KT77 PP met long tail fasedraaier

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Vandaag bij Hans geweest uurtje lekker gepraat en de ringkerntrafo's en wat onderdelen opgehaald, ingebouwd(viel tegen) en nu zit ik met 2 dingetjes.
Wat doen jullie met draden die doorverbonden worden, bijv, 2x115v knip je die middendraden dan kort of laat je ze de originele lengte en maakt ze dan aan elkaar. Ik neem aan dat je ze nooit meer anders gaat aansluiten. het gaat dan om die zwarte en witte die aan elkaar komen.
Bijlagen
IMG_7190.JPG
IMG_7188.JPG
IMG_7186.JPG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door OpaBert »

Je kan ze maar een keer tekort afknippen Dus ik rol ze op en met een stukje krimpkous over het uit einde
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Ja heb je wel gelijk in Bert, goed idee. :goedzo:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door democles »

Zo doe ik het ook.
Die van 115v kun je wel kort knippen,we leven hier in het 230v gebeuren,of je moet je versterker al willen aanbieden in de VS :lol:
Jammer van de hoogte van je ronde trafo kappen,hadden een stuk lager gekund,kwamen je buizen beter tot hun recht kwa uitstraling. :?

De gloeibedrading is goed getwist :goedzo:


Ik hoop niet dat je uitgangen te dicht bij je voedingstrafo staan.
Bedrading die je niet gebruikt van de uitgangstrafo,s onder de kappen bewaren,niet in de kast.
Voor de rest mooi werk :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Jammer van de hoogte van je ronde trafo kappen,hadden een stuk lager gekund,kwamen je buizen beter tot hun recht kwa uitstraling. :?
De hoogte van die kappen is bewust gekozen voor het ontwerp, ze zijn juist een paar cm hoger dan de buizen zodat er een opbouw in de versterker zit.
Ik hoop niet dat je uitgangen te dicht bij je voedingstrafo staan.
Volgens Anne zou dat juists geen probleem hoeven te zijn, eerder de RCA.
De gloeibedrading is goed getwist :goedzo:
Geleerd van de vorige keer :lol:
Die van 115v kun je wel kort knippen,we leven hier in het 230v gebeuren,of je moet je versterker al willen aanbieden in de VS :lol:
Dat zijn de enige draden van de voeding die ik ook niet gebruik.
Bedrading die je niet gebruikt van de uitgangstrafo,s onder de kappen bewaren,niet in de kast.
Dat is mooi K@t moet ik alles weer uit elkaar halen, bijna een uur mee bezig geweest te monteren, straks om de 4 ohm kabel terug te leiden naar boven. :evil:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Barry2001 »

peterl schreef:
Ik hoop niet dat je uitgangen te dicht bij je voedingstrafo staan.
Volgens Anne zou dat juists geen probleem hoeven te zijn, eerder de RCA.
Nee uitgangen gaan wel goed zo, ingangen inderdaad bij de trafo weghouden.

Ander ding, ben geen voorstander van hout zo dicht bij de buizen, gaat dat goed met warmte ontwikkeling? Nou is het wel zo dat je (volgens mij) de KT's niet naast het hout hebt staan als de echte warmte bronnen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Klopt de kt staan er cm's vandaan en volgens mij worden de 6sn7 niet zo heet. zit wel ruimte omheen.
Ik zit meer met de indeling waar ik welke print plaats in de kast, wordt erg vol nu.
Ik heb rechts achterin het 220v gedeelte met de aan uit schakeling(afstandbediening) en de ntc schakeling.
Links achterin de sturing van de de RCA met de print links van de sturing van de RCA en de volume.
Dan zit ik nog met de inschakelvertraginging links midden en de bias rechts midden, 2 printen wou ik gebruiken voor de eclo's en voedingsdeel
Bijlagen
IMG_7191.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Ik hoop niet dat je uitgangen te dicht bij je voedingstrafo staan.
Volgens Anne zou dat juist geen probleem hoeven te zijn, eerder de RCA.
Hij bedoelt misschien, de uitgangstrafo's niet te dicht bij de voedingstrafo ?
Bedrading die je niet gebruikt van de uitgangstrafo,s onder de kappen bewaren,niet in de kast.
Dat is mooi K@t moet ik alles weer uit elkaar halen, bijna een uur mee bezig geweest te monteren, straks om de 4 ohm kabel terug te leiden naar boven. :evil:
Laat maar zitten, oprollen/isoleren.En uit de buurt van de ingangen houden.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

het begin is lastig maar ik heb een weg gevonden,Hoera.
Ik was net de voeding aan het testen met de elco's en de inschakelvertraging maar ik vind het vreemd dat de spanning maar heel langzaam oploopt??
Onbelast meet ik 360v ac belast had ik 270 en die liep nog langzaam op maar de led in de voeding brand niet?
Zekering van de voeding 1amp T ging er naar 2x schakelen wel door, heb er nu 1,6T ingezet.
Probleem gevonden, de vertraging duurt wel een minuut voor hij schakelt en dan gaat de spanning wel naar 490v onbelast.
Hoeveel tijd is nodig voor opwarmen van de gloeispanning, 20sec?
Bijlagen
IMG_7193.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door democles »

20 sec. is goed.

