Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door tonvandeacker »

ziet er perfect uit :goeie:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door pappaleo »

Leeuwarden schreef:
Valt dus wel mee...
Die van jou zijn nog obeser dan?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Ongeveer gelijk, misschien net iets minder. Ik heb dan wel het voordeel dat ze uit twee delen bestaan...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

tonvandeacker schreef:
ziet er perfect uit :goeie:
Dankje, kon door het mooie weer tot nu toe veel buiten doen Ton, maar op de camping wordt ‘m even niet :mrgreen:

Ach, verder is het gewicht ook maar een getal, het hoeft de trap niet op. Wat ik wel geinig vind is dat het precies m’n eigen gewicht is :rofl: tenminste nu nog, als alles straks weer open gaat..
Ben erg benieuwd naar het geluid, veel zin om eea eens te gaan proberen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door pappaleo »

Nou schroef die dingen dan gauw in elkaar, dan start ik de auto alvast.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door tonvandeacker »

Ja...luisterdag bij Barry in de woonkamer..gaan we doen :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Twee personen per dag, moet kunnen!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Jullie komen maar langs jongens, geen probleem :bakkie:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door John P »

pappaleo schreef:
Nou schroef die dingen dan gauw in elkaar, dan start ik de auto alvast.
Kun je mooi de recorder van Ray meenemen op de weg terug.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door pappaleo »

Oh geen probleem. Doe ik zo.
Maar ik dacht dat hij al iets geregeld had.

Whoever comes first.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Oja, dat STP Aero Bomb, heb 2 dozen gekocht want 1 was te weinig en 2 blijkt teveel, als iemand nog eens wat nodig heeft en niet een hele doos wil kopen, let mie no.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door pappaleo »

Hou maar apart
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

:goedzo:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Lak op het fineer is wenselijk, als bescherming, tegen vlekken, etc. Als er dan toch wat op gaat mag het een tikkie donkerder, maar de nerf moet wel mooi zichtbaar blijven. Altijd lastig om de kleur te bepalen, heb een rest stukje fineer op een plankje gelijmd en daar beits op aangebracht. In 1 en 2 lagen. Zal dit een paar dagen laten staan, ook eens kijken hoe het er in de avond met kunstlicht uitziet. Nu al opvallend hoe anders het er uitziet dan wat je verwacht, voorlopig lijkt die eerste het mooist uit te komen.
IMG_4094.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door dre »

Links vind ik het mooist,maar nog niet echt fantastisch........
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Heb nog 1 tint donkerder liggen, die ga ik ook nog proberen. En nog een laag op die 0104, even zien wat dat doet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Kappa7 »

Lastig om te zien zo, door dat je verlichting verloopt geeft het al een vertekend beeld.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Ja klopt, komt niet over, lastig te zien. Als ik nu een foto maak (met kunstlicht) lijkt het er al helemaal niet op =;
Ik probeer de eerste (linker) met nog een laagje dus, en nog een andere iets donkere tint. Heb het dan wel duidelijk denk ik. Zal het eens een paar dagen laten staan, eens zien hoe het past.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Heb nog wat kunnen doen, tijd voor een update.

Filters inbouwen, hiervoor m'n gouwe ouwe pook Weller maar weer eens voor de dag gehaald, ik gebruik 2.5mm2 voor interne bedrading,
IMG_4410.JPG
Stukje filterporno eerst maar even.
Filter.jpeg
De 2.5mm2 solderen aan de onderkant, 3x checken waar wat zit en dan een labeltje eraan, is het wat eenvoudiger in de kast te monteren straks.
IMG_4420.JPG
IMG_4421.JPG
Dan kunnen de filters de kast in, heb een stukje meubelvilt bij de bouwmarkt gekocht voor onder het filter, tegen eventueel mee wapperen.
IMG_4454.JPG
Het bevestigen van de terminals op de backplate en in de kast. Normaal zit er zo'n kunststof sluitring met kraag bij, om 'm geisoleerd te kunnen monteren. Hier wil ik dat ook aan de binnenkant hebben, omdat het AeroBomb een metalen laagje heeft dat sluiting kan maken en de kraag van de bijgeleverde sluitring niet lang genoeg is. Vind maar eens zoiets..of niet van kunststof, verkeerde diameter, te kort, etc. Zoals altijd is het eenvoudig zoeken als je weet hoe het heeft, ik vond het als 'glijlager' bij Conrad.
IMG_4416.JPG
Filters aangesloten.
IMG_4479.JPG
IMG_4478.JPG
Dan heb ik me een beetje verpiert :mrgreen: Ik had een mooie infrezing gemaakt voor de backplate in de achterkant, maar ik wil hier tochtband onder hebben om zeker te weten dat 'ie daar niet lekt. Van tevoren niet aan gedacht, dus steekt 'ie iets te ver uit. Alsnog weer gaan frezen had ik eigenlijk weinig zin in, tevens vond ik de overgang van de plaat naar de kast minder fraai. Heb een latje genomen en hier een lijst van gemaakt, mooi in verstek. De binnenkant steekt uit (backplate) dus daar moet een stukje af, kon mooi op het mini proxxon freestafeltje, gebruik ik die ook eens. Achter- en voorkant:
IMG_4418.JPG
IMG_4417.JPG
Kwastje erlangs en zwart gemaakt, en op de backplate gelijmd. Gelijk een overzichtje van de hele achterkant.
BackplateJPG.JPG
IMG_4482.JPG
Lijkt een stuk beter.

Volgende stap wordt het Akotherm aan de binnenkant bevestigen, baffle ervoor en speakers erin. Het moment van geluid maken komt nu dichtbij :D

Oja.
IMG_4138.JPG
De compressiedriver weegt bijna 5kg, wat zo aan de hoorn wel goed kan trekken natuurlijk. Volgens de beschrijving moet het blijven hangen alleen aan de baffle, maar heb een beter gevoel bij een steuntje eronder. Die kan mooi op de midden bracing steunen, kan er niks mee gebeuren, en valt in het hele volume van de kast wel weg. Steuntje moet ik nog maken dus.

Wordt weer vervolgd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Shadow »

Ja dat steuntje zou ik ook doen idd. Flinke klomp gewicht...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Walt »

Beste kun je een steun maken die de magneet rondom opsluit, typisch de magneet klemmen met twee maanvormige platen, dan is de driver ook tijdens eventuele transporten goed gesteund.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door ray5150 »

Die suggestie van Walt vind ik helemaal geen gek idee.
Als ik in die die situatie zou zitten zou ik ook iets dergelijks fabrieken.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Ja was ik ook van plan, heb nog mpx over waar ik dit zo uit kan zagen. Iets overmaats, zodat als de driver gemonteerd is ik dit precies aftekenen. En dan een stukje tapijt oid tussen steun en magneet.

Ps ik dacht alleen onder de magneet, maar eromheen is nog beter, suggestie Walt. Ronde uitsparing die je eromheen kunt schuiven misschien.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door OpaBert »

Ben ook zeer benieuwd Barry
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nog een setje Calpamos

Bericht door tonvandeacker »

Zeer mooi gedaan.
Word een topper.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”