Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door hrscharft »

niet als je eerst even een malletje maakt die je er omheen klemt :)

*Slingert solidworks aan*
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Dan »

Ik weet wel een manier maar dan moet je een viertal MDF plaatjes tot een rechthoekig kistje maken dat om de ellipsvorm past.
Maar daar ben je wel weer een uurtje mee zoet en de kans dat je alsnog scheef gaat is aanwezig.

Ik zou het zo doen:
Een beetje polyesterplamuur op de bovenkant en goed vlak schuren met schuurpapier op een plankje.
Vervolgens de twee delen insmeren met epoxylijm en dan op elkaar lijmen. De luchtbelletjes er goed uit wrijven. Een plaatje MDF er op met twee stoeptegels en een dagje wachten. Je kan eventueel ook bruislijm gebruiken maar dat zet uit en epoxylijm niet.
Kantenfrees er langs. Een klein facetje er aan schuren en klaar is Clara.

Of:
polyesterplamuur er op. Goed vlak en gladschuren en klaar. Gronden, schuren, gronden, schuren aflakken schuren etc..
Een paar millimeter plamuur kan geen kwaad, doen ze met auto's ook.
Je moet je speakers alleen niet lange tijd buiten zetten maar dat moet je sowieso niet doen.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door hrscharft »

zo iets dus
Bijlagen
mal.JPG
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door PimDriessen »

Hoi Rodi,

Als ik zo de bovenkant van de box zie dan zou ik gaan plamuren, als je handig bent met plamuren dan krijg je dit vlak.

Maar je moet het wel elke keer opnieuw schuren na elke laag plamuur, dan krijg je dit kleine vlak mooi egaal.

Dan moet je dus een keer per dag plamuren, en laten uitharden, volgende dag schuren.

Het nadeel van het verlijmen van een plaatje op de bovenkant is dat je dan weer tegen een kops kantje
aankijkt.

Groet,

Pim
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

@Harm:super bedankt, maar ik ga geen mal maken, gaat mij niet lukken.

@Dan: bedankt voor de test, maakt een hoop duidelijk.

Ik ben nu van plan om de boel flink ver af te schuren. Zover schuren dat de schuine kanten er van af zijn gaat me niet lukken, maar wel zover dat ik de kieren kleiner worden. Dan lijm ik het plaatje berkentriplex met bruislijm en dan vult de lijm de kieren op. Die tip van de stoeptegels zijn zeker handig. Ik wil geen facet maken.

@Pim: klopt van het kopse kantje, maar ik verwacht dat dit minder snel problemen gaat geven op de lange duur als de grote kopse kanten op de bovenkant, gezien de reacties hierop in een vorige pagina.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door PimDriessen »

Hoi Rodi,

Van de boven kant zie je niets als je aan het luisteren bent, Als je inderdaad dik plamuurt wat eerder geopperd werd, dan zie je helemaal geen kopse kant van de boven kant, dat krijg je super vlak en glad.

Groet,

Pim
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Alleen nu heb ik de bovenkant al kaal geschuurd, dus kan ik denk beter het berkenplaatje erop plakken. Dan is de frustratie van vandaag tenminste niet voor niets geweest. Ik hoop dat ik er later plezier van heb als het geheel naadloos blijft.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Afgelopen dagen weer verder kunnen gaan! :D

De berkenplaatjes zitten erop, ik heb ze eerst goed vlak geschuurd. Daarna heb ik de hele speaker weer in de grondverf gezet. Vervolgens droog geschuurd en daarna gaan plamuren.
Ben op het moment bezig om ze nat te schuren met p280. Het voelt echt al zo glad als een aal op de plekken waar ik geschuurd heb. :D
Ben van plan om de speakers daarna voor de eerste keer in de witte lak te zetten.
Ik ga lakken met een roller en ga de verf verrijken met owatrol olie. Ik hoop dat het sinaasappeleffect zeer gering is door de toevoeging.

Afijn zo staan ze er nu bij:
IMG_1258.JPG
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door FR_Aad »

Waar heb je uiteindelijk de Owatrol gekocht?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Die heb ik besteld bij owachem.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door richard »

Kun je meestal ook wel kopen bij de watersportwinkel, wordt veel bij klassieke schepen gebruikt.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

En ze glimmen! :D
IMG_1284.JPG
IMG_1281.JPG
Na een aantal dagen schuren en plamuren is dit het resultaat. Het zal niet perfect zijn, maar ben op het moment dik tevreden.
De lak vloeit echt geweldig d.m.v. 10% verrijking met owatrol olie.

Ik ben reuze benieuwd hoe dit op droogt.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door FR_Aad »

Ziet er goed uit!
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door hannesie »

Dat gaat er goed uit zien. :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door richard »

rodi schreef:
En ze glimmen! :D
Als een apenkont.
Gaat er mooi uit zien, dat Owatrol werkt dus goed. Het is toch een soort gemodificeerde lijnolie?

