Mijn eigen CNC frees
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
NANOTEC ST5918L2008-Aaudiomanics schreef:Ziet er ook meteen een stukje robuuster uit met die dikkere glijstangen..
Maar wat voor motor is dat eigenlijk??
4.8V --- 2.8A
http://fr.nanotec.com/steppermotor_st5918.html
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Mijn eigen CNC frees
mocht iemand weten hoe je best Polyurethaan vlakschuim op een CNC frees kunt modeleren dan hoor ik het graag.
Met een frees gaat het in ieder geval niet goed!
Met een frees gaat het in ieder geval niet goed!
Re: Mijn eigen CNC frees
Ik meen mij vaag te herrineren zoiets met een gloeidraad te snijden. Tijd om een gloei-draad-frees te ontwikkelen? 
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Mijn eigen CNC frees
klopt, die methode gebruikte ik vroeger om surfboards te vormen, maar je hebt dan wel langs beide kanten van de draad een spanningsaansluiting nodig.Nils_vn schreef:Ik meen mij vaag te herrineren zoiets met een gloeidraad te snijden. Tijd om een gloei-draad-frees te ontwikkelen?
En dat is minder evident op een cnc-frees. Tenzij de draad terug naar boven komt, maar dan is je snijder niet meer rond.
Ik ga het nu proberen met een zware Weller bout waar een messingstaaf in wordt geplaatst.
Re: Mijn eigen CNC frees
Zoiets als een weller-bout had ik ook in gedachte.
Kan je een gewone bout zonder punt aanpassen dat deze in de freeshouder/kop past?
Hangt er natuurlijk vanaf hoe fijn je wil gaan snijden. Je kan ook een gloeidraad rond een hol buisje wikkelen, onderaan het einde door het buisje, dan heb je bovenaan de 2 polen om aan te sluiten. Evt daar nog eens een buisje rond om een egaal opppervlak te creëren.
Kan je een gewone bout zonder punt aanpassen dat deze in de freeshouder/kop past?
Hangt er natuurlijk vanaf hoe fijn je wil gaan snijden. Je kan ook een gloeidraad rond een hol buisje wikkelen, onderaan het einde door het buisje, dan heb je bovenaan de 2 polen om aan te sluiten. Evt daar nog eens een buisje rond om een egaal opppervlak te creëren.
Re: Mijn eigen CNC frees
Ik heb vroeger weleens iemand met een ouderwets beugelfiguurzaag, met een gloeidraad er in gespannen, bezig gezien.
Re: Mijn eigen CNC frees
asterduc schreef:mocht iemand weten hoe je best Polyurethaan vlakschuim op een CNC frees kunt modeleren dan hoor ik het graag.
Met een frees gaat het in ieder geval niet goed!
Misschien een idee om er een plaatje triplex bovenop te leggen en af te klemmen?
Bij ons op werk frezen we alleen hout op de Trima (= 3 assige cnc met een bed van +/- 2 bij 4 meter
En met zagen op de zaagtafel werkt het ook super om er eerst een triplex plaatje half in de zagen en dan af te klemmen om zo zonder splinters (zacht) materiaal op de zaagtafel te zagen met scherpe snedes
suc6
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Mijn eigen CNC frees
Als je een mogelijkheid hebt om de frees andersom te laten draaien, met een toerental wat vrij laag ligt, dan geef ik je een redelijke kans. Als de frees dan nog te grof blijkt te zijn, zou je eens kunnen proberen wat een voldoende stevige boor o.i.d. op die manier doet (al verwacht ik daar minder van).asterduc schreef:Met een frees gaat het in ieder geval niet goed!
Met langvezelig materiaal waar de oppervlakkige vezels als eerste loslaten, of waarbij de ingeklemde vezels voldoende treksterkte hebben, werkt dat prima. Bij materiaal wat korrelig losbreekt helpt dat volgens mij hooguit bij zeer geringe diktes. Maar proberen kan natuurlijk altijd.EppeRRR schreef:Misschien een idee om er een plaatje triplex bovenop te leggen en af te klemmen?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Mijn eigen CNC frees
Ik heb er nog een liggen, met trafo... Maar je zou een hele grote moeten hebben om die in die frees te klemmen.. Materiaal moet dan vrij hangen omdat er nog een arm onder door moet.FR_Aad schreef:Ik heb vroeger weleens iemand met een ouderwets beugelfiguurzaag, met een gloeidraad er in gespannen, bezig gezien.
Maar met een lange dunne up-cut viersnijder, hoge toeren, moet 't lukken.. Met de vingertjes de zaak plat houden..of anders een drukvoetje..
Kees
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Mijn eigen CNC frees
Het snijden met de soldeerbout is gelukt, alleen ... niet dik genoeg.
6mm technocell gaat mooi met de 100 weller en ingetapte 16mm koperbout (M3).
De 23 mm Technocell lukt niet en 40mm al helemaal niet. Daar heeft de bout onvoldoende warme voor (of teveel warmteverloes).
Ben nu op zoek naar een hetere oplossing.
Een paar honderd watt met een stift van 50mm moet wel lukken.
6mm technocell gaat mooi met de 100 weller en ingetapte 16mm koperbout (M3).
De 23 mm Technocell lukt niet en 40mm al helemaal niet. Daar heeft de bout onvoldoende warme voor (of teveel warmteverloes).
Ben nu op zoek naar een hetere oplossing.
Een paar honderd watt met een stift van 50mm moet wel lukken.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Mijn eigen CNC frees
het lukt dmv een soldeerbout, ... tenminste, ... toch even.
Ik heb een constant verwarmde 80W bout genomen en daar een lange koperen staaf in geplaatst.
De bout is middels een gefreesd adapterstuk in de freeskophouder gespannen.
