EL84 PP UL (schema DHTROB)
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Allemaal bedankt voor de reaktie,
Ik zal een nieuw draadje aanmaken, en daarin mijn wensen kenbaar maken.
Mvg
Vincent
Ik zal een nieuw draadje aanmaken, en daarin mijn wensen kenbaar maken.
Mvg
Vincent
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ja helemaal De lamp van 25 watt zal natuurlijk sneller fel oplichten dan een 100 Watt lamp
Maar ik zou maar een 100 Watt lamp gebruiken dat is een aardige indicatie
Brandt hij net zo fel als normaal Dat heb je een flinke kortsluiting
Probeer maar met een electrische kachel
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Bij nader inzien denk ik dat VG staat voor Volt Grid ? En An volt anode ? als dat zo is begrijp ik hoe ik hem moet aansluiten
Laatst gewijzigd door donleo op wo 26 jan 2022, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Opa Bert bedankt duidelijk ! ik heb alleen 40 watt dan heb ik toch een indicatie 
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Nou net getest met dummy load en gloeilamp er tussen.
De lamp is maar 40 watt dus die brand zwak.
Spanningen zijn iets lager door de lamp.
Alles blijft goed geen geknetter of kokende onderdelen
Dus nu de speakers er aan of moet ik nog meer testen?
De lamp is maar 40 watt dus die brand zwak.
Spanningen zijn iets lager door de lamp.
Alles blijft goed geen geknetter of kokende onderdelen
Dus nu de speakers er aan of moet ik nog meer testen?
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Heb je met de lampen er in getest, dan kan je zeker luidsprekers aansluiten en is muziek er opzetten, kijken of er geluid uit komt, maar zorg er voor dat er altijd belasting is op de uitgang(luidsprekers of dummy). Ik hoorde je eerder vragen of de luidsprekers er aan moesten, maar met buizen is dat noodzaak.
Wat ik zelf altijd doe is voelen of er elco's of weerstanden heet worden, kan ook met een IR thermometer.
Wat ik zelf altijd doe is voelen of er elco's of weerstanden heet worden, kan ook met een IR thermometer.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Bedankt Peter, ik heb speakers aangesloten.
De lamp er tussen uitgehaald.
Ik meet waar ik 305 moet meten389 volt.
Dus er is ergens iets mis , komt ook geen geluid uit, geen brom of tik.
Dus ik zal alles goed moeten doornemen wat er loos is.
Ik heb een concentratie probleempje dus misschien wel iets vergeten .
Ik kom er op terug
Bedankt voor je antwoord!
En die van de belasting (speakers) is een goede dat wist ik niet
De lamp er tussen uitgehaald.
Ik meet waar ik 305 moet meten389 volt.
Dus er is ergens iets mis , komt ook geen geluid uit, geen brom of tik.
Dus ik zal alles goed moeten doornemen wat er loos is.
Ik heb een concentratie probleempje dus misschien wel iets vergeten .
Ik kom er op terug
Bedankt voor je antwoord!
En die van de belasting (speakers) is een goede dat wist ik niet
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Dan lijkt het wel of er geen belasting is op de versterker.
Als je meet op de anodes moet daar spanning staan, het lijkt alsof er geen afname is. Draadje vergeten?
Niet vergeten de min aan te sluiten?
Als je meet op de anodes moet daar spanning staan, het lijkt alsof er geen afname is. Draadje vergeten?
Niet vergeten de min aan te sluiten?
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Massa vd El's vergeten 
Ik ga morgen wel verder hahaaha stom maar ja..
Ik ga morgen wel verder hahaaha stom maar ja..
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ik ben toch maar doorgegaan , massa aangesloten en woow muziek , geen brom geen reutel.
Ik kan hem allen zacht testen dus morgen de volume knop open draaien.
Alleen wat me opvalt (dus er is nog iets mis) de 305 volt loopt na 2 minuten langzaam terug tot onder de 290.
Rechts iets sneller dan links loopt in spanning terug
Toen heb ik hem maar uitgezet om schade te voorkomen.
Morgen alles nog eens goed na lopen.
Wordt vervolgd,
Ik kan hem allen zacht testen dus morgen de volume knop open draaien.
