Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Wat dat bundelen betreft, volgens de grafiekjes van scan speak begint het toch maar liefst met 10 dB in te zakken bij 2.5 kHz als je op 60 graden kijkt. Daarom snap ik het niet goed want Edo crosst op nog ietsje hoger dan 2.5 kHz met het 3de orde seriefilter.

Groet, Jeroen
3e orde zit inderdaad iets hoger dan 2.5 Khz. Met de gradenboog en meetlint toch de microfoon op 30 en 60 graden gezet... :?
Maar ik al het nog een keer meten. Als check.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Da's handig...vrouw even op de fiets weg, kon ik nog even snel wat meten. Stond toch nog klaar van gister.
Hierbij de grafiek van 0-3--60 graden met het laatste 3e orde filter. En gelijk maar drie foto's gemaakt waar je de 0(blauw)-30(rood)-60(groen) graden kan zien hoe alles staat. Eerst de grafiek:

Afbeelding

En de drie foto's van positie microfoon. Op de grond ligt de geodriehoek voor de graden en het meetlint op de grond om overal dezelfde afstand te houden.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

En de klank is echt boven verwachting....(ook om een hoekje... :lol: )
Laatst gewijzigd door Edo op zo 24 apr 2005, 22:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, is mooi Edo. Maar deze grafiek ziet er wat realistischer uit. Nu zie je dat het op 4000 Hz blijft "hangen" omdat daar de tweeter nog perfect rondstraalt. En tussen 1000 en 3000 Hz zie je het licht inzakken. Maar dat hoeft gehoormatig helemaal geen probleem te zijn, het is een hele lichte dip, echt uitstekend zo. Ik denk dat het faseverloop helpt. Op 0 graden luisterhoek ongeveer +90 graden faseverschil tussen woofer en tweeter en op 60 graden luisterhoek wordt dit onderlinge faseverschil minder omdat de woofer gaat achterlopen (eerder wegvallen gaat met extra fasedraaiing gepaard). En dan telt het dus beter op ergo het niveau blijft mooi gehandhaafd. Weer een voordeeltje van oneven orde filter :wink:

Jeroen
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ow, ik dacht dat je veel eerder X'tje. Dan had ik dan even gemist. Dan is het idd opvallend dat het zo goed is! Ik ben echt zeer impressed met het resultaat. Zal voor me een moeilijke keuze worden tussen Thiel (ben ik helaas vandaag op ebay een koopje van misgelopen op een euro na) en SS...

Ik moet binnenkort ook maar eens investeren in een degelijke houder voor mijn mic. Zo de capsule in de hand vasthouden is echt waardeloos :( Ik moet maar eens kijken wat eraan te DIY'en valt :P
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

weidok schreef:
He Edo

De gebruikte units zijn van ScanSpeak. De woofer is de 18W8531G00, en de tweeter de D2905/970000

Mooie speakers ..

en een zware construcie
dus met meer ook weleens meer "beter" geluid
Nou dat zei ik toch MOOI :P :P
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Ja, is mooi Edo. Maar deze grafiek ziet er wat realistischer uit. Nu zie je dat het op 4000 Hz blijft "hangen" omdat daar de tweeter nog perfect rondstraalt. En tussen 1000 en 3000 Hz zie je het licht inzakken. Maar dat hoeft gehoormatig helemaal geen probleem te zijn, het is een hele lichte dip, echt uitstekend zo. Ik denk dat het faseverloop helpt. Op 0 graden luisterhoek ongeveer +90 graden faseverschil tussen woofer en tweeter en op 60 graden luisterhoek wordt dit onderlinge faseverschil minder omdat de woofer gaat achterlopen (eerder wegvallen gaat met extra fasedraaiing gepaard). En dan telt het dus beter op ergo het niveau blijft mooi gehandhaafd. Weer een voordeeltje van oneven orde filter :wink:

Jeroen
Jep... :) ..oneven is naar mijn idee lastig en zonder meetapparatuur erg moeilijk goed te krijg, maar begin ondertussen steeds meer vertrouwen te krijgen in dit type filters. Na een hele middag proberen (met een giga zak onderdelen, meet computer en computer ernaast met de simulatie) ben ik op dit moment best tevreden over het resultaat.
Ik ga nog verder met deze versie en ook nog verder met de nu minimale demping. Er zitten nog wat oneffenheden in die ik wil proberen weg te werken. (even een vlekje wegwerken zullen we maar zeggen) Schokkend is het niet en denk ook dat bij het rechtstrijken er heel weinig van te merken valt, maar bij dit model streef ik meer naar "ideaal" dan voorgaande modellen die ik gemaakt heb.

@Deepspace: men neme een oud statief, meetmicrofoon erop m.b.v. plakbandje en je hebt een leuke "meetopstelling"
Wat je zou kunnen doen is de buis waar de microfoon op vast zit vervagen door een holle alu pijp bijvoorbeeld en daar de microfoon op monteren. Bijvoorbeeld een redelijk goedkope Behringer microfoon en de XLR plug in die pijp monteren...
Maar ach, de mothode met dat plakband zoals ik het nu gebruik werkt ook goed.... :wink:

No nog eens piekeren hoe ik dat dipje op ~4.3 Khz vlak krijg....

p.s. die eerste 0-30-60 graden grafiek van vorige pagina was een test van het ongetweakte 2e orde filter, de grafiek hierboven is de getweakte 3e orde versie...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Edo schreef:
@Deepspace: men neme een oud statief, meetmicrofoon erop m.b.v. plakbandje en je hebt een leuke "meetopstelling"
Wat je zou kunnen doen is de buis waar de microfoon op vast zit vervagen door een holle alu pijp bijvoorbeeld en daar de microfoon op monteren. Bijvoorbeeld een redelijk goedkope Behringer microfoon en de XLR plug in die pijp monteren...
Maar ach, de mothode met dat plakband zoals ik het nu gebruik werkt ook goed.... :wink:
Tja, ik heb net eens een oud statief, laat staan dat de mic capsule een behuizing heeft. Heb dus nog wat te doen ;) Maar dat gaat zeker wel goed komen hoor ;)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

weidok schreef:
weidok schreef:
He Edo

De gebruikte units zijn van ScanSpeak. De woofer is de 18W8531G00, en de tweeter de D2905/970000

Mooie speakers ..

en een zware construcie
dus met meer ook weleens meer "beter" geluid
Nou dat zei ik toch MOOI :P :P
Haha, ja, nu wordt "meer is meer" het betere gezegde...dan de oude "minder is meer" versie... :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

deepspace schreef:
Tja, ik heb net eens een oud statief, laat staan dat de mic capsule een behuizing heeft. Heb dus nog wat te doen ;) Maar dat gaat zeker wel goed komen hoor ;)
Conrad: Artikelnr.: 301779 - 8A statief, 22.95 euro
Rest moet ik even zoeken... 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Edo schreef:
p.s. die eerste 0-30-60 graden grafiek van vorige pagina was een test van het ongetweakte 2e orde filter, de grafiek hierboven is de getweakte 3e orde versie...
Ha, ik was al verbijsterd dat jij op 2700 Hz voor elkaar kreeg wat mij op 1500 Hz pas lukt. Maar die van de vorige pagina was dus ook eentje op 1500 Hz :lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Haha, jep... Leuk al die verschillende filters en grafieken, maar er ligt nu dus ook een stapel papier voor me die net uit m'n handen viel....grrrr welke grafiek hoorde nu ook alweer bij wat...mmmm...(zucht).
Vroeger zij men nog :"makkelijk die computer...scheelt papier"...ehm, ik print meer uit dan vroeger geloof ik. Toch maar een opzoek naar mapjes/nietmachines o.i.d. om het bij elkaar te houden allemaal.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Edo schreef:
Haha, jep... Leuk al die verschillende filters en grafieken, maar er ligt nu dus ook een stapel papier voor me die net uit m'n handen viel....grrrr welke grafiek hoorde nu ook alweer bij wat...mmmm...(zucht).
Vroeger zij men nog :"makkelijk die computer...scheelt papier"...ehm, ik print meer uit dan vroeger geloof ik. Toch maar een opzoek naar mapjes/nietmachines o.i.d. om het bij elkaar te houden allemaal.
Dat uitprinten doe je zelf. :wink: Ik laat alles netjes op de HD staan, en heb helemaal geen last van papier.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ja, het staat nog op HD en op 1 of andere manier print ik het toch af om op buro naast elkaar te leggen voor verschillen...ook al heb ik hier twee monitoren voor m'n neus.. :lol: Maar de papieren zitten weer netjes bij elkaar nu...
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Edo schreef:
No nog eens piekeren hoe ik dat dipje op ~4.3 Khz vlak krijg....
Ik vermoed dat het een diffractie of reflectie probleempje is aangezien hij verdwijnt als je onder een hoek meet.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Geenius schreef:
Edo schreef:
No nog eens piekeren hoe ik dat dipje op ~4.3 Khz vlak krijg....
Ik vermoed dat het een diffractie of reflectie probleempje is aangezien hij verdwijnt als je onder een hoek meet.
Zat ik gister en vanmorgen ook nog aan te denken kijkende naar de grafieken. Ik heb nog een ontwerp gevonden op internet waar dezelfde units gebruikt werden en ook daar blijkt dit dipje in de grafiek te zien te zijn. Dus of ie echt weg te werken in valt nog te zien.
Maar tot nu toe wel erg tevreden met de behaalde resultaten... :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat Tony helemaal gelijk heeft en bovendien dat je dit dipje helemaal niet hoort :wink: Kastresonanties op die frequentie lijkt me eerlijk gezegd ook niet erg waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kastresonanties (kijkende naar de kastconstructie) sluit ik uit, en inderdaad zal het gehoor dit kleine oneffenheidje niet opvallen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Afbeelding
Knappe luidspreker die hier beweging in krijgt :P

ps.
@Edo,
Heb je de afgezaagde hoeken nog :?:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

SARK schreef:
Edo,
Heb je de afgezaagde hoeken nog :?:
Nop, liggen al in de afvalbak....
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Hmmm, ik vraag mij af hoe de meting er uit zou zien als je die hoeken terug zet (met tape tijdelijk vastplakken).
Misschien het proberen waard om ff twee paneeltjes te zagen (niet die driehoek kegels natuurlijk, dat lijkt mij een beetje overdreven) en te kijken wat er veranderd bij de 4.3 Khz. :?:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Is een goede, zal ik eens gaan proberen.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Dat is idd erg gaaf.
De avolon vorm is in principe de meest ideale vorm, maar nu ben ik ook benieuwd of je het kan meten of horen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dan wordt de baffle dus breder en de imaging minder goed. De bafflestep treedt lager op, de luidspreker wordt minder een puntbron. De diffractiedip zal op een lager punt in frequentie plaatsvinden. Als je de randen afrondt kan ie vrijwel geheel verdwijnen zelfs... Buiten dat ene dipje geven de huidige grote facetten met 45 graden hoeken al heel erg weinig difractie trouwens. Avalon kiest niet voor niets hun welbekende vorm voor een zo goed mogelijk stereobeeld. Het is een mooie methode om een relatief grote kast in het middengebied toch een akoestisch gezien kleine afmeting te laten hebben.

Maar een experimentje kan nooit kwaad, als Edo er toch zin in heeft :!:
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 25 apr 2005, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Krunk schreef:
Dat is idd erg gaaf.
De avolon vorm is in principe de meest ideale vorm, maar nu ben ik ook benieuwd of je het kan meten of horen.
Meest ideale is natuurlijk helemaal zonder hoeken, maar dit komt natuurlijk extreem dicht in de buurt :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Maar een experimentje kan nooit kwaad, als Edo er toch zin in heeft :!:
Ben nu toch aan het meten, dus paar plankjes zagen, erbij plakken en nog eens meten vind ik wel een goede.
Ben wel nieuwsgierig hoe dat eruit zal gaan zien eigelijk i.v.m. de schuine kanten.
Gesloten