*Slingert solidworks aan*
Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
niet als je eerst even een malletje maakt die je er omheen klemt 
*Slingert solidworks aan*
*Slingert solidworks aan*
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ik weet wel een manier maar dan moet je een viertal MDF plaatjes tot een rechthoekig kistje maken dat om de ellipsvorm past.
Maar daar ben je wel weer een uurtje mee zoet en de kans dat je alsnog scheef gaat is aanwezig.
Ik zou het zo doen:
Een beetje polyesterplamuur op de bovenkant en goed vlak schuren met schuurpapier op een plankje.
Vervolgens de twee delen insmeren met epoxylijm en dan op elkaar lijmen. De luchtbelletjes er goed uit wrijven. Een plaatje MDF er op met twee stoeptegels en een dagje wachten. Je kan eventueel ook bruislijm gebruiken maar dat zet uit en epoxylijm niet.
Kantenfrees er langs. Een klein facetje er aan schuren en klaar is Clara.
Of:
polyesterplamuur er op. Goed vlak en gladschuren en klaar. Gronden, schuren, gronden, schuren aflakken schuren etc..
Een paar millimeter plamuur kan geen kwaad, doen ze met auto's ook.
Je moet je speakers alleen niet lange tijd buiten zetten maar dat moet je sowieso niet doen.
Maar daar ben je wel weer een uurtje mee zoet en de kans dat je alsnog scheef gaat is aanwezig.
Ik zou het zo doen:
Een beetje polyesterplamuur op de bovenkant en goed vlak schuren met schuurpapier op een plankje.
Vervolgens de twee delen insmeren met epoxylijm en dan op elkaar lijmen. De luchtbelletjes er goed uit wrijven. Een plaatje MDF er op met twee stoeptegels en een dagje wachten. Je kan eventueel ook bruislijm gebruiken maar dat zet uit en epoxylijm niet.
Kantenfrees er langs. Een klein facetje er aan schuren en klaar is Clara.
Of:
polyesterplamuur er op. Goed vlak en gladschuren en klaar. Gronden, schuren, gronden, schuren aflakken schuren etc..
Een paar millimeter plamuur kan geen kwaad, doen ze met auto's ook.
Je moet je speakers alleen niet lange tijd buiten zetten maar dat moet je sowieso niet doen.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Hoi Rodi,
Als ik zo de bovenkant van de box zie dan zou ik gaan plamuren, als je handig bent met plamuren dan krijg je dit vlak.
Maar je moet het wel elke keer opnieuw schuren na elke laag plamuur, dan krijg je dit kleine vlak mooi egaal.
Dan moet je dus een keer per dag plamuren, en laten uitharden, volgende dag schuren.
Het nadeel van het verlijmen van een plaatje op de bovenkant is dat je dan weer tegen een kops kantje
aankijkt.
Groet,
Pim
Als ik zo de bovenkant van de box zie dan zou ik gaan plamuren, als je handig bent met plamuren dan krijg je dit vlak.
Maar je moet het wel elke keer opnieuw schuren na elke laag plamuur, dan krijg je dit kleine vlak mooi egaal.
Dan moet je dus een keer per dag plamuren, en laten uitharden, volgende dag schuren.
Het nadeel van het verlijmen van een plaatje op de bovenkant is dat je dan weer tegen een kops kantje
aankijkt.
Groet,
Pim
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
@Harm:super bedankt, maar ik ga geen mal maken, gaat mij niet lukken.
@Dan: bedankt voor de test, maakt een hoop duidelijk.
Ik ben nu van plan om de boel flink ver af te schuren. Zover schuren dat de schuine kanten er van af zijn gaat me niet lukken, maar wel zover dat ik de kieren kleiner worden. Dan lijm ik het plaatje berkentriplex met bruislijm en dan vult de lijm de kieren op. Die tip van de stoeptegels zijn zeker handig. Ik wil geen facet maken.
@Pim: klopt van het kopse kantje, maar ik verwacht dat dit minder snel problemen gaat geven op de lange duur als de grote kopse kanten op de bovenkant, gezien de reacties hierop in een vorige pagina.
@Dan: bedankt voor de test, maakt een hoop duidelijk.
Ik ben nu van plan om de boel flink ver af te schuren. Zover schuren dat de schuine kanten er van af zijn gaat me niet lukken, maar wel zover dat ik de kieren kleiner worden. Dan lijm ik het plaatje berkentriplex met bruislijm en dan vult de lijm de kieren op. Die tip van de stoeptegels zijn zeker handig. Ik wil geen facet maken.
@Pim: klopt van het kopse kantje, maar ik verwacht dat dit minder snel problemen gaat geven op de lange duur als de grote kopse kanten op de bovenkant, gezien de reacties hierop in een vorige pagina.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Hoi Rodi,
Van de boven kant zie je niets als je aan het luisteren bent, Als je inderdaad dik plamuurt wat eerder geopperd werd, dan zie je helemaal geen kopse kant van de boven kant, dat krijg je super vlak en glad.