Alleen wat me opvalt (dus er is nog iets mis) de 305 volt loopt na 2 minuten langzaam terug tot onder de 290.
Rechts iets sneller dan links loopt in spanning terug
Toen heb ik hem maar uitgezet om schade te voorkomen.
Morgen alles nog eens goed na lopen.
Wordt vervolgd,
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Mooi dat er iig muziek uitkomt. Gefeliciteerd, die 15V hoeft geen verschil uit te maken, nu verder meten om te zien waar verschillen zitten tussen links en rechts dus bij de anodes en kathodes meten en waarden opschrijven. dat de spanning veranderd kan ik de vingers niet opleggen bij mij loopt deze vaak nog wat op maar dat ligt aan de schakeling die ik gebruik. Ook kan het zijn dat de buizen verschillend zijn als ze niet gemached zijn en dan krijg je ook wel lichte verschillen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Voordat je gaat meten, laat de buizen zeker een minuut of 10 opwarmen, anders verlopen de spanningen wellicht nog.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Nou vandaag beter kunnen testen, rechterkanaal klonk beetje vreemd spanning bleef teruglopen.
Na onderzoek was er een draad aan de uitgangstrafo los deze vastgezet en hij speelt als een malle.
Goed geluid, niet overdreven hard maar dat kan ook aan de cd speler liggen die ik gebruik.
Geen reutel geen brom , ik ben verbaasd!
Ik heb het gebruikte schema toegevoegd met de spanningen die ik heb gemeten volgens mij zit dat wel goed.
Er zit niet meer dan 1 volt verschil in beide kanalen.
Het enige punt is de gloeispanning is op alle buizen 6,8 volt , is dat schadelijk?
Anders zet ik er een weerstand tussen van 0.1 ohm of zoiets?
![Afbeelding]()
Na onderzoek was er een draad aan de uitgangstrafo los deze vastgezet en hij speelt als een malle.
Goed geluid, niet overdreven hard maar dat kan ook aan de cd speler liggen die ik gebruik.
Geen reutel geen brom , ik ben verbaasd!
Ik heb het gebruikte schema toegevoegd met de spanningen die ik heb gemeten volgens mij zit dat wel goed.
Er zit niet meer dan 1 volt verschil in beide kanalen.
Het enige punt is de gloeispanning is op alle buizen 6,8 volt , is dat schadelijk?
Anders zet ik er een weerstand tussen van 0.1 ohm of zoiets?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Wat Anne zegt inderdaad, ECC83 als LTP en dan ben je d’r feitelijk al.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Oke Ecc83 versterkt meer? had ik beter gelijk kunnen doen 
Ik laat het nog even bij de ecc82 eerst maar inspelen en kijken wat hij op de grote speakers doet.
Is die 6,8 volt schadelijk of zouden jullie dat zo laten?
Ik laat het nog even bij de ecc82 eerst maar inspelen en kijken wat hij op de grote speakers doet.
Is die 6,8 volt schadelijk of zouden jullie dat zo laten?
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Engelse afkorting voor een stel met lange staart, andere soort fasedraaier/voorversterker.Hoeft niet hoor.
6,8V is wel wat veel, is de netspanning soms wat hoog, 240V ofzo ? Is maar weinig verlies nodig om naar 6,3V te komen met ruim 3,5A stroom, is bij de buisvoet waarschijnlijk al wat minder, evt dunner draad gebruiken.
Anne
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Dank Anne,Ah!buis schreef: ↑vr 28 jan 2022, 21:47Engelse afkorting voor een stel met lange staart, andere soort fasedraaier/voorversterker.Hoeft niet hoor.
6,8V is wel wat veel, is de netspanning soms wat hoog, 240V ofzo ? Is maar weinig verlies nodig om naar 6,3V te komen met ruim 3,5A stroom, is bij de buisvoet waarschijnlijk al wat minder, evt dunner draad gebruiken.
Anne
Ik heb alle buizen apart bedraad met 0.8 massief draad.
Zal ik daarvoor overgaan op 0.4 ?
Of 3x 1 weerstand van 0.1 ohm?
