Bascabinet compact & diepgaand

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door Walt »

Waarom zijn de units eigenlijk vanaf de achterkant op de baffle gezet? Ik zou ze van voren monteren, dan kun de je kast helemaal dicht lijmen, en heb je ook nog iets meer inhoud.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
Dat is standaard geperforeerde plaat wat bij elke ijzerboer te koop is. Op maat laten knippen en laten poeder coaten. Of een kunststof coating.
Ben niet thuis in die business, als ik google op ijzerboer e.d. kom ik alleen maar op oud ijzer inname.
Maar als ik het goed begrijp is dit zoiets eenvoudigs dat er geen producten bekend zijn bij audio speciaal zaken?
Walt schreef:
Waarom zijn de units eigenlijk vanaf de achterkant op de baffle gezet? Ik zou ze van voren monteren, dan kun de je kast helemaal dicht lijmen, en heb je ook nog iets meer inhoud.
Dit heeft er mee te maken dat het anders niet past in een breedte van 50 cm intern. En daarbij wilde ik de tweeter niet tegen een uitstekende rand van 30 mm laten aan'kijken'. Nu is die rand maar 15mm. De woofers moeten immers nog hun slag kunnen maken, en daarom zou de baffle dan verder naar achteren komen. De tweeter 'ziet' dan een zeer onregelmatige baffle met die woofers er op en uitstekende randen etc. Dit was in alle gevallen de beste optie, behalve dan voor de verloren voordelen van kleinere offset van de akoestische centra.
krap.~png.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door ray5150 »

wouter schreef:
ds23man schreef:
Dat is standaard geperforeerde plaat wat bij elke ijzerboer te koop is. Op maat laten knippen en laten poeder coaten. Of een kunststof coating.
Ben niet thuis in die business, als ik google op ijzerboer e.d. kom ik alleen maar op oud ijzer inname.
Maar als ik het goed begrijp is dit zoiets eenvoudigs dat er geen producten bekend zijn bij audio speciaal zaken?
https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminiu ... plaat.html

En de Hornbach heeft tegenwoordig ook een webshop : https://www.hornbach.nl/shop/zoekresult ... _-%7Cplaat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door ds23man »

Ik had er een kachelpijp opgezet. :mrgreen: :mrgreen:

Gaas:

https://www.zelfbouwcase.nl/volledige-p ... mazen.html

Je zou hem even kunnen vragen of hij het kan laten poedercoaten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door ds23man »

Aluminium is niks waard, zit zo een deuk in.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
https://www.zelfbouwcase.nl/volledige-p ... mazen.html

Je zou hem even kunnen vragen of hij het kan laten poedercoaten.
Thanks, maar eh...
wouter schreef:
Edit: wie weet er een mooie grille te koop? Die van zelfbouwcase is perfect op maat aangeleverd maar veel te slap. Werkelijk top ervaring met die lui trouwens, goede communicatie over een dag vertraging en er zat een rol luxe stroopwafels in de bestelling. \:D/ Briljant!
Die van zelfbouwcase heb ik hier liggen, prachtig op maat. Kan ik mijn duim doorheen drukken bij wijze van spreken =;
ds23man schreef:
Aluminium is niks waard, zit zo een deuk in.
Inderdaad. Volgens mij is die van zelfbouwcase van aluminium...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Aluminium is niks waard, zit zo een deuk in.
So what, dan timmert Wouter er lekker een flightcase erom heen. Weet je zeker dat er nergens krasjes en deukjes op komen...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Het is niet voor mij he...
En de reden dat ik vroeg op tips voor speakergrille is omdat ik die van zelfbouwcase niet robuust genoeg vind.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door richard »

Misschien niet zo mooi maar wel stevig:
http://www.bax-shop.nl/speaker-grill/jb ... cm-12-inch
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door ds23man »

wouter schreef:
ds23man schreef:
https://www.zelfbouwcase.nl/volledige-p ... mazen.html

