Mijn eigen CNC frees

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ziet er ook meteen een stukje robuuster uit met die dikkere glijstangen..
Maar wat voor motor is dat eigenlijk?? (ja, een stappenmotor, dat weet ik..) met van die paneeltjes...

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Ziet er ook meteen een stukje robuuster uit met die dikkere glijstangen..
Maar wat voor motor is dat eigenlijk??
NANOTEC ST5918L2008-A
4.8V --- 2.8A

http://fr.nanotec.com/steppermotor_st5918.html
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

vanochtend bericht gekregen van CNC step dat ze blij zijn dat alles terug naar behoren werkt.

Ze vragen mij om de oude onderdelen terug te sturen, er moet niets betaald worden.

Hier mag geen twijfel rond bestaan, dit is SERVICE!
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

asterduc schreef:
vanochtend bericht gekregen van CNC step dat ze blij zijn dat alles terug naar behoren werkt.

Ze vragen mij om de oude onderdelen terug te sturen, er moet niets betaald worden.

Hier mag geen twijfel rond bestaan, dit is SERVICE!
Héél erg netjes !!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

SERVICE met hoofdletters!!

Goede mensen om zaken me te doen dus!

jan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door asterduc »

mocht iemand weten hoe je best Polyurethaan vlakschuim op een CNC frees kunt modeleren dan hoor ik het graag.

Met een frees gaat het in ieder geval niet goed!
Bijlagen
024 [800x600].JPG
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door Nils_vn »

Ik meen mij vaag te herrineren zoiets met een gloeidraad te snijden. Tijd om een gloei-draad-frees te ontwikkelen? :)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door asterduc »

Nils_vn schreef:
Ik meen mij vaag te herrineren zoiets met een gloeidraad te snijden. Tijd om een gloei-draad-frees te ontwikkelen? :)
klopt, die methode gebruikte ik vroeger om surfboards te vormen, maar je hebt dan wel langs beide kanten van de draad een spanningsaansluiting nodig.
En dat is minder evident op een cnc-frees. Tenzij de draad terug naar boven komt, maar dan is je snijder niet meer rond.

Ik ga het nu proberen met een zware Weller bout waar een messingstaaf in wordt geplaatst.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door Nils_vn »

Zoiets als een weller-bout had ik ook in gedachte.
Kan je een gewone bout zonder punt aanpassen dat deze in de freeshouder/kop past?

Hangt er natuurlijk vanaf hoe fijn je wil gaan snijden. Je kan ook een gloeidraad rond een hol buisje wikkelen, onderaan het einde door het buisje, dan heb je bovenaan de 2 polen om aan te sluiten. Evt daar nog eens een buisje rond om een egaal opppervlak te creëren.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door FR_Aad »

Ik heb vroeger weleens iemand met een ouderwets beugelfiguurzaag, met een gloeidraad er in gespannen, bezig gezien.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door EppeRRR »

asterduc schreef:
mocht iemand weten hoe je best Polyurethaan vlakschuim op een CNC frees kunt modeleren dan hoor ik het graag.

Met een frees gaat het in ieder geval niet goed!


Misschien een idee om er een plaatje triplex bovenop te leggen en af te klemmen?

Bij ons op werk frezen we alleen hout op de Trima (= 3 assige cnc met een bed van +/- 2 bij 4 meter :D), maar met materiaal wat snel splintert tijdens frezen dan leggen we er een plaat op of onder zodat het niet splintert.

En met zagen op de zaagtafel werkt het ook super om er eerst een triplex plaatje half in de zagen en dan af te klemmen om zo zonder splinters (zacht) materiaal op de zaagtafel te zagen met scherpe snedes :D

suc6
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door Marp »

asterduc schreef:
Met een frees gaat het in ieder geval niet goed!
Als je een mogelijkheid hebt om de frees andersom te laten draaien, met een toerental wat vrij laag ligt, dan geef ik je een redelijke kans. Als de frees dan nog te grof blijkt te zijn, zou je eens kunnen proberen wat een voldoende stevige boor o.i.d. op die manier doet (al verwacht ik daar minder van).
EppeRRR schreef:
Misschien een idee om er een plaatje triplex bovenop te leggen en af te klemmen?
Met langvezelig materiaal waar de oppervlakkige vezels als eerste loslaten, of waarbij de ingeklemde vezels voldoende treksterkte hebben, werkt dat prima. Bij materiaal wat korrelig losbreekt helpt dat volgens mij hooguit bij zeer geringe diktes. Maar proberen kan natuurlijk altijd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door audiomanics »

FR_Aad schreef:
Ik heb vroeger weleens iemand met een ouderwets beugelfiguurzaag, met een gloeidraad er in gespannen, bezig gezien.
Ik heb er nog een liggen, met trafo... Maar je zou een hele grote moeten hebben om die in die frees te klemmen.. Materiaal moet dan vrij hangen omdat er nog een arm onder door moet.
Maar met een lange dunne up-cut viersnijder, hoge toeren, moet 't lukken.. Met de vingertjes de zaak plat houden..of anders een drukvoetje..

