Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Ja de standaard afmeting is 244x122cm, klopt, een standaard maat in plaatmateriaal. Misschien dat de randen worden afgesneden normaal gesproken zodat je een 'rechte' plaat overhoudt, zoiets zal het wel zijn.
Spul kan gewoon opgerold worden en verstuurd, hoef er niet voor naar Arnhem.
Spul kan gewoon opgerold worden en verstuurd, hoef er niet voor naar Arnhem.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Hoo halt, ik maak een typefout, de afmeting is 250x125cm, geen 150cm.
Re: Nog een setje Calpamos
Dat valt mee t.o.v. een plaat ZebranoBarry2001 schreef:€100,- excl / st.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Volgens mij is Zebrano ook zo'n beetje de duurste
maar goed, ze kunnen dus veel meer leveren dan de set flexplaten die op de site staan. Als je een andere fineersoort geschikter vindt en je wilt een flexplaat gebruiken gewoon even bellen.
Wij vonden zo'n catalogus wel een uitkomst, krijg je er veel meer gevoel bij dan een plaatje van een scherm.
Wij vonden zo'n catalogus wel een uitkomst, krijg je er veel meer gevoel bij dan een plaatje van een scherm.
Re: Nog een setje Calpamos
Ja dat is een topper, net als de houtmonsterkist, dan heb je het vast, je kan het ergens tegen aan houden enz.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
kap nou met die links naar Baptist, voor je t weet is de 13e maand van 2034 er ook al weer doorheen 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Verdere voorbereidingen gedaan, de achterkantmooi is mooi egaal (plamuur-schuur) geworden en is al mooi zwart, net als de randen van de voorkant waar het fineer tegenaan komt. Vergeten foto's te maken zie ik, nouja zo spannend is dat ook niet.
De velletjes fineer zijn gisteren binnen gekomen.
Eerste indruk was dat het me opviel dat ik de banen kan zien, die zijn iets van 12cm breed. Maar als ik het uitrol op de vloer valt het denk ik wel mee. Toen ik het fineer bestelde werd me er wel bij verteld dat het nog geschuurd moet worden, dat zal ook wel eea doen.
Wat ik ga doen aankomend (paas)weekend is een proefstukje maken, met ook fineer op de kanten. Om een beetje gevoel te krijgen hoe het werkt, en hoe ik de kanten het best kan pas maken: mes of de tip van Ton, het zaagje, besteld en ontvangen.
Ook eens kijken wat de lak doet met het fineer, die wordt bij elke laag een tikkie donkerder, maar dat kan het wel hebben denk ik.
Wordt weer vervolgd.
De velletjes fineer zijn gisteren binnen gekomen.
Eerste indruk was dat het me opviel dat ik de banen kan zien, die zijn iets van 12cm breed. Maar als ik het uitrol op de vloer valt het denk ik wel mee. Toen ik het fineer bestelde werd me er wel bij verteld dat het nog geschuurd moet worden, dat zal ook wel eea doen.
Wat ik ga doen aankomend (paas)weekend is een proefstukje maken, met ook fineer op de kanten. Om een beetje gevoel te krijgen hoe het werkt, en hoe ik de kanten het best kan pas maken: mes of de tip van Ton, het zaagje, besteld en ontvangen.
Ook eens kijken wat de lak doet met het fineer, die wordt bij elke laag een tikkie donkerder, maar dat kan het wel hebben denk ik.
Wordt weer vervolgd.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Dat zaagje net nog gebruikt op wenge fineer...werkt perfect.....let op is erg scherp...pleisters zitten alweer om mijn vingers
Mooi fineer...word erg gaaf
Suc6
Mooi fineer...word erg gaaf
Suc6
Re: Nog een setje Calpamos
Ja inderdaad, bij de term velletjes denk ik dan meer aan stukjes op A4 formaat, voor een monitor ofzo...
Maar in ieder geval mooi egaal fineer, Barry.
Maar in ieder geval mooi egaal fineer, Barry.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
VelletjeS als grapje natuurlijk
dit is fineer dat op een flexplaat is geplakt, en dat heeft standaard de afmeting 244 x 122cm. Die van mij zijn een tikkie groter, 250x 125cm omdat het geen standaard voorraad is en samengesteld is. Bij mij zijn het stroken van iets van 12cm, waarvan ik hoop dat je de naden straks niet terug ziet.
