat werkt ook weer. Had je een specifieke reden om naar KT120 over te stappen? Iets meer vermogen, maar verder iets speciaals?
Re: "Bill" verder afbouwen.
Hi Barry,
Ik had wat revieuws over de KT120 gelezen en die waren niet slecht.
Met het idee om de Bill om te bouwen naar monoblokken heb ik de wissel van de buizen meegenomen, mede omdat ik met twee voedings trafo's aan de slag ging kon dat.
Het was meer een experiment om de buizen met elkaar te kunnen vergelijken.
Het verschil in geluid is er wel, het laag is iets voller.
-Ruud-
Ik had wat revieuws over de KT120 gelezen en die waren niet slecht.
Met het idee om de Bill om te bouwen naar monoblokken heb ik de wissel van de buizen meegenomen, mede omdat ik met twee voedings trafo's aan de slag ging kon dat.
Het was meer een experiment om de buizen met elkaar te kunnen vergelijken.
Het verschil in geluid is er wel, het laag is iets voller.
-Ruud-
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ziet er allemaal florisant, glimmend uit
Kan de voeding de extra gloei wel trekken ?
Als 't een beetje ongunstig uitvalt kan de KT120 versie ruim 1A meer trekken dan de KT88
Anne
Kan de voeding de extra gloei wel trekken ?
Als 't een beetje ongunstig uitvalt kan de KT120 versie ruim 1A meer trekken dan de KT88
Anne
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ja, en dat 4xCesar schreef:verschil is toch voor 88er 1,6A en voor de 120er 1,7 a 1,95A ?
Anne
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ik gebruik nu twee voedings trafo's dus er staan maar twee buizen op een trafo.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Is het laag voller,of ook strakker?
Voller laag kleurt ook MID en HOOG.
Of anders gezegd,voller laag verbergt,mid en vooral hoog.
Voller laag kleurt ook MID en HOOG.
Of anders gezegd,voller laag verbergt,mid en vooral hoog.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Zijn we weer gerustgesteldCesar schreef:Ik gebruik nu twee voedings trafo's dus er staan maar twee buizen op een trafo.
Anne
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ik ben niet echt een ervaren luister deskundige maar het lijkt wel of het geluid van hoog tot laag wat mooier klinkt.democles schreef:Is het laag voller,of ook strakker?
Voller laag kleurt ook MID en HOOG.
Of anders gezegd,voller laag verbergt,mid en vooral hoog.
Ik vind het moeilijk te omschrijven maar het klinkt mooi helder/vol , het lijkt wel of er van hoog tot laag wat is bijgekomen.
Net nog terug gewisseld om het verschil nog beter in beeld te krijgen maar jammer genoeg kun je niet met een schakelaar even snel van de ene naar de andere buis schakelen.
Verschillen zijn trouwens klein vandaar dat het wat moeilijk is om het verschil te omschrijven.
-Ruud-
Re: "Bill" verder afbouwen.
Met twee versterkers kun je toch een op de 88 en de ander op 120 draaien ?Cesar schreef:democles schreef:Net nog terug gewisseld om het verschil nog beter in beeld te krijgen maar jammer genoeg kun je niet met een schakelaar even snel van de ene naar de andere buis schakelen.
-Ruud-
Hoef je je vingers niet meer te branden bij het snel wisselen
Anne
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ja......niet aan gedacht, ga ik proberen.
Jammer dat ik mijn cd player niet op mono kan zetten.
Ik kan wel met mijn twee volume knoppen snel wisselen van het ene kanaal naar het andere!!!!
-Ruud-
Jammer dat ik mijn cd player niet op mono kan zetten.
Ik kan wel met mijn twee volume knoppen snel wisselen van het ene kanaal naar het andere!!!!
-Ruud-
Re: "Bill" verder afbouwen.
Hallo allemaal,
De Bill doet het nog steeds prima maar ben toch even de draad kwijt hoe dat ook al weer zat met betrekking tot UL of triode schakeling van de eind buizen.
De tekening geeft toch de UL mode aan?
Bij triode mode wordt 3 en 4 toch doorverbonden en vervalt toch de draad op 4 met de weerstand van 1k die van de UGT komt?
Ben ook het voordeel van triode mode een beetje kwijt, ik dacht minder vermogen maar wel wat meer laag.
Wie kan mij even helpen?
M.v.g.
Ruud.
De Bill doet het nog steeds prima maar ben toch even de draad kwijt hoe dat ook al weer zat met betrekking tot UL of triode schakeling van de eind buizen.
De tekening geeft toch de UL mode aan?
Bij triode mode wordt 3 en 4 toch doorverbonden en vervalt toch de draad op 4 met de weerstand van 1k die van de UGT komt?
Ben ook het voordeel van triode mode een beetje kwijt, ik dacht minder vermogen maar wel wat meer laag.
Wie kan mij even helpen?
M.v.g.
Ruud.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ja klopt. Schermrooster en anode, pin 3 en 4 aan elkaar, de UL tap van de trafo niet meer aansluiten. Gevolg van in triode zetten is ongeveer een halvering van het vermogen, en een betere controle over het (niet perse meer) laag.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op di 20 dec 2016, 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Voor triode laat je de weerstand aan pootje 4 vastzitten en neem je de andere aansluiting van die weerstand los van UL aftakking van de trafo. Die verbind je vervolgens met pootje 3. Ik laat de weerstand er meestal wel tussen zitten.
Dan staat de buis in triode. In triode is het uitgangsvermogen lager, maar de klank wordt aangenamer. Het heeft te maken met de harmonische vervorming. In triode hebben de even harmonischen de overhand in de vervorming, in penthode zijn dat de oneven harmonischen. Triode ligt wat prettiger in het gehoor. (of was het nu andersom? Even/oneven?)
Dan staat de buis in triode. In triode is het uitgangsvermogen lager, maar de klank wordt aangenamer. Het heeft te maken met de harmonische vervorming. In triode hebben de even harmonischen de overhand in de vervorming, in penthode zijn dat de oneven harmonischen. Triode ligt wat prettiger in het gehoor. (of was het nu andersom? Even/oneven?)
Re: "Bill" verder afbouwen.
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met de triode of UL schakeling van de buizen, wil toch een schakelaartje inbouwen om te kunnen switchen tussen triode en UL.
Heeft een van jullie dit misschien al eens gedaan? Met een wisselschakelaartje is het eenvoudig te doen!
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring..
M.v.g.
Ruud.
Ik ben bezig met de triode of UL schakeling van de buizen, wil toch een schakelaartje inbouwen om te kunnen switchen tussen triode en UL.
Heeft een van jullie dit misschien al eens gedaan? Met een wisselschakelaartje is het eenvoudig te doen!
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring..
M.v.g.
Ruud.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Kan, 1 nadeel: als je dit doet met de versterker in bedrijf zou het wel eens luid kunnen gaan ploppen op vol vermogen versterker, zijn je speakers niet blij mee.. jij zelf weet dit, een ander wellicht niet. Puntje ter overweging.