Groet,
Pim
Van de boven kant zie je niets als je aan het luisteren bent, Als je inderdaad dik plamuurt wat eerder geopperd werd, dan zie je helemaal geen kopse kant van de boven kant, dat krijg je super vlak en glad.
Groet,
Pim
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Alleen nu heb ik de bovenkant al kaal geschuurd, dus kan ik denk beter het berkenplaatje erop plakken. Dan is de frustratie van vandaag tenminste niet voor niets geweest. Ik hoop dat ik er later plezier van heb als het geheel naadloos blijft.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Afgelopen dagen weer verder kunnen gaan!
De berkenplaatjes zitten erop, ik heb ze eerst goed vlak geschuurd. Daarna heb ik de hele speaker weer in de grondverf gezet. Vervolgens droog geschuurd en daarna gaan plamuren.
Ben op het moment bezig om ze nat te schuren met p280. Het voelt echt al zo glad als een aal op de plekken waar ik geschuurd heb.
Ben van plan om de speakers daarna voor de eerste keer in de witte lak te zetten.
Ik ga lakken met een roller en ga de verf verrijken met owatrol olie. Ik hoop dat het sinaasappeleffect zeer gering is door de toevoeging.
Afijn zo staan ze er nu bij:
De berkenplaatjes zitten erop, ik heb ze eerst goed vlak geschuurd. Daarna heb ik de hele speaker weer in de grondverf gezet. Vervolgens droog geschuurd en daarna gaan plamuren.
Ben op het moment bezig om ze nat te schuren met p280. Het voelt echt al zo glad als een aal op de plekken waar ik geschuurd heb.
Ben van plan om de speakers daarna voor de eerste keer in de witte lak te zetten.
Ik ga lakken met een roller en ga de verf verrijken met owatrol olie. Ik hoop dat het sinaasappeleffect zeer gering is door de toevoeging.
Afijn zo staan ze er nu bij:
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Waar heb je uiteindelijk de Owatrol gekocht?
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Kun je meestal ook wel kopen bij de watersportwinkel, wordt veel bij klassieke schepen gebruikt.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
En ze glimmen!
Na een aantal dagen schuren en plamuren is dit het resultaat. Het zal niet perfect zijn, maar ben op het moment dik tevreden.
De lak vloeit echt geweldig d.m.v. 10% verrijking met owatrol olie.
Ik ben reuze benieuwd hoe dit op droogt.
De lak vloeit echt geweldig d.m.v. 10% verrijking met owatrol olie.
Ik ben reuze benieuwd hoe dit op droogt.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Als een apenkont.rodi schreef:En ze glimmen!![]()
Gaat er mooi uit zien, dat Owatrol werkt dus goed. Het is toch een soort gemodificeerde lijnolie?
Let er wel op dat lichte alkyd lakken en lakken op basis van lijnolie kunnen vergelen, vooral als ze donker staan. Zet je e in de zon worden ze weer lichter.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Bedankt voor de complimenten.
Betreft het vergelen: Je bedoelt als tijdens het lakken of na een aantal jaren staan?
In dat laatste geval: Volgens mij bestaat niet-verkleurende lak nog niet...dus hoop ik dat het vergelen meevalt. En anders wordt het na een aantal jaren opnieuw schuren en lakken.
Ik weet niet wat voor olie het is en de bus staat in de kamer met speakers waar ik zo min mogelijk wil komen i.v.m. stofjes e.d. op de lak.
Denk dat het wel een paar uurtjes duurt voordat de lak stofdroog is.(20.15u was ik klaar met rollen)
Betreft het vergelen: Je bedoelt als tijdens het lakken of na een aantal jaren staan?
In dat laatste geval: Volgens mij bestaat niet-verkleurende lak nog niet...dus hoop ik dat het vergelen meevalt. En anders wordt het na een aantal jaren opnieuw schuren en lakken.
Ik weet niet wat voor olie het is en de bus staat in de kamer met speakers waar ik zo min mogelijk wil komen i.v.m. stofjes e.d. op de lak.
Denk dat het wel een paar uurtjes duurt voordat de lak stofdroog is.(20.15u was ik klaar met rollen)
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Goed werk Rodi!!!!!!!
De aanhoudert wint!
De aanhoudert wint!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Mooi! Snap dat je het raam openzet ivm de lucht, geen last van binnenwaaiende stofjes of vliegjes die het wel lekker vinden ruiken?
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Tuurlijk wel...stofjes, vliegjes en ook wat druipers. Deze lak druipt iets sneller als de grondlak. Alle begin is moeilijk!
Stofjes: Rara hoeveel vliegjes vonden het lekker ruiken? Druipertjes: Op een klein afstandje zie je daar echter niets van, die toevoeging en een goede vachtroller zorgen voor zeer weinig sinaasappeleffect!
Ik ga de volgende lakbeurt wat dunner opzetten en met het raam dicht doen. 
