Bascabinet compact & diepgaand

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door arjank »

John P schreef:
Is trouwens iemand bekend met het merk Hevos?
Ja
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Wel leuk om te lezen, maar ik kan het niet met alles eens zijn O:)
http://www.hevos.nl/2015/11/02/basrefle ... superieur/
Bovendien geven we onze basreflexpoorten altijd een conische vorm om staande golven in de poort tegen te gaan. De andere zijde van de poort doet dienst als kastwand, en vanwege zijn schuine stand zullen er minder staande golven ontstaan dan in een conventionele kast. Het resultaat is dat onze kasten altijd clean en open klinken.
In theorie wel, maar met een paar graden hellend front... Nope, don't think so. Maar let wel, ik ga hier niet Hevos afzeiken, anthans zo bedoel ik het niet!
Laatst gewijzigd door wouter op wo 24 feb 2016, 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door John P »

arjank schreef:
John P schreef:
Is trouwens iemand bekend met het merk Hevos?
Ja
Gefeliciteerd, u gaat door voor de fondueset. :goedzo:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door arjank »

John P schreef:
arjank schreef:
John P schreef:
Is trouwens iemand bekend met het merk Hevos?
Ja
Gefeliciteerd, u gaat door voor de fondueset. :goedzo:
Cool, die heb ik nog niet! waar en wanneer kan ik 'm ophalen :rofl: :lol: :proost:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door arjank »

wouter schreef:
Wel leuk om te lezen, maar ik kan het niet met alles eens zijn O:)
http://www.hevos.nl/2015/11/02/basrefle ... superieur/
Bovendien geven we onze basreflexpoorten altijd een conische vorm om staande golven in de poort tegen te gaan. De andere zijde van de poort doet dienst als kastwand, en vanwege zijn schuine stand zullen er minder staande golven ontstaan dan in een conventionele kast. Het resultaat is dat onze kasten altijd clean en open klinken.
In theorie wel, maar met een paar graden hellend front... Nope, don't think so. Maar let wel, ik ga hier niet Hevos afzeiken, anthans zo bedoel ik het niet!
Nope, die vogel gaat niet op, in de lengte richting van de poort kan nog steeds een staande golf ontstaan.

Jaren geleden heb ik Hevos al eens iets op hun site laten aanpassen wat niet klopte :-$
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Ach, het ziet er verzorgd en doordacht uit. De leek moet het snappen, zoiets zal het wel zijn.
Ik mag hopen dat onderstaande niet echt de redenering is
hevos 1.~png.jpg
En een slotpoort is in mijn ogen zeker niet beter dan een pvc buis :hide:

Of:

De geluidsdruk hangt behalve van de gevoeligheid van de luidspreker ook af van het werkzame oppervlak van de conus. Een 15” luidspreker kan nu eenmaal meer lucht verplaatsen dan een 10” luidspreker. Vandaar dan ook dat een doorsnee 10” basluidspreker al een goede beurt maakt met 96 dB/W/m, terwijl zijn grote broer van 15” vaak zonder veel moeite 100 dB/W/m haalt.
Bedenk daarbij dat een verhoging van 3 dB een verdubbeling van de geluidsdruk inhoudt!
Nou, een verdubbeling in benodigd vermogen wel ja... De geluiddruk verdubbelen is niet +3dB lijkt me
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door arjank »

wouter schreef:
En een slotpoort is in mijn ogen zeker niet beter dan een pvc buis :hide:
You don't need to hide!

Een ronde poort (met flares) is beter dan een (smalle) slotpoort.
Alleen in het geval van een hoorn-reflex gebruik ik een "slot", alleen kun je dat niet echt meer vergelijken met een smalle slotpoort.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door John P »

Ik vindt het al heel knap dat ze naast voordelen ook nadelen opnoemen. Ik ken maar weinig sites die niet alleen voordelen opnoemen. Of is dat weer een marketingtruc om de de geloofwaardigheid te vergroten. Ik geloof dat ik paranoia wordt, neen het zijn de anderen die op mij uit zijn, en jullie ook. Waar liggen mijn pilletjes? \:D/
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Laat ik het zo zeggen, de Hevos die ik een beetje onderzocht heb is zeer fraai afgestemd. Maar op de site staan dingen die wat mij betreft de leek een verkeerd idee geven:
Overigens wordt door veel fabrikanten uit kostenoverwegingen een plastic poort gebruikt, van het type zoals hieronder is afgebeeld. Een van de nadelen daarvan is dat de kast niet goed af te stemmen is.
Hoe moeilijk kan de lengte van een BR poort aanpassen zijn?????

