Composite versterker "De brainstorm"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ik zit, ondanks dat het voor mij zeker geen gesneden koek is, wel te genieten van de metingen, dit is super snoepgoed voor relatief heel weinig geld.
Jullie hebben in ieder geval al wel het beoogde resultaat bereikt, petje af.

Jullie hebben in ieder geval al wel het beoogde resultaat bereikt, petje af.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Hoi Peter,knuisje schreef:Is het met ARTA mogelijk een THD sweep te maken van 10Hz tot 20kHz?
Al met al een geweldig resultaat Peter, had je zulke goede resultaten verwacht?
Je kunt met STEPS wel zo'n plotje maken maar dat blijft beperkt. Procentuele vervormingscijfers zeggen eigenlijk niet zo veel. Veel belangrijker is het harmonischenprofiel en met deze beperkte meetmethode tevens gerelateerd aan het profiel van de geluidskaart.
Wat ikzelf het belangrijkste vond is in hoeverre de crossover gerelateerde vervorming de kop ingedrukt wordt en dat blijkt behoorlijk goed te gaan. De simulatie gaf al aan dat ik bij 1 kHz iets van 55 dB extra loop gain heb en bij 20 kHz nog iets van 30 dB, dus ja een flinke verbetering had ik wel verwacht
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Oorspronkelijk stond hier een 2x 25W klasse-A op de tekentafel. Maar toen die Tom hoogdravend ging doen over iets reguliers leek mij dat ook wel een uitdagingknuisje schreef:Alle credits gaan naar Pjotr. Ik heb vooral gediend als klankbord en wat hand- en spandiensten verricht. Ik zou oorspronkelijk de layout maken maar toen hij eenmaal de smaak te pakken had van dit project was hij niet meer te stuiten (in goed overleg overigens).cve schreef:Grappig om te lezen dat jij min of meer ook verrast bent door het resultaat. Hoe verhouden deze metingen zich tot het project welke jij hebt gemaakt?
Co
De bedoeling is om de printen tegen kostprijs ter beschikking te stellen (verwacht ca. 12,50/st incl. invoer/BTW) als het definitief goed werkt. Printen zijn 2oz koper (dubbeldik). En verder een project BOM bij Mouser waar je zelf de rest kunt bestellen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 07 dec 2015, 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
De credits voor jullie allebei. Echt een prachtig project en ook leuk om die Tom in zijn eigen sop te laten gaarkoken.Pjotr schreef:Oorspronkelijk stond hier een 2x 25W klasse-A op de tekentafel. Maar toen die Tom hoogdravend ging doen over iets reguliers leek mij dat ook wel een uitdagingknuisje schreef:Alle credits gaan naar Pjotr. Ik heb vooral gediend als klankbord en wat hand- en spandiensten verricht. Ik zou oorspronkelijk de layout maken maar toen hij eenmaal de smaak te pakken had van dit project was hij niet meer te stuiten (in goed overleg overigens).cve schreef:Grappig om te lezen dat jij min of meer ook verrast bent door het resultaat. Hoe verhouden deze metingen zich tot het project welke jij hebt gemaakt?
CoWas ook een stuk makkelijker, dus eigenlijk werd het voor mij meer een probeersel wat goed uitpakt. En als je dan toch een schema uitwerkt dan zit de print min of meer in je hoofd. Dus besloten we dat ik ik ook maar gelijk de print zou doen. Had ik a jaren niet meer gedaan en zoiets moet je toch een beetje bijhouden
Maar de credids gaan beslist ook naar Peter (Knuisje) voor het meedenken en kritisch commentaar.
