Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
OK, jmp1 en jmp2 worden vervangen door R11 resp. R12, telkens 1ohm, moet dus 300mV max. over gemeten worden.
Ben het er helemaal mee eens :D :dank:
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Dit was 'm dus:
LDC.PNG
Deze is per buis met -15V, ook voor de bias en relais', zodat het Compact(TA) blijft!
Er gaat even 4W in de MOSFET zitten, met een koellichaam(pje) redt ie dat wel.
Het kan ook met 4 buizen in serie:
LDChv.PNG
Uiteraard met een groter koellichaam voor 14Wpiek.
Met R2 kan je de stroom (die je meet over R3) precies instellen, of als je bang bent voor krakende potmeters met R1.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door PimDriessen »

Hoi mtb,
Dat ziet er lekker eenvoudig uit, nu was ik aan het kijken of deze stroombron geschikt is te maken voor een tweetal buizen in een mono blokje.
De ECC83 en de E80l.
Maar hoe kom je dan aan de 6,3 volt met deze stroombron, of zit ik er helemaal naast ?.
Groet,
Pim
ScreenShot365.bmp
ScreenShot365.bmp (490.41 KiB) 361 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hoi mtb,
Dat ziet er lekker eenvoudig uit, nu was ik aan het kijken of deze stroombron geschikt is te maken voor een tweetal buizen in een mono blokje.
De ECC83 en de E80l.
Maar hoe kom je dan aan de 6,3 volt met deze stroombron, of zit ik er helemaal naast ?
Stroom voor gloeien (in serie) gaat enkel met buizen die dezelfde gloeistroom nodig hebben.Is niet het geval met de ECC83 (0,15 of 0,3 Amp) en de E80L (0,75A).
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Het kan natuurlijk wel met voor elke buis een stroombron, kan ook met LM317.

Want als ik zie wat er aan stroom loopt bij het inschakelen van een EL84 ongeveer gelijk aan E80L, dat is 2 A voor ongeveer 2 seconde, dat vind ik wel veel.

Was eigenlijk aan het zoeken om die 2 A stroom te kunnen beperken, of geleidelijk laten op komen, maar dat moet niet te ingewikkeld worden natuurlijk. :-k
Heb jij een idee?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Was eigenlijk aan het zoeken om die 2 A stroom te kunnen beperken, of geleidelijk laten op komen, maar dat moet niet te ingewikkeld worden natuurlijk. :-k
Heb jij een idee?.
Stroom beperken kan op heel wat manieren.Serieweerstand vanuit een hogre spanning, evt een NTC.Of een spanningstabilisator die langzaam opkomt of een stroombeperking heeft.Een aan/uit schakelaar met veranderende aan/uit verhouding in serie met een zelfinduktie...
Vraagt altijd op een of andere manier extra spanning, zit meestal niet op een gewone voedingstrafo.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Het is mooi dat er mogelijkheden zijn, een weerstand vindt ik niet zo netjes.
De gloeispanning wordt door een uA78HG, die zijn in huis, als AC spanning wordt ongeveer 14 volt gebruikt.
E80L en ECC83 gebruiken samen 1050 mA, en inschakel stroom wordt voor pak hem beet 3 seconden 2 A.
Er zijn een aantal NTC 5 ohm weerstanden in huis, die zou dus ergens tussen kunnen met een relay misschien een soort van softstart.
Het schema is niet de uA78HGA want die zit niet in de bibliotheek.

Groet,
Pim
ScreenShot370.bmp
ScreenShot370.bmp (498.5 KiB) 341 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Vertraagt opkomen wordt meestal zo gedaan.
Anne
Bijlagen
PS.jpg
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Dat zou een mooie oplossing zijn, maar de uA78HGA heeft een aansluiting meer, hoe zou dat dan moeten ?.
Kan het niet in Tina Software uitproberen want de uA78HGA staat niet in de bibliotheek.
Groet,
Pim
ScreenShot375.bmp
ScreenShot375.bmp (52.88 KiB) 319 keer bekeken
ScreenShot374.bmp
ScreenShot374.bmp (435.43 KiB) 319 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hoi Anne,
Dat zou een mooie oplossing zijn, maar de uA78HGA heeft een aansluiting meer, hoe zou dat dan moeten ?
Het gaat niet met een µA78, die wil minimaal 5V doen.
Anne
Bijlagen
µA78HGA.pdf
(221.31 KiB) 35 keer gedownload
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Hij wordt gebruikt op 6,3 Volt, wat is het bezwaar dat hij op 5 volt begint ?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hoi Anne,
Hij wordt gebruikt op 6,3 Volt, wat is het bezwaar dat hij op 5 volt begint ?
Kom kom tuut tuut ... Je wou toch laag beginnen met gloeien :? , 5volt kun je nauwelijks laag noemen tov 6,3 :o
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Hij werkt op dit moment op een buis EL84 700 mA en dat gaat goed, blijft netjes op de ingestelde spanning staan.
Als ingangsspanning staat er 12 volt.
Maar nu snap ik pas wat het vertraagt opkomen betekent in dit verband, de condensator wordt opgeladen en de tor geleid en de regeling gaat aan.
Maar waarom zou dat niet kunnen met de uA78 ?. :think:
Ik ben toch niet blond. :bakkie:
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Een poging :sure:
Als de Control > 5V komt er niks op de uitgang
als de Control < 5V komt de toegeleverde spanning op de uitgang
Met Uitgang aan Control komt de boel tot rust, in evenwicht, als beide dan 5V zijn.
De uitgang kan hoger als die hogere spanning via een weerstand-deler de Control op 5V zet.
De uitgang zou lager kunnen als de lagere spanning toch 5V op Control veroorzaakt.
Zou kunnen met een positieve hulpspanning.Zou, wat een lagere uitgang dan 5V wordt niet gespecificeerd, kan dat 't ding dan raar doet.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Nog eens iets over de CTA4.0 ;-)