Sterker nog, je kunt de poort daar plaatsen waar je minder staande golf rommel in de kast hebt, en derhalve werkt het beter dan met een slotpoort. Die ook als resonerent oppervlak in de weg staat.

Het minimaal dempen was trouwens wel vrij letterlijk, er was een heen dun noppenschuin matje gebruikt. Maar hee, als het klinkt dan klinkt het :goedzo:

Dit vind ik fraai:
http://www.hevos.nl/2014/11/07/detail-h ... /#more-855

Edit:
http://barefacedbass.com/product-range/FR800.htm

Dit vind ik ook apart, dat kastje is kleiner dan mijn 18" ontwerp. Het heeft een 12" en gaat op -3dB tot 42 Hz :-k En dan een SPL max van 127 dB continu. =D> Mijn 18" kan bij 11,5mm Xmax one way met ca 1400 Watt input en een 18" conus op 42 Hz 125 dB leveren (half space geeft WinISD op geloof ik). Knappe 12" hebben ze daar bij barefaced :sure: Als je dat probeert met een Fearfull Eminence kappalite 3012LF heb je 8000 Watt nodig, en slaat de 12" conus 77 mm peak-peak uit [-X
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door arjank »

wouter schreef:
Laat ik het zo zeggen, de Hevos die ik een beetje onderzocht heb is zeer fraai afgestemd.
Welke kast heb je onderzocht?

De bassist die nu al bijna twee jaar op zo'n 210 met coax speelt had eerst twee 210 kasten van Hevos, die heeft ie meteen op marktplaats gezet toen hij mijn kast had uitgeprobeerd 8) Het mooie is dat hij nu met een kast zelfs meer volume haalt dan eerst met die twee kasten, LOL :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Zoals ik schreef, de Donar. Met de 15" Ciare, met 3,75mm Xmax.

Ik kwam er achter dat de Fearfull met z'n 12" wel heel netjes simuleert, qua gevoeligheid, roll off en maximale geluidsdruk. En dat in 50 liter, indrukwekkend. Daar heb ik de 18" overheen gesimuleerd:
sigma 18 vs fearfull 12.png
De 12" gaat tot 118 dB waar de 18" tot 126 dB gaat. En dan is 75 liter vs 50 liter Fearfull toch maar een klein beetje groter. Alleen, je hebt er wel een separate en potente eindbak voor nodig, met ca 700 watt kom je 'maar' ruim 2 dB luider dan een fearfull (die dan op z'n max zit)

Edit: Tegen zulke kastjes kun je niet zo maar op denk ik, kostbaar materiaal: Custom Volt woofers en een 2" dome tweeter: http://www.glockenklang.de/en/products/ ... s_bass.htm
Valt met nog geen 1200,- me ook nog wel mee, al is het heel veel geld.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door arjank »

wouter schreef:
De 12" gaat tot 118 dB waar de 18" tot 126 dB gaat. En dan is 75 liter vs 50 liter Fearfull toch maar een klein beetje groter. Alleen, je hebt er wel een separate en potente eindbak voor nodig, met ca 700 watt kom je 'maar' ruim 2 dB luider dan een fearfull (die dan op z'n max zit)
Wat de simulatie niet laat zien is de powercompressie (door opwarmen van de spreekspoel), bij de 18" Oberton treedt ie wel wat later op dus de winst is in de praktijk denk ik groter.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Okee. Nou, als jij nou al je kennis deelt kun je er daarna rustig eens op gaan spelen :wink:

