jeroen_d schreef:Ja, is mooi Edo. Maar deze grafiek ziet er wat realistischer uit. Nu zie je dat het op 4000 Hz blijft "hangen" omdat daar de tweeter nog perfect rondstraalt. En tussen 1000 en 3000 Hz zie je het licht inzakken. Maar dat hoeft gehoormatig helemaal geen probleem te zijn, het is een hele lichte dip, echt uitstekend zo. Ik denk dat het faseverloop helpt. Op 0 graden luisterhoek ongeveer +90 graden faseverschil tussen woofer en tweeter en op 60 graden luisterhoek wordt dit onderlinge faseverschil minder omdat de woofer gaat achterlopen (eerder wegvallen gaat met extra fasedraaiing gepaard). En dan telt het dus beter op ergo het niveau blijft mooi gehandhaafd. Weer een voordeeltje van oneven orde filter
Jeroen
Jep...

..oneven is naar mijn idee lastig en zonder meetapparatuur erg moeilijk goed te krijg, maar begin ondertussen steeds meer vertrouwen te krijgen in dit type filters. Na een hele middag proberen (met een giga zak onderdelen, meet computer en computer ernaast met de simulatie) ben ik op dit moment best tevreden over het resultaat.
Ik ga nog verder met deze versie en ook nog verder met de nu minimale demping. Er zitten nog wat oneffenheden in die ik wil proberen weg te werken. (even een vlekje wegwerken zullen we maar zeggen) Schokkend is het niet en denk ook dat bij het rechtstrijken er heel weinig van te merken valt, maar bij dit model streef ik meer naar "ideaal" dan voorgaande modellen die ik gemaakt heb.
@Deepspace: men neme een oud statief, meetmicrofoon erop m.b.v. plakbandje en je hebt een leuke "meetopstelling"
Wat je zou kunnen doen is de buis waar de microfoon op vast zit vervagen door een holle alu pijp bijvoorbeeld en daar de microfoon op monteren. Bijvoorbeeld een redelijk goedkope Behringer microfoon en de XLR plug in die pijp monteren...
Maar ach, de mothode met dat plakband zoals ik het nu gebruik werkt ook goed....
No nog eens piekeren hoe ik dat dipje op ~4.3 Khz vlak krijg....
p.s. die eerste 0-30-60 graden grafiek van vorige pagina was een test van het ongetweakte 2e orde filter, de grafiek hierboven is de getweakte 3e orde versie...