De bedoeling is om de printen tegen kostprijs ter beschikking te stellen (verwacht ca. 12,50/st incl. invoer/BTW) als het definitief goed werkt. Printen zijn 2oz koper (dubbeldik). En verder een project BOM bij Mouser waar je zelf de rest kunt bestellen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Mooi resultaat mannen! Dit kon wel eens de nieuwe LBVS onder de versterkers worden 
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Peter heeft al zo'n Tom-versterker gemaakt en zelf de print daarvoor. Op deze manier is hij ook gevrijwaard van eventueel gedoe mocht Tom hier moeilijk over gaan doencve schreef:De credits voor jullie allebei. Echt een prachtig project en ook leuk om die Tom in zijn eigen sop te laten gaarkoken.![]()
Nog even een inkijkje van de testversterker. Zit nu nog op een provisorisch koelprofiel uit de rommelbak:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Als de meetapparatuur niet meer voldoet, dan is het resultaat voor mij goed genoeg. Proficiat heren.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Belangrijkste blijft toch: hoe klinkt het (of hoe het niet klinkt voor de puristen onder ons)John P schreef:Als de meetapparatuur niet meer voldoet, dan is het resultaat voor mij goed genoeg. Proficiat heren.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Als het net zo een detailmonster is als de LM4780 uitvoering, dan gaat het heel goed komen.cve schreef:Belangrijkste blijft toch: hoe klinkt het (of hoe het niet klinkt voor de puristen onder ons)John P schreef:Als de meetapparatuur niet meer voldoet, dan is het resultaat voor mij goed genoeg. Proficiat heren.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Bij al dat mooi's mis ik toch nog wel iets
, gelukkig wordt ie nog wel goed heet
Anne
Anne
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Wie weet BarryBarry2001 schreef:Mooi resultaat mannen! Dit kon wel eens de nieuwe LBVS onder de versterkers worden
Maar eerst eens een bijpassende nette en betaalbare kast zien te vinden met een standaard breedte van 430mm. Iemand suggesties?
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Moet de kast voorzien zijn van koelribben ivm de warmte-ontwikkeling of valt dat mee?
Co
Co
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Dat valt mee, kan zonder koelribben (aan de kast) maar dan heb je wel weer voldoende ventilatie sleuven nodig voor interne koelprofielen. Het huidige wordt normaliter niet echt heet. Valt echt nog niet mee iets fraai te vinden zonder gelijk naar hifi200/modushop te rennen. Uit China kost een vermogen aan transport en dan gaat het nog met de postkoets.cve schreef:Moet de kast voorzien zijn van koelribben ivm de warmte-ontwikkeling of valt dat mee?
Co
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ben bang dat Hifi2000 de enige betaalbare keuze is Peter. De zijkanten van deze behuizingen hiervan kunnen dienen als koellichaam is mijn ervaring.
Er staat trouwens nu een advertentie op marktplaats voor een zestal 2x22V 160VA ringkernen 16euro p/st. http://link.marktplaats.nl/m992475499
Er staat trouwens nu een advertentie op marktplaats voor een zestal 2x22V 160VA ringkernen 16euro p/st. http://link.marktplaats.nl/m992475499
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Saaie kist....zelf iets origineels maken / laten maken?
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Iets laten maken wordt meestal erg duur. Een "forumontwerp" lijkt mij ook geen haalbare kaart. Daarvoor lopen smaak en toepassing meestal teveel uiteen.
Co
Co
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Of een defecte vintage versterker van Marktplaats leeg slopen, er zitten soms juweeltjes van kasten tussen. 
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Bedankt voor het meedenken jongens. Had ik zelf ook al bedacht. Het gaat nu om de "Gouden" tip
Modusjop vind ik zelf eigenlijk ook nogal saai. Toch maar weer zelf klussen? Vaak genoeg gedaan, dat is het niet. Aluminiumopmaat is een goede tip, heb daar zelf al veel besteld. Snel, nauwkeurig en betaalbaar. Maar het blijft ruw materiaal.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Koolzaadgeel wilde u? https://www.aluminiumopmaat.nl/platen-i ... -1021.html
Nog wel ff de gaatjes boren. Anders kom je bij Schaeffer uit, ook in kleur, en wat duurder uiteraard voor de voorgebakken uitsparingen.
Nog wel ff de gaatjes boren. Anders kom je bij Schaeffer uit, ook in kleur, en wat duurder uiteraard voor de voorgebakken uitsparingen.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Zouden Kees of Harm niet iets kunnen maken, met een optie erbij waar je het eventueel kunt laten poedercoaten?
Breedte en hoogte zijn niet al te moeilijk voor een soort van standaard, het zou zomaar om behoorlijke aantallen kunnen gaan als je kijkt naar wat er aan LM4780 printen zijn gemaakt/gebouwd.
Breedte en hoogte zijn niet al te moeilijk voor een soort van standaard, het zou zomaar om behoorlijke aantallen kunnen gaan als je kijkt naar wat er aan LM4780 printen zijn gemaakt/gebouwd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Of een combinatie. Alu bij aluminiumopmaat bestellen, is vrij goedkoop. Dan heb je de platen op maat, de uitsparingen door Kees of Harm laten maken. Serie, dus 1x instellen machine.
Afwerking poedercoaten of spuiten, wat de gebruiker zelf wil.
Wat minder ZBA, maar goed
Afwerking poedercoaten of spuiten, wat de gebruiker zelf wil.
Wat minder ZBA, maar goed
