Reboot: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival
Zojuist nog even vlug het frame en het subframe apart getekend. Ook het subframe aan het totaalplaatje toegevoegd.
Re: Vinyl Revival
Dat zal natuurlijk prima draaien maar werkt helaas niet.jaapschreuder schreef:Misschien even een puntje ter discussie,
ik vraag mij al de gehele tijd af waarom er geen gebruik wordt gemaakt van 'de normale' lagers.
Toevallig kwam ik bij ons op het werk vandaag een projectje tegen waar we mee bezig zijn dat in mijn ogen best veel lijkt ook onze probleem stelling aangaande het lager. Ik voeg even wat plaatjes bij voor de beeldvorming.
Wat we hier zien is een draaiplateau dat gelagerd wordt in het lagerblok. Het kleine onderste lager is een lager welke de axiale krachten voor zijn rekening neemt, en het bovenste lager neemt de radiale speling voor zijn rekening.
Nu weet ik niet hoe zuiver deze lagers lopen, maar voor mijn gevoel op dit moment zou dat vrij goed moeten zijn.
Misschien is het zo dat de elementen in het lager voor micro trillingen zorgen welke weer te horen zijn door de gevoeligheid van de naald, dit weet ik niet. Dat zou ik mijn ogen het enige kritische punt zijn.
Iemand die mijn probleemstelling iets kan verduidelijken, want als je het goed bekijkt wordt het draaipunt nu niet verzorgd door 1 kogel (punt belasting) maar door het lager welke meerdere kleinere punt belastingen voor zijn rekening neemt.
Misschien zie ik het helemaal fout, heb hier verder ook geen ervaring mee, maar wou het toch even ter discussie stellen.
De naald zet de minuscule trillingen die op de plaat staan om met een spoel in een magnetisch veld.
Hierdoor ontstaat er een heel klein signaal van 0.5mV (millivolt). Dit signaal moet dan nog versterkt worden tot luidspreker niveau.
Je kan je dus voor stellen dat elke trilling van de motor of het lager goed hoorbaar wordt als deze ook zo vaak versterkt wordt.
De naald is immers zo gevoelig dat deze ongewenste bijgeluiden (trillingen) direct worden opgepikt.
Om te horen wat het effect is van een rollager zou je eens een schroevendraaier tegen constructie moeten houden en je oor tegen de achterzijde van de schroevendraaier.
Geef nu het plateau een slinger en je zult de kogels horen rollen.
Door dat de naald zo gevoelig is zal deze dat op pikken en uiteindelijk over de speakers te horen zijn.
Jet kunt het ook testen door een bal uit een lager of een knikker over een houten tafel blad te rollen.
Het tafelblad zal als klankkast werken en het rollen van de knikker is hoorbaar.
Dit wil je dus niet in de platenspeler hebben.
-
jaapschreuder
- Berichten: 187
- Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
- Locatie: Oude Pekela
Re: Vinyl Revival
Ik denk niet dat je het goed begrijpt.Rody schreef:Ik ben ook niet bang dat je de as plat drukt, maar dat je je lagerbus gaat vervormen. Helemaal als je er nog eerst een platte kant aan gaat slijpen. Goed, mijn referentiekaders zijn hydraulische en pneumatische lagers waarbij de lagerspleet in de orde van 10-20 mu is. Als je dan zo gaat klemmen vliegen de mu's je om de oren en kun je je lagerwerking vaarwel zeggen. Zo'n draaitafellager ligt daar volgens mij echter niet heel ver van af.Kappa7 schreef:Even een stukje vlak slijpen en je kunt hem prima bevestigen zo.
Op de buitenzijde van de as zo klemmen is niet heel erg handig.
De as zelf is massief dus plat drukken zal wel los lopen
Maar goed, misschien werkt het voldoende voor deze toepassing. Een nette oplossing is het m.i. echter niet...
