EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Ja heb er maar eentje.
Van buizen waar je geregeld mee werkt lijkt het mij prettig enige reserve te hebben. Kun je ook vergelijken. Je huidige GZ34 lijkt mij niet 100% OK.

Zag deze advert.: http://link.marktplaats.nl/457939653
Bijlagen
GZ34 metalbase
GZ34 metalbase
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

De 5V4GT is trouwens ook niet duur bij tube-town.
Doet die het beter dan de EZ81?
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
De 5V4GT is trouwens ook niet duur bij tube-town.
Doet die het beter dan de EZ81?
Klankmatig wel! Maar 175 mA max., dus moet je er 2 van hebben en beide anodes parallel. Zit je ook aan 4 Amp. gloeispanning.

edit
Deze 5U4G klinkt ook erg mooi, en gezien 225 mA max. heb je aan 1 voldoende; echter gloeistroom 3 Amp.; maar VA trafo zou dat kunnen hebben, omdat 6,3V. wikkeling niet maximaal belast wordt (en 23 V. n.r.s. doet ook niet mee).
Laatst gewijzigd door VT4C op ma 20 jun 2011, 14:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

ALs ik met de 5U4GB het laag weer terug krijg dan ga ik hem bestellen.
Hij speelt nu ruim 2 uur met GZ34 en de trafo is handwarm op dit moment
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
ALs ik met de 5U4GB het laag weer terug krijg dan ga ik hem bestellen.
Hij speelt nu ruim 2 uur met GZ34 en de trafo is handwarm op dit moment
De 5U4G is een fantastische gelijkrichterbuis en die zou je ook bij toekomstige buizenversterkerprojecten kunnen toepassen. Goedklinkend werkpaard.
De 5Z3 is de tweelingbroer van de 5U4G, alleen heeft ie UX4 voet ipv octal; verder exact dezelfde buis en is vaak goedkoper. Aankoop UX4 voeten verhoogt dan weer iets die prijs.

Werk al jaren met 5U4G's en 5Z3's (eventueel 5X4), en die EH 5U4G klinkt ook erg goed.

Edit
Datasheets:
Bijlagen
Data 5Z3
Data 5Z3
Data 5U4G
Data 5U4G
Data 5X4
Data 5X4
Laatst gewijzigd door VT4C op ma 20 jun 2011, 14:16, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Heb het allemaal gelezen VT4C.

Weet je wat ik ga doen?
Ik heb nu 2 nieuwe EZ81 liggen en het geluid daarmee vind ik geweldig.
Nu heb ik nog een hammond trafo liggen de 266M6. 6.3 volt 3A. Een kleintje.
Die past er niet onder dus zet ik die er bovenop en maak daar ook een kapje omheen.
Laatst gewijzigd door TheoK op ma 20 jun 2011, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Weet je wat ik ga doen?Ik heb nu 2 nieuwe EZ81 liggen en het geluid daarmee vind ik geweldig. Nu heb ik nog hammond trafo liggen de 266M6. 6.3 volt 3A. Een kleintje. Die past er niet onder dus zet ik die er bovenop en maak daar ook een kapje omheen.
Mijn allereerste tip! :idea:
Achter de grote voed. trafo?
Laatst gewijzigd door VT4C op ma 20 jun 2011, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

VT4C schreef:
TheoK schreef:
Heb het allemaal gelezen VT4C.
Weet je wat ik ga doen?Ik heb nu 2 nieuwe EZ81 liggen en het geluid daarmee vind ik geweldig.Nu heb ik nog hammond trafo liggen de 266M6. 6.3 volt 3A. Een kleintje. Die past er niet onder dus zet ik die er bovenop en maak daar ook een kapje omheen.
Mijn allereerste tip! :idea:
Je hebt gelijk.
Anders heb ik die andere spullen voor niets gekocht.
En dat is jammer.

Hij past niet achter de grote trafo.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Hij past niet achter de grote trafo.
Probeer hem dan naast de voed. trafo met smalle kant naar voren wijzend te zetten. Valt ie nog weinig op.

