TS2019-PP80

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TS2019-PP80

Bericht door ds23man »

Dit mag zo de Hall of Shame in....
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door elpeewee »

Sommige dingen op de meteen-aan-buizenversterkers site roepen wel wat vragen bij me op, vooral dit printje voor een softstart: https://www.meten-en-aan-buizenversterk ... formatoren. Kijkend naar de layout vraag ik me af of dit wel helemaal veilig is:
img_2160.jpg
De schakeling wordt gevoed uit de 6,3 V gloeispanning, maar de sporen die netspanning voeren en de sporen die gloeispanning voeren lopen door elkaar en er zit over het hele printje een copper pour die nergens op aangesloten is. Een nette scheiding tussen de primaire en secundaire circuits ontbreekt volledig en de pour zorgt ervoor dat de minimale isolatie afstanden nergens gehaald worden.
Even ter verdediging. Jullie feedback neem ik ter harte. Ik heb gelijk de foto's aangepast. Dat zijn nog oude foto's. Als jullie nu op m'n site kijken, gebruik ik geen copper pore meer. Niet gewenst in de audio-wereld.
Inderdaad. Wat je fout kunt doen op een print zit hier fout. Geen diode over de spoelspanning van het relais, of die moet ingebouwd zitten, niet uitgezocht. Losse planes, losse koperflietertjes, nergens respect naar kruipafstand en een layout die nergens op slaat. Volgens mij wil je niet weten wat N 230V op de onderkant doet. Dit zou niet zo in een webshop verkocht mogen worden.
De diode op de oude print was D3. Deze printen zitten in mijn eigen versterkers. Tot nu toe nooit problemen gehad. O:)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Peter1 schreef: vr 21 apr 2023, 23:04
Peter1 schreef: ma 17 apr 2023, 20:37
Alleen is de vraag voor mij: zijn er echte klank verschillen te horen tussen die 3 Trans versterkers? Heeft iemand onder jullie deze, 1 of bij voorkeur alle 3, kunnen beluisteren? En zo ja, wat zijn jullie indrukken en/of de verschillen?
Dit is het antwoord die ik rechtstreeks via mail heb gekregen en ter informatie wil delen;

"Ja, geluidsverschillen zijn er zeker. De SE-10 bestaat geheel uit buizen. De 2e harmonische vervorming ligt hier wat hoger dan bij SE-18. Dat betekent een warmere klankkleur en iets minder detail. Maar nog wel met de typische Trans kwaliteiten. (lees: de eindtrafo's worden aangestuurd door eindbuizen met een zeer lage uitgangs-impedantie. De eind-trafo's kunnen hierdoor beter hun werk doen. Bij de SE-18 en de TRANS PP-80 zijn in het voortraject de buizen vervangen door mosfet's en/of IC's. Om de simpele reden dat ze hun werk veel beter aankunnen dan een buis ooit in dezelfde schakeling kan doen. Er zijn meer details te horen en meer diepte. Soundstage is groter. Bij de PP80 komt de kracht van het vermogen er ook nog bij. Kortom, ik luister er nog steeds met plezier naar."

Dus heb ik hierop mijn keuze gebaseerd en heb de onderdelen besteld voor de Trans PP80. Alleen moet ik nog wachten op de PCB's. Maar die zouden over 1,5 week weer leverbaar zijn.

Bij de Mouser onderdelen was er wel 1 onderdeel niet meer beschikbaar; Ref 594-222280800016 BFC280800016 2PF-18PF 250V

En die heb ik vervangen door Ref; 594-2222-808-11229 BFC280811229 2.5PF-22PF 250V
Ook heb ik van enkele gevoelige onderdelen wat reserve besteld want een nabestelling van slechts enkele onderdelen kost dan duurden aan verzendkosten dan de waarde van de onderdelen zelf, zoals de mosfet's en nog enkele andere.
Dit was het antwoord van Menno?
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door elpeewee »