Op de stift meet ik over 200°C en dat is ruim voldoende om het PU schuim te laten smelten.
Omdat er giftige dampen vrijkomen is een forse afzuiging geplaatst die de lucht naar buiten stuurt.
Mede door deze luchtstroom koelt het stift tijdens het smelten redelijk snel af. De bout heeft niet genoeg capaciteit om de temperatuur op peil te houden.
Al bij al haalt hij hooguit 15cm.
Ik heb een constant verwarmde 80W bout genomen en daar een lange koperen staaf in geplaatst.
De bout is middels een gefreesd adapterstuk in de freeskophouder gespannen.
Op de stift meet ik over 200°C en dat is ruim voldoende om het PU schuim te laten smelten.
Omdat er giftige dampen vrijkomen is een forse afzuiging geplaatst die de lucht naar buiten stuurt.
Mede door deze luchtstroom koelt het stift tijdens het smelten redelijk snel af. De bout heeft niet genoeg capaciteit om de temperatuur op peil te houden.
Al bij al haalt hij hooguit 15cm.
Re: Mijn eigen CNC frees
Ed, ik ben rete jaloers op je CNC freesmachien maar .... draaf je nu niet een beetje door
is het niet veel handiger om dit werkje met een scherp stanley-mesje te doen
Als het een half centimetertje te groot is gesneden dan past het toch nog steeds goed 
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Mijn eigen CNC frees
straks te koop wegens upgrade. Maak je spaarcentjes maar al warm.SARK schreef:Ed, ik ben rete jaloers op je CNC freesmachien
geen kommentaarSARK schreef:draaf je nu niet een beetje door![]()
oehh, dit doet pijn! ... en dan nog een halve cm, da's 5mm oftewel 50 keer boven mijn norm. Man man, dit doet echt pijn.SARK schreef:Als het een half centimetertje te groot is gesneden dan past het toch nog steeds goed
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Mijn eigen CNC frees
hier nog een stukje video van het probeersel
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uafomDrWj1w[/youtube]
Hij start prima, smelt een mooi strak lijntje voor de eerste twee rondingen.
Bij de derde gaat het schuim net niet door en trekt hij de struktuur kapot.
Er komt flink wat rook vrij bij de verbranding. De afzuigslang die ernaast ligt heeft een capaciteit van 3000 m³/hr.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uafomDrWj1w[/youtube]
Hij start prima, smelt een mooi strak lijntje voor de eerste twee rondingen.
Bij de derde gaat het schuim net niet door en trekt hij de struktuur kapot.
Er komt flink wat rook vrij bij de verbranding. De afzuigslang die ernaast ligt heeft een capaciteit van 3000 m³/hr.
Re: Mijn eigen CNC frees
Ed,wat met het soort materiaal dat ze gebruiken in die profielsnijders voor vrachtwagenbanden?Dat is ook gemaakt van zeer dun spul.
- Bijlagen
-
- 1900126379_20092312022639_150_150_1_1_0.png (19.22 KiB) 1725 keer bekeken
Re: Mijn eigen CNC frees
Van dit toestel
- Bijlagen
-
- -1756075821_20092312022559_150_150_1_1_0.png (20.36 KiB) 1724 keer bekeken
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Mijn eigen CNC frees
gaat niet.meanman64 schreef:Ed,wat met het soort materiaal dat ze gebruiken in die profielsnijders voor vrachtwagenbanden?Dat is ook gemaakt van zeer dun spul.
de snijder moet rond zijn omdat hij niet meedraait met de richting van de freeskop.
Re: Mijn eigen CNC frees
Ik bedoel op het principe van de soldeerbout het toestel verwarmt het in ieder geval voldoende;
Re: Mijn eigen CNC frees
Ik probeer ook wat.
Stel dat je een staafje hebt van een materiaal waar ook gloeidraden van gemaakt zijn. Dit gaat in de 'freeskop'. Een bepaalde veerdruk duwt dit staafje naar beneden op een metalen plaat die op de freestafel ligt. Op het staafje zet je dan de plus, en op de metalen plaat de min. Hopelijk verliest dit principe minder snel warmte omdat het directer verhit wordt.
Misschien zorgt vervuiling er op den duur voor dat het contact tussen staaf en plaat achteruitgaat.
Als het met de cnc niet wil lukken, zou ik twee gelijkvormige mallen maken, waar je het schuim tussen klemt. Dan met het beugelgloeidraadprincipe het schuim doorsnijden, met de mallen als geleiding.
Stel dat je een staafje hebt van een materiaal waar ook gloeidraden van gemaakt zijn. Dit gaat in de 'freeskop'. Een bepaalde veerdruk duwt dit staafje naar beneden op een metalen plaat die op de freestafel ligt. Op het staafje zet je dan de plus, en op de metalen plaat de min. Hopelijk verliest dit principe minder snel warmte omdat het directer verhit wordt.
Misschien zorgt vervuiling er op den duur voor dat het contact tussen staaf en plaat achteruitgaat.
Als het met de cnc niet wil lukken, zou ik twee gelijkvormige mallen maken, waar je het schuim tussen klemt. Dan met het beugelgloeidraadprincipe het schuim doorsnijden, met de mallen als geleiding.
Re: Mijn eigen CNC frees
Wat met scalpelmesjes zijn in ieder geval vlijmscherp.Hoeft er volgens mij maar langs te scheren en het schuimrubber gaat al open staan.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Mijn eigen CNC frees
lukt niet want de PF schuimplaat is onderaan voorzien van een zelfklevende laag waardoor ze vast op het werkblad blijft liggen.Arno schreef:Een bepaalde veerdruk duwt dit staafje naar beneden op een metalen plaat die op de freestafel ligt. Op het staafje zet je dan de plus, en op de metalen plaat de min.