GR Rody
De lagerbus wordt niet met een bout vast gezet in dit ontwerp.(is nu gewoon een pers passing)
Het kan echter wel om het lager na stelbaar te maken maar dan zal je dit op 3 punten moeten doen.
Hiermee komen er 3 contact punten op de lager pen en daarmee verminderd het contact oppervlak.
Je wil hier dus juist dat het lager vervormt.
Hier door wordt het lager instelbaar en kan het zelfs gebruikt worden om ook wat slinger uit het plateau te stellen.
Het is dus maar net welke toepassing je wil.
Het gaat hier niet om hoge druk of afsluiten tegen vuil maar we willen hier een zo stil mogelijk en lager bouwen met minimale speling.
Waar het nu om ging was hoe de lagerpen wordt vast gezet op de voet.
Deze kan gewoon in een gat van rond 10H7 en haaks daar op een bout zetten om hem te borgen.
Ik ga er dan wel vanuit dat deze in een metalen voet komt te staan.
Wil je echter de voet van MDF maken (wat best wel eens goed zou kunnen werken) dan zal je een flens moeten maken die je in het houd vast zet.
Als dat wenselijk is kan ik dat nog wel uit tekenen.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op wo 23 jan 2013, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vinyl Revival
Jij bent daar echt heel handig in, Ziet er goed uit.Vinculum schreef:Zojuist nog even vlug het frame en het subframe apart getekend. Ook het subframe aan het totaalplaatje toegevoegd.
Waar ga je dit van maken?
-
jaapschreuder
- Berichten: 187
- Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
- Locatie: Oude Pekela
Re: Vinyl Revival
George, ik ben even jou ontwerp aan het bekritiseren. (ik denk tenminste dat ik zo vrij mag zijn)
Het idee dat je het draaipunt naar het zwaartepunt toe brengt is mij volkomen duidelijk, en in mijn ogen een mooi streven. Dit zou behouden moeten blijven.
Verder zit het mij een beetje tegen dat het gehele bewegende massa gesteund en gemonteerd word met een pen10. Ik snap dat het even denken is naar de ultieme oplossing. En wil daarom ook niet te veel kritiek geven, aangezien ik het ei van Columbus nu ook nog niet voor handen heb.
Als dit lager door 'jan en alleman' gebruikt moet kunnen worden, zou ik op zich een lager zien wat iets minder kritisch is met de plaatsing ervan. Als de pen niet lekker in het gat zit loopt het lager denk ik al niet zo lekker...(scheefstand) ook zo het geheel vrij moeten lopen op het plateau eronder... Ik wil niet zeggen dat ik het slecht vindt, maar denk wel dat er verbetering haalbaar is. (helemaal in het achterhoofd houdende dat er misschien meerdere mensen gebruik gaan maken van dit ontwerp)
Misschien zie ik het ontwerp wel verkeerd, en heb ik het bij het verkeerde eind. laat het dan maar gerust weten en brand me maar af
Verder wou ik de centreer pen, en het deksel het liefst uit 1 geheel zien. Als de persing nu niet optimaal is, is het wachten totdat het lager de pen eruit drukt als er een aantal kg op staat... (doem scenario)
mijn input na een vermoeiende dag
Het idee dat je het draaipunt naar het zwaartepunt toe brengt is mij volkomen duidelijk, en in mijn ogen een mooi streven. Dit zou behouden moeten blijven.
Verder zit het mij een beetje tegen dat het gehele bewegende massa gesteund en gemonteerd word met een pen10. Ik snap dat het even denken is naar de ultieme oplossing. En wil daarom ook niet te veel kritiek geven, aangezien ik het ei van Columbus nu ook nog niet voor handen heb.
