Composite versterker "De brainstorm"

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door ds23man »

Wat is de signaal/ruisverhouding nu?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door hannesie »

Ik zit, ondanks dat het voor mij zeker geen gesneden koek is, wel te genieten van de metingen, dit is super snoepgoed voor relatief heel weinig geld. :kwijl: :kwijl:

Jullie hebben in ieder geval al wel het beoogde resultaat bereikt, petje af. :goeie: :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Is het met ARTA mogelijk een THD sweep te maken van 10Hz tot 20kHz?

Al met al een geweldig resultaat Peter, had je zulke goede resultaten verwacht?
Hoi Peter,

Je kunt met STEPS wel zo'n plotje maken maar dat blijft beperkt. Procentuele vervormingscijfers zeggen eigenlijk niet zo veel. Veel belangrijker is het harmonischenprofiel en met deze beperkte meetmethode tevens gerelateerd aan het profiel van de geluidskaart.

Wat ikzelf het belangrijkste vond is in hoeverre de crossover gerelateerde vervorming de kop ingedrukt wordt en dat blijkt behoorlijk goed te gaan. De simulatie gaf al aan dat ik bij 1 kHz iets van 55 dB extra loop gain heb en bij 20 kHz nog iets van 30 dB, dus ja een flinke verbetering had ik wel verwacht :) Wat hier ook een voordeel is, is dat de opamp hoofdzakelijk de vervorming bepaalt en die is thermisch gescheiden van de LM3886. Scheelt denk ook in thermische modulatie. Bij 50W continue sinus wordt de chipamp toch wel zo heet dat je je vingers er aan brandt. Maar daar is ie niet voor bedoeld, bij gewoon muziek wordt ie niet echt heet. Komende tijd de 2e opbouwen en dan eens lekker gaan luisteren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
cve schreef:
Grappig om te lezen dat jij min of meer ook verrast bent door het resultaat. Hoe verhouden deze metingen zich tot het project welke jij hebt gemaakt?

Co
Alle credits gaan naar Pjotr. Ik heb vooral gediend als klankbord en wat hand- en spandiensten verricht. Ik zou oorspronkelijk de layout maken maar toen hij eenmaal de smaak te pakken had van dit project was hij niet meer te stuiten (in goed overleg overigens). :D
Oorspronkelijk stond hier een 2x 25W klasse-A op de tekentafel. Maar toen die Tom hoogdravend ging doen over iets reguliers leek mij dat ook wel een uitdaging :D Was ook een stuk makkelijker, dus eigenlijk werd het voor mij meer een probeersel wat goed uitpakt. En als je dan toch een schema uitwerkt dan zit de print min of meer in je hoofd. Dus besloten we dat ik ook maar gelijk de print zou doen. Had ik a jaren niet meer gedaan en zoiets moet je toch een beetje bijhouden :mrgreen: Maar de credits gaan beslist ook naar Peter (Knuisje) voor het meedenken en kritisch commentaar.

De bedoeling is om de printen tegen kostprijs ter beschikking te stellen (verwacht ca. 12,50/st incl. invoer/BTW) als het definitief goed werkt. Printen zijn 2oz koper (dubbeldik). En verder een project BOM bij Mouser waar je zelf de rest kunt bestellen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 07 dec 2015, 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door de_smit »

petje af voor dit werk!
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door cve »

Pjotr schreef:
knuisje schreef:
cve schreef:
Grappig om te lezen dat jij min of meer ook verrast bent door het resultaat. Hoe verhouden deze metingen zich tot het project welke jij hebt gemaakt?

Co
Alle credits gaan naar Pjotr. Ik heb vooral gediend als klankbord en wat hand- en spandiensten verricht. Ik zou oorspronkelijk de layout maken maar toen hij eenmaal de smaak te pakken had van dit project was hij niet meer te stuiten (in goed overleg overigens). :D
Oorspronkelijk stond hier een 2x 25W klasse-A op de tekentafel. Maar toen die Tom hoogdravend ging doen over iets reguliers leek mij dat ook wel een uitdaging :D Was ook een stuk makkelijker, dus eigenlijk werd het voor mij meer een probeersel wat goed uitpakt. En als je dan toch een schema uitwerkt dan zit de print min of meer in je hoofd. Dus besloten we dat ik ik ook maar gelijk de print zou doen. Had ik a jaren niet meer gedaan en zoiets moet je toch een beetje bijhouden :mrgreen: Maar de credids gaan beslist ook naar Peter (Knuisje) voor het meedenken en kritisch commentaar.

