[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:
Ik zat toevallig vandaag ook even te kijken naar de plaatsing van de printen.

Is het niet gunstiger de print van de stdby psu tussen de trafo en de voedings print te zetten, en de regelprint er net voor bij het front?
Dat is zeker een optie.

De controller helemaal links zit 'm in het feit dat ik het display ook aan de linkerkant zou willen plaatsen, dus niet centraal op het front. Daardoor kan de trafo dichterbij de voeding, zo blijven de kabels kort en hoeven van trafo, naar voeding, naar DAC met niks anders te kruisen.

XLR aansluitingen komen direct achter de DAC in de achterwand, Optische/Coax ingang naar de DSP (en de USB) komen in het midden van de achterwand en de 220v ingang en trigger uitgang(en) naar de versterkers komen dan (vanuit de foto gezien) rechts op de achterwand.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Ik zou de strooivelden van de trafo's zo ver mogelijk van de dacprint verwijderd houden.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Ik zou de strooivelden van de trafo's zo ver mogelijk van de dacprint verwijderd houden.
omdat de DSP ook kort bij de DAC zit, zat ik al aan te denken om van voor tot achter in de kast een plaat te monteren zodat voeding en dac in een eigen compartiment komen te zitten.

laterale lobotomie van de nervosa triggerandus:
p7-12.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

hsmeets schreef:
laterale lobotomie van de nervosa triggerandus:
Als je er maar geen bipolaire elco in zet. :lol:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Tsja, soms is bijna niet meer te begrijpen wat er nog aan verdient is en dat handelaren het nog doen: vandaag een doos met componenten voor 2 PSU's ontvangen, 34 zakjes met allemaal 1 of 2 onderdelen, dat zat weer in een grotere zak die met veel kaftpapier in een doos zat. Het order picken van zoiets moet toch wel duur zijn, sommige zaken zijn nl ook nog extra verpakt in zo'n huls/buis. Mooi en blij dat het kan maar of dit winstgevend is….
p7-13.jpg
Zo, en nu de soldeerbout warm stoken….
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Tada:
P7-14.jpg
Stelt natuurlijk niks voor, slechts enkele componenten, dus zat snel in elkaar gebakken….

Morgen even de 220V er op Zonet even de 220 er op.....en het werkt.

Morgen de andere met trigger deel in elkaar zetten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hannesie »

Je kon toch niet wachten. :wink:

Wij hebben hier in Holland inmiddels al 230 V :mrgreen: :lol:

Jij hebt de onderdelen bij Elpro besteld als ik het goed zie?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:
Je kon toch niet wachten. :wink:

Wij hebben hier in Holland inmiddels al 230 V :mrgreen: :lol:

Jij hebt de onderdelen bij Elpro besteld als ik het goed zie?
Ja, toch maar even snel checken dat het ook echt werkt ondanks de ondraaglijke simpelheid van de schakeling.

220/230 macht der gewoonte :-)

Ja, Elpro, hoezo?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hannesie »

Ja, Elpro, hoezo?
Ik moet ook nog het 1 en ander bestellen, ook voor nog wat anders, een voeding voor een DAC je e.d.
En dan zoek je even, en ik had al wel de bestelcode's voor Farnell. :mrgreen:

Vandaar. :wink:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Ja, ik wou graag alles bij 1 shop kunnen bestellen dus bij het ontwerpen van de print steeds even met de Elpro website gecrosschecked dat ze het hebben en dat op de PCB daarvoor de juiste maat/steek zit. Met het aanbod/webshop van Elpro kom ik zelf beter/sneller uit de voeten dan Farnell/Mouser/etc.

Tov de BoM heb ik nog een last-minute wijziging gedaan: omdat ik toch de ruimte heb in de kast heb ik het 5cm lange koellichaam gekocht.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

en nummer 2 met trigger gedeelte.
p7-15.jpg
ik meet 5 volt en het relais klappert lekker mee op het ritme dat ik aangeef.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Tijd voor een plankversie, oftewel op naar de bedradingsfase. :rock:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Tijd voor een plankversie, oftewel op naar de bedradingsfase. :rock:
Ja, het gaat langzaam die kant op. Vraag mij af of een plank versie nodig is en of ik niet gelijk voor "the real thing " ga.

Heb zitten nadenken over de kast zelf iets maken maar ik ga toch ook maar voor een Modusshop kast: Slimline, 2U, 10mm front, Zwart, 350 diep.

Met onderstaande opstelling moet dat makkelijk passen:
p7-16.jpg
Zijn er nog principiële bezwaren tegen deze opstelling? Trafo's links, controller en DSP in het midden en de analoge voeding en DAC rechts. De oversteek met de I2S signalen van DSP naar DAC is een 3 a 4cm. De voeding voor de DAC zit ook dichtbij. Direct achter de DAC komen de XLR uitgangen op de achterwand. Midden op de achterwand komt de TOSLINK ingang en de USB voor de DSP en achter de voedingen komt de 220v binnen (+schakelaar + zekering) en ook de trigger uitgang voor de versterkers.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Lijkt me prima.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Lijkt me prima.
Okido, houden we deze opstelling aan.

