Gated metingen

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

Looptijd info is sowieso glad ijs... :roll:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gated metingen

Bericht door rikpost »

markbakk schreef: zo 10 mar 2024, 16:51
Hoezo gating in REW omslachtig? Het is dat ik ARTA gewend ben, maar als ik nu zou moeten leren meten, zou ik REW zeker overwegen. De interface is wel een stuk fraaier dan bij ARTA en als je na het meten wat met het venster speelt, zie je live wat er gebeurt. Dat, plus de mogelijkheid om meerdere metingen tegelijk te managen en nog wat andere puntjes (ook te gebruiken als equalizer) maakt het toch wel een sterk pakket.

BTW volgens mij kan REW de .pir-files van ARTA niet importeren. Wel de FRD-files natuurlijk, maar dan ben je de looptijdinfo kwijt en dan moet je dus wel ervoor zorgen dat je heel netjes werkt. Ik zou trouwens eerder VituixCAD gebruiken, dat importeert zowel .pir als .mdat. En in VituixCAD bepaal je ook de gating.
Nu ja ik kreeg het niet echt lekker voor elkaar .
Kan er nog eens induiken !

Ben nu bezig met X over wizard van Groundsound ( zat bij mijn voorversterker )daar kan ik ook gated mee meten .
Lukte me eerst ook niet omdat hij elke keer een fout gaf door de geluidskaart.
Nu wel en wanneer ik de curves van Arta bekijk kan ik ze zo over elkaar leggen ,dat geeft vertrouwen .

Alleen het kalibreren van de geluidskaart lukt niet dus de spl waarden zijn relatief maar ja dat maakt niet zoveel uit .
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gated metingen

Bericht door OWC »

ds23man schreef: zo 10 mar 2024, 11:19
En zo duur is die licentie niet, een avondje uit eten kost meer.
Dan moet je wel snel zijn, want hij gaat de boel binnenkort sluiten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Verrek:

March, 5, 2024; Important notice:



The lifetime of ARTA development has come to an end.

After more than twenty years of ARTA software development I decided to stop development and take care of myself.

I have fullfilled my promise that ARTA users will get all versions 1.x.x. freely.



Note:

1) ARTA selling will be stopped on March, 30, 2024.

2) The firm ARTALABS be closed in April or May 2024.

3) The ARTALABS web site will be active until February, 2025. The last version and support files will be available for download.

4) I hope that you will be able to use ARTA software on Windows for many years (while Windows support 32-bit programs).



Best regards,

Ivo Mateljan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

https://www.artalabs.hr/news.htm

Het zou netter geweest zijn als de OWC dat als een apart topic even vermeld zou hebben.

[Edit]
Ah je hebt hem zelf al gevonden :D Is het de vraag of de latere versies licentievrij zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Dan zullen de versies na 30 maart geen key meer nodig hebben, misschien is dat al zo met de huidige download.

Current version 1.9.7 published on December, 5 , 2023. Dus gratis.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

De laatste versie is 1.9.7: https://www.artalabs.hr/download.htm en die heb ik in jan nog geïnstalleerd op een nieuwe laptop. Die had toen i.i.g. nog een key nodig om te saven!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Het kan zijn dat als je hem nu download dat de key al niet meer nodig is, zo niet dan moet je 30 maart even afwachten.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gated metingen

Bericht door rikpost »

gelukkig ben ik nooit zo snel ,dus ik heb hem nog niet gekocht :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

Dit staat er iig nu:

"To get working ARTA software follow these steps:

Download software.
Order and get ARTA license key.
Install software on PC computer with Windows OS."


Afwachten dan maar. Anders achter het net gevist :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Ik verwacht dat het na 30 maart Freeware wordt.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gated metingen

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: ma 11 mar 2024, 10:36
https://www.artalabs.hr/news.htm

Het zou netter geweest zijn als de OWC dat als een apart topic even vermeld zou hebben.

[Edit]
Ah je hebt hem zelf al gevonden :D Is het de vraag of de latere versies licentievrij zijn.
Ik heb het ook maar gewoon op een ander forum gelezen doordat iemand mij het bericht stuurde via Whatsapp.
Ik heb al lange tijd niet meer op de website gekeken.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gated metingen

Bericht door rikpost »

satefan schreef: do 25 jan 2024, 17:26
Het meetvenster dien je in te stellen door naar de Impulse Response van je meting te kijken. Daar kun je zien hoe vroeg/laat de eerste reflectie komt. Dat is de 2e impulse. Dit is bijna altijd wel de vloerreflectie (maar verschilt per meetsituatie).


Precies daarvoor stel je de rechterkant van de gate in. Zie onder:
Screenshot 2024-01-25 at 17.24.29.png

Screenshot 2024-01-25 at 17.28.42.png

Als ik de rechter-marker voorbij de 2e impulse (dus de 1e reflectie) zet dan krijg je wat jij noemt het kamfilter effect:
Screenshot 2024-01-25 at 17.25.36.png

Screenshot 2024-01-25 at 17.26.12.png

Probeer de speaker hoger te zetten en minimaal een meter vrije ruimte rondom de speaker te hebben. Dan kun je redelijk mee uit de voeten komen.

