Ben het er helemaal mee eensWilly_61 schreef:OK, jmp1 en jmp2 worden vervangen door R11 resp. R12, telkens 1ohm, moet dus 300mV max. over gemeten worden.
Compacte buizenversterker CTA 4.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dit was 'm dus:
Deze is per buis met -15V, ook voor de bias en relais', zodat het Compact(TA) blijft!
Er gaat even 4W in de MOSFET zitten, met een koellichaam(pje) redt ie dat wel.
Het kan ook met 4 buizen in serie: Uiteraard met een groter koellichaam voor 14Wpiek.
Met R2 kan je de stroom (die je meet over R3) precies instellen, of als je bang bent voor krakende potmeters met R1.
Er gaat even 4W in de MOSFET zitten, met een koellichaam(pje) redt ie dat wel.
Het kan ook met 4 buizen in serie: Uiteraard met een groter koellichaam voor 14Wpiek.
Met R2 kan je de stroom (die je meet over R3) precies instellen, of als je bang bent voor krakende potmeters met R1.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Hoi mtb,
Dat ziet er lekker eenvoudig uit, nu was ik aan het kijken of deze stroombron geschikt is te maken voor een tweetal buizen in een mono blokje.
De ECC83 en de E80l.
Maar hoe kom je dan aan de 6,3 volt met deze stroombron, of zit ik er helemaal naast ?.
Groet,
Pim
Dat ziet er lekker eenvoudig uit, nu was ik aan het kijken of deze stroombron geschikt is te maken voor een tweetal buizen in een mono blokje.
De ECC83 en de E80l.
Maar hoe kom je dan aan de 6,3 volt met deze stroombron, of zit ik er helemaal naast ?.
Groet,
Pim
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Stroom voor gloeien (in serie) gaat enkel met buizen die dezelfde gloeistroom nodig hebben.Is niet het geval met de ECC83 (0,15 of 0,3 Amp) en de E80L (0,75A).PimDriessen schreef:Hoi mtb,
Dat ziet er lekker eenvoudig uit, nu was ik aan het kijken of deze stroombron geschikt is te maken voor een tweetal buizen in een mono blokje.
De ECC83 en de E80l.
Maar hoe kom je dan aan de 6,3 volt met deze stroombron, of zit ik er helemaal naast ?
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Hoi Anne,
Het kan natuurlijk wel met voor elke buis een stroombron, kan ook met LM317.
Want als ik zie wat er aan stroom loopt bij het inschakelen van een EL84 ongeveer gelijk aan E80L, dat is 2 A voor ongeveer 2 seconde, dat vind ik wel veel.
Was eigenlijk aan het zoeken om die 2 A stroom te kunnen beperken, of geleidelijk laten op komen, maar dat moet niet te ingewikkeld worden natuurlijk.
Heb jij een idee?.
Groet,
Pim
Het kan natuurlijk wel met voor elke buis een stroombron, kan ook met LM317.
Want als ik zie wat er aan stroom loopt bij het inschakelen van een EL84 ongeveer gelijk aan E80L, dat is 2 A voor ongeveer 2 seconde, dat vind ik wel veel.
Was eigenlijk aan het zoeken om die 2 A stroom te kunnen beperken, of geleidelijk laten op komen, maar dat moet niet te ingewikkeld worden natuurlijk.
Heb jij een idee?.
Groet,
Pim
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Stroom beperken kan op heel wat manieren.Serieweerstand vanuit een hogre spanning, evt een NTC.Of een spanningstabilisator die langzaam opkomt of een stroombeperking heeft.Een aan/uit schakelaar met veranderende aan/uit verhouding in serie met een zelfinduktie...PimDriessen schreef:Was eigenlijk aan het zoeken om die 2 A stroom te kunnen beperken, of geleidelijk laten op komen, maar dat moet niet te ingewikkeld worden natuurlijk.![]()
Heb jij een idee?.
Vraagt altijd op een of andere manier extra spanning, zit meestal niet op een gewone voedingstrafo.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Hoi Anne,
Het is mooi dat er mogelijkheden zijn, een weerstand vindt ik niet zo netjes.
De gloeispanning wordt door een uA78HG, die zijn in huis, als AC spanning wordt ongeveer 14 volt gebruikt.
E80L en ECC83 gebruiken samen 1050 mA, en inschakel stroom wordt voor pak hem beet 3 seconden 2 A.
