het grote squeezebox vragen topic

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door mischa72 »

Door ervaringen van collega-liefhebbers ben ik geïnteresseerd geraakt in de Squeezebox, maar wil geen nieuwe kopen. Zoals al vaker gezegd staan er zat op Marktplaats.

Er is gevraagd om meer vragen, dus hierbij dan:

1. Kan elke Squeezebox worden bediend door een externe controller (iPhone of DroidPhone)?
2. Welke Squeezebox klinkt het beste zonder mods?
3. Heeft elke Squeezebox baat bij de verbeterde voeding?
4. Welke mods zijn er nog meer voor de Squeezebox?

Zijn dit genoeg vragen of willen jullie meer?

Ik heb al gehoord dat een Squeezebox Classic met een HK DAC beter klinkt dan een Duet met de originele DAC.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Meer SB vragen? Waar lees je dat?

Naast alle mods die al voorbij zijn gekomen kan ik alleen nog bedenken om hem in een ander kleurtje te verven :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door mischa72 »

Uhm, hier:
Henkjan schreef:
wat je niet allemaal moet doen om zo'n topic levend te houden, ik pieker me suf om nog wat vragen te bedenken :lol:
Zoveel mods ben ik bij het doorlezen van het topic eigenlijk niet tegengekomen.

Voeding, scherm uitschakelen, antennes, externe dac en dan houdt het op. Dat wil overigens niet zeggen dat elke mod voor elke SB geldt. Ik wil gewoon geen nieuwe kopen omdat ik ze daar te duur voor vindt. Ik ben gewoon op zoek naar de voor mij beste oplossing, vandaar de vragen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Kijk eens bij "Bronnen", er is al echt wel aardig wat voorbij gekomen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

mischa72 schreef:
Kan elke Squeezebox worden bediend door een externe controller (iPhone of DroidPhone)?
afaik ja (hoewel mijn steekproef beperkt is geweest tot mijn classic en de touch van Hannesie)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Inderdaad, als je meerdere spelers hebt staan kan dat ook zelfs.

Als je de draadloze verbinding hebt naast de vaste verbinding is het ook mogelijk, ook is het ook zelfs mogelijk met de naam van de squeezebox te rommelen zodat je kunt aangeven classic boven en touch beneden, of iets dergelijks.
Ik heb ook wel met een demo meerdere spelers en en sets het zelfde laten afspelen, en dan de ene pauzeren en vervolgens de andere het zelfde stuk te laten spelen als vergelijk, wel leuk dan met het switchen van Dac e.d. :D
Je kunt dus zien welke speler je bedient. :sure:

Ik doe het hier thuis met verschillende draadloze apparaten en de pc, Apple Ipod/ Android telefoon, Android tablet en als ik beneden aan de PC zit, ook wel via de sqeezeboxserver op IP nummer en poort:9000, even de muziek harder of zachter zetten.

Ook met de squeezebox controller en pc meerdere spelers te bedienen.

Wat nog niet al teveel hier aan de orde is geweest is het tweaken van b.v. de spdif uitgang.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
... even de muziek harder of zachter zetten.
en wat ook altijd leuk blijft is versterker aan en bron op SB, vervolgens naar zolder gaan en dan vanaf daar wat lekker harde muziek op zetten :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door mischa72 »

@hannesie: Dank je voor de uitleg.
@Henkjan: In eerste instantie kijk ik ook naar die types vanwege budget
hannesie schreef:
Wat nog niet al teveel hier aan de orde is geweest is het tweaken van b.v. de spdif uitgang.
Zou daar veel aan te tweaken zijn denk je? Misschien het signaal opfrissen, maar veel meer denk ik dat je niet hoeft te doen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

mischa72 schreef:
Zou daar veel aan te tweaken zijn denk je? Misschien het signaal opfrissen, maar veel meer denk ik dat je niet hoeft te doen.

Groeten,
Mischa
Dat heb ik dan weer gelezen over de Classic, of het veel uitmaakt?

Geen idee, zoals scanspeakman ook al schreef, er zijn nogal wat dubieuze tweaks.

Ik heb het in ieder geval niet gedaan.

Je moet trouwens van goede huize komen om de dac van de Touch te verbeteren, ik had die getweakte HK DAC, die was duidelijk in het laag en ruimtelijk toch wel lekkerder.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door mischa72 »

Ok, ik heb de Classic met een getweakte HK Dac gehoord en die klonk in mijn oren beter dan de originele Duet. Hoe het met de Touch zit weet ik niet, maar jij blijkbaar wel. Goed om te weten dat de Touch een goeie dac heeft :wink: .