Bij mij schakelt het allemaal rond de 40 seconden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Onbelast meet ik 360v ac belast had ik 270 en die liep nog langzaam op maar de led in de voeding brand niet?
LED omgekeerd ?
Als dat zo is dan zou ie ondertussen wel kapot zijn.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Nee hij brand wel maar heel zwak, kan net wat licht zien binnenin??
De automaat naar 25sec gezet. Wat is de functie van die led trouwens?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Nee hij brand wel maar heel zwak, kan net wat licht zien binnenin??
De automaat naar 25sec gezet. Wat is de functie van die led trouwens?
Waarschuwen dat er nog spanning op staat.Gaat ong 2mA door als de voedingsspanning op peil is (en de serieweerstand klopt), dus niet zo'n ouwe LED die voor 10...20mA bedoeld is.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Dus te grote led gebruikt, zal hem aanpassen.
Een ding wat prettig is; de trafo bromt iig niet op het chassis, doodstil. dat doet die van de el84 wel.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door democles »

Nu bromt er nog niks ,je trekt ook geen amp,s
Wacht maar tot de gloeispanning er op staat. :o
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Nu bromt er nog niks ,je trekt ook geen amp,s
Wacht maar tot de gloeispanning er op staat. :o
Het was niet brommen maar trillen van de trafo op het chassis.

Was net de voedingen aan het testen, maar de -45v werkte niet echt mee, 100u 63v plofte gelukkig recht de lucht in. :?
Stom de -45 vergis je je zo makkelijk in, elco verkeerd om gepoold #-o stom, denk dat ik de andere die er naast staat ook maar vervang, gelukkig bestaat die -45v voeding alleen maar uit 2 elco's.
Maar hoe zit dat nu, want bij de plus kant staat een massa, die maak ik toch niet aan de massa vast, want dan krijg ik kortsluiting. :think:
Bijlagen
KT77  voeding Anne`1 (1)voorbeeld.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door democles »

Het was niet brommen maar trillen van de trafo op het chassis.
Ja dat bedoel ik. Kinkt ook als brommen :lol:

Bij negatieve spanning de plus aan massa,dat vergeet je nu niet meer :hide:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

democles schreef:
Het was niet brommen maar trillen van de trafo op het chassis.
Ja dat bedoel ik. Kinkt ook als brommen :lol:

Bij negatieve spanning de plus aan massa, dat vergeet je nu niet meer :hide:
Maar als de plus aan massa ligt dan zitten theoretisch de elco's toch verkeerd om? :think:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door democles »

Ja,maar je trekt dan spanning van de min kant,,negatieve spanning,, i.p.v. de plus kant.

En als je dan stroom trekt zal de plus aan massa moeten.
The ground is the reference voltage for the circuit i.e., 0V. Positive and negative voltages are approximately equal in value but opposite. Opposite in the sense that negative voltage is an excess of electrons and a positive voltage is a deficiency of electrons.

A battery is a very quick negative voltage source. In a 9V battery, there are two terminals: anode for positive voltage and cathode for negative voltage. As most devices are designed for positive voltage supply, the negative terminal serves as a ground. Here when the negative terminal is used as ground, electrons are not returning. Rather, they spread/originate from there. Similarly, when a circuit is designed for negative voltage supply, we can use a cathode as the negative voltage and an anode as ground.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Maar als de plus aan massa ligt dan zitten theoretisch de elco's toch verkeerd om? :think:
De massa is positief nog negatief.Het zijn andere dingen die positief of negatief kunnen zijn ten opzichte van de massa.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door democles »

Tja,maar ik begrijp waarom dit niet goed tussen de oren komt als je er altijd op let dat de + van een elco aan de + komt en niet aan de min.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Tja,maar ik begrijp waarom dit niet goed tussen de oren komt als je er altijd op let dat de + van een elco aan de + komt en niet aan de min.
Da's omdat de massa ten onrechte gelijkgesteld wordt met "de min".
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Maar als je een pluskant van een voeding aan massa legt dan staat er toch spanning op de massa?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef:
Maar als je een pluskant van een voeding aan massa legt dan staat er toch spanning op de massa?
Nee, dan is dat een negatieve voeding (tov massa).Spanning is iets ten opzichte van iets anders.Vogels op een hoogspanningslijn worden ook niet de elektokuteerd door de 100kV en meer.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: KT77 PP met long tail fasedraaier

Bericht door peterl »

Ik heb nog wat vragen over de schakeling.
Ik heb rond de 12sn7 een geel blok gezet, klopt het dat het andere deel van de buis naar het andere kanaal gaat , met met pootje 4,5,6?
De oranje kleur, is dat hele gedeelte nog de voeding, of horen de 2x 47k weerstanden aan de anode er niet bij.
Ik neem aan dat van de 200a zenerdiode er dan ook maar 1 nodig is?
Bijlagen
KT77-PP-UL -SN 15-10 tijdelijk.png
Plaats reactie