De voedingsprint is ontworpen en het schema van de voeding geactualiseerd:
PS-04.jpg
PS-CU-1.jpg
PS-top-1.jpg
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door PimDriessen »

Ah!buis schreef:
Een poging :sure:
Als de Control > 5V komt er niks op de uitgang
als de Control < 5V komt de toegeleverde spanning op de uitgang
Met Uitgang aan Control komt de boel tot rust, in evenwicht, als beide dan 5V zijn.
De uitgang kan hoger als die hogere spanning via een weerstand-deler de Control op 5V zet.
De uitgang zou lager kunnen als de lagere spanning toch 5V op Control veroorzaakt.
Zou kunnen met een positieve hulpspanning.Zou, wat een lagere uitgang dan 5V wordt niet gespecificeerd, kan dat 't ding dan raar doet.
Anne
Hoi Anne,
Poging geslaagd, ik ga het proberen met de LM317 om te kijken of het langzaam opkomen van de stroom goed gaat, en anders maak ik een softstart met een relay in de DC leiding van de gloeidraad voeding met een of twee NTC`s van 5 ohm.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Poging geslaagd, ik ga het proberen met de LM317 om te kijken of het langzaam opkomen van de stroom goed gaat.
Dat met de LM317 is maar een simpel voorbeeld hoe het meer gedaan wordt.Start niet op nul maar op 2volt en het stijgtempo hangt af van de dikte van de elco.Aanpassen aan gewenste snelheid.
Kan ook nog zoals bij Willy, twee takken.Een voor de eindbuizen ¾A en 0,3A voor de anderen. Voeding van 16V= dan.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Nog eens iets over de CTA4.0 ;-)

De voedingsprint is ontworpen en het schema van de voeding geactualiseerd:

PS-04.jpg
PS-CU-1.jpg
PS-top-1.jpg
Ziet er geweldig uit Willy :goedzo: :goedzo:

Dat koelprofiel is daar aan gerekend hoeveel graad celcius per Watt moet zijn en
Welk Type het :dank:
Strengkoellichaam 5 K/W (l x b x h) 38.1 x 41.6 x 25 mm TO-220, TOP-3, SOT-32 TRU COMPONENTS
:rofl: Conrad geen wonder dat je daar niks kan vinden
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Dat gaat niet goed met die TL783:
TL783.PNG
TL783.PNG (24.71 KiB) 245 keer bekeken
Voor 0A3 heb je minstens 5V nodig en 54-4x13-1,27-0,3=0,43V!
Philips geeft 13V-gloei op, maar latere data-sheets noemen zelfs 13V3.
Met mijn low-drop MOSFET-stroombron zou het net(niet?) kunnen.
Beter is gewoon parallel, want zo kritisch is die gloeistroom nou ook weer niet!
Eventueel op -15V met een MOSFET per buis, deze is wel handig: https://www.eoo-bv.nl/mosfets-to-220-tm ... i540n.html
Je kan ze zonder isolatie naast elkaar op een aluminiumplaatje schroeven.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef:
Dat gaat niet goed met die TL783.
Inderdaad, dat gaat niet.Ik had dat ding aan Willy voorgesteld voor de stabilisatie van -60V vanuit 2x24V trafo.Daar is 't geen probleem, hier wel.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

](*,) verdorie dat had ik over het hoofd gezien. Bedankt dat jullie hier over gestruikeld zijn.
Over naar ons vorige plan B met LM317 HVT, eerst bijhorende grafieken eens bekijken. :boos:

Ik vermoed dat daar hetzelfde probleem optreedt::
LM317VHT-dropout vs I.jpg
Dan rest wat mij betreft enkel nog SMPS van 12V +/- 10% van 35W, alle gloei parallel en op 13V.

Morgen kom ik er op terug.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op do 22 mar 2018, 8:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Ik vermoed dat daar hetzelfde probleem optreedt::
LM317VHT-dropout .
Nee hoor,
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=147
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Misschien is het aantal buizen per LT 783 verminderen in plaats van 2 3 circuits
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Gewoon de TL783C terug wisselen met de LM317 HVT, pin-out is hetzelfde dus de print kan ongewijzigd gebruikt worden.
PS-05.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Gewoon de TL783C terug wisselen met de LM317 HVT, pin-out is hetzelfde dus de print kan ongewijzigd gebruikt worden.
PS-05.jpg
Ok probleem opgelost gelukkig geen printen te modificeren :D
Plaats reactie