Als dit lager door 'jan en alleman' gebruikt moet kunnen worden, zou ik op zich een lager zien wat iets minder kritisch is met de plaatsing ervan. Als de pen niet lekker in het gat zit loopt het lager denk ik al niet zo lekker...(scheefstand) ook zo het geheel vrij moeten lopen op het plateau eronder... Ik wil niet zeggen dat ik het slecht vindt, maar denk wel dat er verbetering haalbaar is. (helemaal in het achterhoofd houdende dat er misschien meerdere mensen gebruik gaan maken van dit ontwerp)
Misschien zie ik het ontwerp wel verkeerd, en heb ik het bij het verkeerde eind. laat het dan maar gerust weten en brand me maar af
mijn input na een vermoeiende dag
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival
Dat is nog een puntje. Ik heb een aantal opties:Kappa7 schreef:Waar ga je dit van maken?
* Aluminium
Als mijn schoonpa het juiste alu kan leveren doen we dat natuurlijk. Maar de vooruitzichten zijn niet gunstig. Anders word het te duur.
* Hout
Speciaal triplex wat mijn oom kan leveren. Schijnt niet te vervormen, krimpen etc. En is heel sterk. Dikte vd plaat is 16mm dus waarschijnlijk 2 platen. Zal gratis zijn. Makkelijk te verwerken.
* Plexiglas
Kost voor 20mm dik ongeveer 70 euro. Nadeel is dat het lastig te zagen/frezen is ivm versplinteren.
* Zelf acryl gieten
Relatief goedkoop. Moet wel een mal maken en dan na laten bewerken door cnc.
* Corian
Normaal te duur maar heb heel miss een restpartij gevonden. Dikte 12,5 dus 2 lagen.
* Sandwich combi
Bijv hout-alu-hout. Twee platen van 8-10mm hout met daartussen 4-5 mm alu. Geeft mooi optisch effect. Mogelijk acoustisch voordeel? Afhankelijk van alu van mijn schoonpa maar deze dikte is makkelijker.
Re: Vinyl Revival
Graag daar wordt het alleen maar beter van.jaapschreuder schreef:George, ik ben even jou ontwerp aan het bekritiseren. (ik denk tenminste dat ik zo vrij mag zijn)
En ik heb immers ook niet alle wijsheid in pacht dus kom maar op.
Dat is inderdaad het probleem van het maken van een lager.jaapschreuder schreef:Het idee dat je het draaipunt naar het zwaartepunt toe brengt is mij volkomen duidelijk, en in mijn ogen een mooi streven. Dit zou behouden moeten blijven.
Verder zit het mij een beetje tegen dat het gehele bewegende massa gesteund en gemonteerd word met een pen10. Ik snap dat het even denken is naar de ultieme oplossing. En wil daarom ook niet te veel kritiek geven, aangezien ik het ei van Columbus nu ook nog niet voor handen heb.
Het ultieme is een plateau dat ontkoppeld is van de tafel en zo ook geen resonanties kan door geven.
Een voorbeeld hiervan is het magnetisch lager dat al eerder is aangehaald.
Alleen heeft die weer andere nadelen en is er radiaal nog wel een center pen nodig om het geheel bij elkaar te houden.
Je wil dus een lager dat zo min mogelijk in de weg zit en voornamelijk axiaal belast wordt.
Radiaal komt er bijna geen kracht op, hooguit dat het element met ongeveer 2gram op de plaat drukt.
Maak je nu de pen te dik dan gaat het lager teveel invloed krijgen en koppelt het te veel.
Denk hier ook even aan het kracht maal arm principe. hoe dikker de pen hoe groter de weerstand.
Dan maar een dunnere pen die glad sterk en slijtvast is.
Door dat deze gehard en geslepen zijn zal deze een gladder oppervlakte hebben en nog minder weerstand bieden.= stiller zijn werk doen.
Je mag de pen ook 12mm maken dat kan ook nog maar dikker zou ik niet gaan.
Voor de kracht hoef je het echter niet te doen.
Tenzij je op het plateau gaat hangen zal de 10mm pen het prima doen.