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

:D Maar dan wel een stevige stabiele voeding op de touch. :sure:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door mischa72 »

Ac, uiteindelijk valt of staat audio toch met de voeding :rock: .
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door John P »

Als je toch je squeezebox met een telefoon wilt bedienen en goedkoop uit wil zijn moet je eens kijken naar de squeezebox receiver (E 130,-). Ik weet dat er programmatjes zijn om deze te initialiseren zonder controller; eventueel kun je mij sqb touch wel lenen om hem in te binden.
Over een nieuwe voeding lopen de meningen uiteen, vooral bij de touch is het effect discutabel. http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=79977
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door mischa72 »

Nou, ik hoef hem niet persé via mijn telefoon te bedienen, maar het zou fijn zijn als die mogelijkheid erin zat. Een van de voordelen zou bijvoorbeeld zijn dat je op je zitplaats een display beschikbaar zou hebben voor de bediening. De AB van de Touch heeft geen display, vandaar (maar dat weet jij als eigenaar van een Touch al LANG). Ik ben gewoon nog zoekende (of eigenlijk meer dolend).

Welke maatregelen moet je eigenlijk ondernemen om goed gebruik te kunnen maken van een Squeezebox? Ik denk hierbij aan het indelen van je collectie en zo. Moeten alle tracks getagged worden of is dat een keuze die je hebt? Ik heb ruim 500GB aan muziek, dus je kunt je voorstellen dat daar behoorlijk wat tijd in gaat zitten als je alles moet gaan taggen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Barry2001 »

Kun je ook rechtstreeks een (USB) harddisk aan een SB hangen? Excuses, heb niet het hele topic doorgespit, is misschien wel voorbijgekomen. Een 2.5" bedoel ik dan, zonder externe voeding.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Arno »

Barry2001 schreef:
Kun je ook rechtstreeks een (USB) harddisk aan een SB hangen? Excuses, heb niet het hele topic doorgespit, is misschien wel voorbijgekomen. Een 2.5" bedoel ik dan, zonder externe voeding.
Ik heb een 2gb 2.5" Samsung hdd eraan hangen. Die doet het idd zonder externe voeding. Alhoewel de hdd wel eens stopte. Wat daar de reden van is weet ik niet. De SB touch zag de hdd dan niet meer. :-s
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Barry2001 schreef:
Kun je ook rechtstreeks een (USB) harddisk aan een SB hangen? Excuses, heb niet het hele topic doorgespit, is misschien wel voorbijgekomen. Een 2.5" bedoel ik dan, zonder externe voeding.
Alleen bij de touch, de anderen hebben geen USB aansluiting.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door John P »

Bij de Touch kan het wel, maar beperkt. Volgens Logitech kun je maximaal 500 albums op de harde schijf hebben, niet alle harde schijven werken zonder extra netvoeding en het is een stuk langzamer. Ik heb het eerst zo geprobeerd en ben heel snel overgestapt op een NAS.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door BertDB »

ik draai ook een classic-gevalletje met een zelfgemaakt voedingkje (ooit nog gepubliceerd in vi-fi van Triodedick).
Is niet veel meer dan een amplimo-transfootje met een tentlabs heater supply.
Gebruikt sowieso altijd een externe dac (in mijn geval een Dacmagic) en klinkt voortreffelijk.
Alleen m'n NAS begint het wel eens moeilijk te krijgen met de grote collectie..

Overigens is de zelfgebouwde voeding enkel tot nut ze stabieler te maken, klankmatig heeft het me geen verschil opgeleverd.
Intern wordt er toch een een switched power supply gebruikt voor 1.2 en 3.3V als ik me niet vergis..
Ik denk dat er verder weinig te tweaken valt.
Op onderstaande fora kan je lezen voor oa het kloksignaal wat beter te maken, maar geeft dit verbetering ?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=55424.0
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=45330.0
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Barry2001 »

Ok, duidelijk. Ik overweeg sterk een SB, maar gebruik op dit moment geen NAS. Dan zou ik dus of m'n pc altijd aan moeten hebben staan wat niet handig is, of hiervoor een NAS aanschaffen. Als het op een direkte schijf beperkt is tot 500 albums dan is dat ook niet echt een optie. Lijkt veel, maar je zit er zo aan.

Werkt dat aansturen met een iPad een beetje bug vrij, hebben jullie daar ervaring mee?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door mischa72 »

De jouwe??

@Arno
Dat je HD ermee stopt heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je SQB op dat moment niet voldoende stroom kan leveren voor je HD. Een HD met externe voeding is in zo'n geval een stuk veiliger.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

mischa72 schreef:
De jouwe??
Nee joh, dat is mijn telefoonnummer niet, en ik woon niet in Breda. :lol:
Maar het is wel een mooie aanbieding denk ik.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Nee joh, dat is mijn telefoonnummer niet, en ik woon niet in Breda. :lol:
Maar het is wel een mooie aanbieding denk ik.
Dat zeg jij nou wel maar miste jij hem niet sinds Breda :lol: :lol: :lol:

Overigens staat ie nieuw bij de Meda Markt voor €19 meer. Als het niks mag kosten en je toch je HK-Dac er aan knoopt kun je beter naar een 2e hands Classic zoeken op Marktplaats.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Dat marktplaats aanbod was met een afstandsbediening en een controller die nogal prijzig zijn.
Dus samen toch wel aantrekkelijk, hoef je ook geen nieuwe telefoon te kopen. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”