Bascabinet compact & diepgaand
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Waarom zijn de units eigenlijk vanaf de achterkant op de baffle gezet? Ik zou ze van voren monteren, dan kun de je kast helemaal dicht lijmen, en heb je ook nog iets meer inhoud.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Ben niet thuis in die business, als ik google op ijzerboer e.d. kom ik alleen maar op oud ijzer inname.ds23man schreef:Dat is standaard geperforeerde plaat wat bij elke ijzerboer te koop is. Op maat laten knippen en laten poeder coaten. Of een kunststof coating.
Maar als ik het goed begrijp is dit zoiets eenvoudigs dat er geen producten bekend zijn bij audio speciaal zaken?
Dit heeft er mee te maken dat het anders niet past in een breedte van 50 cm intern. En daarbij wilde ik de tweeter niet tegen een uitstekende rand van 30 mm laten aan'kijken'. Nu is die rand maar 15mm. De woofers moeten immers nog hun slag kunnen maken, en daarom zou de baffle dan verder naar achteren komen. De tweeter 'ziet' dan een zeer onregelmatige baffle met die woofers er op en uitstekende randen etc. Dit was in alle gevallen de beste optie, behalve dan voor de verloren voordelen van kleinere offset van de akoestische centra.Walt schreef:Waarom zijn de units eigenlijk vanaf de achterkant op de baffle gezet? Ik zou ze van voren monteren, dan kun de je kast helemaal dicht lijmen, en heb je ook nog iets meer inhoud.
Re: Bascabinet compact & diepgaand
https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminiu ... plaat.htmlwouter schreef:Ben niet thuis in die business, als ik google op ijzerboer e.d. kom ik alleen maar op oud ijzer inname.ds23man schreef:Dat is standaard geperforeerde plaat wat bij elke ijzerboer te koop is. Op maat laten knippen en laten poeder coaten. Of een kunststof coating.
Maar als ik het goed begrijp is dit zoiets eenvoudigs dat er geen producten bekend zijn bij audio speciaal zaken?
En de Hornbach heeft tegenwoordig ook een webshop : https://www.hornbach.nl/shop/zoekresult ... _-%7Cplaat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Ik had er een kachelpijp opgezet.
Gaas:
https://www.zelfbouwcase.nl/volledige-p ... mazen.html
Je zou hem even kunnen vragen of hij het kan laten poedercoaten.
Gaas:
https://www.zelfbouwcase.nl/volledige-p ... mazen.html
Je zou hem even kunnen vragen of hij het kan laten poedercoaten.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Thanks, maar eh...ds23man schreef:https://www.zelfbouwcase.nl/volledige-p ... mazen.html
Je zou hem even kunnen vragen of hij het kan laten poedercoaten.
Die van zelfbouwcase heb ik hier liggen, prachtig op maat. Kan ik mijn duim doorheen drukken bij wijze van sprekenwouter schreef:Edit: wie weet er een mooie grille te koop? Die van zelfbouwcase is perfect op maat aangeleverd maar veel te slap. Werkelijk top ervaring met die lui trouwens, goede communicatie over een dag vertraging en er zat een rol luxe stroopwafels in de bestelling.Briljant!
Inderdaad. Volgens mij is die van zelfbouwcase van aluminium...ds23man schreef:Aluminium is niks waard, zit zo een deuk in.
Re: Bascabinet compact & diepgaand
So what, dan timmert Wouter er lekker een flightcase erom heen. Weet je zeker dat er nergens krasjes en deukjes op komen...ds23man schreef:Aluminium is niks waard, zit zo een deuk in.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Het is niet voor mij he...
En de reden dat ik vroeg op tips voor speakergrille is omdat ik die van zelfbouwcase niet robuust genoeg vind.
En de reden dat ik vroeg op tips voor speakergrille is omdat ik die van zelfbouwcase niet robuust genoeg vind.
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Misschien niet zo mooi maar wel stevig:
http://www.bax-shop.nl/speaker-grill/jb ... cm-12-inch
http://www.bax-shop.nl/speaker-grill/jb ... cm-12-inch
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bascabinet compact & diepgaand
"Detailswouter schreef:Thanks, maar eh...ds23man schreef:https://www.zelfbouwcase.nl/volledige-p ... mazen.html
Je zou hem even kunnen vragen of hij het kan laten poedercoaten.
Die van zelfbouwcase heb ik hier liggen, prachtig op maat. Kan ik mijn duim doorheen drukken bij wijze van sprekenwouter schreef:Edit: wie weet er een mooie grille te koop? Die van zelfbouwcase is perfect op maat aangeleverd maar veel te slap. Werkelijk top ervaring met die lui trouwens, goede communicatie over een dag vertraging en er zat een rol luxe stroopwafels in de bestelling.Briljant!