Nee, dat komt van mij. Ik heb het genoegen gehad om een keer de SE10 kit te mogen bouwen. De klant hoorde deze versterker toevallig bij Tentlabs, maar durfde het niet aan om hem zelf in elkaar te zetten. Menno vroeg daarom aan mij om deze kit in elkaar te zetten. Hij heeft een poosje moeten testdraaien in de woonkamer. De SE18 en de Trans PP80 zijn in mijn eigen bezit. Dus ik weet ongeveer wat de klankverschillen zijn.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Ah okee… Zitten er behalve technische ook nog klank verschillen in de versie die ik bouw en de versie die nu aangeboden wordt?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door Barry2001 »

elpeewee schreef: za 22 apr 2023, 10:04
Even ter verdediging. Jullie feedback neem ik ter harte. Ik heb gelijk de foto's aangepast. Dat zijn nog oude foto's. Als jullie nu op m'n site kijken, gebruik ik geen copper pore meer. Niet gewenst in de audio-wereld.
Copper pour bedoel je. De opmerking slaat ook niet op audio maar op het feit dat je 230V op je bord hebt staan.
elpeewee schreef: za 22 apr 2023, 10:04
De diode op de oude print was D3. Deze printen zitten in mijn eigen versterkers. Tot nu toe nooit problemen gehad. O:)
Ik zie 'm, wirwar van sporen aan de andere kant van het bord. Zie dat je dit op het nieuwe bord hebt aangepast.

Als je nooit problemen hebt gehad wil niet zeggen dat je dit zo kunt aanbieden in een webshop. Wat je zelf thuis doet moet en mag je helemaal zelf weten natuurlijk, maar als je met je spullen de verkoop in gaat is het zaak je te verdiepen in wat je aan het doen bent. Design rules,
clearance & creepage, do's and don'ts op een print.
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door elpeewee »

Ah okee… Zitten er behalve technische ook nog klank verschillen in de versie die ik bouw en de versie die nu aangeboden wordt?
Ik verwijs je even naar deze site. We waren uitgenodigd om beide versterkers te demonstreren bij AVMN.

https://sites.google.com/site/avmnaudioclub/Februari

Het komt er eigenlijk op neer dat beide versterkers niets voor elkaar onderdoen.
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door elpeewee »

Als je nooit problemen hebt gehad wil niet zeggen dat je dit zo kunt aanbieden in een webshop. Wat je zelf thuis doet moet en mag je helemaal zelf weten natuurlijk, maar als je met je spullen de verkoop in gaat is het zaak je te verdiepen in wat je aan het doen bent. Design rules,
clearance & creepage, do's and don'ts op een print.
Dan lees je niet goed. De oude printen zijn nooit in de verkoop gegaan. Alleen de foto's van de oude printjes stonden op de webshop. Die had ik nog. Ze waren voor eigen gebruik. Ik was toen net begonnen met het maken van printplaten. En dat is mijn fout. Mijn excuses. Leermoment. Plaats recente foto's. De foto's die nu op de webshop staan, die kloppen. Maar als je echt goed gekeken had, de nieuwe printen bestaan al 3 jaar. Zie revisie op de print. De webshop bestaat nog niet eens een half jaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TS2019-PP80

Bericht door Pjotr »

elpeewee schreef: za 22 apr 2023, 18:38
Ah okee… Zitten er behalve technische ook nog klank verschillen in de versie die ik bouw en de versie die nu aangeboden wordt?
Ik verwijs je even naar deze site. We waren uitgenodigd om beide versterkers te demonstreren bij AVMN.

https://sites.google.com/site/avmnaudioclub/Februari

Het komt er eigenlijk op neer dat beide versterkers niets voor elkaar onderdoen.
Goed dat je het even toelicht. Behalve wat schampere beweringen richting klasse-D in zijn algemeenheid van Menno, wordt ik er eigenlijk geen snars wijzer van. Maar het zal best leuk geklonken hebben :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door Kappa7 »

Het heeft zeker goed geklonken.
De verschillen waren klein maar het komt dan neer op smaak waar je voor kiest.
De verschillen zaten met name in de manier van tegen koppelen waarbij de Menno versie alleen tegen koppeling over de buizen toe past was bij de ander ook de driver mee genomen in de tegen koppel lus.
Voor beide methodes is wel iets te zeggen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

elpeewee schreef: za 22 apr 2023, 18:38
Ah okee… Zitten er behalve technische ook nog klank verschillen in de versie die ik bouw en de versie die nu aangeboden wordt?
Ik verwijs je even naar deze site. We waren uitgenodigd om beide versterkers te demonstreren bij AVMN.