Hier moet ik je gelijk in geven.jaapschreuder schreef:Als dit lager door 'jan en alleman' gebruikt moet kunnen worden, zou ik op zich een lager zien wat iets minder kritisch is met de plaatsing ervan. Als de pen niet lekker in het gat zit loopt het lager denk ik al niet zo lekker...(scheefstand) ook zo het geheel vrij moeten lopen op het plateau eronder... Ik wil niet zeggen dat ik het slecht vindt, maar denk wel dat er verbetering haalbaar is. (helemaal in het achterhoofd houdende dat er misschien meerdere mensen gebruik gaan maken van dit ontwerp)
Ook dat is de kunst voor het maken van een lager en de reden waarom die dingen zo duur zijn op internet als je ze los wil kopen.
De maatvoering bij een brons lager is wel heel erg kritisch en vereist een hele stabiele bank om dat mooi te kunnen maken.
Met dat in het achterhoofd heb ik dus dit lager zo verder uitgewerkt.
mijn uitgangspunt is dus om het lager zo veel mogelijk uit standaard verkrijgbare onderdelen te bouwen waar bij niet te veel ijzen worden gesteld aan de skils van de draaier en zijn materiaal.
Mocht uiteindelijk blijken dat er toch een slinger in het plateau zit dan kan je zo als ik in een posting al eerder heb aangegeven 3 M3 boutjes zonder kop onder 120 graden om de lagerbus plaatsen.
Door dan het gat op te ruimen wordt deze groter en zal te ruim om de as vallen.
met het aandraaien van de boutjes kan je dan het lager na stellen en de eventuele slinger weg regelen.
Ik denk dat daarmee het lager universeel toepasbaar wordt.
Maar mocht je nog wat weten dan hoor ik dat graag.
Ik ben namelijk al weer wat jaartjes uit het vak en de ontwikkelingen staan niet stil.
Goed punt over het hoofd gezienjaapschreuder schreef:Misschien zie ik het ontwerp wel verkeerd, en heb ik het bij het verkeerde eind. laat het dan maar gerust weten en brand me maar afVerder wou ik de centreer pen, en het deksel het liefst uit 1 geheel zien. Als de persing nu niet optimaal is, is het wachten totdat het lager de pen eruit drukt als er een aantal kg op staat... (doem scenario)
mijn input na een vermoeiende dag
Maar is wel erg makkelijk op te lossen.
Voor het mooie zou de bal op een keramisch schijfje moeten draaien zo dat het contact met het plateau zo minimaal mogelijk wordt.
Hiermee verdeel je dan de kracht en komt niet alles op de pen terecht.
Maar het is geen enkel probleem om het verhaal uit een deel te maken.
Is hooguit wat meer werk.
Bedankt voor je goede opmerkingen.
Hij wordt steeds beter!!!
Re: Vinyl Revival
In het aluminium zal de pen wel blijven staan maar voor de rest heb je dan een flens nodig om de pen goed te bevestigen.Vinculum schreef:Dat is nog een puntje. Ik heb een aantal opties:Kappa7 schreef:Waar ga je dit van maken?
* Aluminium
Als mijn schoonpa het juiste alu kan leveren doen we dat natuurlijk. Maar de vooruitzichten zijn niet gunstig. Anders word het te duur.
* Hout
Speciaal triplex wat mijn oom kan leveren. Schijnt niet te vervormen, krimpen etc. En is heel sterk. Dikte vd plaat is 16mm dus waarschijnlijk 2 platen. Zal gratis zijn. Makkelijk te verwerken.
* Plexiglas
Kost voor 20mm dik ongeveer 70 euro. Nadeel is dat het lastig te zagen/frezen is ivm versplinteren.
* Zelf acryl gieten
Relatief goedkoop. Moet wel een mal maken en dan na laten bewerken door cnc.
* Corian
Normaal te duur maar heb heel miss een restpartij gevonden. Dikte 12,5 dus 2 lagen.
* Sandwich combi
Bijv hout-alu-hout. Twee platen van 8-10mm hout met daartussen 4-5 mm alu. Geeft mooi optisch effect. Mogelijk acoustisch voordeel? Afhankelijk van alu van mijn schoonpa maar deze dikte is makkelijker.