Met die poorten ben ik wel tevreden qua opzet, maar ik vraag me af of ca 200 cm^2 voldoende is.
sigma 18 luchtsnelheid poort.png
Dit lijkt me voldoende, bij 1420 Watt overstemt de geluidsdruk de boel redelijk denk ik. Toch hoorde ik de pijpen al flink blazen net...
Toch maar iets grotere baffle en flink flaren denk ik... :-#
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door arjank »

wouter schreef:
Edit: Tegen zulke kastjes kun je niet zo maar op denk ik, kostbaar materiaal: Custom Volt woofers en een 2" dome tweeter: http://www.glockenklang.de/en/products/ ... s_bass.htm
Valt met nog geen 1200,- me ook nog wel mee, al is het heel veel geld.
Mijn kastje durf ik best naast die Glockenklang te zetten :relax: :beer: :proost:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door arjank »

wouter schreef:
Met die poorten ben ik wel tevreden qua opzet, maar ik vraag me af of ca 200 cm^2 voldoende is.
sigma 18 luchtsnelheid poort.png
Dit lijkt me voldoende, bij 1420 Watt overstemt de geluidsdruk de boel redelijk denk ik. Toch hoorde ik de pijpen al flink blazen net...
Toch maar iets grotere baffle en flink flaren denk ik... :-#
200cm2 is aan de krappe kant voor zo'n mega 18" woofert, maar met afgeronde hoeken zal de ruis toch al een stuk minder zijn verwacht ik.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Tja, maar ik heb eigenlijk geen ruimte voor een mooie radius...
Maar zo te horen gaat het nodig zijn. Zou een 6-10 mm radius hier nog wat uithalen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door Shadow »

Klein baffletje eromheen en ff met de afrondfrees?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Ik heb op de baffle een paar millimeter tot aan de woofer en tot aan de zijwanden, daar doelde ik op :wink:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door pappaleo »

Schuurpapiertje 80 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door Shadow »

wouter schreef:
Ik heb op de baffle een paar millimeter tot aan de woofer en tot aan de zijwanden, daar doelde ik op :wink:
Ksjoese me, dacht aan de binnenkant in de kist...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Met die poorten ben ik wel tevreden qua opzet, maar ik vraag me af of ca 200 cm^2 voldoende is.
De bijlage sigma 18 luchtsnelheid poort.png is niet meer beschikbaar
Dit lijkt me voldoende, bij 1420 Watt overstemt de geluidsdruk de boel redelijk denk ik. Toch hoorde ik de pijpen al flink blazen net...
Toch maar iets grotere baffle en flink flaren denk ik... :-#
Dit probleem was hardnekkiger dan verwacht. De poortruis is bij muziek niet merkbaar, maar een solo basgitaar is heel wat anders.
Daarom heb ik een poging gedaan de poortruis onder 20 m/s te houden bij Xmax, de boel goed te flaren en zo groot mogelijke poorten te gebruiken.

De 2x 8" vormt het grootste probleem. De klank is nu erg fraai, met een fb van 45 Hz. De E wordt nog heel vol weer gegeven, ondanks dat het "diepe laag" een stukje lagere gevoeligheid heeft dan gemiddeld. Dit moet ook wel, want het diepe laag lijkt bijna te veel voor deze compacte behuizing. We hebben de impulscorrectie moeten laten vallen, en hebben gekozen voor een 'stackable' opzet. De 2x8" is op brede kant even breed als de 18".
Dit betekent dat de 2x8" niet alleen solo gebruikt kan worden maar ook als topje bovenop de 18" (of 2x 18" zoals Roelof wil :-& )

Hier nog even de foto's van de variant met 4 buizen van 63mm buitendiameter, en de huidige versie met 2x 11 cm buizen. De afstemfrequentie is (helaas) 51 Hz geworden, langere buizen kan ik in deze behuizing niet kwijt. Een dezer dagen wordt dit kastje uitgeprobeerd. Intussen kan ik verder met de 18" om mooie flares te maken.
Bijlagen
20160427_115445.jpg
20160428_165443.jpg
20160427_195114.jpg
20160427_194920.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

:rock: Vanavond de boel met een bassist aan de tand gevoeld, eindelijk is poortruis geen issue meer. Het laag is opvallend diep en vol, ongeacht de afmetingen van het cabinetje. En hard kan het ook, de poortruis is maximaal 20 m/s bij 45 Hz, en dat op 114 dB - volgens WinISD. De gemiddelde SPL max in het laag (50-100 hz) ligt op 118dB, bij 415 Watt (elke unit is ook 200/400 Watt belastbaar, dus past goed). Met 415 Watt wordt ook de opgegeven Xmax van 7 mm bereikt (waarover ik mijn twijfels heb, maar die uitslag wordt makkelijk gehaald en het klinkt nog gecontroleerd).