Je zou hem even kunnen vragen of hij het kan laten poedercoaten.
Thanks, maar eh...
wouter schreef:
Edit: wie weet er een mooie grille te koop? Die van zelfbouwcase is perfect op maat aangeleverd maar veel te slap. Werkelijk top ervaring met die lui trouwens, goede communicatie over een dag vertraging en er zat een rol luxe stroopwafels in de bestelling. \:D/ Briljant!
Die van zelfbouwcase heb ik hier liggen, prachtig op maat. Kan ik mijn duim doorheen drukken bij wijze van spreken =;
ds23man schreef:
Aluminium is niks waard, zit zo een deuk in.
Inderdaad. Volgens mij is die van zelfbouwcase van aluminium...
"Details


Dit stalen rooster met hoge luchtdoorlaat is speciaal bedoeld voor de afwerking van luidsprekerfronten i.c.m. speakerschuim"

Dat spul gebruikten wij vroeger voor onze pa kasten, maar dan wel met een gelaste strip rondom.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door ds23man »

richard schreef:
Misschien niet zo mooi maar wel stevig:
http://www.bax-shop.nl/speaker-grill/jb ... cm-12-inch
En daar heb je ook weer verschillende kwaliteiten in, die van Monacor vroeger kon je zo met de hand indrukken.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door John P »

Een lokale specialist: http://www.metaalketen.com/assortiment/ ... rekmetaal/

Edit: Sorry Wouter, ik was in de war met Barry
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
"Details


Dit stalen rooster met hoge luchtdoorlaat is speciaal bedoeld voor de afwerking van luidsprekerfronten i.c.m. speakerschuim"

Dat spul gebruikten wij vroeger voor onze pa kasten, maar dan wel met een gelaste strip rondom.
Exact ook onze toepassing. Als ik geen foam op het rooster zou gebruiken zou ik ze op maat moeten maken en daarna moeten laten poedercoaten. Het 'zetten' van de vorm en het naderhand moeten afwerken heeft om meerdere redenen niet de voorkeur. Een geknipt rooster met foam er op is een prima (vlotte en goedkope) afwerking. We willen eigenlijk ook niet zichtbaar hebben wat voor luidsprekers gebruikt zijn.
Van het topje is de tweeter vrij bijzonder, en 2x 8" ook. En de subkast heeft een 18", wat ook niet veel voor komt. Het moet helemaal gaan om het geluid, en met een onzichtbare constructie is dat wat ons betreft makkelijker. Scheelt weer allerlei vragen en vooroordelen. Een rustige strakke look, en eenvoudig zelf in elkaar te zetten. Wel zo handig als je hoopt er meerdere setjes van te mogen maken \:D/
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door ds23man »

We hadden een kennis die bij Zwartwoud Hoza werkte waar ze metalen winkelinterieurs maakten ( oa die PTT post balies). Maakte die roosters even in een verloren uurtje en gingen dan even de poederstraat in als ze met zwart bezig waren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Ik blijf nog wel even zoeken ;-)

Inmiddels een filter gesimuleerd, vanavond wordt het getest.
Tweeter tot 4dB geboost.
Bijlagen
20160501_234456.jpg
20160501_234439.jpg
20160501_234449.jpg
20160501_234506.jpg
IMG-20160501-WA0036.jpeg
IMG-20160502-WA0005.jpeg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Het filter even gemeten en dat geeft reden tot goede hoop. Vooral hoop dat de tweeter een beetje mee kan komen, harder laten spelen lukt eigenlijk niet, het geheel zit nu al op 3 Ohm, al is het een minder kritisch gebied. De 8 ohm Morel tweeter heeft nu maximaal +4dB. Ik weet niet hoe veel ik straffeloos kan gaan met een nominaal 4 Ohm speaker, in principe is het minimum dan 3,2 Ohm...

Eigenlijk is een 2,5 weg beter voor de afstraling onder hoeken, maar ik vergelijk dit project met andere cabs met 2x 10 en een tweeter. Dan is dit gezien de kleine onderlinge afstand en minder bundeling van een 8" en lage X-over nog steeds een beter uitgangspunt.
filter 1 axiaal 50 cm.png
bassguitar
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 17:17

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door bassguitar »

Wouter ik heb destijds voor mijn speaker een grill hier gehaald: http://metaalwinkel-metalen.nl/Geperfor ... l-plaat.mw is goed stevig. En vervolgens zwart gespoten met matzwarte metaalverf.