De bedoeling is om de printen tegen kostprijs ter beschikking te stellen (verwacht ca. 12,50/st incl. invoer/BTW) als het definitief goed werkt. Printen zijn 2oz koper (dubbeldik). En verder een project BOM bij Mouser waar je zelf de rest kunt bestellen.
De credits voor jullie allebei. Echt een prachtig project en ook leuk om die Tom in zijn eigen sop te laten gaarkoken. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

Mooi resultaat mannen! Dit kon wel eens de nieuwe LBVS onder de versterkers worden :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

cve schreef:
De credits voor jullie allebei. Echt een prachtig project en ook leuk om die Tom in zijn eigen sop te laten gaarkoken. :lol: :lol:
Peter heeft al zo'n Tom-versterker gemaakt en zelf de print daarvoor. Op deze manier is hij ook gevrijwaard van eventueel gedoe mocht Tom hier moeilijk over gaan doen :D Het hele project staat nu geheel los daarvan (ik heb niet eens het schema).

Nog even een inkijkje van de testversterker. Zit nu nog op een provisorisch koelprofiel uit de rommelbak:
IMG_2503.jpg
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door metabaron »

Prachtig om te zien heren. :goedzo:

Dennis
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door John P »

Als de meetapparatuur niet meer voldoet, dan is het resultaat voor mij goed genoeg. Proficiat heren.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door cve »

John P schreef:
Als de meetapparatuur niet meer voldoet, dan is het resultaat voor mij goed genoeg. Proficiat heren.
Belangrijkste blijft toch: hoe klinkt het (of hoe het niet klinkt voor de puristen onder ons)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door hannesie »

cve schreef:
John P schreef:
Als de meetapparatuur niet meer voldoet, dan is het resultaat voor mij goed genoeg. Proficiat heren.
Belangrijkste blijft toch: hoe klinkt het (of hoe het niet klinkt voor de puristen onder ons)
Als het net zo een detailmonster is als de LM4780 uitvoering, dan gaat het heel goed komen. :sure: :sure:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

Bij al dat mooi's mis ik toch nog wel iets :o , gelukkig wordt ie nog wel goed heet :D :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Mooi resultaat mannen! Dit kon wel eens de nieuwe LBVS onder de versterkers worden :D
Wie weet Barry :D

Maar eerst eens een bijpassende nette en betaalbare kast zien te vinden met een standaard breedte van 430mm. Iemand suggesties?
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door cve »

Moet de kast voorzien zijn van koelribben ivm de warmte-ontwikkeling of valt dat mee?

Co
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

cve schreef:
Moet de kast voorzien zijn van koelribben ivm de warmte-ontwikkeling of valt dat mee?

Co
Dat valt mee, kan zonder koelribben (aan de kast) maar dan heb je wel weer voldoende ventilatie sleuven nodig voor interne koelprofielen. Het huidige wordt normaliter niet echt heet. Valt echt nog niet mee iets fraai te vinden zonder gelijk naar hifi200/modushop te rennen. Uit China kost een vermogen aan transport en dan gaat het nog met de postkoets.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door knuisje »

Ben bang dat Hifi2000 de enige betaalbare keuze is Peter. De zijkanten van deze behuizingen hiervan kunnen dienen als koellichaam is mijn ervaring.

Er staat trouwens nu een advertentie op marktplaats voor een zestal 2x22V 160VA ringkernen 16euro p/st. http://link.marktplaats.nl/m992475499
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

Saaie kist....zelf iets origineels maken / laten maken?
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door cve »

Iets laten maken wordt meestal erg duur. Een "forumontwerp" lijkt mij ook geen haalbare kaart. Daarvoor lopen smaak en toepassing meestal teveel uiteen.

Co
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door ToTo »

Aluminium op maat . NL?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door knuisje »

Of een defecte vintage versterker van Marktplaats leeg slopen, er zitten soms juweeltjes van kasten tussen. :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Bedankt voor het meedenken jongens. Had ik zelf ook al bedacht. Het gaat nu om de "Gouden" tip :) Modusjop vind ik zelf eigenlijk ook nogal saai. Toch maar weer zelf klussen? Vaak genoeg gedaan, dat is het niet. Aluminiumopmaat is een goede tip, heb daar zelf al veel besteld. Snel, nauwkeurig en betaalbaar. Maar het blijft ruw materiaal.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

Koolzaadgeel wilde u? https://www.aluminiumopmaat.nl/platen-i ... -1021.html

Nog wel ff de gaatjes boren. Anders kom je bij Schaeffer uit, ook in kleur, en wat duurder uiteraard voor de voorgebakken uitsparingen.
Bijlagen
3.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door hannesie »

Zouden Kees of Harm niet iets kunnen maken, met een optie erbij waar je het eventueel kunt laten poedercoaten?

Breedte en hoogte zijn niet al te moeilijk voor een soort van standaard, het zou zomaar om behoorlijke aantallen kunnen gaan als je kijkt naar wat er aan LM4780 printen zijn gemaakt/gebouwd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

Of een combinatie. Alu bij aluminiumopmaat bestellen, is vrij goedkoop. Dan heb je de platen op maat, de uitsparingen door Kees of Harm laten maken. Serie, dus 1x instellen machine.
Afwerking poedercoaten of spuiten, wat de gebruiker zelf wil.
Wat minder ZBA, maar goed :-)
Plaats reactie