Maar als je los fineer koopt is het uiteraard verkrijgbaar in kleine stukken, meerdere kleine stukken, wat je wilt. Die flexplaat die ik gekocht heb kan worden opgerold en worden verstuurd, als je los fineer koopt moet je het afhalen, wordt niet verstuurd. Kun je wel terplekke uitzoeken wat je mooi vindt en precies wilt hebben.

Maar als je los fineer koopt is het uiteraard verkrijgbaar in kleine stukken, meerdere kleine stukken, wat je wilt. Die flexplaat die ik gekocht heb kan worden opgerold en worden verstuurd, als je los fineer koopt moet je het afhalen, wordt niet verstuurd. Kun je wel terplekke uitzoeken wat je mooi vindt en precies wilt hebben.
Gisteren met het mooie weer de halve dag rozen in de tuin staan snoeien. Maw wondjes op de vingers zijn er nu toch altonvandeacker schreef:Dat zaagje net nog gebruikt op wenge fineer...werkt perfect.....let op is erg scherp...pleisters zitten alweer om mijn vingers![]()
Mooi fineer...word erg gaaf
Suc6
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Nog wat kunnen doen. Toch nog een laagje zwart, heb alles nog staan en verf over.
Dit is verder klaar nu.
Heb het fineer uitgelegd en de stukken eruit gehaald die zij- en bovenkant moeten gaan worden. Heb de stroken die op de (kopse) voorkant komen nog maar even op de rol laten zitten, spul blijft nogal fragiel, en ga toch eerst de zij- en bovenkanten doen.
Heb van wat rest stukjes mpx een hoekje gemaakt om te oefenen met fineren. Gelijk ook even testen hoe het schuren uitpakt, en wat het effect is van 1,2 of 3 lagen blanke lak.
Kan ik ook het kanten fineren eens proberen. Ik verwacht geen moeilijkheden, maar waarom niet even vooraf testen.
Dit is verder klaar nu.
Heb het fineer uitgelegd en de stukken eruit gehaald die zij- en bovenkant moeten gaan worden. Heb de stroken die op de (kopse) voorkant komen nog maar even op de rol laten zitten, spul blijft nogal fragiel, en ga toch eerst de zij- en bovenkanten doen.
Heb van wat rest stukjes mpx een hoekje gemaakt om te oefenen met fineren. Gelijk ook even testen hoe het schuren uitpakt, en wat het effect is van 1,2 of 3 lagen blanke lak.
Kan ik ook het kanten fineren eens proberen. Ik verwacht geen moeilijkheden, maar waarom niet even vooraf testen.
Re: Nog een setje Calpamos
Dat ziet er netjes uit Barry
. Ben erg benieuwd welke techniek je gaat gebruiken met fineren, en natuurlijk naar het fineer/eind resultaat. Nog even een proefstukje kan zeker geen kwaad, goed werk heeft tijd nodig. Succes.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Nog een setje Calpamos
Goed plan om ff te oefenen, succes met het fineren.
Ben erg benieuwd
Ben erg benieuwd
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Komt goed
Even OT, kwam laatst op 1 of andere vage motorfiets site een meubelstuk tegen, ik denk dat picje bewaar ik even voor als ik MA nog eens tref. Bij deze
Even OT, kwam laatst op 1 of andere vage motorfiets site een meubelstuk tegen, ik denk dat picje bewaar ik even voor als ik MA nog eens tref. Bij deze
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
En vanmiddag eea geprobeerd op m'n proefstukje. Blij dat ik dit gedaan heb, geeft toch wel inzicht in do's en dont's. Ik heb het op de manier gedaan zoals ik dit ook wil gaan doen op de speakers straks, aanbrengen met contactlijm (Tix) en de 'latjesmethode'.
Gaat zonder problemen, lekker vast, goed de randjes meegenomen met insmeren.
Daarna de kanten. Eerst met het eerder genoemde zaagje geprobeerd, ik heb daarmee geen controle in dit fineer helaas. De zaagsnede is niet recht en het fineer lijkt steeds te gaan splinteren. Misschien dat het met ander fineer wel goed gaat, maar dit gaat 'm niet worden.