Hoe en wat denkt het hier verzamelde genootschap over de wijze van bedraden?

- soortement kabelboom maken door waar meerdere draden parallel lopen deze te bundelen (wel paren twisten voor het bundelen). Behalve de I2S en de analoge signalen lijkt mij het bundelen van voeding en stuursignalen geen doodzonde.

of

- punt naar punt verbindingen maken via de kortste weg, deels over printen heen.

Laatste zal het makkelijkst zijn, eerste optie ziet er wat netter uit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

Ik zou de eerste optie doen.
Wel de AC en netspanning apart houden, en zover mogelijk uit de buurt van de analoge audio.
DC-voedingspanning, digitale signalen (wel in een soort van coax-kabel), en stuur en schakelspanningen bij elkaar lijkt me geen probleem.

Je voedingkjes zijn trouwens hardstikke netjes geworden, Chapeau, Huib.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Dan wordt het zoiets…..
p7-17.jpg
230 V AC:
- 230V loopt vanaf de achterwand naar de Standby PSU en van daaruit naar de DSP PSU en de DAC TRAFO. Blijft helemaal links in de kast en komt niet in de buurt van andere lijnen die kritiek zijn

AC Voeding:
- Van DAC TRAFO gaat het dan naar de DAC PSU, loopt via de voorkant van de kast en kruist alleen met stuursignalen van de CONTROLLER

DC Voeding:
- Van de DAC PSU gaan 3,3, 5 en 12V naar de DAC
- Van de DAC PSU gaat ook nog eens 12v naar de MULTI-CH print bovenop de DAC (niet ingetekend)
- Van DSP PSU gaat 5V naar de DSP
- Van de Standby PSU gaat 5V naar de CONTROLLER print
- 3.3V voor de level converter komt van de DAC X7 connector
- 3.3V voor de TOSLINK Receiver komt van de DSP

I2C bus:
- Loopt van de CONTROLLER naar de DAC, kruist enkele DC voedingslijnen maar loopt er niet parallel aan

I2S bus:
- steekt direct over van DSP naar DAC, kruist enkel een DC voedingslijn

Stuur signalen:
- Bos draden van CONTROLLER loopt naar het front paneel (LED, Rotary Enc, Standby knop, IR ontvanger)
- Mute aansluiting gaat niet naar de DAC maar naar de 2 x 4 XLR backplane
- SPDIF/I2S stuursignaal gaat naar de DAC

- Trigger signaal gaat naar zijkant STANDBY PSU
- Trigger ' out' gaat van STANDBY PSU vervolgens door naar de achterkant van de kast

SPDIF:
- Vanaf de TOSLINK Receiver vanaf de achterkant naar de DSP, 3.3V en GND voor de TOSLINK komt ook van de DSP, laat ik denkelijk over de DSP heen lopen en niet zoals getekend tussen DSP en DAC door.

Analoog:
- XLR Links loopt even paralell aan enkele voedingslijnen en dan naar de backplane
- XLR Rechts gaat direct naar de backplane
- XLR 3 tot en met 8 zit als MULTI-CH print bovenop de DAC print in lopn vanaf beide zijkanten direct naar de XLR backpanel.

USB:
- van de DSP loopt nog een USB kabel naar de achterwand (niet ingetekend)



Ik zie geen echte knelpunten maar opmerkingen, suggesties, aanvullingen: altijd welkom!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Lijkt me prima zo.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

We kunnen niet zeggen dat hij er niet over heeft nagedacht... :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hannesie »

ray5150 schreef:
We kunnen niet zeggen dat hij er niet over heeft nagedacht... :lol:
Inderdaad, het is voor mij helder hoe dit in elkaar steekt, we noemen het logisch. :)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Heb nog eens liggen schuiven met de PCB's maar daar komt niets meer uit waarvan ik zeg dat het wellicht nog een betere opstelling is.

Ik zet wel de controller print wel iets meer naar achteren zodat aan de voorkant ruimte is voor het display.

De kast is eergisteren besteld en zal over enkele dagen wel arriveren.

Een quick and dirty schets hoe de kast er uit kan gaan zien (render programma heeft wat witte spikjes veroorzaakt, heb ik even laten zitten)
p7-18.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Ik zeg: heel gaaf, en dat is een vet understatement !!

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Nog een variant:
p7-19.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

:shock: :shock: :shock:

Echt mooi, man. :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Kappa7 »

Tekenen is een ding, nu nog ff maken.
Plaats reactie