het grote squeezebox vragen topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: het grote squeezebox vragen topic
Door ervaringen van collega-liefhebbers ben ik geïnteresseerd geraakt in de Squeezebox, maar wil geen nieuwe kopen. Zoals al vaker gezegd staan er zat op Marktplaats.
Er is gevraagd om meer vragen, dus hierbij dan:
1. Kan elke Squeezebox worden bediend door een externe controller (iPhone of DroidPhone)?
2. Welke Squeezebox klinkt het beste zonder mods?
3. Heeft elke Squeezebox baat bij de verbeterde voeding?
4. Welke mods zijn er nog meer voor de Squeezebox?
Zijn dit genoeg vragen of willen jullie meer?
Ik heb al gehoord dat een Squeezebox Classic met een HK DAC beter klinkt dan een Duet met de originele DAC.
Groeten,
Mischa
Er is gevraagd om meer vragen, dus hierbij dan:
1. Kan elke Squeezebox worden bediend door een externe controller (iPhone of DroidPhone)?
2. Welke Squeezebox klinkt het beste zonder mods?
3. Heeft elke Squeezebox baat bij de verbeterde voeding?
4. Welke mods zijn er nog meer voor de Squeezebox?
Zijn dit genoeg vragen of willen jullie meer?
Ik heb al gehoord dat een Squeezebox Classic met een HK DAC beter klinkt dan een Duet met de originele DAC.
Groeten,
Mischa
Re: het grote squeezebox vragen topic
Meer SB vragen? Waar lees je dat?
Naast alle mods die al voorbij zijn gekomen kan ik alleen nog bedenken om hem in een ander kleurtje te verven
Naast alle mods die al voorbij zijn gekomen kan ik alleen nog bedenken om hem in een ander kleurtje te verven
Re: het grote squeezebox vragen topic
Uhm, hier:
Voeding, scherm uitschakelen, antennes, externe dac en dan houdt het op. Dat wil overigens niet zeggen dat elke mod voor elke SB geldt. Ik wil gewoon geen nieuwe kopen omdat ik ze daar te duur voor vindt. Ik ben gewoon op zoek naar de voor mij beste oplossing, vandaar de vragen.
Groeten,
Mischa
Zoveel mods ben ik bij het doorlezen van het topic eigenlijk niet tegengekomen.Henkjan schreef:wat je niet allemaal moet doen om zo'n topic levend te houden, ik pieker me suf om nog wat vragen te bedenken
Voeding, scherm uitschakelen, antennes, externe dac en dan houdt het op. Dat wil overigens niet zeggen dat elke mod voor elke SB geldt. Ik wil gewoon geen nieuwe kopen omdat ik ze daar te duur voor vindt. Ik ben gewoon op zoek naar de voor mij beste oplossing, vandaar de vragen.
Groeten,
Mischa
Re: het grote squeezebox vragen topic
Kijk eens bij "Bronnen", er is al echt wel aardig wat voorbij gekomen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
afaik ja (hoewel mijn steekproef beperkt is geweest tot mijn classic en de touch van Hannesie)mischa72 schreef:Kan elke Squeezebox worden bediend door een externe controller (iPhone of DroidPhone)?
Re: het grote squeezebox vragen topic
Inderdaad, als je meerdere spelers hebt staan kan dat ook zelfs.
Als je de draadloze verbinding hebt naast de vaste verbinding is het ook mogelijk, ook is het ook zelfs mogelijk met de naam van de squeezebox te rommelen zodat je kunt aangeven classic boven en touch beneden, of iets dergelijks.
Ik heb ook wel met een demo meerdere spelers en en sets het zelfde laten afspelen, en dan de ene pauzeren en vervolgens de andere het zelfde stuk te laten spelen als vergelijk, wel leuk dan met het switchen van Dac e.d.
Je kunt dus zien welke speler je bedient.
Ik doe het hier thuis met verschillende draadloze apparaten en de pc, Apple Ipod/ Android telefoon, Android tablet en als ik beneden aan de PC zit, ook wel via de sqeezeboxserver op IP nummer en poort:9000, even de muziek harder of zachter zetten.
Ook met de squeezebox controller en pc meerdere spelers te bedienen.
Wat nog niet al teveel hier aan de orde is geweest is het tweaken van b.v. de spdif uitgang.
Als je de draadloze verbinding hebt naast de vaste verbinding is het ook mogelijk, ook is het ook zelfs mogelijk met de naam van de squeezebox te rommelen zodat je kunt aangeven classic boven en touch beneden, of iets dergelijks.
Ik heb ook wel met een demo meerdere spelers en en sets het zelfde laten afspelen, en dan de ene pauzeren en vervolgens de andere het zelfde stuk te laten spelen als vergelijk, wel leuk dan met het switchen van Dac e.d.
