Daar werd de trafo een graad of 40 van
Nu weet ik alleen niet meer waar ik al die scoop metingen voor heb gedaan,
Wat was er de bedoeling ook al weer van M.TB en Anne
Moderator: Beheerdersteam
Om te kijken of er iets aan de hand is waardoor de trafo zo warm wordt tochBert61 schreef:Gisteravond laat tot na middernacht de trafo alleen de gloeistroom laten leveren
Daar werd de trafo een graad of 40 van
Nu weet ik alleen niet meer waar ik al die scoop metingen voor heb gedaan,
Wat was er de bedoeling ook al weer van M.TB en Anne
Dat weet ik ook niet AnneAh!buis schreef:De twee plaatjes van de meting met serieweerstand zijn verschillend.Was bij de tweede de versterker niet helemaal warm of zat de 1Ω bij de eerste niet helemaal goed ?
Op 't eerste plaatje is het verbruik 136W en de tweede geeft 164W.
Anne
Ik vertrouw het voor geen 5 cent Anne ik heb nu de gloei uit een andere trafo en na 1 uur met alleen de hoogspanning benut uit die trafo zit de trafo al op 49 gradenAh!buis schreef:
De trafo is voor goed 180VA dat is 180W als spanning en stroom in fase zijn, wat hier wel goed zit.
Het verbruik door de versterker is ong.125W de rest wordt opgestookt door de trafo en een klein beetje in de diodes.
10W zou mooi zijn en 40W nogal veel.Het lijkt er op dat de trafo wat optimistische gegevens heeft gekregen.
Anne
Je relativeert het mooi AnneAh!buis schreef:Aan die paar volts netspanningsverandering zal 't niet liggen, het vermogen neemt bijna met 1/4 toe met de netspanning juist lager !
Of de trafo doet raar of de meting.
Zou me d'r niet te druk over maken. Kathodeweerstanden wat groter (jeweetwel 1k ipv 470Ω), gaatjes in de deksels.En desnoods een 6V/1A trafotje erbij voor de 6SL7's + ontbrompot (en dan de gloei eindbuizen een kant aan massa).
Per slot mogen moderne trafo (on)behoorlijk warm worden![]()
Anne
Anne kan deze rare meting door slecht kontakt van het aard klemmetjeAh!buis schreef:Aan die paar volts netspanningsverandering zal 't niet liggen, het vermogen neemt bijna met 1/4 toe met de netspanning juist lager !
Of de trafo doet raar of de meting.
Zou me d'r niet te druk over maken. Kathodeweerstanden wat groter (jeweetwel 1k ipv 470Ω), gaatjes in de deksels.En desnoods een 6V/1A trafotje erbij voor de 6SL7's + ontbrompot (en dan de gloei eindbuizen een kant aan massa).
Per slot mogen moderne trafo (on)behoorlijk warm worden![]()
Anne
Op 20 sept. schreef je nogBert61 schreef:Hoi Anne
Ik had toch die 300 volt aftakkingen gebruikt op die trafo
Niet dus wat ik schreef 275 volt aftakkingen![]()
Gaat alles wel goed ?Ik gebruik de 300 volt aftakking en haal afh van de net spanning
Deze varieert hier een volt of 4 tussen de 221 en 225 volt
De DC op de versterker zit op 370 volt de gewenste 375 volt haal ik alleen als die netspanning op 224 volt kom Daar is dus niet met een andere aftakking wat te verdienen
Eigenlijk twijfel ik nu aan die aftakking
EH ja alleen gooi soms. vaak ..bestwel vaak eigenlijk de dingen door elkaarGaat alles wel goed ?![]()
Hoi AnneAls je echt over een andere trafo zit te denken, is die Hamond flink aan de prijs![]()
Het kan ook met de ringkern die Barry heeft gebruikt voor z'n GU-50 versterker nemen (53€).Er moeten dan alleen twee diodes bij (bruggelijkrichter).
Anne
Ja Vind ik ook Maar ik ga gewoon doen wat MTB vraagt is niet zoveel moeiteMtb denk dat je trafo mogelijk niet geschikt is voor 230V, daarom vraagt ie om een onbelaste meting.
Maar dat ding komt toch vers van bij Ome Dick, zou al heel raar zijn
Anne
Mooie trafo voor wheinig zeggen die HagenezenHet kan ook met de ringkern die Barry heeft gebruikt voor z'n GU-50 versterker nemen (53€).Er moeten dan alleen twee diodes bij (bruggelijkrichter).
Bij deze MTBmtb schreef:Meet nou eens de netstroom/spanning bij nullast: gewoon zonder buizen dus!
Dan kan je aan de stroompieken zien of de kern in verzadiging komt en dan is ie niet geschikt voor 230V.
Volgens mij is dit een bekend probleem bij veel oude net-trafo's.
Je kan de netspanning terugdraaien om te zien tot hoever ie kan: zonder stroompieken dus.