Calpamos

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Calpamos

Bericht door dre »

Mooi werk! 8)
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Calpamos

Bericht door hardbats »

Knap setje crossovers!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Geenius »

Zo, twee paar budget crossovers gereed. Van het weekend meten en testen en dan kunnen ze verstuurd worden :D
DSC_3367a.JPG
DSC_3368a.JPG
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Geenius »

In de bijlage de metingen van de "full options" filters voor Ronbeo.

In de metingen van beide woofer filters en de metingen van beide tweeter filters zijn telkens twee curves te zien. Deze liggen over elkaar wat duidt op een zeer nauwe matching tussen beide kanalen / filters. De metingen zijn gedaan met vaste weerstanden i.p.v. echte drivers in de luidsprekerbehuizing. De uiteindelijke impedantie van de complete luidsprekers zal dus ietsjes anders zijn. Deze metingen zijn daarom uitsluitend bedoeld voor het matchen van de filters en ter controle opdat alles naar behoren functioneert.
impedantie-beide-woofer-filters_Ronbeo.png
impedantie-woofer-tweeter-filter_Ronbeo.png
impedantie-beide-tweeter-filters_Ronbeo.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Henkjan »

dat ligt echt super mooi op elkaar zeg (ook een voordeel van de "sjieke" filter componenten, veel kleinere toleranties)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Geenius »

En hier de controle metingen van de Calpamos Budget filters voor Barry2001.
impedantie-beide-woofer-filters_Barry2001.png
impedantie-woofer-tweeter-filter_Barry2001.png
impedantie-beide-tweeter-filters_Barry2001.png
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Calpamos

Bericht door Ouwebok »

Hoi Tony,

Zie ik daar vooraan op de foto een Cornell bypass condensator?
Zo ja; heb je die enkel voor het hoog gebruikt?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Geenius »

Het zijn de 940C / 0,01uF / 3000VDC. In het schema gaat het om de condensatoren C4b en C6b:
Calpamos_crossover_schematic.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

Geenius schreef:
Zo, twee paar budget crossovers gereed. Van het weekend meten en testen en dan kunnen ze verstuurd worden :D
offtopic.....maar jouw onderschrift:

"Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:"

Stond daar niet tot voor kort "10"" ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Geenius »

MechanicalAnimal schreef:

offtopic.....maar jouw onderschrift:

"Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:"

Stond daar niet tot voor kort "10"" ? :mrgreen:
Klopt, ik gebruik tegenwoordig 12-inch middentoners :twisted:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

Geenius schreef:
MechanicalAnimal schreef:

offtopic.....maar jouw onderschrift:

"Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:"

Stond daar niet tot voor kort "10"" ? :mrgreen:
Klopt, ik gebruik tegenwoordig 12-inch middentoners :twisted:
:rofl: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Geenius schreef:
MechanicalAnimal schreef:

offtopic.....maar jouw onderschrift:

"Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:"

Stond daar niet tot voor kort "10"" ? :mrgreen:
Klopt, ik gebruik tegenwoordig 12-inch middentoners :twisted:

Even een fotootje waar je die in hebt verwerkt?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Geenius »

De speakers achterin hebben 12" middentoners en 18" woofers. De woofers vooraan zijn 15" 8)
12-inch-middentoners.jpg
En nu ga ik weer terug in mijn hokje voordat ik de topic vervuil :roll:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door hannesie »

:lol: :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Geenius schreef:
De speakers achterin hebben 12" middentoners en 18" woofers. De woofers vooraan zijn 15" 8)

12-inch-middentoners.jpg

En nu ga ik weer terug in mijn hokje voordat ik de topic vervuil :roll:
Die speakers daarachter heb ik ooit, op de achtergrond weliswaar, gehoord. Sindsdien een natte droom...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Calpamos

Bericht door FR_Aad »

Yep
+1
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

FR_Aad schreef:
Yep
+1
Oh ja, we waren daar samen :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Die speakers daarachter heb ik ooit, op de achtergrond weliswaar, gehoord. Sindsdien een natte droom...
Ik zal je uit de droom helpen: dat past helaas niet bij jou in de huiskamer Jan, of je moet je bankstel etc. in de gang zetten? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Neuh, ik wil dat ook niet in de huiskamer maar ik vind het wél mooi!

