MOB3W - mijn open baffle drieweg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

jeroen_d schreef:
je mag me ook een tip geven hoe ik de baffle nog smaller kan maken dan dat de tweeter zelf breed is. :wink: Want dat is wat ik nu heb gedaan, de baffle is aan de bovenkant slechts 6,6cm terwijl de tweeter 6,5cm breed is.
Haha, dat probleem had ik bij de Neo3 dus ook al :) . Maar jouw baffle is dus wel heel smal.
Ik moet wel even vermelden dat ik tot nu toe alleen nog maar een testmodelletje heb gemaakt samen met een huisgenoot en er valt nog wel het een en ander aan de afstemming te doen. Bovendien hebben we nu nog maar 1 baffle, stereo komt hopelijk eind v/d week.
Maar ik vraag me toch wel een beetje af of een bult in de power respons boven ca. 4k niet meer uitmaakt. Nu zijn die studentenkamers hier ook niet geweldig qua akoestiek. Maar naar mijn mening is dat wel een frequentieband die erg lelijk klinkt als ie te hard is.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De NEO klinkt niet hard, het kan hooguit in heel kleine en harde kamers een probleem worden. Wat bij de NEO erg belangrijk is, is dat je de respons tot 20kHz goed vlak maakt, in ieder geval geen bulten. Een dip richting 20kHz is niet erg. Als je de bult bij 12kHz laat zitten is dit direct hoorbaar. De NEO straalt erg goed rond (is effectief maar 1,5cm breed voor hoge frequenties). Bij mij had hij op een smalle baffle een energiebult bij 8kHz. Echter, als ik dat gebied ging minderen om dit te compenseren was dit erg negatief voor het geluid. Op een brede baffle (OB3W) bleek het ook een kwestie van vlak trekken te zijn voor het beste resultaat. Verder afstemming dan gewoon door het niveau over zijn hele werkingsgebied te varieren of hooguit een lichte neerwaarste tilt richting de hoogste frequenties. Is ook een kwestie van muzieksmaak en hoe je die wilt horen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

gisteren de MOB3W eens mogen beluisteren/bekijken en moet zeggen ze zijn ronduit gewoon klein :shock:
ik was verbaasd over het kleine ding wat daar stond.
toen kwam er ook nog geluid uit en moet zeggen:jeroen heeft het weer geflikt 8)
aan het laag moest ik even wennen omdat ik zelf nu met een gesloten monitor speel,maar eenmaal een paar nummertjes verder viel alles op z`n plek:beter laag(strakker) mid nog steeds super en dan de grootste verassing:DE TWEETER deze speelt met een ongelooflijke rust die voor mij ongekend was,detail te over bij elk volume en nooit te opdringerig en zeker nooit scherp/hard.
ik denk dat ik zelden(lees nooit :wink: )een tweeter heb gehoord die mij meer in de smaak zal vallen.
nu nog een perfecte afwerking en klaar is kees.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Ik ben vergeten gisteren die meting op de luisterplek te doen, zal ik vanavond alsnog doen.
Okee, ben benieuwd. Ik weet trouwens ook niet hoe ik aan die 100 m2 kom :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor wat het waard is, metingen op de luisterplek. Je zou zeggen, het laag is veel te dik aangezet, dit is gehoormatig niet het geval. Ik hecht niet zoveel waarde aan deze metingen. Beide met FFT lengte 4096, eentje met sample rate 6.4kHz en eentje met sample rate 51kHz zodat je ook de respons tot 20kHz kan zien. Op 50Hz zit trouwens een flinke meetbrom.
Bijlagen
luisterpositie_51kHz.jpg
luisterpositie_6.4kHz.jpg
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Voor wat het waard is, metingen op de luisterplek. Je zou zeggen, het laag is veel te dik aangezet, dit is gehoormatig niet het geval.
Precies, daarom was ik zo benieuwd. In een (nog te posten) meting van mijn speakers zag ik hetzelfde gedrag: Het laag is bij mij tot 200 Hz recht, maar tussen de 200 en 500 Hz zit eenzelfde dip in de respons. Of dit hoorbaar is durf ik nog niet te zeggen omdat mijn mid-hoog nog niet in balans is, maar jij bevestigt mijn vermoeden dat dit waarschijnlijk niet het geval is.