Ik zal deze eerdaags wel even uit tekenen samen met de aangepaste asdop.
Re: Vinyl Revival
En om dat ik toch niet kan slapen voor dat zo iets klaar is.
Je kunt de kogel makkelijk weg laten en onder de magneten plaatsen.
Als je voor mij de maten van de beschikbare magneten hebt dan kan ik deze er wel in tekenen.
Groetjes George
Als je voor mij de maten van de beschikbare magneten hebt dan kan ik deze er wel in tekenen.
Groetjes George
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival
Begrijp ik hieruit dat je dezelfde gaat bouwen?koifarm schreef:heren, ik ga toch voor het magnetisch lager.
Alleen moet ik hem aanpassen voor de gyrodeck look.
Geen idee, deze is op gevoel getekend. Toonarm word een apart topic en ga ik pas aan beginnen als de rest klaar is.koifarm schreef:Vinculum, voor welke lengte toonarm is de tekening van het frame?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival
Voor de gein aan het nadenken over een passende naam want al mijn creaties hebben een naam (zoals het hoort).
Aangezien hij grotendeels zwart zal worden:

Aangezien hij grotendeels zwart zal worden:
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival
Haha waarom dacht ik dat al? Ik vond hem wel grappig maar ik zat meer aan iets sjiekers te denken.
Ook om de traditie in mijn huidige naamgeving voort te zetten:
Epilogue
Elysium
Equilibrium
drumroffel....
Evoque! Ben nog niet helemaal uit over het lettertype. Deze is lastig te frezen.
edit:
Nog meer goed nieuws! Het materiaal voor het frame, het subframe en de platter word.... Corian!
Het frame zal bestaan uit 2 gelijmde platen zodat de totale dikte 25mm word. Idem voor de platter.
Het subframe word een enkele plaat van 12,5mm.
Heren van de lager, kunnen jullie rekening houden met de extra 5mm van de platter?
Ook om de traditie in mijn huidige naamgeving voort te zetten:
Epilogue
Elysium
Equilibrium
drumroffel....
Evoque! Ben nog niet helemaal uit over het lettertype. Deze is lastig te frezen.
edit:
Nog meer goed nieuws! Het materiaal voor het frame, het subframe en de platter word.... Corian!
Het frame zal bestaan uit 2 gelijmde platen zodat de totale dikte 25mm word. Idem voor de platter.
Het subframe word een enkele plaat van 12,5mm.
Heren van de lager, kunnen jullie rekening houden met de extra 5mm van de platter?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival
Correct! Zowel Henkjan als Ray. Al is het ook de Range Rover Evoque en niet Evogue.
Bij mijn huidige klus kom ik elke dag langs de Land Rover dealer en zie ik hem staan. Mooie bak hoor. De naam vond ik wel toepasselijk voor het project en in lijn met mijn andere naamgevingen.
Hoewel Darth Vinyl wel grappig is!
Bij mijn huidige klus kom ik elke dag langs de Land Rover dealer en zie ik hem staan. Mooie bak hoor. De naam vond ik wel toepasselijk voor het project en in lijn met mijn andere naamgevingen.
Hoewel Darth Vinyl wel grappig is!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vinyl Revival
Haha, Ray valt op Rubens vrouwen!ray5150 schreef:Wat een gratenpakhuis....![]()
Re: Vinyl Revival
Wie zei dat ik het over die vrouw had ?ds23man schreef:Haha, Ray valt op Rubens vrouwen!ray5150 schreef:Wat een gratenpakhuis....![]()
Enne, zoek de verschillen...
Ik zou hem maar "Mickey" noemen...
Re: Vinyl Revival
En dan heb ik het nog niet eens over dat middenstuk gehad....
Gelukkig maar dat die niet bananen-geel is...
Gelukkig maar dat die niet bananen-geel is...
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