Er zijn een aantal NTC 5 ohm weerstanden in huis, die zou dus ergens tussen kunnen met een relay misschien een soort van softstart.
Het schema is niet de uA78HGA want die zit niet in de bibliotheek.
Groet,
Pim
Het is mooi dat er mogelijkheden zijn, een weerstand vindt ik niet zo netjes.
De gloeispanning wordt door een uA78HG, die zijn in huis, als AC spanning wordt ongeveer 14 volt gebruikt.
E80L en ECC83 gebruiken samen 1050 mA, en inschakel stroom wordt voor pak hem beet 3 seconden 2 A.
Er zijn een aantal NTC 5 ohm weerstanden in huis, die zou dus ergens tussen kunnen met een relay misschien een soort van softstart.
Het schema is niet de uA78HGA want die zit niet in de bibliotheek.
Groet,
Pim
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Vertraagt opkomen wordt meestal zo gedaan.
Anne
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Hoi Anne,
Dat zou een mooie oplossing zijn, maar de uA78HGA heeft een aansluiting meer, hoe zou dat dan moeten ?.
Kan het niet in Tina Software uitproberen want de uA78HGA staat niet in de bibliotheek.
Groet,
Pim
Dat zou een mooie oplossing zijn, maar de uA78HGA heeft een aansluiting meer, hoe zou dat dan moeten ?.
Kan het niet in Tina Software uitproberen want de uA78HGA staat niet in de bibliotheek.
Groet,
Pim
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Het gaat niet met een µA78, die wil minimaal 5V doen.PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Dat zou een mooie oplossing zijn, maar de uA78HGA heeft een aansluiting meer, hoe zou dat dan moeten ?
Anne
- Bijlagen
-
- µA78HGA.pdf
- (221.31 KiB) 35 keer gedownload
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Hoi Anne,
Hij wordt gebruikt op 6,3 Volt, wat is het bezwaar dat hij op 5 volt begint ?.
Groet,
Pim
Hij wordt gebruikt op 6,3 Volt, wat is het bezwaar dat hij op 5 volt begint ?.
Groet,
Pim
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Kom kom tuut tuut ... Je wou toch laag beginnen met gloeienPimDriessen schreef:Hoi Anne,
Hij wordt gebruikt op 6,3 Volt, wat is het bezwaar dat hij op 5 volt begint ?
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Hoi Anne,
Hij werkt op dit moment op een buis EL84 700 mA en dat gaat goed, blijft netjes op de ingestelde spanning staan.
Als ingangsspanning staat er 12 volt.
Maar nu snap ik pas wat het vertraagt opkomen betekent in dit verband, de condensator wordt opgeladen en de tor geleid en de regeling gaat aan.
Maar waarom zou dat niet kunnen met de uA78 ?.
Ik ben toch niet blond.
Groet,
Pim
Hij werkt op dit moment op een buis EL84 700 mA en dat gaat goed, blijft netjes op de ingestelde spanning staan.
Als ingangsspanning staat er 12 volt.
Maar nu snap ik pas wat het vertraagt opkomen betekent in dit verband, de condensator wordt opgeladen en de tor geleid en de regeling gaat aan.
Maar waarom zou dat niet kunnen met de uA78 ?.
Ik ben toch niet blond.
Groet,
Pim
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Een poging
Als de Control > 5V komt er niks op de uitgang
als de Control < 5V komt de toegeleverde spanning op de uitgang
Met Uitgang aan Control komt de boel tot rust, in evenwicht, als beide dan 5V zijn.
De uitgang kan hoger als die hogere spanning via een weerstand-deler de Control op 5V zet.
De uitgang zou lager kunnen als de lagere spanning toch 5V op Control veroorzaakt.
Zou kunnen met een positieve hulpspanning.Zou, wat een lagere uitgang dan 5V wordt niet gespecificeerd, kan dat 't ding dan raar doet.
Anne
Als de Control > 5V komt er niks op de uitgang
als de Control < 5V komt de toegeleverde spanning op de uitgang
Met Uitgang aan Control komt de boel tot rust, in evenwicht, als beide dan 5V zijn.
De uitgang kan hoger als die hogere spanning via een weerstand-deler de Control op 5V zet.
De uitgang zou lager kunnen als de lagere spanning toch 5V op Control veroorzaakt.
Zou kunnen met een positieve hulpspanning.Zou, wat een lagere uitgang dan 5V wordt niet gespecificeerd, kan dat 't ding dan raar doet.