Linkwitz kan hetgeen hij hoort op de luisterplek niet correleren met wat hij meet, waarschijnlijk de reden dat hij die metingen niet publiceert op zijn site (behalve in zijn presentatie).
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Die respons in het hoog ziet er goed uit! Wat betreft die dip rond 200 Hz: zit er niet ook een bultje iets daarboven, waardoor de dip meer opvalt?

Ik heb een GF 200 op een zeer smalle baffle, gecrossed op 2 kHz naar de Neo3. Op de luisterpositie meet je dan een bult tussen ca. 1 en 2 kHz. Ik denk dat dat komt door de oplopende power response van de woofer-baffle combinatie rond de dipoolbult. Misschien zie je zoiets ook in jouw respons?

Daarbij hebben we ook de afval in het laag met 7 dB/oct gecompenseerd ipv 6, omdat het anders rond 200 Hz ook te dun werd. Dat was wel hoorbaar.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ronkel schreef:
Die respons in het hoog ziet er goed uit! Wat betreft die dip rond 200 Hz: zit er niet ook een bultje iets daarboven, waardoor de dip meer opvalt?
Als je de microfoon iets verschuift wordt het alweer anders, ik zou dit niet durven zeggen. Wat je wel terugziet in de respons is een verklaarbare lift rond 80Hz en dip rond 160Hz, vanwege de reflectie tegen de achterwand. Maar op de een of andere manier filtert je gehoor dit behoorlijk uit en ik mis ook in het gebied tussen 100 en 200Hz niets. Ik denk wel dat het zou helpen om de achterwand te dempen, maar dat moet ik dan optisch aantrekkelijk zien te maken voor de WAF. Gewoon het laag minder hard afstemmen geeft gehoormatig veel te weinig bas. Ik laat het dus gewoon hierbij.
Ik heb een GF 200 op een zeer smalle baffle, gecrossed op 2 kHz naar de Neo3. Op de luisterpositie meet je dan een bult tussen ca. 1 en 2 kHz. Ik denk dat dat komt door de oplopende power response van de woofer-baffle combinatie rond de dipoolbult. Misschien zie je zoiets ook in jouw respons?
Nee, dit is niet zo. Het is zelfs zo dat ik van 1-3kHz een lichte dip heb in het afstraalgedrag. Op 60graden is de respons daar relatief 1a2dB zwakker, zie mijn metingen van de drivers op de baffle die ik eerder heb gepost. Ik raad je echt aan niet teveel waarde te hechten aan steady state respons metingen op de luisterplek. Ik kan je een heleboel dippen en dalen laten zien in metingen door de microfoon centimeters te verplaatsen. Een bult wordt een dip en een dip wordt een bult. Ik ben ervan overtuigd dat je dit niet moet willen corrigeren. Zie ook het verhaal van Linkwitz waaraan bertor refereert.
Daarbij hebben we ook de afval in het laag met 7 dB/oct gecompenseerd ipv 6, omdat het anders rond 200 Hz ook te dun werd. Dat was wel hoorbaar.
De dipoolbult kan leiden tot meer dan 6dB/oct helling in het lage midden. Linkwitz laat dit ook zien in zijn Phoenix project. Ik had daar met mijn ontwerp geen last van en ook is het vaak al opgelost door die bult te compenseren met een notch. Dan krijg je een zuivere 6dB/oct helling terug.
In jouw geval kan het trouwens ook liggen aan eigen afval in het laag van de breedbander, als extra op het dipooleffect.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben nu aan het afwerken geslagen, dit kost erg veel tijd. Deze luidspreker gaat heel lang in de woonkamer staan en ik moet dus geduld betrachten om elk detail netjes te krijgen.

Allereerst nog het plaatje van de bodembekleding, het 15mm hardhouten multiplex wordt bekleed met 6mm MDF. Dit maakt de bodemplaat lekker dood. Bovendien, als het via vilt contact met de grond maakt, doorstaat het de kloptest erg goed.

