JaJohn P schreef:Is trouwens iemand bekend met het merk Hevos?
Bascabinet compact & diepgaand
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bascabinet compact & diepgaand
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Wel leuk om te lezen, maar ik kan het niet met alles eens zijn
http://www.hevos.nl/2015/11/02/basrefle ... superieur/
http://www.hevos.nl/2015/11/02/basrefle ... superieur/
In theorie wel, maar met een paar graden hellend front... Nope, don't think so. Maar let wel, ik ga hier niet Hevos afzeiken, anthans zo bedoel ik het niet!Bovendien geven we onze basreflexpoorten altijd een conische vorm om staande golven in de poort tegen te gaan. De andere zijde van de poort doet dienst als kastwand, en vanwege zijn schuine stand zullen er minder staande golven ontstaan dan in een conventionele kast. Het resultaat is dat onze kasten altijd clean en open klinken.
Laatst gewijzigd door wouter op wo 24 feb 2016, 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Cool, die heb ik nog niet! waar en wanneer kan ik 'm ophalenJohn P schreef:Gefeliciteerd, u gaat door voor de fondueset.arjank schreef:JaJohn P schreef:Is trouwens iemand bekend met het merk Hevos?
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Nope, die vogel gaat niet op, in de lengte richting van de poort kan nog steeds een staande golf ontstaan.wouter schreef:Wel leuk om te lezen, maar ik kan het niet met alles eens zijn![]()
http://www.hevos.nl/2015/11/02/basrefle ... superieur/
In theorie wel, maar met een paar graden hellend front... Nope, don't think so. Maar let wel, ik ga hier niet Hevos afzeiken, anthans zo bedoel ik het niet!Bovendien geven we onze basreflexpoorten altijd een conische vorm om staande golven in de poort tegen te gaan. De andere zijde van de poort doet dienst als kastwand, en vanwege zijn schuine stand zullen er minder staande golven ontstaan dan in een conventionele kast. Het resultaat is dat onze kasten altijd clean en open klinken.
Jaren geleden heb ik Hevos al eens iets op hun site laten aanpassen wat niet klopte
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Ach, het ziet er verzorgd en doordacht uit. De leek moet het snappen, zoiets zal het wel zijn.
Ik mag hopen dat onderstaande niet echt de redenering is
En een slotpoort is in mijn ogen zeker niet beter dan een pvc buis
Of:
De geluidsdruk hangt behalve van de gevoeligheid van de luidspreker ook af van het werkzame oppervlak van de conus. Een 15” luidspreker kan nu eenmaal meer lucht verplaatsen dan een 10” luidspreker. Vandaar dan ook dat een doorsnee 10” basluidspreker al een goede beurt maakt met 96 dB/W/m, terwijl zijn grote broer van 15” vaak zonder veel moeite 100 dB/W/m haalt.
Ik mag hopen dat onderstaande niet echt de redenering is
En een slotpoort is in mijn ogen zeker niet beter dan een pvc buis
Of:
De geluidsdruk hangt behalve van de gevoeligheid van de luidspreker ook af van het werkzame oppervlak van de conus. Een 15” luidspreker kan nu eenmaal meer lucht verplaatsen dan een 10” luidspreker. Vandaar dan ook dat een doorsnee 10” basluidspreker al een goede beurt maakt met 96 dB/W/m, terwijl zijn grote broer van 15” vaak zonder veel moeite 100 dB/W/m haalt.
Nou, een verdubbeling in benodigd vermogen wel ja... De geluiddruk verdubbelen is niet +3dB lijkt meBedenk daarbij dat een verhoging van 3 dB een verdubbeling van de geluidsdruk inhoudt!
Re: Bascabinet compact & diepgaand
You don't need to hide!wouter schreef:En een slotpoort is in mijn ogen zeker niet beter dan een pvc buis
Een ronde poort (met flares) is beter dan een (smalle) slotpoort.
Alleen in het geval van een hoorn-reflex gebruik ik een "slot", alleen kun je dat niet echt meer vergelijken met een smalle slotpoort.
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Ik vindt het al heel knap dat ze naast voordelen ook nadelen opnoemen. Ik ken maar weinig sites die niet alleen voordelen opnoemen. Of is dat weer een marketingtruc om de de geloofwaardigheid te vergroten. Ik geloof dat ik paranoia wordt, neen het zijn de anderen die op mij uit zijn, en jullie ook. Waar liggen mijn pilletjes? 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Laat ik het zo zeggen, de Hevos die ik een beetje onderzocht heb is zeer fraai afgestemd. Maar op de site staan dingen die wat mij betreft de leek een verkeerd idee geven:
Sterker nog, je kunt de poort daar plaatsen waar je minder staande golf rommel in de kast hebt, en derhalve werkt het beter dan met een slotpoort. Die ook als resonerent oppervlak in de weg staat.
Het minimaal dempen was trouwens wel vrij letterlijk, er was een heen dun noppenschuin matje gebruikt. Maar hee, als het klinkt dan klinkt het
Dit vind ik fraai:
http://www.hevos.nl/2014/11/07/detail-h ... /#more-855
Edit:
http://barefacedbass.com/product-range/FR800.htm
Dit vind ik ook apart, dat kastje is kleiner dan mijn 18" ontwerp. Het heeft een 12" en gaat op -3dB tot 42 Hz
En dan een SPL max van 127 dB continu.
Mijn 18" kan bij 11,5mm Xmax one way met ca 1400 Watt input en een 18" conus op 42 Hz 125 dB leveren (half space geeft WinISD op geloof ik). Knappe 12" hebben ze daar bij barefaced
Als je dat probeert met een Fearfull Eminence kappalite 3012LF heb je 8000 Watt nodig, en slaat de 12" conus 77 mm peak-peak uit 
Hoe moeilijk kan de lengte van een BR poort aanpassen zijn?????Overigens wordt door veel fabrikanten uit kostenoverwegingen een plastic poort gebruikt, van het type zoals hieronder is afgebeeld. Een van de nadelen daarvan is dat de kast niet goed af te stemmen is.
Sterker nog, je kunt de poort daar plaatsen waar je minder staande golf rommel in de kast hebt, en derhalve werkt het beter dan met een slotpoort. Die ook als resonerent oppervlak in de weg staat.
Het minimaal dempen was trouwens wel vrij letterlijk, er was een heen dun noppenschuin matje gebruikt. Maar hee, als het klinkt dan klinkt het
Dit vind ik fraai:
http://www.hevos.nl/2014/11/07/detail-h ... /#more-855
Edit:
http://barefacedbass.com/product-range/FR800.htm
Dit vind ik ook apart, dat kastje is kleiner dan mijn 18" ontwerp. Het heeft een 12" en gaat op -3dB tot 42 Hz
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Welke kast heb je onderzocht?wouter schreef:Laat ik het zo zeggen, de Hevos die ik een beetje onderzocht heb is zeer fraai afgestemd.
De bassist die nu al bijna twee jaar op zo'n 210 met coax speelt had eerst twee 210 kasten van Hevos, die heeft ie meteen op marktplaats gezet toen hij mijn kast had uitgeprobeerd
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Zoals ik schreef, de Donar. Met de 15" Ciare, met 3,75mm Xmax.
Ik kwam er achter dat de Fearfull met z'n 12" wel heel netjes simuleert, qua gevoeligheid, roll off en maximale geluidsdruk. En dat in 50 liter, indrukwekkend. Daar heb ik de 18" overheen gesimuleerd:
De 12" gaat tot 118 dB waar de 18" tot 126 dB gaat. En dan is 75 liter vs 50 liter Fearfull toch maar een klein beetje groter. Alleen, je hebt er wel een separate en potente eindbak voor nodig, met ca 700 watt kom je 'maar' ruim 2 dB luider dan een fearfull (die dan op z'n max zit)
Edit: Tegen zulke kastjes kun je niet zo maar op denk ik, kostbaar materiaal: Custom Volt woofers en een 2" dome tweeter: http://www.glockenklang.de/en/products/ ... s_bass.htm
Valt met nog geen 1200,- me ook nog wel mee, al is het heel veel geld.
Ik kwam er achter dat de Fearfull met z'n 12" wel heel netjes simuleert, qua gevoeligheid, roll off en maximale geluidsdruk. En dat in 50 liter, indrukwekkend. Daar heb ik de 18" overheen gesimuleerd:
De 12" gaat tot 118 dB waar de 18" tot 126 dB gaat. En dan is 75 liter vs 50 liter Fearfull toch maar een klein beetje groter. Alleen, je hebt er wel een separate en potente eindbak voor nodig, met ca 700 watt kom je 'maar' ruim 2 dB luider dan een fearfull (die dan op z'n max zit)
Edit: Tegen zulke kastjes kun je niet zo maar op denk ik, kostbaar materiaal: Custom Volt woofers en een 2" dome tweeter: http://www.glockenklang.de/en/products/ ... s_bass.htm
Valt met nog geen 1200,- me ook nog wel mee, al is het heel veel geld.
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Wat de simulatie niet laat zien is de powercompressie (door opwarmen van de spreekspoel), bij de 18" Oberton treedt ie wel wat later op dus de winst is in de praktijk denk ik groter.wouter schreef:De 12" gaat tot 118 dB waar de 18" tot 126 dB gaat. En dan is 75 liter vs 50 liter Fearfull toch maar een klein beetje groter. Alleen, je hebt er wel een separate en potente eindbak voor nodig, met ca 700 watt kom je 'maar' ruim 2 dB luider dan een fearfull (die dan op z'n max zit)
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Okee. Nou, als jij nou al je kennis deelt kun je er daarna rustig eens op gaan spelen
Met die poorten ben ik wel tevreden qua opzet, maar ik vraag me af of ca 200 cm^2 voldoende is. Dit lijkt me voldoende, bij 1420 Watt overstemt de geluidsdruk de boel redelijk denk ik. Toch hoorde ik de pijpen al flink blazen net...
Toch maar iets grotere baffle en flink flaren denk ik...
Met die poorten ben ik wel tevreden qua opzet, maar ik vraag me af of ca 200 cm^2 voldoende is. Dit lijkt me voldoende, bij 1420 Watt overstemt de geluidsdruk de boel redelijk denk ik. Toch hoorde ik de pijpen al flink blazen net...
Toch maar iets grotere baffle en flink flaren denk ik...
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Mijn kastje durf ik best naast die Glockenklang te zettenwouter schreef:Edit: Tegen zulke kastjes kun je niet zo maar op denk ik, kostbaar materiaal: Custom Volt woofers en een 2" dome tweeter: http://www.glockenklang.de/en/products/ ... s_bass.htm
Valt met nog geen 1200,- me ook nog wel mee, al is het heel veel geld.
Re: Bascabinet compact & diepgaand
200cm2 is aan de krappe kant voor zo'n mega 18" woofert, maar met afgeronde hoeken zal de ruis toch al een stuk minder zijn verwacht ik.wouter schreef:Met die poorten ben ik wel tevreden qua opzet, maar ik vraag me af of ca 200 cm^2 voldoende is. Dit lijkt me voldoende, bij 1420 Watt overstemt de geluidsdruk de boel redelijk denk ik. Toch hoorde ik de pijpen al flink blazen net...
Toch maar iets grotere baffle en flink flaren denk ik...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Tja, maar ik heb eigenlijk geen ruimte voor een mooie radius...
Maar zo te horen gaat het nodig zijn. Zou een 6-10 mm radius hier nog wat uithalen?
Maar zo te horen gaat het nodig zijn. Zou een 6-10 mm radius hier nog wat uithalen?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Ik heb op de baffle een paar millimeter tot aan de woofer en tot aan de zijwanden, daar doelde ik op 
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Ksjoese me, dacht aan de binnenkant in de kist...wouter schreef:Ik heb op de baffle een paar millimeter tot aan de woofer en tot aan de zijwanden, daar doelde ik op
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Dit probleem was hardnekkiger dan verwacht. De poortruis is bij muziek niet merkbaar, maar een solo basgitaar is heel wat anders.wouter schreef:Met die poorten ben ik wel tevreden qua opzet, maar ik vraag me af of ca 200 cm^2 voldoende is. Dit lijkt me voldoende, bij 1420 Watt overstemt de geluidsdruk de boel redelijk denk ik. Toch hoorde ik de pijpen al flink blazen net...
Toch maar iets grotere baffle en flink flaren denk ik...
Daarom heb ik een poging gedaan de poortruis onder 20 m/s te houden bij Xmax, de boel goed te flaren en zo groot mogelijke poorten te gebruiken.
De 2x 8" vormt het grootste probleem. De klank is nu erg fraai, met een fb van 45 Hz. De E wordt nog heel vol weer gegeven, ondanks dat het "diepe laag" een stukje lagere gevoeligheid heeft dan gemiddeld. Dit moet ook wel, want het diepe laag lijkt bijna te veel voor deze compacte behuizing. We hebben de impulscorrectie moeten laten vallen, en hebben gekozen voor een 'stackable' opzet. De 2x8" is op brede kant even breed als de 18".