Stofjes: Rara hoeveel vliegjes vonden het lekker ruiken? Druipertjes: Op een klein afstandje zie je daar echter niets van, die toevoeging en een goede vachtroller zorgen voor zeer weinig sinaasappeleffect!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Raam dicht doen scheelt al een stuk ja. En de vliegjes, als ze er toch zitten, laten zitten. Schuur/polijst je later wel weg.
Je staat er ook verstelt van als je een raam open hebt staan wat er voor 'trek' komt als in een ander vertrek in huis een deur wordt opengedaan. De aanwezige stof in de schilderkamer dwarrelt weer op, etc.
Je staat er ook verstelt van als je een raam open hebt staan wat er voor 'trek' komt als in een ander vertrek in huis een deur wordt opengedaan. De aanwezige stof in de schilderkamer dwarrelt weer op, etc.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Alleen stiekem hoop ik bij de laatste laag stof-, druiper- en vliegjesloos te kunnen lakken, want dit is al zo glad. Bij de laatste laag zou ik liefst niet schuren. Of misschien hooguit beetje polijsten met de hand.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
komt helemaal goed.
lekker even laten staan (weekje ofzo) en dan mooi helemaal dof schuren met waterproof korrel 400 of iets in die geest en dan volgende laag op zetten. Voor een lekkere diepe glans mag je best een paar lagen hebben.
denk er wel om dat die zakkers echt goed door en door hard zijn voor je verder gaat schuren anders krijg je ze niet mooi vlak weggeschuurd en heb je er een heleboel werk van omdat alsnog netjes weg te krijgen.
lekker even laten staan (weekje ofzo) en dan mooi helemaal dof schuren met waterproof korrel 400 of iets in die geest en dan volgende laag op zetten. Voor een lekkere diepe glans mag je best een paar lagen hebben.
denk er wel om dat die zakkers echt goed door en door hard zijn voor je verder gaat schuren anders krijg je ze niet mooi vlak weggeschuurd en heb je er een heleboel werk van omdat alsnog netjes weg te krijgen.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Is tussendoor schuren met nat korrel 280 fijn genoeg, of raad je aan ook nog ff korrel 400 er zachtjes overheen te halen?
Ik heb vanmiddag op een dikke rand die slecht zichtbaar is of deze al hard is. Ik had zo een scherp streepje met mijn nagel erin gedrukt. Een uurtje later was de streep wel weer weg. Zodra alles knetterhard aan voelt ga ik schuren.
En ik ga zorgen voor zo min mogelijk luchtverplastsing bij de volgende laag:
- raam dicht
- ventilatie roosters dicht
- handdoek in kier deur.
Dit ruim nadat ik goed geschuurd heb. Ik twijfel of ik dan eerst moet luchten voordat ik ga lakken. Ik wil trouwens hierna in ieder geval nog een laag witte lak doen om de boel dekkend te krijgen. Daarna heel misschien nog een en als laatste een laag blanke lak. Vooral die wil ik stofvrij hebben, liefst zonder veel schuur of polijst werk.
Als ik schuurpapier koop met korrel 1200, 2000 en 2500. Dat is echt een superfijne korrel. Kan ik daarmee ook de boel glimmend krijgen met weinig werk?
Of nu eerst maar afwachten hoe de tweede laag lukt met alles dicht zetten qua stofjes e.d.?
Ik heb vanmiddag op een dikke rand die slecht zichtbaar is of deze al hard is. Ik had zo een scherp streepje met mijn nagel erin gedrukt. Een uurtje later was de streep wel weer weg. Zodra alles knetterhard aan voelt ga ik schuren.
En ik ga zorgen voor zo min mogelijk luchtverplastsing bij de volgende laag:
- raam dicht
- ventilatie roosters dicht
- handdoek in kier deur.
Dit ruim nadat ik goed geschuurd heb. Ik twijfel of ik dan eerst moet luchten voordat ik ga lakken. Ik wil trouwens hierna in ieder geval nog een laag witte lak doen om de boel dekkend te krijgen. Daarna heel misschien nog een en als laatste een laag blanke lak. Vooral die wil ik stofvrij hebben, liefst zonder veel schuur of polijst werk.
Als ik schuurpapier koop met korrel 1200, 2000 en 2500. Dat is echt een superfijne korrel. Kan ik daarmee ook de boel glimmend krijgen met weinig werk?
Of nu eerst maar afwachten hoe de tweede laag lukt met alles dicht zetten qua stofjes e.d.?
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
als je er naderhand met 1200 op gaat gaat er weinig glimmen
je schuurt dan de hele speaker weer dof.
Om dat weer glanzend te krijgen zul je ze moeten poetsen met commandant of 3m poetsmiddel.
Maar dat gaat echt pas als de boel super doorgehard is na een maand of 2
Om dat weer glanzend te krijgen zul je ze moeten poetsen met commandant of 3m poetsmiddel.
Maar dat gaat echt pas als de boel super doorgehard is na een maand of 2
