Paranello, de bouw van een 803D kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Micky_mike schreef:
(Ik volg al een tijdje dit topic omdat ik zelf ook met zoiets bezig ben. Heb mij om de)ze reden ook maar even aangemeld, dat terzijde.

Knap werk, Jasper!
Kan je misschien uitleggen hoe de tweeterbehuizing gemaakt is?? Ik ben zelf ook bezig met een nieuwe speaker en dit moet qua uiterlijk op de Nautilus 800 gebaseerd zijn. Heb dus ook zoiets nodig qua behuizing.
En ga zo door, ziet er fantastisch uit!!
Wat we gedaan hebben is het volgende:
Op de eerste plaats ben ik naar Speakerland gegaan en heb daar het idee uitgelegd. op basis daarvan vroeg ik of ze tweeters hadden die je los op een kegel kan monteren. Gevolg was een keus tussen een Vifa tweetertje en een Scanspeak, waarvan de laatste afviel omdat ie eenvoudigweg te duur was (iets van 170 Euro meen ik..)

Eenmaal thuisgekomen heb ik die kegel ontworpen en er een werktekening van gemaakt, en daarmee ben ik naar een paar vaklui gegaan bij ons in het cultureel centrum. Daar hebben ze vervolgens naar mijn tekening gekeken en bepaald hoe ze het werkstuk het beste konden draaien.

De voorzijde is gedraaid overigens eerst op een metaal draaibank, en de buitenvorm is verder afgewerkt op een houtdraaibank.. Al met al was het voor die mensen wel een "uitdaging"...
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Smaak blijft iets persoonlijks

Ik zal het proberen toe telichten:

De avalon sentinel heeft veel en veel te veel facceten en doet me denken aan hoe men in de jaren 70 ruimteschip interieurs tekende, bij de sentinel vindt ik de bas te laag zitten en vindt ik het zonde dat er onder de bas ook nog facetten zitten, onnodig.

De b&w's vindt ik veel te grote kasten hebben, bijvoorbeeld 803S: 1063mm *291mm *433mm voor de behuzing van twee 18 cm bassen en een 17 cm mid. wel mooi gelukt trouwens dat het niet zo erg opvalt. Twee keer 18 cm bas in een kast van bijna een halve meter diep!!!

Wilson Audio: weer veel te veel losse facceten en het gebruik van metaal kleurige schroefjes. :cry: om de chassis mee vast te zetten. Vrij lomp uiterlijk.

Eigenlijk valt er niet zo veel over te vertellen laat staan dat ik beter weet hoe het wel zou moeten, als in smaak en iets met twisten.

Ook mooi:
http://www.vienna-acoustics.com/flash.html

Groeten Roland

PS: Het is zowiezo een afwijking dat ik de luidsprekers wil zien zitten, dus zonder grille. En we gaan weer terug naar de Kloon van jasper!
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zeg Roland, volgens mij ben jij gewoon van de ouderwetse doos ;)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Damn!

Je hebt me door! Inderdaad ik vindt mooie units en een kast met de juiste verhouding prachtig, veel mooier dan dit kan het wat mij bereft niet worden: http://www.imageloudspeakers.com/products/410.htm

Nog 1 prikje richting b&w adepten, stel je mag kiezen: een flowport of een aparte behuizing voor elk van de twee laag speakers met ieder een eigen stukje afgerond pvc pijp?

Groet Roland

En nu echt weer terug naar Jasper zijn Kloon, of zullen we er een apart onderwerp voor opzetten :)
Jasper Joppe Geers

Mja, ik ben het wel met je eens dat die Avalons en Wilsons nou niet bepaald uitblinken in design.. Het geluid zal daarentegen wel weer om van te smullen zijn hoop ik? Enneh, geef mij maar de oorspronkelijke B&W concepten hoor!

Maar goed, even terug naar het project: De volgende stap is nu het aanbrengen van een kleine verdikking op de speakerkasten. Bij gelegenheid zal ik er een fotootje van maken, maar ik leg jullie vast uit wat ik van plan ben.
JJGI-SP01.jpg
Zo, even het tekeningetje erbij gepakt.. Als je nu naar het zijaanzicht kijkt van de speaker, dan zie je dus de stroken in de rode kleur en zwarte lijntjes daartussen. Die rode stroken zijn strakjes banen fineer, die een mm of 4 zijn opgedikt. Dat wil zeggen: ik ga eerst een aantal stroken om de kast heen lijmen van 4 mm dik, en daarop komt het fineer.