PS
Deels off-topic, maar hier vind ik bolkopkruis M3 chassis verrijken (die EZ81 had ik midden voor de voed. trafo gezet en op achterzijde vergulde cinch en vergulde speakerterminals):

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ssAfEfSK ... re=related[/youtube]
Laatst gewijzigd door VT4C op ma 20 jun 2011, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: EL84PP HF10

Bericht door gervenja »

Zit even mee te lezen, leuk project. =D> =D>
Als je voor de 5u4 of 5u4gb gaat moet je volgens mij ook andere elko's hebben.
Deze mogen volgens mij maximaal 32uF en 40uF als eerste elco hebben.
Zou de levensduur van de buizen verlengen.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

gervenja schreef:
Als je voor de 5u4 of 5u4gb gaat moet je volgens mij ook andere elko's hebben.Deze mogen volgens mij maximaal 32uF en 40uF als eerste elco hebben. Zou de levensduur van de buizen verlengen.
Klopt, levensduurhalve zou je de (vrij goedkope) 5X4GT kunnen nemen, die mag 40uF hebben, met de standaard 47 uF of 50 uF geen punt; met 47uF na de 5Z3 of 5U4GT echter ook nooit problemen gehad, maar zet de laatste jaren meestal na de de 5U4, 5Z3 of 5X4 deze MKP van Solen/SCR, deze elko of een PIO cap.

************
Er bestaat zelfs verloopvoet van de UX4 5Z3 naar de octal 5AX4 of 5U4:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door VT4C op ma 20 jun 2011, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Zo.

Ik heb nu een apart trafootje op de gloei van de EZ81 staan.
En yesssssss heb de power weer terug. :rock: :rock:
Laag is weer heel mooi aanwezig.

Dit heeft nu wel bewezen dat er degelijk verschil zit in gelijkrichtbuizen.
Ga het trafootje erop monteren en een kapje maken van printplaat.
Is met de UGT's ook mooi gelukt.
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Dit heeft nu wel bewezen dat er degelijk verschil zit in gelijkrichtbuizen.
Klopt!
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Ok het volgende is nu aan de hand.
Zo gauw ik de versterker aanzet krijg ik na ongeveer 15 seconden een brom.
Even later zakt de brom bijna helemaal weg.
Tijdens het opwarmen maken beide EZ81 mechanisch geluid.
De grote trafo wordt nog steeds heet.
Op de trafo meet ik belast 256 volt en onbelast 265 volt.

Zou er iets met de trafo aan de hand zijn?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door Barry2001 »

Hee Theo. heb momenteel ff de tijd niet om het op de voet te volgen, maar wat ga je hard man :D

Die brom, is het mechanisch of uit de luidsprekers?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door RobertD »

Je hebt nu twee transformatoren, probeer je EZ81's eens voor te gloeien en dan pas de rest in te schakelen... of juist andersom, eerst de rest op laten gloeien en dan de EZ81 op gloei zetten.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Ok het volgende is nu aan de hand.
Zo gauw ik de versterker aanzet krijg ik na ongeveer 15 seconden een brom.
Even later zakt de brom bijna helemaal weg.
Tijdens het opwarmen maken beide EZ81 mechanisch geluid.
De grote trafo wordt nog steeds heet.
Op de trafo meet ik belast 256 volt en onbelast 265 volt.

Zou er iets met de trafo aan de hand zijn?
Ik vermoed het wel. De 6,3V. tap is nu 2 Amp. gezakt. De 1e trafo moet nu 3,64 Amp. gloeistroom leveren. In oorspronkelijke bezetting was dat 3,02 mA. Moet kunnen lijkt mij. Je meette ook immers nog 6,3 Volt. De n.r.s. tap wordt niet gebruikt, dus lijkt hitte probleem in de H.S. te zitten.
Die HF10's waren monoblokken met 2x EL84. Nu 4x EL84, dus moet de hoogspanningssectie van de trafo ca. 96 mA meer leveren. Bijna het dubbele! Trek er maar es 1 kanaal EL84 uit.
Wanneer je 255V. gelijkricht moet je toch minimaal rond de 300 V. B+ (Ub) uitkomen en onbelast rond de 320 V. Gemeten dus op de 1e elko na de EZ81.
Ik denk, dat die 200 mA D.B. trafo in beeld komt!

Die brom is mij nog onduidelijk. Was er eerst niet met alles op 1 trafo.
Dus eerst oorzaak zoeken in de verandering.
Heb je beide EZ81 gelijk bedraad? Ik bedoel, de 6,3V. draad op pin 4 van de ene EZ81 zit ook op pin 4 van de andere EZ81?
En draai ook es op die 6,3V. draden op de trafo om. Daarna idem met primaire kant. Kan ook zijn, dat UGT's hinder hebben van deze 2e nettrafo. Draai die eens 90 graden.
Mechanische brom?! Heb je 2e trafo wat ontkoppelt van chassis dmv kraanleertjes of rubberen doorvoertules?