https://sites.google.com/site/avmnaudioclub/Februari

Het komt er eigenlijk op neer dat beide versterkers niets voor elkaar onderdoen.
Dank, zal straks even lezen!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door Barry2001 »

elpeewee schreef: za 22 apr 2023, 18:49
Als je nooit problemen hebt gehad wil niet zeggen dat je dit zo kunt aanbieden in een webshop. Wat je zelf thuis doet moet en mag je helemaal zelf weten natuurlijk, maar als je met je spullen de verkoop in gaat is het zaak je te verdiepen in wat je aan het doen bent. Design rules,
clearance & creepage, do's and don'ts op een print.
Dan lees je niet goed. De oude printen zijn nooit in de verkoop gegaan. Alleen de foto's van de oude printjes stonden op de webshop. Die had ik nog. Ze waren voor eigen gebruik. Ik was toen net begonnen met het maken van printplaten. En dat is mijn fout. Mijn excuses. Leermoment. Plaats recente foto's. De foto's die nu op de webshop staan, die kloppen. Maar als je echt goed gekeken had, de nieuwe printen bestaan al 3 jaar. Zie revisie op de print. De webshop bestaat nog niet eens een half jaar.
Ik lees niet goed? Ja zeg, ik ga dat niet allemaal uitzoeken, heb wel wat anders te doen. Ik zie een foto van een print waar geen hol van klopt die van jou pagina komt waar ze in een webshop worden of werden aangeboden.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Mannen, kan de discussie over de inschakelvertraging afgesplitst worden. Het ding zit niet in mijn te bouwen versterker…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TS2019-PP80

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: za 22 apr 2023, 19:07
Het heeft zeker goed geklonken.
De verschillen waren klein maar het komt dan neer op smaak waar je voor kiest.
De verschillen zaten met name in de manier van tegen koppelen waarbij de Menno versie alleen tegen koppeling over de buizen toe past was bij de ander ook de driver mee genomen in de tegen koppel lus.
Voor beide methodes is wel iets te zeggen.
Deze discussie is al dik 75 jaar oud: Ultra Lineair vs overall feedback en/of combinaties van beide enz. Overall feedback zou b.v. de versterker duf maken enz. We hadden het er afgelopen do nog over n.a.v. het heen gaan van Adriaan: Qua buizen is eigenlijk alles al gedaan, nieuwigheid is variëren op een thema. Denk dat je toch je eigen keuzes moet maken Jan en gewoon beide proberen O:)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Maar weer verder om gelijk weer stil te staan :lol:
Vraag: op de pcb staat op de plek van de opamp een symbool met bovenin een “deuk” in de rechthoek en links van die deuk een stip. Moet de witte streep op de opamp aan de kant van de deuk-stip?
Bijlagen
IMG_7401.jpeg
IMG_7400.jpeg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: TS2019-PP80

Bericht door timpert »

Ja
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

timpert schreef: zo 23 apr 2023, 13:08
Ja
Dank!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Het zal wel niet de schoonheidsprijs winnen maar via de “klodder-litze” methode zit het.
Bijlagen
IMG_7405.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TS2019-PP80

Bericht door Pjotr »

Zal er niet klodderig van gaan klinken hoor. ziet er toch goed uit. Wel oppassen voor "tinhaartjes" en tinspettertjes. Even goed controleren met een felle lamp.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Gecheckt!
Thanks!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Niet gehinderd door kennis vond ik het ook nogal verwarrend dat condensator die bi-polair is verschillende lengte pootjes heeft.
Maar goed, ze zitten er nu op en ik heb me er maar niet druk over gemaakt… bij deze dus 8)
Bijlagen
IMG_7406.jpeg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Klaar…
Bijlagen
IMG_7407.jpeg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Stand van zaken tot nu toe…
Bijlagen
IMG_7409.jpeg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TS2019-PP80

Bericht door dre »

Gaat lekker zo! 8)
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door elpeewee »

Mooi hoor.
Wat wordt de volgende stap? C10 van de fasedraaier afstellen?
Plaats reactie