EL84 PP UL (schema DHTROB)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
valve
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 16:12
Locatie: Druten

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door valve »

Allemaal bedankt voor de reaktie,
Ik zal een nieuw draadje aanmaken, en daarin mijn wensen kenbaar maken.
Mvg
Vincent
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door OpaBert »

donleo schreef: wo 26 jan 2022, 22:23
Als ik het dus goed begrijp gaat de lamp branden als er sluiting is snap ik dat goed?
Ja helemaal De lamp van 25 watt zal natuurlijk sneller fel oplichten dan een 100 Watt lamp
Maar ik zou maar een 100 Watt lamp gebruiken dat is een aardige indicatie
Brandt hij net zo fel als normaal Dat heb je een flinke kortsluiting
Probeer maar met een electrische kachel
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Bij nader inzien denk ik dat VG staat voor Volt Grid ? En An volt anode ? als dat zo is begrijp ik hoe ik hem moet aansluiten
Laatst gewijzigd door donleo op wo 26 jan 2022, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Opa Bert bedankt duidelijk ! ik heb alleen 40 watt dan heb ik toch een indicatie :-)
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Nou net getest met dummy load en gloeilamp er tussen.
De lamp is maar 40 watt dus die brand zwak.
Spanningen zijn iets lager door de lamp.
Alles blijft goed geen geknetter of kokende onderdelen :-)
Dus nu de speakers er aan of moet ik nog meer testen?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

Heb je met de lampen er in getest, dan kan je zeker luidsprekers aansluiten en is muziek er opzetten, kijken of er geluid uit komt, maar zorg er voor dat er altijd belasting is op de uitgang(luidsprekers of dummy). Ik hoorde je eerder vragen of de luidsprekers er aan moesten, maar met buizen is dat noodzaak.
Wat ik zelf altijd doe is voelen of er elco's of weerstanden heet worden, kan ook met een IR thermometer.
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Bedankt Peter, ik heb speakers aangesloten.
De lamp er tussen uitgehaald.
Ik meet waar ik 305 moet meten389 volt.
Dus er is ergens iets mis , komt ook geen geluid uit, geen brom of tik.
Dus ik zal alles goed moeten doornemen wat er loos is.
Ik heb een concentratie probleempje dus misschien wel iets vergeten .
Ik kom er op terug :-)
Bedankt voor je antwoord!
En die van de belasting (speakers) is een goede dat wist ik niet :-)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

Dan lijkt het wel of er geen belasting is op de versterker.
Als je meet op de anodes moet daar spanning staan, het lijkt alsof er geen afname is. Draadje vergeten?
Niet vergeten de min aan te sluiten?
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Massa vd El's vergeten :-(
Ik ga morgen wel verder hahaaha stom maar ja..
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

donleo schreef: do 27 jan 2022, 23:14
Massa vd El's vergeten :-(
Ik ga morgen wel verder hahaaha stom maar ja..
Ik controleer soms wel 3x helemaal het schema en dan nog kan je je blind staren op iets, beste is aan de kant leggen en morgen met frisse moed weer beginnen.
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Ik ben toch maar doorgegaan , massa aangesloten en woow muziek , geen brom geen reutel.
Ik kan hem allen zacht testen dus morgen de volume knop open draaien.
Alleen wat me opvalt (dus er is nog iets mis) de 305 volt loopt na 2 minuten langzaam terug tot onder de 290.
Rechts iets sneller dan links loopt in spanning terug
Toen heb ik hem maar uitgezet om schade te voorkomen.
Morgen alles nog eens goed na lopen.
Wordt vervolgd,
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door peterl »

Mooi dat er iig muziek uitkomt. Gefeliciteerd, die 15V hoeft geen verschil uit te maken, nu verder meten om te zien waar verschillen zitten tussen links en rechts dus bij de anodes en kathodes meten en waarden opschrijven. dat de spanning veranderd kan ik de vingers niet opleggen bij mij loopt deze vaak nog wat op maar dat ligt aan de schakeling die ik gebruik. Ook kan het zijn dat de buizen verschillend zijn als ze niet gemached zijn en dan krijg je ook wel lichte verschillen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door SSassen »