Vervolgens een hoedje erop, Marieke wilde wat vlees boven de tweeter hebben (was nu slechts een paar millimeter). Hoedje ga ik na het drogen van de lijm in de juiste vorm frezen.
Verder heb ik rond het gat van de middentoner 0,5mm extra ingefreesd. Hierin komt 0,8mm dik rubber vijverfolie te liggen. De middentoner wordt dan stevig tegen de 0,5mm opstaande binnenrand aangetrokken.
Bijlagen
bekleding10.jpg
bekleding10.jpg (53.62 KiB) 2692 keer bekeken
bekleding9.jpg
bekleding9.jpg (57 KiB) 2692 keer bekeken
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Een hoedje puur esthetisch of heeft het ook een andere functie? Nu kan een vogel er een nestje op bouwen!

mvg,

Martijn

edit: ah ik begrijp dat het straks geen hoedje meer is, maar alleen een kleine verhoging.. :P
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Voor de bloempot? :wink:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Nee, ik denk dat Jeroen nog wat ruimte wil houden voor wat audiofiele tweaks :D

Afbeelding
http://www.hifi.nl/recensies/2646/Acous ... toren.html
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Dat moet dan zeker dienen als trillingsabsorber voor de baffle? :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De AMT wordt ook door Steinway gebruikt! :lol: 8)

http://www.steinwaylyngdorf.com/downloa ... System.pdf

Zij crossen hem passief op 2kHz.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Montana schreef:
De AMT wordt ook door Steinway gebruikt! :lol: 8)

http://www.steinwaylyngdorf.com/downloa ... System.pdf

Zij crossen hem passief op 2kHz.
Ze hebben goed naar me geluisterd. :twisted:

Wel mooi he, open baffle begint toch steeds meer door te breken, ook in de exclusive systemen.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

jeroen_d schreef:
Montana schreef:
De AMT wordt ook door Steinway gebruikt! :lol: 8)

http://www.steinwaylyngdorf.com/downloa ... System.pdf

Zij crossen hem passief op 2kHz.
Ze hebben goed naar me geluisterd. :twisted:

Wel mooi he, open baffle begint toch steeds meer door te breken, ook in de exclusive systemen.
Ik wil niet veel zeggen maar tot voor kort was jij ook niet bekend met deze tweeter :twisted:. Trouwens ik wordt een beetje moe van het feit dat iets alleen goed is als het een open baffle is. Ook jij zult inzien dat men niet voor niets in de jaren 50 - 60 van dat idee zijn afgestapt... :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik wil je nogmaals danken dat je mij en Montana op deze tweeter hebt geattendeerd. Dank, heer nlmb, veel dank. Verder moet je niet lullen maar bouwen. :lol:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

nlmb schreef:
Ook jij zult inzien dat men niet voor niets in de jaren 50 - 60 van dat idee zijn afgestapt... :lol:
Vertel! Ik ben ook wel benieuwd :lol:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

nlmb schreef:
Trouwens ik wordt een beetje moe van het feit dat iets alleen goed is als het een open baffle is. Ook jij zult inzien dat men niet voor niets in de jaren 50 - 60 van dat idee zijn afgestapt... :lol:
Deze redenen hebben waarschijnlijk dezelfde achtergrond hebben als het succes van Bose?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

In de jaren 50 en 60 had men heel andere drivers en U-frame achtige kasten toch? Ik ben ook benieuwd...
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Paul schreef:
nlmb schreef:
Trouwens ik wordt een beetje moe van het feit dat iets alleen goed is als het een open baffle is. Ook jij zult inzien dat men niet voor niets in de jaren 50 - 60 van dat idee zijn afgestapt... :lol:
Deze redenen hebben waarschijnlijk dezelfde achtergrond als het succes van Bose?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoedje klaar en vervolgens verder met het filtercompartiment.
Bijlagen
bekleding12.jpg
bekleding11.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

jeroen_d schreef:
Hoedje klaar en vervolgens verder met het filtercompartiment.
Ziet er keurig uit Jeroen.
Je hebt ook geen last van een tekort aan lijmklemmen :D .
Die zijn verdompt handig.

Zo te zien wordt het compartiment gesloten door er nog een schuine staande lat te monteren tpv de driver + demontabele deksel.
Of laat je hem open?
Hoe dan ook, de driver kan in iedergeval goed ademen.

Ga je de filteronderdelen op een basisplaat monteren of monteer je deze direct op de bodem van dit compartiment?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Precies zoals je zegt en met demontabele dunne deksel van 4mm MDF met klittenband.

De filter onderdelen leg ik er in eerste instantie los in op rubberfolie. Als dat goed bevalt laat ik het lekker zo, kan ik heel gemakkelijk eventueel nog wat veranderen aan het filter. Als het toch teveel gaat trillen zet ik ze vast met montagekit.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

alles vastzetten met een lijmpistool is handiger,dit wordt weer zacht na opwarmen :wink:
Gesloten