Gated metingen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gated metingen
Nu ja ik kreeg het niet echt lekker voor elkaar .markbakk schreef: ↑zo 10 mar 2024, 16:51Hoezo gating in REW omslachtig? Het is dat ik ARTA gewend ben, maar als ik nu zou moeten leren meten, zou ik REW zeker overwegen. De interface is wel een stuk fraaier dan bij ARTA en als je na het meten wat met het venster speelt, zie je live wat er gebeurt. Dat, plus de mogelijkheid om meerdere metingen tegelijk te managen en nog wat andere puntjes (ook te gebruiken als equalizer) maakt het toch wel een sterk pakket.
BTW volgens mij kan REW de .pir-files van ARTA niet importeren. Wel de FRD-files natuurlijk, maar dan ben je de looptijdinfo kwijt en dan moet je dus wel ervoor zorgen dat je heel netjes werkt. Ik zou trouwens eerder VituixCAD gebruiken, dat importeert zowel .pir als .mdat. En in VituixCAD bepaal je ook de gating.
Kan er nog eens induiken !
Ben nu bezig met X over wizard van Groundsound ( zat bij mijn voorversterker )daar kan ik ook gated mee meten .
Lukte me eerst ook niet omdat hij elke keer een fout gaf door de geluidskaart.
Nu wel en wanneer ik de curves van Arta bekijk kan ik ze zo over elkaar leggen ,dat geeft vertrouwen .
Alleen het kalibreren van de geluidskaart lukt niet dus de spl waarden zijn relatief maar ja dat maakt niet zoveel uit .
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gated metingen
Verrek:
March, 5, 2024; Important notice:
The lifetime of ARTA development has come to an end.
After more than twenty years of ARTA software development I decided to stop development and take care of myself.
I have fullfilled my promise that ARTA users will get all versions 1.x.x. freely.
Note:
1) ARTA selling will be stopped on March, 30, 2024.
2) The firm ARTALABS be closed in April or May 2024.
3) The ARTALABS web site will be active until February, 2025. The last version and support files will be available for download.
4) I hope that you will be able to use ARTA software on Windows for many years (while Windows support 32-bit programs).
Best regards,
Ivo Mateljan
March, 5, 2024; Important notice:
The lifetime of ARTA development has come to an end.
After more than twenty years of ARTA software development I decided to stop development and take care of myself.
I have fullfilled my promise that ARTA users will get all versions 1.x.x. freely.
Note:
1) ARTA selling will be stopped on March, 30, 2024.
2) The firm ARTALABS be closed in April or May 2024.
3) The ARTALABS web site will be active until February, 2025. The last version and support files will be available for download.
4) I hope that you will be able to use ARTA software on Windows for many years (while Windows support 32-bit programs).
Best regards,
Ivo Mateljan
Re: Gated metingen
https://www.artalabs.hr/news.htm
Het zou netter geweest zijn als de OWC dat als een apart topic even vermeld zou hebben.
[Edit]
Ah je hebt hem zelf al gevonden
Is het de vraag of de latere versies licentievrij zijn.
Het zou netter geweest zijn als de OWC dat als een apart topic even vermeld zou hebben.
[Edit]
Ah je hebt hem zelf al gevonden
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gated metingen
Dan zullen de versies na 30 maart geen key meer nodig hebben, misschien is dat al zo met de huidige download.
Current version 1.9.7 published on December, 5 , 2023. Dus gratis.
Current version 1.9.7 published on December, 5 , 2023. Dus gratis.
Re: Gated metingen
De laatste versie is 1.9.7: https://www.artalabs.hr/download.htm en die heb ik in jan nog geïnstalleerd op een nieuwe laptop. Die had toen i.i.g. nog een key nodig om te saven!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gated metingen
Het kan zijn dat als je hem nu download dat de key al niet meer nodig is, zo niet dan moet je 30 maart even afwachten.
Re: Gated metingen
Dit staat er iig nu:
"To get working ARTA software follow these steps:
Download software.
Order and get ARTA license key.
Install software on PC computer with Windows OS."
Afwachten dan maar. Anders achter het net gevist
"To get working ARTA software follow these steps:
Download software.
Order and get ARTA license key.
Install software on PC computer with Windows OS."
Afwachten dan maar. Anders achter het net gevist
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Gated metingen
Ik heb het ook maar gewoon op een ander forum gelezen doordat iemand mij het bericht stuurde via Whatsapp.Pjotr schreef: ↑ma 11 mar 2024, 10:36https://www.artalabs.hr/news.htm
Het zou netter geweest zijn als de OWC dat als een apart topic even vermeld zou hebben.
[Edit]
Ah je hebt hem zelf al gevondenIs het de vraag of de latere versies licentievrij zijn.
Ik heb al lange tijd niet meer op de website gekeken.
Re: Gated metingen
Hoi Satefansatefan schreef: ↑do 25 jan 2024, 17:26Het meetvenster dien je in te stellen door naar de Impulse Response van je meting te kijken. Daar kun je zien hoe vroeg/laat de eerste reflectie komt. Dat is de 2e impulse. Dit is bijna altijd wel de vloerreflectie (maar verschilt per meetsituatie).
Precies daarvoor stel je de rechterkant van de gate in. Zie onder:
Screenshot 2024-01-25 at 17.24.29.png
Screenshot 2024-01-25 at 17.28.42.png
Als ik de rechter-marker voorbij de 2e impulse (dus de 1e reflectie) zet dan krijg je wat jij noemt het kamfilter effect:
Screenshot 2024-01-25 at 17.25.36.png
Screenshot 2024-01-25 at 17.26.12.png
Probeer de speaker hoger te zetten en minimaal een meter vrije ruimte rondom de speaker te hebben. Dan kun je redelijk mee uit de voeten komen.