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Nog eens iets over de CTA4.0 
De voedingsprint is ontworpen en het schema van de voeding geactualiseerd:
De voedingsprint is ontworpen en het schema van de voeding geactualiseerd:
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Hoi Anne,Ah!buis schreef:Een poging![]()
Als de Control > 5V komt er niks op de uitgang
als de Control < 5V komt de toegeleverde spanning op de uitgang
Met Uitgang aan Control komt de boel tot rust, in evenwicht, als beide dan 5V zijn.
De uitgang kan hoger als die hogere spanning via een weerstand-deler de Control op 5V zet.
De uitgang zou lager kunnen als de lagere spanning toch 5V op Control veroorzaakt.
Zou kunnen met een positieve hulpspanning.Zou, wat een lagere uitgang dan 5V wordt niet gespecificeerd, kan dat 't ding dan raar doet.
Anne
Poging geslaagd, ik ga het proberen met de LM317 om te kijken of het langzaam opkomen van de stroom goed gaat, en anders maak ik een softstart met een relay in de DC leiding van de gloeidraad voeding met een of twee NTC`s van 5 ohm.
Groet,
Pim
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dat met de LM317 is maar een simpel voorbeeld hoe het meer gedaan wordt.Start niet op nul maar op 2volt en het stijgtempo hangt af van de dikte van de elco.Aanpassen aan gewenste snelheid.PimDriessen schreef:Poging geslaagd, ik ga het proberen met de LM317 om te kijken of het langzaam opkomen van de stroom goed gaat.
Kan ook nog zoals bij Willy, twee takken.Een voor de eindbuizen ¾A en 0,3A voor de anderen. Voeding van 16V= dan.
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ziet er geweldig uit WillyWilly_61 schreef:Nog eens iets over de CTA4.0
De voedingsprint is ontworpen en het schema van de voeding geactualiseerd:
PS-04.jpg
PS-CU-1.jpg
PS-top-1.jpg
Dat koelprofiel is daar aan gerekend hoeveel graad celcius per Watt moet zijn en
Welk Type het
Strengkoellichaam 5 K/W (l x b x h) 38.1 x 41.6 x 25 mm TO-220, TOP-3, SOT-32 TRU COMPONENTS
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dat gaat niet goed met die TL783:
Voor 0A3 heb je minstens 5V nodig en 54-4x13-1,27-0,3=0,43V!
Philips geeft 13V-gloei op, maar latere data-sheets noemen zelfs 13V3.
Met mijn low-drop MOSFET-stroombron zou het net(niet?) kunnen.
Beter is gewoon parallel, want zo kritisch is die gloeistroom nou ook weer niet!
Eventueel op -15V met een MOSFET per buis, deze is wel handig: https://www.eoo-bv.nl/mosfets-to-220-tm ... i540n.html
Je kan ze zonder isolatie naast elkaar op een aluminiumplaatje schroeven.
Philips geeft 13V-gloei op, maar latere data-sheets noemen zelfs 13V3.
Met mijn low-drop MOSFET-stroombron zou het net(niet?) kunnen.
Beter is gewoon parallel, want zo kritisch is die gloeistroom nou ook weer niet!
Eventueel op -15V met een MOSFET per buis, deze is wel handig: https://www.eoo-bv.nl/mosfets-to-220-tm ... i540n.html
Je kan ze zonder isolatie naast elkaar op een aluminiumplaatje schroeven.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Inderdaad, dat gaat niet.Ik had dat ding aan Willy voorgesteld voor de stabilisatie van -60V vanuit 2x24V trafo.Daar is 't geen probleem, hier wel.mtb schreef:Dat gaat niet goed met die TL783.
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Over naar ons vorige plan B met LM317 HVT, eerst bijhorende grafieken eens bekijken.
Morgen kom ik er op terug.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op do 22 mar 2018, 8:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Nee hoor,Willy_61 schreef:Ik vermoed dat daar hetzelfde probleem optreedt::
LM317VHT-dropout .
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=147
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Misschien is het aantal buizen per LT 783 verminderen in plaats van 2 3 circuits
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Gewoon de TL783C terug wisselen met de LM317 HVT, pin-out is hetzelfde dus de print kan ongewijzigd gebruikt worden.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ok probleem opgelost gelukkig geen printen te modificerenWilly_61 schreef:Gewoon de TL783C terug wisselen met de LM317 HVT, pin-out is hetzelfde dus de print kan ongewijzigd gebruikt worden.
PS-05.jpg