Dit betekent dat de 2x8" niet alleen solo gebruikt kan worden maar ook als topje bovenop de 18" (of 2x 18" zoals Roelof wil
Hier nog even de foto's van de variant met 4 buizen van 63mm buitendiameter, en de huidige versie met 2x 11 cm buizen. De afstemfrequentie is (helaas) 51 Hz geworden, langere buizen kan ik in deze behuizing niet kwijt. Een dezer dagen wordt dit kastje uitgeprobeerd. Intussen kan ik verder met de 18" om mooie flares te maken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Cool, want ik was redelijk klaar met het steeds maar weer aanpassen van de boel met als gevolg dat er weer een nieuw probleem op trad. Poortruis aanpakken betekent de
Nu is er een redelijk mooie balans denk ik, al lijkt de simulatie niet echt op iets dat bij hifi echt indrukwekkend is. Gelukkig is de afstemming d.m.v. feedback van bassisten gezocht en 'compact & diepgaand' is nog steeds van toepassing voor de 2x 8". Voor de 18" ook trouwens, die heeft echt veel 'gewicht' onderin, daar moeten nu ook grote flares op. Edit: zie bij 18" het beperkte voordeel van de 11cm diameter poorten vs. 9cm poorten. Beide krijgen hier 1460 Watt (Xmax wordt bereikt) en de 11cm poorten zitten in 83 liter, de 9 cm poorten in 75 liter. Doordat de output in het laag groter wordt moeten ook de poorten groter. De luchtsnelheid gaat niet substantieel naar beneden, terwijl de kast weer wat groter moet. Die 83 vs 75 liter is niet de enige 'groei', de poorten nemen immers ook meer liters weg, netto alleen al 7,5 liter extra. In de praktijk zal de boel al snel 15-20 liter groter moeten gerekend vanaf de 9/8,2mm poorten versie. Edit: wie weet er een mooie grille te koop? Die van zelfbouwcase is perfect op maat aangeleverd maar veel te slap. Werkelijk top ervaring met die lui trouwens, goede communicatie over een dag vertraging en er zat een rol luxe stroopwafels in de bestelling.
Zoiets? http://www.inox-shop.eu/nl/geperforeerd ... x-304.html
http://www.lok-bsnl.nl/projecten/speakergaas/
Of gewoon dit product: http://www.thomann.de/nl/the_box_ma120_mk_ii.htm
Laatst gewijzigd door wouter op za 30 apr 2016, 8:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Hallo Wouter,
Ik vind het mooi zo met die grote poorten, er zijn werkelijk hele volkstammen die beweren dat zulke poorten zwaar overkill zijn, maar mijn ervaring is hetzelfde als die van jouw, grotere poorten zijn beter, dikke flares erop ook aan te raden.
Groetjes Walter
Ik vind het mooi zo met die grote poorten, er zijn werkelijk hele volkstammen die beweren dat zulke poorten zwaar overkill zijn, maar mijn ervaring is hetzelfde als die van jouw, grotere poorten zijn beter, dikke flares erop ook aan te raden.
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Voor deze toepassing zeker. De radius is 15mm trouwens.
Mijn Seas L18 monitor met een 12 cm^2 pijpje doet het op zich prima met een BR 45 TR
Maar indien mogelijk is een grote poort wel fraai, het moet natuurlijk wel passen qua lengte. Bij een 2-weg moet je ook niet de poortresonanties opzoeken door met een lange poort te willen werken. En omdat ik altijd de neiging heb het onmogelijke op te zoeken - te klein en te diep afstemmen - kom ik zo nu en dan in de knel en is het allemaal krap, krap, krap.
Dit zoek ik trouwens, iemand die zo iemand in Nederland weet? http://www.speakergrills.co.uk/index.htm
Edit: http://www.speakerworks.com/Custom_Stee ... p/cg2b.htm
Mijn Seas L18 monitor met een 12 cm^2 pijpje doet het op zich prima met een BR 45 TR
Maar indien mogelijk is een grote poort wel fraai, het moet natuurlijk wel passen qua lengte. Bij een 2-weg moet je ook niet de poortresonanties opzoeken door met een lange poort te willen werken. En omdat ik altijd de neiging heb het onmogelijke op te zoeken - te klein en te diep afstemmen - kom ik zo nu en dan in de knel en is het allemaal krap, krap, krap.
Dit zoek ik trouwens, iemand die zo iemand in Nederland weet? http://www.speakergrills.co.uk/index.htm
Edit: http://www.speakerworks.com/Custom_Stee ... p/cg2b.htm
Laatst gewijzigd door wouter op za 30 apr 2016, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bascabinet compact & diepgaand
Dat is standaard geperforeerde plaat wat bij elke ijzerboer te koop is. Op maat laten knippen en laten poeder coaten. Of een kunststof coating.
