Tja, dat resultaat laat nog wel een poos op zich wachten vrees ik.. Wat op zich wel jammer is. Nu de wintermaanden echt voor de deur staan ziet het er naar uit dat ik maar weinig in mijn schuurtje zal boren, zagen, schaven, frezen, noem maar op. Maar goed, een mooi resultaat strakjes kost gewoon geduld en dat is nou niet mijn sterkste kant.
Kortom: vandaag de gaten maar eens gezaagd en maar eens gekeken of dat mijn cirkelgeleider werkte zoals ik wil.
Hieronder trouwens nog even de baffle met de schuine zijdes eraan. afhankelijk van de dunne stroken MDF die nog rond de kasten gelijmd moeten worden denk ik dat ik aan de zijkanten van de baffle ook nog een strookje op lijm, maar dat moet ik nog bekijken.
Zoals je ziet lijkt dat buigen van dat MDF aardig gelukt, maaar wil je ze echt goed op de kast jagen moet je er behoorlijk wat druk op zetten! zo vlak als ze zijn wanneer een platte plaat, zo stug zijn ze als ze gebogen zijn! Eigenwijs spul hoor dat MDF... Maar vooruit.
Vervolgens maar eens met de planken naar het schuurtje getrokken, maar wel met mijn dikke vest aan. In het schuurtje bleek het al behoorlijk koud, maar als je een tijdje aan het werk bent wordt het vanzelf wel warm..
En dat is wel zo handig als je secuur je cirkels wilt aftekenen:
Nou hebben de meesten van jullie als ik het zo bekeken heb de bovenfrees als favoriet om dit soort cirkels los te zagen, maar ik zit dus met een baffle dikte van (nu al) 44 millimeter. Om daar nu in 1 ruk doorheen te moeten frezen lijkt me nogal een "uitdaging" en aangezien ikzelf niet over een bovenfrees beschik heb ik een tijdje terug een cirkelgeleider laten maken voor mijn decoupeerzaag. Met hartelijke dank overigens aan de mensen van het cultureel centrum!
Het kostte even wat moeite, maar uiteindelijk had ik de slag wel te pakken. Om te beginnen moest ik in elk middelpunt een gat boren van exact 10 mm. daar past namelijk de pen in die als centerpunt fungeert. Uiteindelijk wrkt die decouperzaag dan hetzelfde als een passer.
Ik ben met 1 cirkel de mist in gegaan, en dat was best een domper. Maar ja, kwestie van incasseren, dit soort dingen leer je alleen met vallen en opstaan! Het bleek al vrij snel dat het gat voor de pen wat ik had geboord niet helemaal haaks naar beneden was geboord, en dat de zaag een klein beetje scheef in het MDF stond. Aan de bovenkant van de plaat stond het zaagje wel op de lijn, maar aan de onderzijde viel hij iets erbuiten.
Hierdoor zaagde hij zichzelf van de cirkellijn vandaan, en moest ik dat later weer opvullen met mijn plamuurreceptje van houtlijm en MDF stof:
Het witte lijntje wat je ziet is dus de ruimte die ik heb moeten opvullen. Maar goed, zodra het droog is kunnen we dat wel bijwerken.
Uiteindelijk is het best goed gekomen, maar het extra stukje gereedschap vergde de nodige oefening! Ook de snelheid van zagen en de lengte van het zaagje spelen hierbij een belangrijke rol, en voor mij gold hier in elk geval oefening baart kunst!
Na een ochtend en middagje zagen heb ik uiteindelijk nu twee baffle platen waar ik prima mee vooruit kan. Overigens hebben alleen die platen met straks de drivers erin al een aardig gewicht van om en nabij de 8 kilo..
Hierboven dan het resultaat! Ik kon het niet nalaten om de kegel er even op te leggen.. Nu zul je zeggen dat er nog 1 gat ontbreekt, namelijk die voor de baspoort. Maar aangezien ik die nog niet binnen heb kan ik daar nog niets mee doen.