Inderdaad. Volgens mij is die van zelfbouwcase van aluminium...ds23man schreef:Aluminium is niks waard, zit zo een deuk in.
Dit stalen rooster met hoge luchtdoorlaat is speciaal bedoeld voor de afwerking van luidsprekerfronten i.c.m. speakerschuim"
Dat spul gebruikten wij vroeger voor onze pa kasten, maar dan wel met een gelaste strip rondom.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bascabinet compact & diepgaand
En daar heb je ook weer verschillende kwaliteiten in, die van Monacor vroeger kon je zo met de hand indrukken.richard schreef:Misschien niet zo mooi maar wel stevig:
http://www.bax-shop.nl/speaker-grill/jb ... cm-12-inch
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Een lokale specialist: http://www.metaalketen.com/assortiment/ ... rekmetaal/
Edit: Sorry Wouter, ik was in de war met Barry
Edit: Sorry Wouter, ik was in de war met Barry
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Exact ook onze toepassing. Als ik geen foam op het rooster zou gebruiken zou ik ze op maat moeten maken en daarna moeten laten poedercoaten. Het 'zetten' van de vorm en het naderhand moeten afwerken heeft om meerdere redenen niet de voorkeur. Een geknipt rooster met foam er op is een prima (vlotte en goedkope) afwerking. We willen eigenlijk ook niet zichtbaar hebben wat voor luidsprekers gebruikt zijn.ds23man schreef:"Details
Dit stalen rooster met hoge luchtdoorlaat is speciaal bedoeld voor de afwerking van luidsprekerfronten i.c.m. speakerschuim"
Dat spul gebruikten wij vroeger voor onze pa kasten, maar dan wel met een gelaste strip rondom.
Van het topje is de tweeter vrij bijzonder, en 2x 8" ook. En de subkast heeft een 18", wat ook niet veel voor komt. Het moet helemaal gaan om het geluid, en met een onzichtbare constructie is dat wat ons betreft makkelijker. Scheelt weer allerlei vragen en vooroordelen. Een rustige strakke look, en eenvoudig zelf in elkaar te zetten. Wel zo handig als je hoopt er meerdere setjes van te mogen maken
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bascabinet compact & diepgaand
We hadden een kennis die bij Zwartwoud Hoza werkte waar ze metalen winkelinterieurs maakten ( oa die PTT post balies). Maakte die roosters even in een verloren uurtje en gingen dan even de poederstraat in als ze met zwart bezig waren.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Ik blijf nog wel even zoeken 
Inmiddels een filter gesimuleerd, vanavond wordt het getest.
Tweeter tot 4dB geboost.
Inmiddels een filter gesimuleerd, vanavond wordt het getest.
Tweeter tot 4dB geboost.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Het filter even gemeten en dat geeft reden tot goede hoop. Vooral hoop dat de tweeter een beetje mee kan komen, harder laten spelen lukt eigenlijk niet, het geheel zit nu al op 3 Ohm, al is het een minder kritisch gebied. De 8 ohm Morel tweeter heeft nu maximaal +4dB. Ik weet niet hoe veel ik straffeloos kan gaan met een nominaal 4 Ohm speaker, in principe is het minimum dan 3,2 Ohm...
Eigenlijk is een 2,5 weg beter voor de afstraling onder hoeken, maar ik vergelijk dit project met andere cabs met 2x 10 en een tweeter. Dan is dit gezien de kleine onderlinge afstand en minder bundeling van een 8" en lage X-over nog steeds een beter uitgangspunt.
Eigenlijk is een 2,5 weg beter voor de afstraling onder hoeken, maar ik vergelijk dit project met andere cabs met 2x 10 en een tweeter. Dan is dit gezien de kleine onderlinge afstand en minder bundeling van een 8" en lage X-over nog steeds een beter uitgangspunt.
-
bassguitar
- Berichten: 98
- Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 17:17
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Wouter ik heb destijds voor mijn speaker een grill hier gehaald: http://metaalwinkel-metalen.nl/Geperfor ... l-plaat.mw is goed stevig. En vervolgens zwart gespoten met matzwarte metaalverf.
Dat ziet er dan zo uit: download/file.php?id=109631&mode=view
Dat ziet er dan zo uit: download/file.php?id=109631&mode=view
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Als het rooster ongeveer 30 cm moet worden, kan je ook eens de metalen afvalpapierbak van
de Action bekijken. De diameter is ongeveer 30 cm en de hoogte ongeveer 40 cm, dus na openknippen ong. 90 bij 40.