Let er wel op dat lichte alkyd lakken en lakken op basis van lijnolie kunnen vergelen, vooral als ze donker staan. Zet je e in de zon worden ze weer lichter.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Bedankt voor de complimenten. :)

Betreft het vergelen: Je bedoelt als tijdens het lakken of na een aantal jaren staan?
In dat laatste geval: Volgens mij bestaat niet-verkleurende lak nog niet...dus hoop ik dat het vergelen meevalt. En anders wordt het na een aantal jaren opnieuw schuren en lakken.

Ik weet niet wat voor olie het is en de bus staat in de kamer met speakers waar ik zo min mogelijk wil komen i.v.m. stofjes e.d. op de lak.
Denk dat het wel een paar uurtjes duurt voordat de lak stofdroog is.(20.15u was ik klaar met rollen)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door pappaleo »

Ziet er goed uit :goedzo:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door MechanicalAnimal »

Goed werk Rodi!!!!!!! :goeie:

De aanhoudert wint!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Barry2001 »

Mooi! Snap dat je het raam openzet ivm de lucht, geen last van binnenwaaiende stofjes of vliegjes die het wel lekker vinden ruiken?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Tuurlijk wel...stofjes, vliegjes en ook wat druipers. Deze lak druipt iets sneller als de grondlak. Alle begin is moeilijk! :lol:

Stofjes:
IMG_1289.JPG
Rara hoeveel vliegjes vonden het lekker ruiken?
IMG_1287.JPG
Druipertjes:
IMG_1288.JPG
Op een klein afstandje zie je daar echter niets van, die toevoeging en een goede vachtroller zorgen voor zeer weinig sinaasappeleffect! :D
IMG_1290.JPG
Ik ga de volgende lakbeurt wat dunner opzetten en met het raam dicht doen. O:)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Barry2001 »

Raam dicht doen scheelt al een stuk ja. En de vliegjes, als ze er toch zitten, laten zitten. Schuur/polijst je later wel weg.

Je staat er ook verstelt van als je een raam open hebt staan wat er voor 'trek' komt als in een ander vertrek in huis een deur wordt opengedaan. De aanwezige stof in de schilderkamer dwarrelt weer op, etc.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Alleen stiekem hoop ik bij de laatste laag stof-, druiper- en vliegjesloos te kunnen lakken, want dit is al zo glad. Bij de laatste laag zou ik liefst niet schuren. Of misschien hooguit beetje polijsten met de hand.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door hrscharft »

komt helemaal goed.

lekker even laten staan (weekje ofzo) en dan mooi helemaal dof schuren met waterproof korrel 400 of iets in die geest en dan volgende laag op zetten. Voor een lekkere diepe glans mag je best een paar lagen hebben.
denk er wel om dat die zakkers echt goed door en door hard zijn voor je verder gaat schuren anders krijg je ze niet mooi vlak weggeschuurd en heb je er een heleboel werk van omdat alsnog netjes weg te krijgen.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Is tussendoor schuren met nat korrel 280 fijn genoeg, of raad je aan ook nog ff korrel 400 er zachtjes overheen te halen?

Ik heb vanmiddag op een dikke rand die slecht zichtbaar is of deze al hard is. Ik had zo een scherp streepje met mijn nagel erin gedrukt. Een uurtje later was de streep wel weer weg. Zodra alles knetterhard aan voelt ga ik schuren.

En ik ga zorgen voor zo min mogelijk luchtverplastsing bij de volgende laag:
- raam dicht
- ventilatie roosters dicht
- handdoek in kier deur.

Dit ruim nadat ik goed geschuurd heb. Ik twijfel of ik dan eerst moet luchten voordat ik ga lakken. Ik wil trouwens hierna in ieder geval nog een laag witte lak doen om de boel dekkend te krijgen. Daarna heel misschien nog een en als laatste een laag blanke lak. Vooral die wil ik stofvrij hebben, liefst zonder veel schuur of polijst werk.

Als ik schuurpapier koop met korrel 1200, 2000 en 2500. Dat is echt een superfijne korrel. Kan ik daarmee ook de boel glimmend krijgen met weinig werk?

Of nu eerst maar afwachten hoe de tweede laag lukt met alles dicht zetten qua stofjes e.d.?
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door hrscharft »

als je er naderhand met 1200 op gaat gaat er weinig glimmen ;) je schuurt dan de hele speaker weer dof.
Om dat weer glanzend te krijgen zul je ze moeten poetsen met commandant of 3m poetsmiddel.

Maar dat gaat echt pas als de boel super doorgehard is na een maand of 2
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”