Snijden, gaat beter. Stalen lineaal langs de rand geklemd, met iets overmaat, en snijden. Kreeg van Leo al de tip van onderaf te snijden, dan kun je eigenlijk al helemaal niet meer ongewenst in het fineer snijden. Je merkt al meteen dat als je met de nerf mee snijdt dit makkelijker gaat, haaks op de nerf splintert het eerder, ook logisch. Ik ben bij de eerste snede te dicht aan de rand gaan zitten, waardoor je wat beschadigingen in het fineer zou kunnen krijgen. Gewoon uit voorzorg er 2/3mm vanaf gaan zitten en niet direct tot aan de rand willen gaan. Echt een scherp mes is wel een vereiste.
Schuurblokje gemaakt met korrel 80 schuurpapier (blokje hout waar ik de scherpe hoeken weg geschuurd heb), dat gaat vrij ruig, mooi om het eerste stuk weg te schuren. Nog een blokje gemaakt met fijner schuurpapier voor het laatste stukje. 0 splinters, dit krijg je echt strak.
Dan de kopse kanten, ik heb het zo gedaan:
Met dit als resultaat:
Heb tussentijds geen foto gemaakt zie ik, maar heb het hele ding iets geschuurd, aan de randen was het zowiezo al lichter geworden om dat het daar al wat mee heeft gekregen bij het kanten schuren. Op de foto's hierboven ziet het er wat vlekkerig uit omdat de eerste blanke laklaag er al op zit die aan het drogen is. Kweetut, het is verstandig hiermee te wachten (waterbasis lak op Tix gelijmd fineer) tot de Tix beter uitgehard is maar het gaat me even om de uiteindelijke kleur, het verschil in meerdere laklagen. Zal de komende dagen nog een paar lagen opzetten.
Maar ben tevreden, durf dit wel aan op de speakers straks
Iedereen die tips gegeven heeft dank 
Gaat zonder problemen, lekker vast, goed de randjes meegenomen met insmeren.
Daarna de kanten. Eerst met het eerder genoemde zaagje geprobeerd, ik heb daarmee geen controle in dit fineer helaas. De zaagsnede is niet recht en het fineer lijkt steeds te gaan splinteren. Misschien dat het met ander fineer wel goed gaat, maar dit gaat 'm niet worden.
Snijden, gaat beter. Stalen lineaal langs de rand geklemd, met iets overmaat, en snijden. Kreeg van Leo al de tip van onderaf te snijden, dan kun je eigenlijk al helemaal niet meer ongewenst in het fineer snijden. Je merkt al meteen dat als je met de nerf mee snijdt dit makkelijker gaat, haaks op de nerf splintert het eerder, ook logisch. Ik ben bij de eerste snede te dicht aan de rand gaan zitten, waardoor je wat beschadigingen in het fineer zou kunnen krijgen. Gewoon uit voorzorg er 2/3mm vanaf gaan zitten en niet direct tot aan de rand willen gaan. Echt een scherp mes is wel een vereiste.
Schuurblokje gemaakt met korrel 80 schuurpapier (blokje hout waar ik de scherpe hoeken weg geschuurd heb), dat gaat vrij ruig, mooi om het eerste stuk weg te schuren. Nog een blokje gemaakt met fijner schuurpapier voor het laatste stukje. 0 splinters, dit krijg je echt strak.
Dan de kopse kanten, ik heb het zo gedaan:
Met dit als resultaat:
Heb tussentijds geen foto gemaakt zie ik, maar heb het hele ding iets geschuurd, aan de randen was het zowiezo al lichter geworden om dat het daar al wat mee heeft gekregen bij het kanten schuren. Op de foto's hierboven ziet het er wat vlekkerig uit omdat de eerste blanke laklaag er al op zit die aan het drogen is. Kweetut, het is verstandig hiermee te wachten (waterbasis lak op Tix gelijmd fineer) tot de Tix beter uitgehard is maar het gaat me even om de uiteindelijke kleur, het verschil in meerdere laklagen. Zal de komende dagen nog een paar lagen opzetten.
Maar ben tevreden, durf dit wel aan op de speakers straks
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Ziet er goed uit en slim dat je eea uitprobeert.....nu kun je de rest gaan afmaken.