De reden hiervoor is ontwerptechnisch. In eerste instantie dacht ik aan een SF look, geïnspireerd door het laatste project van ons aller Edo, maar toch met een eigen twist. Het idee is dat het moet lijken alsof de speaker in een aantal blokken is opgestapeld. Verschillende segmenten zeg maar. Tussen die stroken ontstaan dus gleufjes van 6 mm hoog en 4 mm diep. Die worden strak afgewerkt en zwart gespoten. (karweitje voor de airbrush!)

Nu heb ik afgelopen weekeinde bij de karwei een plaat MDF laten zagen van 4 mm dik, en daar wat testen mee gedaan of het makkelijk te buigen was. En wat bleek?
Droog kun je dat MDF nauwelijks buigen, en breekt het zelfs. Je zou er met heel veel geduld wel spanning uit kunnen halen, maar ideaal is het niet.
Kortom: natmaken die hap! Ik heb eerst eens een strook gewoon buiten in de regen laten liggen. Een nacht en een dag lang. Met het weer van de afgelopen week kunnen jullie je allemaal prima voorstellen hoeveel water er uit de hemel kwam, en ik kan je zeggen dat onze lieve heer mijn MDF prima heeft ondergepist.

Het buigen ging dan ook prima, en ik heb het voorzichtig in 2 spanbanden opgespannen en in een bepaalde curve gezet. Toen het de volgende dag droog was geworden bleek dat het MDF keurig in die vorm bleef staan, zonder ook maar iets terug te buigen naar een oorspronkelijke vorm. Daarentegen was die typische gladde afwerking van MDF verloren gegaan, en waren de randjes een pietsie open gaan staan, maar voor mijn project vind ik dat verder prima.

Het punt is wel dat je zo'n stunt maar 1 keer kunt uithalen, dus nog een keer natmaken en verder buigen is er niet bij. Het lastige is tegelijkertijd wel dat je zo exact mogelijk het MDF in de gewenste curve moet op zien te spannen wil je het uiteindelijk naadloos kunnen verlijmen. Daarom is mijn plan om aanstaand weekend mijn kasten eens in een stevige puinzak te hijsen, en daar het vochtige MDF omheen te spannen.

Ook het aanspannen is even een linke kwestie omdat je al gauw een afdruk achterlaat in het MDF.. voor het goed zijn moet je er dus een flexibele beschermende laag omheen zetten, maar dan komt het uiteindelijk allemaal best goed!

Nu maar gauw weer wat fotootjes schieten..
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Micky_mike

Bericht door Micky_mike »

Als je dat MDF zo buigt is dat dan ook bruikbaar voor de zijkant ipv. echt buig MDF. Dit zou namelijk aanzienlijk in de kosten schelen
Jasper Joppe Geers

Dat klopt, en je kunt het inderdaad ook gebruiken om de zijwand te maken. Het punt is wel dat het aardig bewerkeijk is allemaal, maar op zich hoeft het geen belemmering te zijn. Ik zou er dan overigens wel voor kiezen om een aantal platen MDF te combineren met dun triplex. Van beide platen heb je er 6 stuks nodig om een vergelijkbare wanddikte te krijgen..
12 x 4 mm per plaat is 48 mm wanddikte...
Micky_mike

Oke dan ga ik even zo'n plaatje halen. Kijken of het bruikbaar is. Maar als ik het goed heb, heb jij 6 lagen buig MDF? Dus minimaal 6 platen buig MDF gebruikt voor 2 speakers. Dit is aardig prijzig want volgens de karwei kost 1 zo'n plaat 50 euries.
Jasper Joppe Geers

Klopt. in totaal was ik 300 Euro kwijt aan 6 totale platen. Is misschien wel duur, maar voor mij gewoon een afweging na wat plussen en minnen voor wat in mijn geval het beste zou zijn..

Maar laat eens horen wat je van plan bent te gaan bouwen.. misschien kan ik je met een paar andere dingen ook wel meteen een stuk verder helpen!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Waarom had je eigenlijk geen buigmultiplex gebruikt?
Jasper Joppe Geers

Ik heb daar geen affiniteit mee.. Hoewel het ook prima zou werken, ik wilde zoveel mogelijk op de materialen vertrouwen waar ik van te voren al mee gewerkt had, vandaar. Ik heb achteraf gezien behoorlijk hoog ingezet met dit project, en zit nu nog met een berg met werk voordat ze af zijn.

Aan de andere kant, wanneer de tijd daar is dat ze helemaal klaar zijn, gefineerd, strak in de lak, geboend, gewassen zal mijn voldoening groot zijn!!!

denk ik...

;)
Micky_mike

Even vraagje voor Jasper
hoe groot is ongeveer de diameter aan de achterkant van jou chassis?? Dus waar het buig mdf de grootste buiging maakt zeg maar.

Ik heb namelijk 4 mm. nat MDF gebogen en dat gaat prima maar drogen duurt erg lang. Ben alleen bang dat het 8 mm. buigmdf die buiging van de elips niet kan maken
Jasper Joppe Geers

Laat ik het zo zeggen:

De curve die je met het 4 mm nat kan maken kun je met het buig MDF droog maken. Daar moet je eigenlijk gewoon van uit gaan. Het is alleen wel een kwestie van de dingen met beleid aanpakken. Een strook BuigMDF
(van laten we zeggen 20 cm hoog en dan de breedte van de plaat) werkt totaal anders dan wanneer je een volledige plaat pakt en die alleen doormidden zaagt. De oppervlaktespanning is hier sterk van invloed.
Anders gezegd: Bij een kleine bocht zal een grote plaat niet breken maar een strook wel.

Om diezelfde reden heb ik het buigMDF dan ook eerst een weekje of 2 in de spanbanden laten staan om de eerste spanningen eruit te halen. (zie onderstaand plaatje)
DSCN1092.JPG
Toen ik die spanbanden eraf haalde bleek dat die platen allang niet zoveel zin meer hadden om hun oorspronkelijke vorm terug op te zoeken.

Nu naar jouw situatie: Ga even uit van onderstaand plaatje en kijk naar de plankjes die op de vloer liggen. De achterste ronding daarvan is een cirkel van 11 cm doorsnee. Die kromming kun je met 4 mm mdf prima maken, maar dan wel met beleid. Dat wil zeggen dat je langzaam en voorzichtig die plaat rond moet zetten en er vervolgens spanbanden eromheen zetten. Ik ga er even van uit dat je geen mal hebt gemaakt zoals ik gedaan heb. Is ook niet noodzakelijk, maar je hebt er wel ontzettend veel gemak van.
DSCN1100.JPG
Ik heb die testen met dat 4 mm MDF als volgt gedaan: Eerst de verschillende maten buiten in de regen gelegd, op het gras in de tuin. Na een middagje regen is dat MDF aardig doorweekt, maar behoudt het wel mooi zijn vorm.

Ik heb toen zo'n plaat mee in het schuurtje genomen, en ben die plaat zachtjes rond gaan buigen: aan de uiteinden vastpakken, en van je af naar buiten toe ombuigen. dan druk je als het ware het midden tegen je aan (trek dus wel oude kleren aan hè?) dan hou je het materiaal namelijk tegen en krijgt het verder geen kans om eventueel nog aan de buitenzijde open te breken..

Als je dit op het gemakje doet zul je zien dat je de uiteinden die je vast hebt keurig bij elkaar kan brengen, en als je dan een extra paar handen erbij hebt kun je er prima een zooi spanbandjes eromheen leggen en laten drogen.

Wanneer je dit plaat voor plaat doet krijgt die plaat aardig de gelegenheid om te drogen en kan het vocht er goed uit trekken. Laat hem een nachtje in de schuur staan en de volgende dag is tie droog.

Wat je verder even goed in de gaten moet houden is de kromming die die plaat aan de binnenkant maakt. Je zult namelijk zien dat wanneer die plaat eenmaal droog is deze ook exact in deze vorm blijft staan. Ergo: wanneer je dan de curve nog wilt corrigeren ben je te laat, en breng je weer spanning terug in je plaat als hij bijvoorbeeld om een andere plaat heen moet passen. Kun je het nog volgen?

Kijk maar naar het eerste plaatje hierboven, dat is de situatie waar je uiteindelijk van uit moet gaan, verschillende platen over elkaar heen gelijmd. Je ziet dus meteen dat de buitenste plaat niet zo krom hoeft te staan als de binnenste. Hou daar dus met het buigen van je MDF rekening mee. Dat scheelt een hoop zorgen in je constructie!

Succes ermee!
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Micky_mike

Bedankt voor de uitleg
Ik had een 4mmm plaatje gewoon nachtje in deregen laten liggen maar dat wou nog niet echt zo. Dus maar de tuinslag gepakt. Dan was hij prima om de curve te buigen. Vervolgens met lijmklemmen vastgezet. Werkte prima. Dan maak ik denk ik een combi van die 4 mm. platen en buig mdf.
Maar goed bedankt voor de uitleg en terug naar jouw speaker
Jasper Joppe Geers

Gisteren maar eens een begin gemaakt met de baffle. De kast zelf is nu ver af, alleen de afwerking nog. Maar dat is pas aan de orde wanneer de andere onderdelen ook zover zijn.

