Van buizen waar je geregeld mee werkt lijkt het mij prettig enige reserve te hebben. Kun je ook vergelijken. Je huidige GZ34 lijkt mij niet 100% OK.TheoK schreef:Ja heb er maar eentje.
Zag deze advert.: http://link.marktplaats.nl/457939653
Moderator: Beheerdersteam
Van buizen waar je geregeld mee werkt lijkt het mij prettig enige reserve te hebben. Kun je ook vergelijken. Je huidige GZ34 lijkt mij niet 100% OK.TheoK schreef:Ja heb er maar eentje.
Klankmatig wel! Maar 175 mA max., dus moet je er 2 van hebben en beide anodes parallel. Zit je ook aan 4 Amp. gloeispanning.TheoK schreef:De 5V4GT is trouwens ook niet duur bij tube-town.
Doet die het beter dan de EZ81?
De 5U4G is een fantastische gelijkrichterbuis en die zou je ook bij toekomstige buizenversterkerprojecten kunnen toepassen. Goedklinkend werkpaard.TheoK schreef:ALs ik met de 5U4GB het laag weer terug krijg dan ga ik hem bestellen.
Hij speelt nu ruim 2 uur met GZ34 en de trafo is handwarm op dit moment
Mijn allereerste tip!TheoK schreef:Weet je wat ik ga doen?Ik heb nu 2 nieuwe EZ81 liggen en het geluid daarmee vind ik geweldig. Nu heb ik nog hammond trafo liggen de 266M6. 6.3 volt 3A. Een kleintje. Die past er niet onder dus zet ik die er bovenop en maak daar ook een kapje omheen.
Je hebt gelijk.VT4C schreef:Mijn allereerste tip!TheoK schreef:Heb het allemaal gelezen VT4C.
Weet je wat ik ga doen?Ik heb nu 2 nieuwe EZ81 liggen en het geluid daarmee vind ik geweldig.Nu heb ik nog hammond trafo liggen de 266M6. 6.3 volt 3A. Een kleintje. Die past er niet onder dus zet ik die er bovenop en maak daar ook een kapje omheen.
Probeer hem dan naast de voed. trafo met smalle kant naar voren wijzend te zetten. Valt ie nog weinig op.TheoK schreef:Hij past niet achter de grote trafo.
Klopt, levensduurhalve zou je de (vrij goedkope) 5X4GT kunnen nemen, die mag 40uF hebben, met de standaard 47 uF of 50 uF geen punt; met 47uF na de 5Z3 of 5U4GT echter ook nooit problemen gehad, maar zet de laatste jaren meestal na de de 5U4, 5Z3 of 5X4 deze MKP van Solen/SCR, deze elko of een PIO cap.gervenja schreef:Als je voor de 5u4 of 5u4gb gaat moet je volgens mij ook andere elko's hebben.Deze mogen volgens mij maximaal 32uF en 40uF als eerste elco hebben. Zou de levensduur van de buizen verlengen.

Klopt!TheoK schreef:Dit heeft nu wel bewezen dat er degelijk verschil zit in gelijkrichtbuizen.
Ik vermoed het wel. De 6,3V. tap is nu 2 Amp. gezakt. De 1e trafo moet nu 3,64 Amp. gloeistroom leveren. In oorspronkelijke bezetting was dat 3,02 mA. Moet kunnen lijkt mij. Je meette ook immers nog 6,3 Volt. De n.r.s. tap wordt niet gebruikt, dus lijkt hitte probleem in de H.S. te zitten.TheoK schreef:Ok het volgende is nu aan de hand.
Zo gauw ik de versterker aanzet krijg ik na ongeveer 15 seconden een brom.
Even later zakt de brom bijna helemaal weg.
Tijdens het opwarmen maken beide EZ81 mechanisch geluid.
De grote trafo wordt nog steeds heet.
Op de trafo meet ik belast 256 volt en onbelast 265 volt.
Zou er iets met de trafo aan de hand zijn?
Sterker nog, dat MOET voor een bromvrije versterker. Je kunt een harde verbinding maken, of een condensator van 1 of 2 uF gebruiken.TheoK schreef:Is het toegestaan dat een draad van de gloei tegen de massa aanligt?
Zou ook mijn keuze zijn.TheoK schreef:IK zat te denken aan de 370HX. Goeie keuze?
Volledig mee eens, zie ook mijn eerdere posts.RobertD schreef:Als je toch geld gaat uitgeven zou ik gelijk deze erbij bestellen:
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... 5U4GB.html
Heb je ook een nieuwe gelijkrichter die je op de 5V 3A tap kan laten gloeien.