Luidsprekers met een 2e kans.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Marp »

hannesie schreef: do 21 mar 2024, 17:53
Het geluid vanaf streamingdiensten en de interne storage komt in het RAM en wordt van daaruit afgespeeld.

Dat is geluidsmatig beter dan het afspelen vanuit buffers
Even een vraagje, maar ik denk dat ik het wel weet.

Wie weet het verschil tussen het afspelen van uit het RAM, en dan het afspelen vanuit buffers.

Dat is nog eens een sterk staaltje van zand in de ogen strooien: zich proberen te onderscheiden door te suggereren dat anderen zoiets anders doen. Ik werk nu al sinds 1993 met multitrack recorders/players, en heb nog nooit gehoord van een speler die zijn audio buffert op een HDD (of tegenwoordig SSD). Dat is echt onzin.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef: do 21 mar 2024, 21:36
.... Zeer luxe en degelijke bouw zonder toeters en bellen die een te snelle veroudering faciliteren........
Wat een bizar Nederlands ook. Je kunt hier ook lezen dat het ding dus snel veroudert :shock:
Als het er niet in zit kan het ook niet verouderen. :sure: :sure:

Logisch toch? :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door markbakk »

Toeters en bellen verouderen minder snel dan dit apparaat hoor.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door ray5150 »

Er zijn maar weinig dingen op de wereld die zo snel (economisch, niet technisch) afschrijven als digitale consumenten elektronica.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Pjotr »

FrancoB schreef: do 21 mar 2024, 19:53
24.500 euro, dat is geen geld.
Bij Amazon kun je zakjes "Neusspoelzout" kopen voor €16 per 100 gram. Is 100% NaCl. Dat zelfde spul koop je bij Appie voor 50ct/kg en dan heet het "Keukenzout". Doet dit mij het sterk aan denken. Mahja Appie verkoopt geen DAC's :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2024-03-26 150658.png
Ben van alles aan het proberen in fases om de 50jaar oude lijm te verwijderen
Schermafbeelding 2024-03-26 150720.png
Wat is dan een goede methode om de lijm te verwijderen?


Ik heb nu zelfs al de verf verwijdert met een schuurspons. :boos:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door wouter »

Aceton van d elle drogist en een afbreekmesje.
Aanbrengen met een kwastje, gaat heel mooi.

Na inweken even schrapen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Pjotr »

Aceton en inweken? Dat vervliegt in een paar seconden. Maar op methylene chloride na wel het effectiefste meestal. Rubberachtige lijmen gaan vaak erg goed met terpentine. Dat is wat vriendelijker voor plastic.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door MichaelB »

Wasbenzine en laten inweken.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3082
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door beijert »

Make-up remover
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Pjotr »

UHHH :shock: Wat voor make-up gebruik jij dat je daar level verfstripper voor nodig hebt? Misschien bedoel je nagellak remover? Daar zit vaak wel aceton in maar ook lanoline en dat wil dan weer niet.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door richard »

Er zijn er die dikke lagen plamuur aanbrengen. Heb je sterk spul voor nodig.

Aceton is wel erg agressief, het zal de lijm meestal wel oplossen of zacht maken, maar ook de lak van het frame aantasten.
Meestal begin ik met terpentine, als dat niet werkt met wasbenzine, thinner en als laatste aceton.

Laatst nog iets op die manier benaderd en bleek uiteindelijk water het meest geschikte oplosmiddel. Alcohol of spiritus is soms ook het aangewezen medium.

Als het schoon te maken voorwerp erg kwetsbaar is heb ik ook wel dunne olie gebruikt, daarna schoon maken met water en zeep.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3082
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door beijert »

Pjotr schreef: di 26 mar 2024, 20:26
UHHH :shock: Wat voor make-up gebruik jij dat je daar level verfstripper voor nodig hebt? Misschien bedoel je nagellak remover? Daar zit vaak wel aceton in maar ook lanoline en dat wil dan weer niet.

Ja, dat bedoel ik :lol:

Make-up haal ik weg met thinner...
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2445
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door timpert »

as.46845021.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2024-03-26 225954.png
Met zo een verf/pistool ding op zo een lief klein boxje, durf je wel?


:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door pappaleo »

Tuurlijk, zelfs een vlammenwerper kan nog.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3082
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door beijert »

Dan zou ik gewoon schrapen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2445
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door timpert »

Als je 'm niet te heet zet kan je heel goed de lijm een beetje zachter maken, dat maakt mechanisch verwijderen een stuk makkelijker. Met een beetje warmte lukt het vaak al om met je nagel of een plastic schrapertje lijmresten weg te halen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Pjotr »

Klopt maar dan moet de ondergrond niet zo thermisch geleidend zijn. Gaat i.d.d. soms prima met sommige lijmen op hout.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2445
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door timpert »

Dit kan prima hoor, gewoon de tweeter afschermen met wat alufolie, en dan vanuit het midden de lijmrand naar buiten toe heet maken met de föhn. Beetje experimenteren met de temperatuur. In de andere hand een plastic schrapertje, en dan is de kans groot dat je de lijm er zonder moeite af krijgt.

Vaak richt je meer schade aan door te voorzichtig te werken, dan met een beetje bruut doorpakken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door hannesie »

Eens even zien wat er al is gepasseerd, Spiritus/Ontvetter/Ammoniak/Wasbenzine/andere scherpe ontvetter/een op alcohol gebaseerde oplossing/Naailremover/ warmte d.m.v Heat gun.
Schermafbeelding 2024-03-27 124434.png
Het gaat er wel af, maar een extreem goede lijm had men destijds. :shock: :shock:

Oh ja, de Terpentine geeft wel een beetje meer lijkt het, maar dat stond in de berging, kon het eerst niet vinden.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door rikpost »

Kun je niet wat vilt of watten op de te schoon te maken plek leggen gedrenkt in wat terpetine .
Vaak heeft het wat meer tijd nodig
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door Pjotr »

Klopt. Terpentine is ook een prima sticker verwijderaar. Veel beter dan oplosmiddelen als alcohol, wasbenzine e.d. Het tast de meeste hard plastics ook niet aan. Maar voor verouderde stikkers kan het soms wel een uurtje inweken gebruiken.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door TTS »

hannesie schreef: di 26 mar 2024, 23:01
Schermafbeelding 2024-03-26 225954.png
Met zo een verf/pistool ding op zo een lief klein boxje, durf je wel?


:rofl: :rofl:
Ik zou ze wegmieteren en voor een setje Canton plus s en plus c gaan. Oh wacht, dat deed ik al....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luidsprekers met een 2e kans.

Bericht door hannesie »

Vandaag moest ik wachten op een koerier, en wat doe je dan intussen?


Die Warfedale Linton maar eens voor de lol aangesloten, en dat is ondanks dan de tijd toch vrij makkelijk.
Schermafbeelding 2024-06-11 150403.png
Verloop naar DIN pluggen had ik nog wel liggen, en 1 contact was wat minder, maar even wat bewegen en het gaat prima, "GELUID".

Eens even de tijd nemen.
Schermafbeelding 2024-06-11 150327.png
Schermafbeelding 2024-06-11 150304.png
Valt alles mee met wat ik hoor en de verwachting die ik had.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-06-11 om 15.22.54_aff7247d.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”