Gated metingen

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Gated metingen

Bericht door bert stoltenborg »

Ik geloof zeker dat je in zo'n situatie goed kunt werken.
Die 100 dB demping in Galaxy (gemeten met een Tukey window) is uiteraard een beetje overkill :-).
Gaaf pand ook. Volgens mij ben ik daar heel lang geleden wel eens geweest, bij een concert van de Aaltense vrinden van de Far Pavilions in het kader van de grote prijs van Nederland. Die hadden bij Coos Grevelink (van the Outtakes, I Spy, Undercover studio's bij jou in de buurt) opgenomen. Coos kom ik af en toe nog wel eens tegen in het circuit, met Dicky Gilbers, Ger Warink... Dicky wil altijd dat ik een nummer meespeel, maar dat mag nooit van Coos :-).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Ger Warink woont hier om de hoek in hartje aardbevingsgebied.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Gated metingen

Bericht door bert stoltenborg »

Doe hem de groeten. Die kleine van de Brintaboys uut Aalt'n. :-)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Hij heeft ook al de nodige ellende meegemaakt:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/892533/b ... een-ruimte

Helpt echt geen bordje Brinta tegen.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Gated metingen

Bericht door bert stoltenborg »

Ja, af en toe hoor je hem hierover op radio 1 en zo. Triest. Geen idee wat voor window we hiervoor zouden moeten gebruiken.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Gated metingen

Bericht door jvenema »

ds23man schreef: do 01 feb 2024, 16:05
jvenema schreef: do 01 feb 2024, 16:00
Ik heb een focusrite scarlet 2i2 3rd gen firmware versie 1605 en gebruik die op een Mac en heb daar geen timing issues mee.
Daarom zeg ik ook KAN.
Ik geef alleen maar specifiek aan welke combinatie bij mij werkt, doe geen uitspraken over andere situaties.
Dus als iemand op Mac werkt en deze interface goedkoop kan aanschaffen dan is er een hele goede kans dat het bij hem ook probleemloos werkt. Wat betreft de overige specs en wat ik er aan gemeten hebt is het een fijne interface. Tov de andere interfaces die ik gebruikt heb is de SN en vervorming lager.
In hoeverre het zich anders gedraagt dan de 2nd gen of wat het op Windows doet, weet ik niet. Ik kan wel Windows draaien op de Mac met virtualization en dat werkt ook allemaal, vituixcad, sigma studio, de hypex software, win isd etc. Maar REW werkt ook onder MacOS en heeft dan de voorkeur.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

Punt is wel dat REW bedoeld is voor metingen aan ruimte akoestiek: Room Eq Wizard! Daar werkt het prima voor en is een gated meting niet zo boeiend. Speakers sec opmeten kan wel maar dat doet het minder nauwkeurig. Daar is ARTA veel beter voor toegerust. Maar dat vereist wel een deugdelijke synchrone AD en DA omzetting van je geluidskaart. REW gebruikt daar een workaround voor die minder accuraat is.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gated metingen

Bericht door markbakk »

Volgens mij kan REW ook dualchannel meten. Je kunt in elk geval een timing reference en een loopback channel kiezen. Maar het klopt dat REW ook single channel kan, met de genoemde workaround. ARTA doet bij single channel volgens mij ook een trucje door (ik dacht) bij 25% van de impulspiek t=0ms te kiezen. Maar dat gaat niet helemaal goed bij een lowpass die nogal laag ligt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

Een MLS meting met periodic pink noise is een convolutie van het excitatie signaal met het gemeten signaal. Dat gaat het beste met een dual channel meting. Single channel is de referentie een software feedback. Maar in beide gevallen vereist het een synchrone sampling van excitatie en meting. De work around is om het gemeten signaal te behandelen als een willekeurig signaal en er een DFT op los te laten. Maar daarmee gooi je het kindje met het badwater weg.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Inderdaad. Als het in je geluidskaart fout gaat heb je niets aan een dual channel meting.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gated metingen

Bericht door markbakk »

Ja, dat is wel duidelijk inmiddels. Ik koester mijn ouwe meetspulletjes. Eén simpele PCM2904 in mijn Audiogram kan de boel nauwelijks verprutsen :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Zuinig op zijn. Zat net even naar de Scarlett gen 4 te kijken. WTF, autogain en clipsafe? Nog meer troep in je signaal weg.

https://focusrite.com/scarlett/4th-gene ... gKwv_D_BwE
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