Los van bovenstaande. Waarom fabrieksversterkers vaak ook beter klinken is dat de gloeidraden, ondanks dat ze wisselspanning leveren, DC matig zijn aangesloten. De draad die je op bijvoorbeeld pin 4 op de EL84 aansluit, moet op alle EL84 op pin 4 zitten. Daarom gebruik ik bij gloeidraden altijd 2 kleuren.
Geluidsbeeld wordt minder diffuus.
Ooit vastgesteld bij 2 EL34 monoblokken van Kebschull. 1 kanaal klonk minder.
Buizenversterbouwerveteraan zette bij dit kanaal bij 1 EL34 pin 2 en 7 van de gloeidraad om en versterker klonk weer als de andere. Voor controle nog ff gechecked en beide eindbuizen hadden op dezelfde pinnummer zelfde aansluitdraad. Sindsdien...
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Ik heb alles gecontroleerd wat jullie gezegd hebben.
Alles zit goed.
Maar als ik nu een gloeidraad tegen de masse aanleg is de brom helemaal weg
En is de versterker muisstil.
Op de eerste elco van de EZ81 staat belast 300volt nu.

Is het toegestaan dat een draad van de gloei tegen de massa aanligt?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door RobertD »

TheoK schreef:
Is het toegestaan dat een draad van de gloei tegen de massa aanligt?
Sterker nog, dat MOET voor een bromvrije versterker. Je kunt een harde verbinding maken, of een condensator van 1 of 2 uF gebruiken.
In dit geval lijkt een draadje prima te volstaan.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Heb nu een draadje van de gloei aan de massa gelegd
en hij is weer muisstil.
Wat ik vreemd vind dat dat in het begin niet nodig was en nu wel.
Alle gloeidraden zitten gelijk op dezelfde pinnen.
Dat kleine trafootje draaien hielp niks.
En lijkt helemaal niks.

Heb besloten een trafo uit te zoeken die alles aankan op deze versterker.
Denk dat ik voor de Hammond ga. Welke dat is moet ik nog even uitzoeken.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

IK zat te denken aan de 370HX.
Goeie keuze?
Bijlagen
hammond_pt_classic.jpg
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
IK zat te denken aan de 370HX. Goeie keuze?
Zou ook mijn keuze zijn.

Deels off-topic: toevallig ben ik ook met Hammond bezig. Maar dan met 2x 10K UGT's. Had eind jaren 90 twee zeer slecht uitziende Geloso 6V6-PP monoblokken op een 19" 1HE chassis gezet, maar gisteren bleek 1 HS draad uit 1 UGT maar 130 V. naar de 6V6 te sturen ipv 300V.; andere draad was wel OK.
Had bij Tubetown 2 1609A 10K. UGT's besteld en betaald; krijg echter net bericht, dat er maar 1 op voorraad is en geen zich op levertijd andere UGT. :cry:
Deze Hammond 1609A UGT's zouden tzt ook mooi alternatief geweest zijn voor de HF10 trafo's. Maar Raa 8K (1608A) moet ook kunnen.
Laatst gewijzigd door VT4C op di 21 jun 2011, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Hij levert 6A aan gloei.
Dat zou genoeg moeten zijn voor mijn HF10.
De UGT's draaien goed dus laat ik die zo.
Ik ga hem bestellen.
Wordt vervolgd. :wink:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door RobertD »

Als je toch geld gaat uitgeven zou ik gelijk deze erbij bestellen:
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... 5U4GB.html

Heb je ook een nieuwe gelijkrichter die je op de 5V 3A tap kan laten gloeien.

Die Hammond trafo's zijn ook gelijk mooi afgewerkt. Dat gaat er leuk uitzien.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

RobertD schreef:
Als je toch geld gaat uitgeven zou ik gelijk deze erbij bestellen:
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... 5U4GB.html
Heb je ook een nieuwe gelijkrichter die je op de 5V 3A tap kan laten gloeien.
Volledig mee eens, zie ook mijn eerdere posts.
Laatst gewijzigd door VT4C op di 21 jun 2011, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie