LTP 3weg Dipool - 'Machistas'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Montana schreef:
Ik heb net een eerste meting gedaan aan de voorkant.

Eerlijk gezegd betwijfel ik of de meting betrouwwbaar is. Wanneer ik een spectrum analize doe, is die namelijk kaarsrecht. Een impuls respons geeft een meer dipoolkarakter weer.

Kan iemand mij zeggen welke meetmethode de juiste is?

groen is achter geel is voor[/img]
Welke software gebruik je? Ik gebruik ARTA en die berekent de impulsresonsie uit bv een ruissignaal. Dan krijg ik het dipool laag afval niet te zien, teveel kamereffecten.

Je bedoelt met impuls respons dat je een impuls als signaal aanbiedt?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

bertor schreef:
Montana schreef:
Ik heb net een eerste meting gedaan aan de voorkant.

Eerlijk gezegd betwijfel ik of de meting betrouwwbaar is. Wanneer ik een spectrum analize doe, is die namelijk kaarsrecht. Een impuls respons geeft een meer dipoolkarakter weer.

Kan iemand mij zeggen welke meetmethode de juiste is?

groen is achter geel is voor[/img]
Welke software gebruik je? Ik gebruik ARTA en die berekent de impulsresonsie uit bv een ruissignaal. Dan krijg ik het dipool laag afval niet te zien, teveel kamereffecten.

Je bedoelt met impuls respons dat je een impuls als signaal aanbiedt?
Ik gebruikte Arta. Je kan kiezen tussen verschillende soorten metingen onder het kopje mode als ik het goed heb. Daar sellecteer ik impuls respons. (Ik heb het programma niet bij de hand nu)

Wanneer je de rode play indrukt kan je de instellingen invoeren. Ik neem dan pink noise en neem het gemiddelde van 7 metingen. Als ik meer in detail moet treden moet ik het programma bij de hand hebben. Vanmiddag zal ik nog wat meer testen en uitvogelen. Kan ik ook zien wat een 9,5mH spoel in serie doet met de respons.

Voor mij is het ook allemaal nieuw! 8)

Probeer ook een dichtbij meting te doen (5cm). Wellicht dat je het dipoolgedrag dan beter naar voren kan laten komen.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik probeer al de hele middag iets zinnigs te meten, maar het wordt er niet beter op. Rare grafieken met van 20 tot 10kHz een vage helling.

Ergens in de keten gaat er iets mis. Mijn post met de dipoolrespons van de woofers is dus waarschijnlijk fout. :evil:

ps:

Als ik de uitgang en ingang van mijn pc verbind en een impuls afspeel krijg ik dit: (ik gok een kapotte lijn ingang van de geluidskaart)

*Superkleinplaatje*

niezomooi!
Laatst gewijzigd door Martijn H op zo 23 sep 2007, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
nlmb

Bericht door nlmb »

heb je alle filters/ eq van je geluidskaart uit staan?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

nlmb schreef:
heb je alle filters/ eq van je geluidskaart uit staan?
Ik dnek dat het probleem in het linker kanaal zit. Het rechter kanaal zegt namelijk dit:

Afbeelding

Met het linker kanaal is dus iets mis. Of het invloed heeft op de meting over het rechter line in kanaal durf ik niet te zeggen. MIsschien maakt de geluidskaart mono van de 2 line in kanalen, zodat het gemiddeld wordt. Dat zou pecht zijn.

Nog even verder spelen!
Martijn H

Bericht door Martijn H »

De respons die ik nu krijg is deze: (lijkt me wel positief allemaal. Kon netzogoed een gesloten kast zijn!)

Afbeelding

Met de bovendste zwarte lijn op 4 cm en de onderste blauwe op 1 meter.

De bulten en dalen op de veraf meting lijken mij veroorzaakt te worden door de kamer.

mvg,

Martijn
Martijn H

Bericht door Martijn H »

:shock: Het is binnen!

Afbeelding

Alles ziet er zeer goed uit aan deze midunit! Het is een hifimid, maar met de rolrand van een PA driver!

Afbeelding

Doorboringen in de spreekspoel en veel ventilatie..

Afbeelding

Het blijft wel een rare combinatie met een NEO3 die 10 keer zo goedkoop was.. Hopelijk liggen ze kwalitatief op een lijn, hoewel ik daar weinig twijfels bij heb.

Het filter zal waarschijnlijk van een 3e orde zijn op maximaal 2,3 kHZ. De Neo presteert daar zeer goed en de harmonischen van de mid die opkomen bij 5-6kHz worden dan mooi onderdrukt..

mvg,

Martijn
Paul

Bericht door Paul »

Nice!

ik ben erg benieuwd hoe je de Neo gaat ervaren in vergelijk tot de Accuton C12 :D
nlmb

Bericht door nlmb »

een neo3 vind ik niet zo bijzonder, prima voor het prijspunt. Maar er is beter (wel voor veel meer geld). Ik vind de tweeter niet zo natuurlijk, en mist toch behoorlijk wat doortekening.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik sluit me daarentegen aan bij John Krutke: "This is a very clean and natural sounding tweeter".
Martijn H

Bericht door Martijn H »

nlmb schreef:
een neo3 vind ik niet zo bijzonder, prima voor het prijspunt. Maar er is beter (wel voor veel meer geld). Ik vind de tweeter niet zo natuurlijk, en mist toch behoorlijk wat doortekening.
Tjah.. Ik wilde eigenlijk met de C24 werken, maar dat is geen dipooltweeter. In feite is de NEO3 de enige optie. Opzich heb ik tot ongeveer 2,6kHz speling als de Accuton mid beter lijkt te zijn dan de Neo in het 2kHz gebied.

De metingen van de NEO3 zeggen dat het een erg goede tweeter is, vergelijkbaar met de duurdere scanspeak tweeter. Hij haalt net niet het niveau van de 7100 en de ringrad. Maar 2 stuks 7100 tweeters rug tegen rug veranderen het ontwerp van de baffle nadelig, omdat de baffle dan erg dik wordt, waardoor het symmetrische afstraalgedrag weer afneemt van de mid en waarschijnlijk ook van het hoog. Een 7100 of C24 tweeter heeft ook nog een klein kamertje en is van zichzelf dus niet open/dipool. Daarnaast.. 90 euro voor een paartje NEO3's of veel meer geld voor 4 stuks dome/concave tweeters :wink:

Nlmb, Met welke tweeter heb je de NEO3 vergeleken en hoe heb jij hem gecrosst?

Omdat de tweeter niet zo duur is heb ik meer budget voor filtercomponenten. Natuurlijk moet ik nog de prijs afwachten van een ge'cnc'd rvs frame, om te weten hoever ik nog kan gaan met dit project.

Ik ben in ieder geval wel benauwd voor het vele filterwerk wat straks op me af gaat komen! :shock: Voorlopig hou ik het nog bij kijken ipv luisteren dus :lol:

mvg,

Martijn
nlmb

Bericht door nlmb »

ik heb zelf de neo o.a gehoord in een "van duppen" speaker.

Als je ook dipool hoog wilt, zou ik de backfiring tweeter door een goedkoper exemplaar vervangen. Deze is alleen voor de ambient informatie

Dat de tweeter net zo vlak is als een Scanspeak zegt m.i. niets. Dat zijn sommige Seas Prestige tweeters ook en toch klinken die anders.

Waar je wel op moet letten is dat voor jouw toepassing de Neo3 een wat te laag rendement kan hebben. De woofer wil je niet al te veel terug nemen.

Zelf zou ik zonde vinden als de kers op deze taart een matige tweeter is. Maar goed smaken verschillen en ik deel de mening van Krutke dan vaak ook niet :).
Martijn H

Bericht door Martijn H »

nlmb schreef:

Als je ook dipool hoog wilt, zou ik de backfiring tweeter door een goedkoper exemplaar vervangen. Deze is alleen voor de ambient informatie

Dat de tweeter net zo vlak is als een Scanspeak zegt m.i. niets. Dat zijn sommige Seas Prestige tweeters ook en toch klinken die anders.

Waar je wel op moet letten is dat voor jouw toepassing de Neo3 een wat te laag rendement kan hebben. De woofer wil je niet al te veel terug nemen.

Zelf zou ik zonde vinden als de kers op deze taart een matige tweeter is. Maar goed smaken verschillen en ik deel de mening van Krutke dan vaak ook niet :).
Ik doelde niet op de frequentierespons, maar op de vervormingsmetingen, welke juist zeggen dat NEO erg goed is. De frequentie respons komt bij mij op de 2e plaats..

Rendement is geen probleem. Alleen de mid moet misschien 2dB terug gebracht worden. Ik filter het laag en de mid immers actief. Overgang mid en tweeter gaat passief.

Zoals ik al zei word de baffle met twee tweeters rug tegen rug erg dik. Een dikke baffle is juist net niet wat ik wil. De baffle is voor de mid en tweeter nu maar 24mm dik. en ter hoogte van de mid en tweeter maar 16mm..

Dat jij de NEO minder goed vind klinken heeft misschien te maken met een 6dB filter icm een matige mid, waardoor het hoog niet mooi klinkt.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de NEO nog niet gehoord heb...........
nlmb

Bericht door nlmb »

Volgens mij moet je niet naar 1 parameter kijken om een woofer te beoordelen. De frequentie response, vervorming, Fres, Vas, Qtc, etc vertellen ieder maar een deel van het verhaal. Tevens geef ik alleen commentaar over units die ik zelf gehoord heb. En ga ik niet alleen af op wat andere schrijven...

Ik bedoelde dat je niet de Thiel met wat weerstanden wilt dempen, het extra rendement gooi je dan meteen weg. Dit gaat in mijn beleving ten koste van de kwaliteiten van de woofer.

De neo3 was gecombineerd met een Seas Excel W18EX, deze woofer is zeker niet slecht. Zoals ik al zei, smaken verschillen, en ik probeer alleen maar te waarschuwen dat de match met de Neo minder "high-end" is dan je denkt. Om dezelfde reden gooi je de Usher woofer ook uit je concept.

Als je toch een dipool op het hoog wilt, dan is de Mundorf AMT ook een optie. Deze heeft enorm lage vervormingen, en klinkt niet verkeerd. Zal een fraaie combinatie met de Thiel opleveren (HobbyHifi heeft dat al eens geprobeerd). Nadeel is dat ze duur zijn. Voor meer info Mundorf AMT
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Net als ik, heb jij de neiging zaken nogal stellig neer te zetten :) .
nlmb schreef:
Was dat de NEO3 of de NEO3PDR? Juist gefilterd, zou op basis van het afstraalgedrag de NEO3PDR meer doortekening in het uiterste hoog moeten geven. Daarbij klinkt hij duidelijk anders in dipooltoepassing.
Gebaseerd op mijn eigen experimenten, vraag ik me af of je in dit geval uit eigen ervaring spreekt.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik sluit niet uit dat er high end dome tweeters zijn die back-to-back een beter plaatje neerzetten dan de NEO3PDR. Maar ja, wat dat betreft is de keuze voor de Accuton mid ook nogal specifiek.
In combinatie met de AL130 heb ik de NEO3PDR moeten dempen. Het zal wel meevallen bij gebruik van een enkele mid, veel meer dan 1,5 dB zal er niet gedempt hoeven worden. Hier een punt van maken (een mid in een 3-weg een dB-tje of wat dempen) vind ik spijkers op laag water zoeken.
Ik denk dat Martijn een goede start maakt met de NEO. Het zal zeker niet de beste tweeter ter wereld zijn, maar om hem nu matig te noemen :cry: . Maar, als je het onderste uit de kan wilt met zo'n dure mid, dan verdient dat uitgebreide experimenten met andere tweeters.
Ik deel de mening van Krutke ook vaak niet trouwens. Bv bij de SEAS Excel Crescendo tweeter, als ik alleen zijn website had gelezen en deze tweeter niet zelf had gehoord, zou ik niet weten hoe goed de Crescendo is.
nlmb

Bericht door nlmb »

jeroen_d schreef:
nlmb schreef:
Was dat de NEO3 of de NEO3PDR? Juist gefilterd, zou op basis van het afstraalgedrag de NEO3PDR meer doortekening in het uiterste hoog moeten geven. Daarbij klinkt hij duidelijk anders in dipooltoepassing.
Gebaseerd op mijn eigen experimenten, vraag ik me af of je in dit geval uit eigen ervaring spreekt.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik sluit niet uit dat er high end dome tweeters zijn die back-to-back een beter plaatje neerzetten dan de NEO3PDR. Maar ja, wat dat betreft is de keuze voor de Accuton mid ook nogal specifiek.
In combinatie met de AL130 heb ik de NEO3PDR moeten dempen. Het zal wel meevallen bij gebruik van een enkele mid, veel meer dan 1,5 dB zal er niet gedempt hoeven worden. Hier een punt van maken (een mid in een 3-weg een dB-tje of wat dempen) vind ik spijkers op laag water zoeken.
Ik denk dat Martijn een goede start maakt met de NEO. Het zal zeker niet de beste tweeter ter wereld zijn, maar om hem nu matig te noemen :cry: . Maar, als je het onderste uit de kan wilt met zo'n dure mid, dan verdient dat uitgebreide experimenten met andere tweeters.
Ik deel de mening van Krutke ook vaak niet trouwens. Bv bij de SEAS Excel Crescendo tweeter, als ik alleen zijn website had gelezen en deze tweeter niet zelf had gehoord, zou ik niet weten hoe goed de Crescendo is.
Misschien heb ik wel de verkeerde neo3 gehoord :), maar de PDR zal niet 2x zo goed zijn. Dat geloof ik nooit.

Ik spreek uit ervaring mbt dipole configs, ik had veel fase problemen met zo'n plank. Ik had een vifa ringstraler als backfiring tweeter. Maar die zal zeker niet goed genoeg zijn... Geef mij maar een kast.

De aaname die ik had dat het een compromisloos ontwerp is, vervolgens ga je een fraaie mid in rendement terug nemen. Ik wil alleen bijdragen, maar volgens mij is dat niet echt gelukt :).

Ik vind de neo3 niet bijzonder, net zoals de noferro tweeters van Seas welke door veel mensen ook als de top worden gezien. Dit is mijn mening en ik wil daarmee niemand aanvallen.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Afbeelding

Interessant! Mensen die hem gebruikten vergelijken hem met de er-4 van Eton.

Nlmb, Heb je een link naar een site waar deze tweeter vergeleken wordt? De prijs ligt een flink stuk hoger, dus het is niet zomaar een tweeter die je even wil kopen om te proberen. Hij werd getest in de hobbie hifi, maar die heb ik niet.
nlmb

Bericht door nlmb »

Ik heb hem zelf gebruikt, volgens mij zijn er niet zoveel mensen die er over geschreven hebben. Ik heb daar geen link van.

Zelf vind ik deze tweeter nauwkeuriger en cleaner klinken dan een ER4. Past volgens mij wel goed bij Thiel, deze woofers hebben ook die eigenschappen.

Volgens mij kan je deze tweeters bij de Audiofabriek kopen, misschien kan je informeren of ze ook te beluisteren zijn.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik vind dat de NEO3 nu wel erg in twijfel word getrokken.

Klank is een kwestie van smaak, maar dat een vliesje, wat volgens diverse tests ook nog eens lage vervormingscijfers kent, "behoorlijk wat doortekening" mist, gaat er bij mij niet goed in. Als zo'n tweeter gebrek aan detail toont, zou ik allereerst vraagtekens zetten bij de samenwerking met de andere driver(s), en vooral als zo'n snel vliesje in een 2-wegsysteem moet aansluiten op een 18cm woofer in een bassreflexbehuizing.

Al is het de beste woofer: als hij de NEO in het middengebied niet perfect volgt, helpt hij de detaillering om zeep.

@nlmb: het verbaast me enigzins dat iemand die 2.5 kHz te hoog vindt voor een Scanspeak 18w8531g00 (waaronder dan nog een woofer speelt), zich nu zo resoluut uitspreekt op basis van het horen van een magnetostaat welke moet samenwerken met een woofer die is afgestemd om ook het laag voor zijn rekening te nemen.
Bijlagen
vanduppen_breeze.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wat maakt dat een tweeter goed klinkt? Alles is uiteindelijk terug te voeren op frequentieresponse en afstraalgedrag (deze twee noem ik in één adem) en vervorming. Het afstraalgedrag van de Neo3 is in het horizontale vlak heel goed en de vervorming is (vooral voor een vlakstraler) ontzettend goed.
Zijn lage prijs maakt hem voor een highend project misschien wat minder aantrekkelijk, maar qua performance lijkt hij wel mee te moeten kunnen spelen.

Jeroen,

Waarom denk je dat de Crescendo zo goed klinkt? Ik heb de tweeter ook gehoord in Carlo's monitor en vond 'm goed klinken, maar ik kon tijdens die luistersessie niet zeggen of hij beter klonk dan de T25CF001, die samen met een 18cm Excel magnesium in één van de aanwezige monitoren zat.
De Crescendo meet netjes, maar niet uitzonderlijk.
Laatst gewijzigd door Martijn M op ma 24 sep 2007, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

nlmb schreef:
jeroen_d schreef:
nlmb schreef:
Ik vind de neo3 niet bijzonder, net zoals de noferro tweeters van Seas welke door veel mensen ook als de top worden gezien. Dit is mijn mening en ik wil daarmee niemand aanvallen.
Geen enkel probleem hoor. Ik hoor graag welke tweeters in die prijsklasse beter presteren.

Mijn quoten gaat wat mis het is een vraag aan nlmb...

Ik heb die mundorfs twee keer gehoord. 1 Keer in een hobby hifi ontwerp en 1 keer in een erg dure high end speaker.

De laatste heb ik lang genoeg gehoord om mee te mogen praten (...) Het is een super detailrijke en rustig klinkende tweeter. Alleen het stereobeeld/ ruimtelijke weergave was volkomen vlak.

Afbeelding
nlmb

Bericht door nlmb »

De Mundorf AMT is erg directioneel, dus de ruimtelijk afbeelding is minder dan van een fraaie dome. Het is dan ook niet mijn eerste keus, maar het is wel een dipool, wat misschien iets is voor de TS :).

De Seas prestige tweeters zijn prima maar zelf vind ik de Vifa XT25 / DX25 ook goed klinken. Of een Dayton RS28AS/ Morel MDT 29. Zoals ik al zei een en ander is smaakafhankelijk, wat de beste tweeter voor een bepaalde prijs is weet ik niet. Ik geef alleen wat tegengas, om te voorkomen dat mensen elkaar napraten. Ik denk dat Wavecor ook wel betaalbare tweeters heeft. De site laat mooie dingen zien.

@ Marp, dat ben ik waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest. Ik heb de Scanspeak 18W gebruikt en vond het eindresultaat niet prettig als ik deze woofer te hoog had ingezet (>2500 Hz). Hoe dat voor deze Thiel&Partner is weet ik niet. Dat afstemming ook belangrijk is ben ik met je eens, maar alleen afgaan op metingen gaat er bij mij niet in :)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Montana...

Wil je je plaatje wat kleiner maken?

Tegengas geven is prima! Ik heb er alleen wat moeite mee als dingen absoluut vergeleken worden, zonder op de prijs te letten.

Dit vindt ik de beste tweeter:
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ucts_id=96

Voor 5.- euro :D

De nieuwe Beyma air motion tweeter lijkt me erg mooi en met 470.- euro per stuk net iets betaalbaarder als een Mundorf:
http://profesional.beyma.com/ENGLISH/detalle.php?id=203

Groet Roland
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Roland schreef:
Montana...

Wil je je plaatje wat kleiner maken?

Tegengas geven is prima! Ik heb er alleen wat moeite mee als dingen absoluut vergeleken worden, zonder op de prijs te letten.

Dit vindt ik de beste tweeter:
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ucts_id=96

Voor 5.- euro :D

Groet Roland
Zo beter? :wink: De 2340 heb ik gezien voo 300 euro p/st..

De AMT tweeter in dat dure ontwerp heeft een minder grote bandbreedte in het superhoog dan de kleinste AMT, misschien dat dat voor een minder prettig stereobeeld zorgt. Als afstraling, vervorming en frequentieverloop goed is, kan het stereobeeld toch vaak niet slecht zijn? Wellicht dat de AMT mid/tweet in dat ontwerp geen goed afstraalgedrag heeft en dus minder goed is. Ruimte speelt natuurlijk ook mee, maar daar kunnen de meeste luisteraars wel doorheen luisteren denk ik..

Volgende week heb ik het druk, maar misschien heb ik die week erop tijd om de Accuton en de Neo in een testbaffle te stoppen. Natuurlijk valt er pas iets te zeggen als dat dan goed gefilterd is. Als ik van mijn stoel geblazen wordt van verbazing durf ik het wel aan met de Neo en anders ga ik op zoek naar een andere magnetostaat.

Het uiterlijk van de Neo past trouwens best mooi bij dat van de Accuton. De korf van de Accuton is precies hetzelfde als de frontplate van de Neo.

Weet iemand misschien uit zijn hoofd waar een speaker staat met een AMT tweeter? 8)

mvg,

Martijn
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

nlmb schreef:
Ik spreek uit ervaring mbt dipole configs, ik had veel fase problemen met zo'n plank. Ik had een vifa ringstraler als backfiring tweeter. Maar die zal zeker niet goed genoeg zijn... Geef mij maar een kast.
:lol: :lol: :lol:

Hoe kun je nu faseproblemen met een plank hebben? (vraag is serieus bedoeld).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”