Je kunt dus zien welke speler je bedient.
Ik doe het hier thuis met verschillende draadloze apparaten en de pc, Apple Ipod/ Android telefoon, Android tablet en als ik beneden aan de PC zit, ook wel via de sqeezeboxserver op IP nummer en poort:9000, even de muziek harder of zachter zetten.
Ook met de squeezebox controller en pc meerdere spelers te bedienen.
Wat nog niet al teveel hier aan de orde is geweest is het tweaken van b.v. de spdif uitgang.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
en wat ook altijd leuk blijft is versterker aan en bron op SB, vervolgens naar zolder gaan en dan vanaf daar wat lekker harde muziek op zettenhannesie schreef:... even de muziek harder of zachter zetten.
Re: het grote squeezebox vragen topic
@hannesie: Dank je voor de uitleg.
@Henkjan: In eerste instantie kijk ik ook naar die types vanwege budget
Groeten,
Mischa
@Henkjan: In eerste instantie kijk ik ook naar die types vanwege budget
Zou daar veel aan te tweaken zijn denk je? Misschien het signaal opfrissen, maar veel meer denk ik dat je niet hoeft te doen.hannesie schreef:Wat nog niet al teveel hier aan de orde is geweest is het tweaken van b.v. de spdif uitgang.
Groeten,
Mischa
Re: het grote squeezebox vragen topic
Dat heb ik dan weer gelezen over de Classic, of het veel uitmaakt?mischa72 schreef:Zou daar veel aan te tweaken zijn denk je? Misschien het signaal opfrissen, maar veel meer denk ik dat je niet hoeft te doen.
Groeten,
Mischa
Geen idee, zoals scanspeakman ook al schreef, er zijn nogal wat dubieuze tweaks.
Ik heb het in ieder geval niet gedaan.
Je moet trouwens van goede huize komen om de dac van de Touch te verbeteren, ik had die getweakte HK DAC, die was duidelijk in het laag en ruimtelijk toch wel lekkerder.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Ok, ik heb de Classic met een getweakte HK Dac gehoord en die klonk in mijn oren beter dan de originele Duet. Hoe het met de Touch zit weet ik niet, maar jij blijkbaar wel. Goed om te weten dat de Touch een goeie dac heeft
.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Re: het grote squeezebox vragen topic
Ac, uiteindelijk valt of staat audio toch met de voeding
.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Als je toch je squeezebox met een telefoon wilt bedienen en goedkoop uit wil zijn moet je eens kijken naar de squeezebox receiver (E 130,-). Ik weet dat er programmatjes zijn om deze te initialiseren zonder controller; eventueel kun je mij sqb touch wel lenen om hem in te binden.
Over een nieuwe voeding lopen de meningen uiteen, vooral bij de touch is het effect discutabel. http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=79977
Over een nieuwe voeding lopen de meningen uiteen, vooral bij de touch is het effect discutabel. http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=79977
Re: het grote squeezebox vragen topic
Nou, ik hoef hem niet persé via mijn telefoon te bedienen, maar het zou fijn zijn als die mogelijkheid erin zat. Een van de voordelen zou bijvoorbeeld zijn dat je op je zitplaats een display beschikbaar zou hebben voor de bediening. De AB van de Touch heeft geen display, vandaar (maar dat weet jij als eigenaar van een Touch al LANG). Ik ben gewoon nog zoekende (of eigenlijk meer dolend).
Welke maatregelen moet je eigenlijk ondernemen om goed gebruik te kunnen maken van een Squeezebox? Ik denk hierbij aan het indelen van je collectie en zo. Moeten alle tracks getagged worden of is dat een keuze die je hebt? Ik heb ruim 500GB aan muziek, dus je kunt je voorstellen dat daar behoorlijk wat tijd in gaat zitten als je alles moet gaan taggen.
Groeten,
Mischa
Welke maatregelen moet je eigenlijk ondernemen om goed gebruik te kunnen maken van een Squeezebox? Ik denk hierbij aan het indelen van je collectie en zo. Moeten alle tracks getagged worden of is dat een keuze die je hebt? Ik heb ruim 500GB aan muziek, dus je kunt je voorstellen dat daar behoorlijk wat tijd in gaat zitten als je alles moet gaan taggen.