Overigens denk ik dat ik al bovengemiddeld grote speakers in de woonkamer heb gehad. Er past veel maar deze zijn inderdaad net een maatje te groot...
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Ronbeo schreef:
Barry2001 schreef:
Hoe ga je de kasten eigenlijk afwerken?
Ik vind de afwerking sowieso helemaal niet belangrijk. Maar ik twijfel óf de panelen koud op elkaar óf in verstek. Koud op elkaar ziet er wat robuuster uit vind ik.
En dan in de blanke lak, of zwart?
Ik ga ze in ieder geval niet fineren.
Ik wilde misschien het front van notenhout maken, maar houd het toch maar simpel.
Eigelijk: Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. :lol:
Gister notenfineer besteld.... De kast wordt dus gefineerd en de frontpanelen worden zwart, dat vind mijn vrouw mooier staan...
Ik heb nog nooit gefineerd, dus ben erg benieuwd naar het resultaat.

Door andere verplichtingen heeft het even stil gelegen maar ben weer verder gegaan:
Vandaag alle panelen 'gelamellood' en de kasten voor de zekerheid even in elkaar gezet. Het formaat valt mij nog mee.
Deze week ook de profielen om een freesmal te maken binnengekregen om de terminal gedeeltelijk te verzinken.
Gaten voor de speaker, hoorn en baspoorten erin gefreesd.

IMG_1124.jpeg
IMG_1123.jpeg
IMG_1122.jpeg
IMG_1117.jpeg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door SSassen »

De pietluttige muggezifter in mij vraagt zich af waarom je de kast niet in verstek hebt gezaagd?
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Ronbeo schreef:
Barry2001 schreef:
Hoe ga je de kasten eigenlijk afwerken?
Ik vind de afwerking sowieso helemaal niet belangrijk. Maar ik twijfel óf de panelen koud op elkaar óf in verstek. Koud op elkaar ziet er wat robuuster uit vind ik.
En dan in de blanke lak, of zwart?
Ik ga ze in ieder geval niet fineren.
Ik wilde misschien het front van notenhout maken, maar houd het toch maar simpel.
Eigelijk: Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. :lol:
Ik vind het geen muggenziften maar een kwestie van smaak. En nu ik ze ga fineren komt het eigenlijk beter uit dat ze koud op elkaar zitten.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Calpamos

Bericht door rho »

Ronbeo schreef:
Ronbeo schreef:
Barry2001 schreef:
Hoe ga je de kasten eigenlijk afwerken?
Ik vind de afwerking sowieso helemaal niet belangrijk. Maar ik twijfel óf de panelen koud op elkaar óf in verstek. Koud op elkaar ziet er wat robuuster uit vind ik.
En dan in de blanke lak, of zwart?
Ik ga ze in ieder geval niet fineren.
Ik wilde misschien het front van notenhout maken, maar houd het toch maar simpel.
Eigelijk: Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. :lol:
Ik vind het geen muggenziften maar een kwestie van smaak. En nu ik ze ga fineren komt het eigenlijk beter uit dat ze koud op elkaar zitten.
Ik vrees van niet. Die kopse kanten gaan er op den duur toch door komen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Ik zou ze nog bekleden met 1mm mdf of 3mm multiplex ofzo, heb ik bij mijn monitors ook gedaan daarvoor.
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Mm, lastig. Ik ga het toch maar rechtstreeks op het multiplex doen.
Anders kan er altijd nog een kleedje op met een plant.
Maar nu de lastige keus of tix of houtlijm en strijken.
Ik kan hier op het forum er eigenlijk niet uitkomen. Heeft allebei z’n voors en tegens.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”