Zodra je correcties gaat toepassen en filterhellingen gaat bepalen is het zaak om dit te doen op een meting die geen ruimte-reflecties bevat. Zodra je de speaker verplaatst zijn die weer anders en klopt er van je filter maar (relatief) weinig.
Groet,
Satefan
Dat is een mooie impuls dat krijg ik met REW niet voor elkaar .
Wanneer ik het tijdvenster maar klein genoeg maak rolt er wel een mooie curve uit maar .
Die impuls met zo duidelijk die reflectie zie ik niet .
Met Arta gaat dat wel .
Heeft iemand hier een verklaring voor .
Zie foto
Re: Gated metingen
Je hebt de schaal van de tijd-as nog op 500 milliseconden staan. Als je aan de rechterkant van de grafiek gaat inzoomen, dan zul je (uiteindelijk) het plaatje krijgen zoals ik dat ook heb. De grondreflectie is er (in huiskamers) al binnen 5 milliseconden. Je moet dus de schaal met een factor 100 verlagen. Als je dat gedaan hebt kun je de rechter marker plaatsen.
Je kunt ook het IR Windows icoon gebruiken boven de grafiek gebruiken. Je kan met deze settings eens beginnen.
Hopelijk helpt dit! Anders kan je ook de mdat even delen (wel even zippen denk ik), dan bekijk ik m wel even.
groet,
Satefan
Je kunt ook het IR Windows icoon gebruiken boven de grafiek gebruiken. Je kan met deze settings eens beginnen.
Hopelijk helpt dit! Anders kan je ook de mdat even delen (wel even zippen denk ik), dan bekijk ik m wel even.
groet,
Satefan
Re: Gated metingen
Komt goed ik heb morgen vrij genomen om eens buiten te meten ,dat wil ik eigenlijk al jaren .
Ik wil graag de baffle los van de bol meten zodat ik mijn nieuwe middriver daar op kan laten aansluiten .
Binnen lukt dat niet tenzij met edge en simulatie en near field enz
Ik zie dan door de bomen het bos niet meer
Ik wil graag de baffle los van de bol meten zodat ik mijn nieuwe middriver daar op kan laten aansluiten .
Binnen lukt dat niet tenzij met edge en simulatie en near field enz
Ik zie dan door de bomen het bos niet meer
Re: Gated metingen
Het valt nog niet mee om echt alle reflecties weg te nemen en een beetje wind staat er ook wel .
En daarbij gooit uitgerekend vandaag de buur
Man zijn tuintegels in de container.
Toch geeft het wel weer nieuwe inzichten
En daarbij gooit uitgerekend vandaag de buur
Man zijn tuintegels in de container.
Toch geeft het wel weer nieuwe inzichten
Re: Gated metingen
Goede dag qua weer uitgekozen. Je bent flink aan het sjouwen geweest. Vanaf welke frequentie kan je nu representatief meten?
En wat heb je nu gemeten? Alles onder hoeken voor de afstraling?
Geen last van reflecties van de haakse xlr kabel?(Te zien door afwijkingen in het hoog/ vrij snel reflecties in je meting)
En wat heb je nu gemeten? Alles onder hoeken voor de afstraling?
Geen last van reflecties van de haakse xlr kabel?(Te zien door afwijkingen in het hoog/ vrij snel reflecties in je meting)
Re: Gated metingen
Ik zie natuurlijk wel reflecties in de hogere frequenties maar die laat ik voor wat ze zijn .
Het laag kan ik redelijk betrouwbaar meten tot 100 hertz met een langer tijdvenster wordt het weer een romeltje
Dit is met 1-12 smooting 500 ms
Totale respons zonder sub link/riley db 12 77 hertz
Het laag kan ik redelijk betrouwbaar meten tot 100 hertz met een langer tijdvenster wordt het weer een romeltje
Dit is met 1-12 smooting 500 ms
Totale respons zonder sub link/riley db 12 77 hertz
Re: Gated metingen
Het is wat lastig te zien zo, maar de afstraling lijkt lang niet gek, loopt behoorlijk gelijkmatig. Wel wat typisch dat er rond 1 a 2 khz wat grilligheid te zien is. Misschien een reflectie ergens in de buurt toch? Nog steeds goed om even naar de impulse response te kijken.
Als je de verticale schaal wat inzoomt krijg je een wat duidelijker beeld. Je slaat de grafiek nu best wel plat.
Hoe ziet het er op lagere frequenties uit? Het buiten meten geeft de mogelijkheid om de hoeveelheid reflecties te verminderen en dus representatiever het laag te kunnen zien. Maar dat zien we niet op dit plaatje.
Als je de verticale schaal wat inzoomt krijg je een wat duidelijker beeld. Je slaat de grafiek nu best wel plat.
Hoe ziet het er op lagere frequenties uit? Het buiten meten geeft de mogelijkheid om de hoeveelheid reflecties te verminderen en dus representatiever het laag te kunnen zien. Maar dat zien we niet op dit plaatje.
Re: Gated metingen
dit is wanneer je de reflectie negeert .
toch nog redelijk vroeg de reflectie dit is op 30 gr
toch nog redelijk vroeg de reflectie dit is op 30 gr
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Gated metingen
Wanneer ik daar op Google krijg ik voornamelijk plattegronden van woningen