De bakken zijn van stevig staalgaas en ook in een zwarte uitvoering, niet van alu en ze kosten dacht ik 2,95 euro. Lijkt me iets goedkoper en steviger dan die slappe aluminiumplaten van 1 mm dik.
Aad
de Action bekijken. De diameter is ongeveer 30 cm en de hoogte ongeveer 40 cm, dus na openknippen ong. 90 bij 40.
De bakken zijn van stevig staalgaas en ook in een zwarte uitvoering, niet van alu en ze kosten dacht ik 2,95 euro. Lijkt me iets goedkoper en steviger dan die slappe aluminiumplaten van 1 mm dik.
Aad
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Vandaag Warnex dagje 
Het filter is aangepast, iets meer bafflestep filtering en de tweeter nog wat meer geboost (zakt naar 2 Ohm).
Gister testdrive in het oefenlokaal, lage B echt met flinke druk en alles hoger ook mooi in balans. Het midden en hoog 'zingt mooi', voor wie bassistentaal spreekt
.
Ik weet alleen dat het heel hard ging, by far harder dan nodig met een bandrepetitie.
Morgen wordt dit topje de hele dag live gebruikt, ben benieuwd naar de feedback.
Het filter is aangepast, iets meer bafflestep filtering en de tweeter nog wat meer geboost (zakt naar 2 Ohm).
Gister testdrive in het oefenlokaal, lage B echt met flinke druk en alles hoger ook mooi in balans. Het midden en hoog 'zingt mooi', voor wie bassistentaal spreekt
Ik weet alleen dat het heel hard ging, by far harder dan nodig met een bandrepetitie.
Morgen wordt dit topje de hele dag live gebruikt, ben benieuwd naar de feedback.
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Heel mooi inderdaad, veel power voor zo'n klein kastje, een wolf in schaapskleren!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Thanks, is inderdaad een krachtig ding geworden. Groter dan ooit was bedoeld, maar wel compact en diepgaand. Echter, vandaag is er mee gespeeld in een tent met 400 man, easy...
Heel bijzonder. Live kon het mee komen met een stevig spelende drummer en een 5 tal floor monitoren. Het laag stond nergens op de monitor, het was goed hoorbaar en vooral ook heel evenwichtig... aldus een heel erg blije bassist. En het diepe volle laag is los van het formaat heel erg gaaf, dat schijnt ook vrij uniek te zijn. Zo vol, evenwichtig en gecontroleerd. De Morel tweeter is wat harder gezet (zie sim) en het geheel klinkt erg verfijnd en 'zingt mooi' (na praat modus, ik ben geen bassist). Ik ben vooral blij dat zowel de versterker als de tweeter nog heel zijn.
De technicus bleef er maar naar kijken en was zo benieuwd wat er achter dat zwarte front kon zitten. Tja, moet je dit topic maar lezen
Puntje van aandacht is wat lucht langs de baffle. De units moeten strakker aangedraaid worden en de baffle ook. Gek, want er zit 160 cm2 poortoppervlakte in, maar het is merkbaar. Ik heb al een mooi plannetje om dat op te lossen.
Voor de baspijp weet ik het nog niet, die zijn zo groot. Wellicht 3d laten printen. De bochten die er nu in zitten zijn alleen al 38,- euro - en heel zwaar. Ook moet er nog een betere grille gevonden worden.
Graag wil ik met Arta nog een vervormingsmeting doen, om te zien hoe de tweeter zich voelt bij dit filter. Het alternatief is namelijk een steiler filter dat hoger pas filtert. Eens uitzoeken hoe dit moet met Arta...
De technicus bleef er maar naar kijken en was zo benieuwd wat er achter dat zwarte front kon zitten. Tja, moet je dit topic maar lezen
Voor de baspijp weet ik het nog niet, die zijn zo groot. Wellicht 3d laten printen. De bochten die er nu in zitten zijn alleen al 38,- euro - en heel zwaar. Ook moet er nog een betere grille gevonden worden.
Graag wil ik met Arta nog een vervormingsmeting doen, om te zien hoe de tweeter zich voelt bij dit filter. Het alternatief is namelijk een steiler filter dat hoger pas filtert. Eens uitzoeken hoe dit moet met Arta...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Volgens mij had ik hier overheen gelezen, dit is niet mijn favoriet maar wel een zeer schikt rooster, maximaal open. TOP, dank je!bassguitar schreef:Wouter ik heb destijds voor mijn speaker een grill hier gehaald: http://metaalwinkel-metalen.nl/Geperfor ... l-plaat.mw is goed stevig. En vervolgens zwart gespoten met matzwarte metaalverf.
Dat ziet er dan zo uit: download/file.php?id=109631&mode=view