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door asterduc »

Het snijden met de soldeerbout is gelukt, alleen ... niet dik genoeg.
6mm technocell gaat mooi met de 100 weller en ingetapte 16mm koperbout (M3).
De 23 mm Technocell lukt niet en 40mm al helemaal niet. Daar heeft de bout onvoldoende warme voor (of teveel warmteverloes).

Ben nu op zoek naar een hetere oplossing.
Een paar honderd watt met een stift van 50mm moet wel lukken.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door asterduc »

het lukt dmv een soldeerbout, ... tenminste, ... toch even.
Ik heb een constant verwarmde 80W bout genomen en daar een lange koperen staaf in geplaatst.
De bout is middels een gefreesd adapterstuk in de freeskophouder gespannen.

Op de stift meet ik over 200°C en dat is ruim voldoende om het PU schuim te laten smelten.
Omdat er giftige dampen vrijkomen is een forse afzuiging geplaatst die de lucht naar buiten stuurt.

Mede door deze luchtstroom koelt het stift tijdens het smelten redelijk snel af. De bout heeft niet genoeg capaciteit om de temperatuur op peil te houden.
Al bij al haalt hij hooguit 15cm.
Bijlagen
132 [1024x768].JPG
133 [1024x768].JPG
branden PU schuim.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door SARK »

Ed, ik ben rete jaloers op je CNC freesmachien maar .... draaf je nu niet een beetje door :? is het niet veel handiger om dit werkje met een scherp stanley-mesje te doen :?: Als het een half centimetertje te groot is gesneden dan past het toch nog steeds goed :wink:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door asterduc »

SARK schreef:
Ed, ik ben rete jaloers op je CNC freesmachien
straks te koop wegens upgrade. Maak je spaarcentjes maar al warm.
SARK schreef:
draaf je nu niet een beetje door :?
geen kommentaar :-#
SARK schreef:
Als het een half centimetertje te groot is gesneden dan past het toch nog steeds goed :wink:
oehh, dit doet pijn! ... en dan nog een halve cm, da's 5mm oftewel 50 keer boven mijn norm. Man man, dit doet echt pijn.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door asterduc »

hier nog een stukje video van het probeersel

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uafomDrWj1w[/youtube]

Hij start prima, smelt een mooi strak lijntje voor de eerste twee rondingen.
Bij de derde gaat het schuim net niet door en trekt hij de struktuur kapot.

Er komt flink wat rook vrij bij de verbranding. De afzuigslang die ernaast ligt heeft een capaciteit van 3000 m³/hr.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door meanman64 »

Ed,wat met het soort materiaal dat ze gebruiken in die profielsnijders voor vrachtwagenbanden?Dat is ook gemaakt van zeer dun spul.
Bijlagen
1900126379_20092312022639_150_150_1_1_0.png
1900126379_20092312022639_150_150_1_1_0.png (19.22 KiB) 1716 keer bekeken
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door meanman64 »

Van dit toestel
Bijlagen
-1756075821_20092312022559_150_150_1_1_0.png
-1756075821_20092312022559_150_150_1_1_0.png (20.36 KiB) 1715 keer bekeken
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door asterduc »

meanman64 schreef:
Ed,wat met het soort materiaal dat ze gebruiken in die profielsnijders voor vrachtwagenbanden?Dat is ook gemaakt van zeer dun spul.
gaat niet.
de snijder moet rond zijn omdat hij niet meedraait met de richting van de freeskop.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door meanman64 »

Ik bedoel op het principe van de soldeerbout het toestel verwarmt het in ieder geval voldoende;
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door Arno »

Ik probeer ook wat.

Stel dat je een staafje hebt van een materiaal waar ook gloeidraden van gemaakt zijn. Dit gaat in de 'freeskop'. Een bepaalde veerdruk duwt dit staafje naar beneden op een metalen plaat die op de freestafel ligt. Op het staafje zet je dan de plus, en op de metalen plaat de min. Hopelijk verliest dit principe minder snel warmte omdat het directer verhit wordt.

Misschien zorgt vervuiling er op den duur voor dat het contact tussen staaf en plaat achteruitgaat.


Als het met de cnc niet wil lukken, zou ik twee gelijkvormige mallen maken, waar je het schuim tussen klemt. Dan met het beugelgloeidraadprincipe het schuim doorsnijden, met de mallen als geleiding.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door meanman64 »

Wat met scalpelmesjes zijn in ieder geval vlijmscherp.Hoeft er volgens mij maar langs te scheren en het schuimrubber gaat al open staan.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Mijn eigen CNC frees

Bericht door asterduc »

Arno schreef:
Een bepaalde veerdruk duwt dit staafje naar beneden op een metalen plaat die op de freestafel ligt. Op het staafje zet je dan de plus, en op de metalen plaat de min.
lukt niet want de PF schuimplaat is onderaan voorzien van een zelfklevende laag waardoor ze vast op het werkblad blijft liggen.
Plaats reactie