Dat ziet er dan zo uit: download/file.php?id=109631&mode=view
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door Aaad »

Als het rooster ongeveer 30 cm moet worden, kan je ook eens de metalen afvalpapierbak van
de Action bekijken. De diameter is ongeveer 30 cm en de hoogte ongeveer 40 cm, dus na openknippen ong. 90 bij 40.
De bakken zijn van stevig staalgaas en ook in een zwarte uitvoering, niet van alu en ze kosten dacht ik 2,95 euro. Lijkt me iets goedkoper en steviger dan die slappe aluminiumplaten van 1 mm dik.

Aad
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door arjank »

Wordt een aardig systeempje Wouter :proost:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Vandaag Warnex dagje :-)

Het filter is aangepast, iets meer bafflestep filtering en de tweeter nog wat meer geboost (zakt naar 2 Ohm).

Gister testdrive in het oefenlokaal, lage B echt met flinke druk en alles hoger ook mooi in balans. Het midden en hoog 'zingt mooi', voor wie bassistentaal spreekt ;-).

Ik weet alleen dat het heel hard ging, by far harder dan nodig met een bandrepetitie.

Morgen wordt dit topje de hele dag live gebruikt, ben benieuwd naar de feedback.
Bijlagen
20160504_205650.jpg
20160504_205906.jpg
20160504_211015.jpg
20160504_211230.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door Jag »

Very Nice!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door Walt »

Heel mooi inderdaad, veel power voor zo'n klein kastje, een wolf in schaapskleren!
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door holco »

Serieuze speaker geworden :goedzo:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Thanks, is inderdaad een krachtig ding geworden. Groter dan ooit was bedoeld, maar wel compact en diepgaand. Echter, vandaag is er mee gespeeld in een tent met 400 man, easy... :think: Heel bijzonder. Live kon het mee komen met een stevig spelende drummer en een 5 tal floor monitoren. Het laag stond nergens op de monitor, het was goed hoorbaar en vooral ook heel evenwichtig... aldus een heel erg blije bassist. En het diepe volle laag is los van het formaat heel erg gaaf, dat schijnt ook vrij uniek te zijn. Zo vol, evenwichtig en gecontroleerd. De Morel tweeter is wat harder gezet (zie sim) en het geheel klinkt erg verfijnd en 'zingt mooi' (na praat modus, ik ben geen bassist). Ik ben vooral blij dat zowel de versterker als de tweeter nog heel zijn.

De technicus bleef er maar naar kijken en was zo benieuwd wat er achter dat zwarte front kon zitten. Tja, moet je dit topic maar lezen :beer:
filter v2.png
Puntje van aandacht is wat lucht langs de baffle. De units moeten strakker aangedraaid worden en de baffle ook. Gek, want er zit 160 cm2 poortoppervlakte in, maar het is merkbaar. Ik heb al een mooi plannetje om dat op te lossen.
Voor de baspijp weet ik het nog niet, die zijn zo groot. Wellicht 3d laten printen. De bochten die er nu in zitten zijn alleen al 38,- euro - en heel zwaar.
bascab steil.png
Ook moet er nog een betere grille gevonden worden.

Graag wil ik met Arta nog een vervormingsmeting doen, om te zien hoe de tweeter zich voelt bij dit filter. Het alternatief is namelijk een steiler filter dat hoger pas filtert. Eens uitzoeken hoe dit moet met Arta...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

bassguitar schreef:
Wouter ik heb destijds voor mijn speaker een grill hier gehaald: http://metaalwinkel-metalen.nl/Geperfor ... l-plaat.mw is goed stevig. En vervolgens zwart gespoten met matzwarte metaalverf.

Dat ziet er dan zo uit: download/file.php?id=109631&mode=view
Volgens mij had ik hier overheen gelezen, dit is niet mijn favoriet maar wel een zeer schikt rooster, maximaal open. TOP, dank je!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”