Allereerst maar eens de gezaagde MDF planken op elkaar gelijmd. Op zich niet zo spannend, maar wanneer je er te veel lijm tussen doet is het toch lastig om de platen echt exact op elkaar vast te zetten!

Maar goed. Nadat ze droog waren maar eens begonnen met aftekenen.

DSCN1245.JPG
Het eerste zaagkarweitje is best een uitdaging. Aan de zijkanten van de baffleplaat moet er een keurige schuine zijde gezaagd worden. Dit kan ik niet uit de vrije hand, dus moest er weer wat geconstrueerd worden:
DSCN1248.JPG
Ik heb op de juiste afstand van de zijkant een liniaal vastgezet met 2 lijmklemmen waardoor ik met mijn decoupeerzaag een prima geleiding heb. Omdat het zaagje schuin gaat is er grote kans dat hij gaat "zwabberen". Kortom, een zaagje pakken wat lang genoeg is, en even wat meer snelheid erop!
DSCN1250.JPG
Het ging uiteindelijk prima, maar deed wel een kleine 10 minuten over 1 kant! geduld is een schone zaak zeggen ze wel eens...
Ik heb van het uiteindelijke resultaat nog even geen foto's omdat de batterij van de camera leeg raakte. Vandaag doe ik nog wel een poging...
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ziet er weer goed uit :) Ben benieuwd naar het resultaat!
Jasper Joppe Geers

Tja, dat resultaat laat nog wel een poos op zich wachten vrees ik.. Wat op zich wel jammer is. Nu de wintermaanden echt voor de deur staan ziet het er naar uit dat ik maar weinig in mijn schuurtje zal boren, zagen, schaven, frezen, noem maar op. Maar goed, een mooi resultaat strakjes kost gewoon geduld en dat is nou niet mijn sterkste kant.

Kortom: vandaag de gaten maar eens gezaagd en maar eens gekeken of dat mijn cirkelgeleider werkte zoals ik wil.
Hieronder trouwens nog even de baffle met de schuine zijdes eraan. afhankelijk van de dunne stroken MDF die nog rond de kasten gelijmd moeten worden denk ik dat ik aan de zijkanten van de baffle ook nog een strookje op lijm, maar dat moet ik nog bekijken.
DSCN1251.JPG
Zoals je ziet lijkt dat buigen van dat MDF aardig gelukt, maaar wil je ze echt goed op de kast jagen moet je er behoorlijk wat druk op zetten! zo vlak als ze zijn wanneer een platte plaat, zo stug zijn ze als ze gebogen zijn! Eigenwijs spul hoor dat MDF... Maar vooruit.

Vervolgens maar eens met de planken naar het schuurtje getrokken, maar wel met mijn dikke vest aan. In het schuurtje bleek het al behoorlijk koud, maar als je een tijdje aan het werk bent wordt het vanzelf wel warm..
En dat is wel zo handig als je secuur je cirkels wilt aftekenen:
DSCN1253.JPG
Nou hebben de meesten van jullie als ik het zo bekeken heb de bovenfrees als favoriet om dit soort cirkels los te zagen, maar ik zit dus met een baffle dikte van (nu al) 44 millimeter. Om daar nu in 1 ruk doorheen te moeten frezen lijkt me nogal een "uitdaging" en aangezien ikzelf niet over een bovenfrees beschik heb ik een tijdje terug een cirkelgeleider laten maken voor mijn decoupeerzaag. Met hartelijke dank overigens aan de mensen van het cultureel centrum!

Het kostte even wat moeite, maar uiteindelijk had ik de slag wel te pakken. Om te beginnen moest ik in elk middelpunt een gat boren van exact 10 mm. daar past namelijk de pen in die als centerpunt fungeert. Uiteindelijk wrkt die decouperzaag dan hetzelfde als een passer.
DSCN1260.JPG
Ik ben met 1 cirkel de mist in gegaan, en dat was best een domper. Maar ja, kwestie van incasseren, dit soort dingen leer je alleen met vallen en opstaan! Het bleek al vrij snel dat het gat voor de pen wat ik had geboord niet helemaal haaks naar beneden was geboord, en dat de zaag een klein beetje scheef in het MDF stond. Aan de bovenkant van de plaat stond het zaagje wel op de lijn, maar aan de onderzijde viel hij iets erbuiten.
Hierdoor zaagde hij zichzelf van de cirkellijn vandaan, en moest ik dat later weer opvullen met mijn plamuurreceptje van houtlijm en MDF stof:
DSCN1265.JPG
DSCN1261.JPG
Het witte lijntje wat je ziet is dus de ruimte die ik heb moeten opvullen. Maar goed, zodra het droog is kunnen we dat wel bijwerken.