Groeten,
Mischa
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
Kun je ook rechtstreeks een (USB) harddisk aan een SB hangen? Excuses, heb niet het hele topic doorgespit, is misschien wel voorbijgekomen. Een 2.5" bedoel ik dan, zonder externe voeding.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Ik heb een 2gb 2.5" Samsung hdd eraan hangen. Die doet het idd zonder externe voeding. Alhoewel de hdd wel eens stopte. Wat daar de reden van is weet ik niet. De SB touch zag de hdd dan niet meer.Barry2001 schreef:Kun je ook rechtstreeks een (USB) harddisk aan een SB hangen? Excuses, heb niet het hele topic doorgespit, is misschien wel voorbijgekomen. Een 2.5" bedoel ik dan, zonder externe voeding.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Alleen bij de touch, de anderen hebben geen USB aansluiting.Barry2001 schreef:Kun je ook rechtstreeks een (USB) harddisk aan een SB hangen? Excuses, heb niet het hele topic doorgespit, is misschien wel voorbijgekomen. Een 2.5" bedoel ik dan, zonder externe voeding.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Bij de Touch kan het wel, maar beperkt. Volgens Logitech kun je maximaal 500 albums op de harde schijf hebben, niet alle harde schijven werken zonder extra netvoeding en het is een stuk langzamer. Ik heb het eerst zo geprobeerd en ben heel snel overgestapt op een NAS.
Re: het grote squeezebox vragen topic
ik draai ook een classic-gevalletje met een zelfgemaakt voedingkje (ooit nog gepubliceerd in vi-fi van Triodedick).
Is niet veel meer dan een amplimo-transfootje met een tentlabs heater supply.
Gebruikt sowieso altijd een externe dac (in mijn geval een Dacmagic) en klinkt voortreffelijk.
Alleen m'n NAS begint het wel eens moeilijk te krijgen met de grote collectie..
Overigens is de zelfgebouwde voeding enkel tot nut ze stabieler te maken, klankmatig heeft het me geen verschil opgeleverd.
Intern wordt er toch een een switched power supply gebruikt voor 1.2 en 3.3V als ik me niet vergis..
Ik denk dat er verder weinig te tweaken valt.
Op onderstaande fora kan je lezen voor oa het kloksignaal wat beter te maken, maar geeft dit verbetering ?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=55424.0
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=45330.0
Is niet veel meer dan een amplimo-transfootje met een tentlabs heater supply.
Gebruikt sowieso altijd een externe dac (in mijn geval een Dacmagic) en klinkt voortreffelijk.
Alleen m'n NAS begint het wel eens moeilijk te krijgen met de grote collectie..
Overigens is de zelfgebouwde voeding enkel tot nut ze stabieler te maken, klankmatig heeft het me geen verschil opgeleverd.
Intern wordt er toch een een switched power supply gebruikt voor 1.2 en 3.3V als ik me niet vergis..
Ik denk dat er verder weinig te tweaken valt.
Op onderstaande fora kan je lezen voor oa het kloksignaal wat beter te maken, maar geeft dit verbetering ?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=55424.0
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=45330.0
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
Ok, duidelijk. Ik overweeg sterk een SB, maar gebruik op dit moment geen NAS. Dan zou ik dus of m'n pc altijd aan moeten hebben staan wat niet handig is, of hiervoor een NAS aanschaffen. Als het op een direkte schijf beperkt is tot 500 albums dan is dat ook niet echt een optie. Lijkt veel, maar je zit er zo aan.
Werkt dat aansturen met een iPad een beetje bug vrij, hebben jullie daar ervaring mee?
Werkt dat aansturen met een iPad een beetje bug vrij, hebben jullie daar ervaring mee?
Re: het grote squeezebox vragen topic
De jouwe??hannesie schreef:
@Arno
Dat je HD ermee stopt heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je SQB op dat moment niet voldoende stroom kan leveren voor je HD. Een HD met externe voeding is in zo'n geval een stuk veiliger.
Groeten,
Mischa
Re: het grote squeezebox vragen topic
Nee joh, dat is mijn telefoonnummer niet, en ik woon niet in Breda.mischa72 schreef:De jouwe??hannesie schreef:
Maar het is wel een mooie aanbieding denk ik.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Dat zeg jij nou wel maar miste jij hem niet sinds Bredahannesie schreef:Nee joh, dat is mijn telefoonnummer niet, en ik woon niet in Breda.
Maar het is wel een mooie aanbieding denk ik.
Overigens staat ie nieuw bij de Meda Markt voor €19 meer. Als het niks mag kosten en je toch je HK-Dac er aan knoopt kun je beter naar een 2e hands Classic zoeken op Marktplaats.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Dat marktplaats aanbod was met een afstandsbediening en een controller die nogal prijzig zijn.
Dus samen toch wel aantrekkelijk, hoef je ook geen nieuwe telefoon te kopen.
Dus samen toch wel aantrekkelijk, hoef je ook geen nieuwe telefoon te kopen.
