Gemis in ruimtelijkheid

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik denk dat ik niet aan plafondpanelen kan ontkomen...... :-# :lol:
@Kuiperik: een foto van die mooie panelen kan ik wel waarderen.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Heb al wat rondgesnuffeld aan de hand van wat info van JeroenD, Henk-Jan en Kuiper.

Merford heeft deze panelen: type Akotherm Basic D40 die een grote dichtheid hebben (40 kg/m3).
http://shop.merford.com/akotherm-basic- ... ptieplaten
Platen van 120x100 cm, 20 of 40 mm dik. Kosten € 11 resp. 22 per m2.

Merford heeft ook zgn. Soundstone platen (120x60 cm), die bij eerste aanblik laagfrequent nog meer lijken te doen dan de Basic D40. Maar die Soundstone-platen hebben dan ook een dichtheid van maar liefst 90 kg/m3.
Soundstone kost € 20/25 per m2 (22/40 mm).

Voor fraaie bevestiging aan plafond vereist Soundstone wel een framewerk met afwerking aan zijkant.
Die Basic D40 lijken wel mooi genoeg om zonder rand op te hangen, maar daarvan ben ik (nog) niet zeker. Ik denk dan aan lijmen van dun latje op bovenzijde plaat en die met haakjes o.i.d (uit het zicht) aan plafond te hangen.

Zo'n plafondeiland van easy-akoustiek.nl (dank Henk-Jan) ziet er zeker ook netjes afgewerkt uit, maar kost wel € 106 per m2.
Wat de dichtheid van die panelen is, heb ik nog niet kunnen achterhalen.

Voor grotere effectiviteit alle platen natuurlijk met luchtspouw op te hangen.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Hm.... Platen van Akotherm Basic schijnen vrij slap te zijn en dus minder geschikt om horizontaal op te hangen.
Dan lijkt Soundstone toch aantrekkelijker.
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door kuiperik »

In onze eigen woning hebben we plafondplaten voorzien van Ecophon, type Focus DS. In de keuken hebben we deze geplaatst met bijna geen ruimte tussen plaat en plafond, in de woonkamer hebben we een plenum van 12cm. Hiervan is een groot gedeelte van het oppervlakte, met name langs de randen, gevuld met extra steenwol platen.
Plafond tv-kamer
Plafond tv-kamer
De losse plafondeilanden zou je zelf ook kunnen maken, moet op zich wel mogelijk zijn om daar een constructie op te verzinnen. Als je iets van een kader maakt met afhankelijk van het oppervlakte (ivm doorhangen) een met gaten voorzien bodemplaat erin, zou je deze kunnen vullen met dempingsmaterialen en omspannen met een stof. Je hebt dan tevens de vrijheid om het formaat af te stemmen op je huidige plafond.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik heb wel even gedacht over zelf maken van plafondeilanden. Ik heb in 2 hoeken van mijn kamer ook houten frame (ca. 200x120 cm) gevuld met rockwool en bespannen met luchtige stof. Maar horizontaal lijkt mij niet makkelijk omdat rockwool dan goed ondersteund moet worden. Platen met gaten zouden de effectiviteit sterk verminderen. Dat dan dus een frame met rasterwerk vergen en is nogal een hele klus.
Met die Akotherm Soundstone platen zal de ondersteuning veel minder kunnen zijn.

En als ik zo'n plafond had als jij, Kuiperik, wist ik het wel. Maar ik heb een nieuwbouwwoning met niet al te hoog plafond en wil dus maar minimaal hoogte verliezen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door jeroen_d »

Dan lijken me de soundstone platen wel de beste oplossing. Die kun je aaneensluitend tegen het plafond lijmen. Ik zou zeker voor de dikke variant gaan, jouw galm begint al in het lage deel van het middengebied. Van de 40mm moet je er meteen 10 kopen (is mooi want dan heb je 6m2) en van de 25mm moet je er 12 kopen. Prijsverschil is niet noemenswaardig. Zeker als je geen spouw aanbrengt is dan de 40mm toch echt wel nodig. Koop er dan de contactlijm bij, dan zit het meteen vast zonder toestanden. Hoeft alleen waar ze ophouden er nog een rand omheen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door markbakk »

Ik vind 40mm nog steeds vrij weinig. De meeste absorbers voor >100Hz zijn vanaf 100mm dik. En (juist) ook grondtonen moet je dempen, hoewel er minder locatie-informatie in zit, trekt de balans scheef als je niet ook de lagere octaven aanpakt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Henkjan »

hoeveel hoogte kan je missen? je kan toch vrij makkelijk een spouw achter die platen maken?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door richard »

Hans Nootdorp schreef:
Ik heb wel even gedacht over zelf maken van plafondeilanden. Ik heb in 2 hoeken van mijn kamer ook houten frame (ca. 200x120 cm) gevuld met rockwool en bespannen met luchtige stof. Maar horizontaal lijkt mij niet makkelijk omdat rockwool dan goed ondersteund moet worden. Platen met gaten zouden de effectiviteit sterk verminderen.
Je zou dun kippengaas in het frame kunnen spannen en de platen daar opleggen. Het doek moet je ook spannen om doorhangen te voorkomen. Of je verlijmt de boel op een stevige rug.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Hans Nootdorp »

Kippengaas lijkt mij niet echt het ei van Colombus.
Wij (mijn vriendin en ik) willen met het plafond niet meer dan 6 a 8 cm omlaag. Dus met 40 mm plaat zou dat een spouw van 20 of 40 mm geven. Dan moet ik afstandhouders (blokjes multiplex ?) tussen de platen en plafond lijmen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door jeroen_d »

markbakk schreef:
Ik vind 40mm nog steeds vrij weinig. De meeste absorbers voor >100Hz zijn vanaf 100mm dik. En (juist) ook grondtonen moet je dempen, hoewel er minder locatie-informatie in zit, trekt de balans scheef als je niet ook de lagere octaven aanpakt.
Het is een kwestie van compromis. