Net als ik, heb jij de neiging zaken nogal stellig neer te zetten

.
nlmb schreef:ik heb zelf de neo o.a gehoord in een "van duppen" speaker.
Was dat de NEO3 of de NEO3PDR? Juist gefilterd, zou op basis van het afstraalgedrag de NEO3PDR meer doortekening in het uiterste hoog moeten geven. Daarbij klinkt hij duidelijk anders in dipooltoepassing.
Als je ook dipool hoog wilt, zou ik de backfiring tweeter door een goedkoper exemplaar vervangen. Deze is alleen voor de ambient informatie
Gebaseerd op mijn eigen experimenten, vraag ik me af of je in dit geval uit eigen ervaring spreekt.
Dat de tweeter net zo vlak is als een Scanspeak zegt m.i. niets. Dat zijn sommige Seas Prestige tweeters ook en toch klinken die anders.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik sluit niet uit dat er high end dome tweeters zijn die back-to-back een beter plaatje neerzetten dan de NEO3PDR. Maar ja, wat dat betreft is de keuze voor de Accuton mid ook nogal specifiek.
Waar je wel op moet letten is dat voor jouw toepassing de Neo3 een wat te laag rendement kan hebben. De woofer wil je niet al te veel terug nemen.
In combinatie met de AL130 heb ik de NEO3PDR moeten dempen. Het zal wel meevallen bij gebruik van een enkele mid, veel meer dan 1,5 dB zal er niet gedempt hoeven worden. Hier een punt van maken (een mid in een 3-weg een dB-tje of wat dempen) vind ik spijkers op laag water zoeken.
Zelf zou ik zonde vinden als de kers op deze taart een matige tweeter is. Maar goed smaken verschillen en ik deel de mening van Krutke dan vaak ook niet

.
Ik denk dat Martijn een goede start maakt met de NEO. Het zal zeker niet de beste tweeter ter wereld zijn, maar om hem nu matig te noemen

. Maar, als je het onderste uit de kan wilt met zo'n dure mid, dan verdient dat uitgebreide experimenten met andere tweeters.
Ik deel de mening van Krutke ook vaak niet trouwens. Bv bij de SEAS Excel Crescendo tweeter, als ik alleen zijn website had gelezen en deze tweeter niet zelf had gehoord, zou ik niet weten hoe goed de Crescendo is.