Zodra je correcties gaat toepassen en filterhellingen gaat bepalen is het zaak om dit te doen op een meting die geen ruimte-reflecties bevat. Zodra je de speaker verplaatst zijn die weer anders en klopt er van je filter maar (relatief) weinig.
Groet,

Satefan
Hoi Satefan
Dat is een mooie impuls dat krijg ik met REW niet voor elkaar .
Wanneer ik het tijdvenster maar klein genoeg maak rolt er wel een mooie curve uit maar .
Die impuls met zo duidelijk die reflectie zie ik niet .
Met Arta gaat dat wel .
Heeft iemand hier een verklaring voor .
Zie foto
image.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Gated metingen

Bericht door satefan »

Je hebt de schaal van de tijd-as nog op 500 milliseconden staan. Als je aan de rechterkant van de grafiek gaat inzoomen, dan zul je (uiteindelijk) het plaatje krijgen zoals ik dat ook heb. De grondreflectie is er (in huiskamers) al binnen 5 milliseconden. Je moet dus de schaal met een factor 100 verlagen. Als je dat gedaan hebt kun je de rechter marker plaatsen.

Je kunt ook het IR Windows icoon gebruiken boven de grafiek gebruiken. Je kan met deze settings eens beginnen.
Screenshot 2024-03-12 at 19.27.05.png
Hopelijk helpt dit! Anders kan je ook de mdat even delen (wel even zippen denk ik), dan bekijk ik m wel even.

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gated metingen

Bericht door rikpost »

Hoi Satefan

Ja dit gaat goed zo , heel erg bedankt :D
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Gated metingen

Bericht door satefan »

Plaatjes graag!!!!

:foto:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gated metingen

Bericht door rikpost »

Komt goed ik heb morgen vrij genomen om eens buiten te meten ,dat wil ik eigenlijk al jaren .
Ik wil graag de baffle los van de bol meten zodat ik mijn nieuwe middriver daar op kan laten aansluiten .

Binnen lukt dat niet tenzij met edge en simulatie en near field enz
Ik zie dan door de bomen het bos niet meer :roll:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gated metingen

Bericht door rikpost »

IMG_0936.jpeg
Het valt nog niet mee om echt alle reflecties weg te nemen en een beetje wind staat er ook wel .
En daarbij gooit uitgerekend vandaag de buur
Man zijn tuintegels in de container.
Toch geeft het wel weer nieuwe inzichten
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Gated metingen

Bericht door rodi »

Goede dag qua weer uitgekozen. Je bent flink aan het sjouwen geweest. Vanaf welke frequentie kan je nu representatief meten?

En wat heb je nu gemeten? Alles onder hoeken voor de afstraling?
Geen last van reflecties van de haakse xlr kabel?(Te zien door afwijkingen in het hoog/ vrij snel reflecties in je meting)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gated metingen

Bericht door rikpost »

Ik zie natuurlijk wel reflecties in de hogere frequenties maar die laat ik voor wat ze zijn .
Het laag kan ik redelijk betrouwbaar meten tot 100 hertz met een langer tijdvenster wordt het weer een romeltje

Totale respons 0-15-30-45-60
Totale respons 0-15-30-45-60
Dit is met 1-12 smooting 500 ms
Totale respons zonder sub link/riley db 12 77 hertz
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Gated metingen

Bericht door satefan »

Het is wat lastig te zien zo, maar de afstraling lijkt lang niet gek, loopt behoorlijk gelijkmatig. Wel wat typisch dat er rond 1 a 2 khz wat grilligheid te zien is. Misschien een reflectie ergens in de buurt toch? Nog steeds goed om even naar de impulse response te kijken.

Als je de verticale schaal wat inzoomt krijg je een wat duidelijker beeld. Je slaat de grafiek nu best wel plat.

Hoe ziet het er op lagere frequenties uit? Het buiten meten geeft de mogelijkheid om de hoeveelheid reflecties te verminderen en dus representatiever het laag te kunnen zien. Maar dat zien we niet op dit plaatje.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Is het nou hogere wiskunde om een screenshot op een computer te maken?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gated metingen

Bericht door rikpost »

frequentieplot  totale speaker tot 200 hertz.jpg
dit is wanneer je de reflectie negeert .
impulse respons 30 gr buiten gemeten.jpg
toch nog redelijk vroeg de reflectie dit is op 30 gr
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Gated metingen

Bericht door Rob Dingen »

Je kunt voor het laag beter grondplan metingen buiten doen.

Rob
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gated metingen

Bericht door rikpost »

Wanneer ik daar op Google krijg ik voornamelijk plattegronden van woningen
Plaats reactie