PCM2904? Zit ook in die simpele Behringer UCA dingetjes van een paar tientjes... Wel zelf je mic ampje mee brengen. Nja heeft ook zo zijn voordeel :D
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gated metingen

Bericht door markbakk »

Het preampje in die Yamaha is nog niet eens zo beroerd.
Audiogram 3 loopback microfoon.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

Ook bij hogere versterking? Mijn ervaring is toch wel dat de meeste low cost kaarten, zoals de EMU's bij hogere versterking met 6 db/okt af gaan boven de 10 kHz. Ondanks illustere namen voor de mic versterker :lol: Meestal gewoon een simpel opampie wat tegen zijn open loop gain aan gaat lopen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gated metingen

Bericht door markbakk »

Ik heb dacht ik gemeten op de gain-instelling die ik gebruik voor de metingen aan luidsprekers. Die preamp is opgebouwd uit een verschilversterker uit discrete componenten en een 072 aan het eind. Was overigens in de veronderstelling dat je met een opamp ook een prima microfoonversterker kan bouwen, ‘zelfs’ met een 5534 heb ik vroeger wel aardige resultaten gehaald.
IMG_0001.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Als je zoveel gain nodig hebt dan meet je op een wel laag niveau. Of je microfoon staat op 20 meter afstand.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

Neemt niet weg dat je mic amp in orde moet zijn.

Opamp moet genoeg GBP hebben. Die goedkope allround dingetjes hebben dat niet. 'Tis een kwestie van een loop back meting doen met een 40 dB verzwakkertje: 100 ohm op 10K of 60dB: 100 ohm op 100K.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gated metingen

Bericht door markbakk »

ds23man schreef: za 03 feb 2024, 9:43
Als je zoveel gain nodig hebt dan meet je op een wel laag niveau. Of je microfoon staat op 20 meter afstand.
Mee eens. Nee, dan een MC-voorversterker, da’s andere koek. Of eventueel microfoons met heel lage eigenruis. Maar daarmee meten wij (Gerhard, jij wel :D ) niet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

Electret en condensator microfoon hebben altijd een hoge output waardoor je niet veel gain in je preamp nodig hebt. Sterker nog in de Pa/studio wereld heb je bijna altijd de -20 db pad nodig op je mengtafel.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gated metingen

Bericht door rikpost »

Ik ben ook bezig geweest met Gated meting in REW maar ikvind dat omslachtig en krijg ook vreemde resultaten tenzij ik de smoothing overdrijf .
Dat maakt het voor mij nog twijfelachtiger .
Echter zou ik metingen van de units graag op willen slaan zodat ik ze later kan importeren in REW .
Je kunt daar namelijk wel mooi filters mee maken .

Arta laat dat niet toe in de gratis versie ,iemand hier een idee over ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gated metingen

Bericht door Pjotr »

Licentie kopen? ARTA was oorspronkelijk ook gratis maar Ivo kreeg daardoor ruzie met de commertzielen. Het was destijds net zo goed als 2K$ commerciële software. Op zijn beurt kon hij dan weer de hard zwoegende studenten eraan een zakcentje er bij geven. Het is op zich niet commercieel. Licentie blijft overigens geldig voor ieder nieuwe release.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gated metingen

Bericht door ds23man »

En zo duur is die licentie niet, een avondje uit eten kost meer.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gated metingen

Bericht door rikpost »

Oké ik had nog niet eens naar de prijs gekeken :roll:
Maar dat is dan de kortste klap ,thanks !
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gated metingen

Bericht door markbakk »

Hoezo gating in REW omslachtig? Het is dat ik ARTA gewend ben, maar als ik nu zou moeten leren meten, zou ik REW zeker overwegen. De interface is wel een stuk fraaier dan bij ARTA en als je na het meten wat met het venster speelt, zie je live wat er gebeurt. Dat, plus de mogelijkheid om meerdere metingen tegelijk te managen en nog wat andere puntjes (ook te gebruiken als equalizer) maakt het toch wel een sterk pakket.

BTW volgens mij kan REW de .pir-files van ARTA niet importeren. Wel de FRD-files natuurlijk, maar dan ben je de looptijdinfo kwijt en dan moet je dus wel ervoor zorgen dat je heel netjes werkt. Ik zou trouwens eerder VituixCAD gebruiken, dat importeert zowel .pir als .mdat. En in VituixCAD bepaal je ook de gating.
Plaats reactie