Cool, want ik was redelijk klaar met het steeds maar weer aanpassen van de boel met als gevolg dat er weer een nieuw probleem op trad. Poortruis aanpakken betekent de kastpoortdiameter vergroten, waardoor je minder basreflex volume overhoudt en de poort, voor een gelijke afstemfrequentie, langer moet... een cirkeltje: De box groter maken... verhoogd de output in het laag en daardoor neemt de poortruis ook weer toe... diameter weer groter....
Nu is er een redelijk mooie balans denk ik, al lijkt de simulatie niet echt op iets dat bij hifi echt indrukwekkend is. Gelukkig is de afstemming d.m.v. feedback van bassisten gezocht en 'compact & diepgaand' is nog steeds van toepassing voor de 2x 8". Voor de 18" ook trouwens, die heeft echt veel 'gewicht' onderin, daar moeten nu ook grote flares op.
sigma stack.png
Edit: zie bij 18" het beperkte voordeel van de 11cm diameter poorten vs. 9cm poorten. Beide krijgen hier 1460 Watt (Xmax wordt bereikt) en de 11cm poorten zitten in 83 liter, de 9 cm poorten in 75 liter. Doordat de output in het laag groter wordt moeten ook de poorten groter. De luchtsnelheid gaat niet substantieel naar beneden, terwijl de kast weer wat groter moet. Die 83 vs 75 liter is niet de enige 'groei', de poorten nemen immers ook meer liters weg, netto alleen al 7,5 liter extra. In de praktijk zal de boel al snel 15-20 liter groter moeten gerekend vanaf de 9/8,2mm poorten versie.
sigma stack 55 winisd.png
Edit: wie weet er een mooie grille te koop? Die van zelfbouwcase is perfect op maat aangeleverd maar veel te slap. Werkelijk top ervaring met die lui trouwens, goede communicatie over een dag vertraging en er zat een rol luxe stroopwafels in de bestelling. \:D/ Briljant!

Zoiets? http://www.inox-shop.eu/nl/geperforeerd ... x-304.html
http://www.lok-bsnl.nl/projecten/speakergaas/
Of gewoon dit product: http://www.thomann.de/nl/the_box_ma120_mk_ii.htm
Laatst gewijzigd door wouter op za 30 apr 2016, 8:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Ik vind het mooi zo met die grote poorten, er zijn werkelijk hele volkstammen die beweren dat zulke poorten zwaar overkill zijn, maar mijn ervaring is hetzelfde als die van jouw, grotere poorten zijn beter, dikke flares erop ook aan te raden.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

Voor deze toepassing zeker. De radius is 15mm trouwens.
Mijn Seas L18 monitor met een 12 cm^2 pijpje doet het op zich prima met een BR 45 TR :hide:

Maar indien mogelijk is een grote poort wel fraai, het moet natuurlijk wel passen qua lengte. Bij een 2-weg moet je ook niet de poortresonanties opzoeken door met een lange poort te willen werken. En omdat ik altijd de neiging heb het onmogelijke op te zoeken - te klein en te diep afstemmen - kom ik zo nu en dan in de knel en is het allemaal krap, krap, krap.

Dit zoek ik trouwens, iemand die zo iemand in Nederland weet? http://www.speakergrills.co.uk/index.htm
Edit: http://www.speakerworks.com/Custom_Stee ... p/cg2b.htm
Laatst gewijzigd door wouter op za 30 apr 2016, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door ds23man »

Dat is standaard geperforeerde plaat wat bij elke ijzerboer te koop is. Op maat laten knippen en laten poeder coaten. Of een kunststof coating.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”