Uiteindelijk is het best goed gekomen, maar het extra stukje gereedschap vergde de nodige oefening! Ook de snelheid van zagen en de lengte van het zaagje spelen hierbij een belangrijke rol, en voor mij gold hier in elk geval oefening baart kunst!

Na een ochtend en middagje zagen heb ik uiteindelijk nu twee baffle platen waar ik prima mee vooruit kan. Overigens hebben alleen die platen met straks de drivers erin al een aardig gewicht van om en nabij de 8 kilo..
DSCN1257.JPG
Hierboven dan het resultaat! Ik kon het niet nalaten om de kegel er even op te leggen.. Nu zul je zeggen dat er nog 1 gat ontbreekt, namelijk die voor de baspoort. Maar aangezien ik die nog niet binnen heb kan ik daar nog niets mee doen.
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Petje af hoor. 8)

Je had misschien ook de helft kunnen infresen, dan de andere kant wat grof uitzagen en dan met een kopieerfrees rechtmaken.
Maar dit gaat ook prima. :wink:
Jasper Joppe Geers

Had gekund natuurlijk, ware het niet dat ik dus geen (boven) frees heb..
fgroen

Bericht door fgroen »

Hoi!

Heb net dit onderwerp zitten lezen. Wat een projekt! :shock: Net als wat een aantal andere mensen al gezegd hebben: waanzinnig professioneel voor een eerste projekt! Mijn eerste projekt (1988) was een rechte paal uit 18mm spaanplaat, volgepropt met glaswol (jeuken!!). De gaten voor de woofer had ik toen gemaakt met het mij beschikbare gereedschap: een figuurzaag.
Zonder cirkelgeleider wel te verstaan. :lol:

Wat betreft de ruimte tussen colafles en kastwanden: dat zou ik massief volstampen met zand, of zelfs met een plakkende substantie. Je moet immers ook de vervorming door onderdruk tegengaan. Ik denk dat de colafles te slap is en veel resonantie problemen gaat opleveren als je verder niets doet.
FrankG

Bericht door FrankG »

Ik vind dit geweldig om te volgen , hoever sta je ondertussen al?
Jasper Joppe Geers

Heedag!

Ik ben het een poosje rustig aan aan het doen met mijn project omdat de winterperiode voor mij bepaalt dat ik praktisch niet zoveel kan doen.

Ik heb de speakers nu bij mij binnen op de werkkamer staan vanwege het vocht, en daar kan ik niet uitgebreid met boren frezen en zagen aan de slag! ;)

Over die colafles:
Het was uiteindelijk de bedoeling om de fles van buitenaf rondom te verstevigen en zodoende er een dikkere wand van te maken dan alleen het plastic van de fles zelf.
Nu is dat plan diverse malen onder de loep genomen en blijkt dat het in de praktijk alleen maar vervelende haken en ogen met zich mee brengt. Een daarvan is de inhoud van die fles die dus 2 liter bedraagt, en dat is dus te weinig.

Het andere plan is nu om een dergelijke vorm uit te sparen in de kast zelf. Daardoor creeer je extra gewicht in de kast, en wordt het monteren ook iets eenvoudiger. De truuk blijft echter om de middentoner volledig los gekoppeld te monteren in de kast!

Afwachten tot het weer beter weer wordt!
FrankG

Bericht door FrankG »

Volgens mij moet je toch met iets dikwandiger gaan werken om geen resonanties te krijgen in het materiaal.
Jasper Joppe Geers

Dat klopt ook, maar op een gegeven moment rees de vraag tot in hoeverre een losse kegel van toepassing is waar je de driver op monteerd, en dat als geheel in de kast plaatst, of dat je die vorm als restvorm overhoud nadat je het segment voor de rest hebt opgevuld met wat dan ook.
FrankG

Bericht door FrankG »

Ik snap wat je bedoelt, Natuurlijk zul je in zo een kegel minder moeten dempen , je hebt ook minder last van staande golven in zo een constructie.
Misschien een kelk laten draaien van een blok hout?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”