Ronkel schreef:Die respons in het hoog ziet er goed uit! Wat betreft die dip rond 200 Hz: zit er niet ook een bultje iets daarboven, waardoor de dip meer opvalt?
Als je de microfoon iets verschuift wordt het alweer anders, ik zou dit niet durven zeggen. Wat je wel terugziet in de respons is een verklaarbare lift rond 80Hz en dip rond 160Hz, vanwege de reflectie tegen de achterwand. Maar op de een of andere manier filtert je gehoor dit behoorlijk uit en ik mis ook in het gebied tussen 100 en 200Hz niets. Ik denk wel dat het zou helpen om de achterwand te dempen, maar dat moet ik dan optisch aantrekkelijk zien te maken voor de WAF. Gewoon het laag minder hard afstemmen geeft gehoormatig veel te weinig bas. Ik laat het dus gewoon hierbij.
Ik heb een GF 200 op een zeer smalle baffle, gecrossed op 2 kHz naar de Neo3. Op de luisterpositie meet je dan een bult tussen ca. 1 en 2 kHz. Ik denk dat dat komt door de oplopende power response van de woofer-baffle combinatie rond de dipoolbult. Misschien zie je zoiets ook in jouw respons?
Nee, dit is niet zo. Het is zelfs zo dat ik van 1-3kHz een lichte dip heb in het afstraalgedrag. Op 60graden is de respons daar relatief 1a2dB zwakker, zie mijn metingen van de drivers op de baffle die ik eerder heb gepost. Ik raad je echt aan niet teveel waarde te hechten aan steady state respons metingen op de luisterplek. Ik kan je een heleboel dippen en dalen laten zien in metingen door de microfoon centimeters te verplaatsen. Een bult wordt een dip en een dip wordt een bult. Ik ben ervan overtuigd dat je dit niet moet willen corrigeren. Zie ook het verhaal van Linkwitz waaraan bertor refereert.
Daarbij hebben we ook de afval in het laag met 7 dB/oct gecompenseerd ipv 6, omdat het anders rond 200 Hz ook te dun werd. Dat was wel hoorbaar.
De dipoolbult kan leiden tot meer dan 6dB/oct helling in het lage midden. Linkwitz laat dit ook zien in zijn Phoenix project. Ik had daar met mijn ontwerp geen last van en ook is het vaak al opgelost door die bult te compenseren met een notch. Dan krijg je een zuivere 6dB/oct helling terug.
In jouw geval kan het trouwens ook liggen aan eigen afval in het laag van de breedbander, als extra op het dipooleffect.