Voordat je gaat meten, laat de buizen zeker een minuut of 10 opwarmen, anders verlopen de spanningen wellicht nog.
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Nou vandaag beter kunnen testen, rechterkanaal klonk beetje vreemd spanning bleef teruglopen.
Na onderzoek was er een draad aan de uitgangstrafo los deze vastgezet en hij speelt als een malle.
Goed geluid, niet overdreven hard maar dat kan ook aan de cd speler liggen die ik gebruik.
Geen reutel geen brom , ik ben verbaasd!
Ik heb het gebruikte schema toegevoegd met de spanningen die ik heb gemeten volgens mij zit dat wel goed.
Er zit niet meer dan 1 volt verschil in beide kanalen.
Het enige punt is de gloeispanning is op alle buizen 6,8 volt , is dat schadelijk?
Anders zet ik er een weerstand tussen van 0.1 ohm of zoiets?
Afbeelding
Bijlagen
schema Anne.gif
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door SSassen »

Klus er eens wat tegenkoppeling in? Of is dat te nieuwerwets?
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Sorry SSassen hoe doe ik dat :-)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: vr 28 jan 2022, 21:05
Klus er eens wat tegenkoppeling in? Of is dat te nieuwerwets?
Vermoedelijk te weinig reserve want,
"Goed geluid, niet overdreven hard maar dat kan ook aan de cd speler liggen die ik gebruik."
Met een ECC83 en aangepaste instelling is er meer mogelijk.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door SSassen »

Wat Anne zegt inderdaad, ECC83 als LTP en dan ben je d’r feitelijk al.
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Oke Ecc83 versterkt meer? had ik beter gelijk kunnen doen :-)
Ik laat het nog even bij de ecc82 eerst maar inspelen en kijken wat hij op de grote speakers doet.
Is die 6,8 volt schadelijk of zouden jullie dat zo laten?
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

SSassen schreef: vr 28 jan 2022, 21:20
Wat Anne zegt inderdaad, ECC83 als LTP en dan ben je d’r feitelijk al.
waar staat LTP voor?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door Ah!buis »

donleo schreef: vr 28 jan 2022, 21:27
SSassen schreef: vr 28 jan 2022, 21:20
Wat Anne zegt inderdaad, ECC83 als LTP en dan ben je d’r feitelijk al.
waar staat LTP voor?
Engelse afkorting voor een stel met lange staart, andere soort fasedraaier/voorversterker.Hoeft niet hoor.
6,8V is wel wat veel, is de netspanning soms wat hoog, 240V ofzo ? Is maar weinig verlies nodig om naar 6,3V te komen met ruim 3,5A stroom, is bij de buisvoet waarschijnlijk al wat minder, evt dunner draad gebruiken.
Anne
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

Ah!buis schreef: vr 28 jan 2022, 21:47
donleo schreef: vr 28 jan 2022, 21:27
SSassen schreef: vr 28 jan 2022, 21:20
Wat Anne zegt inderdaad, ECC83 als LTP en dan ben je d’r feitelijk al.
waar staat LTP voor?
Engelse afkorting voor een stel met lange staart, andere soort fasedraaier/voorversterker.Hoeft niet hoor.
6,8V is wel wat veel, is de netspanning soms wat hoog, 240V ofzo ? Is maar weinig verlies nodig om naar 6,3V te komen met ruim 3,5A stroom, is bij de buisvoet waarschijnlijk al wat minder, evt dunner draad gebruiken.
Anne
Dank Anne,
Ik heb alle buizen apart bedraad met 0.8 massief draad.
Zal ik daarvoor overgaan op 0.4 ?
Of 3x 1 weerstand van 0.1 ohm?
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

en idd netspanning is 241
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door SSassen »

donleo schreef: vr 28 jan 2022, 21:51
en idd netspanning is 241
Je woont naast de wijktransformator? :mrgreen:
donleo
Berichten: 95
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 0:29
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)

Bericht door donleo »

SSassen schreef: vr 28 jan 2022, 21:57
donleo schreef: vr 28 jan 2022, 21:51
en idd netspanning is 241
Je woont naast de wijktransformator? :mrgreen:
ik denk het :-)
Plaats reactie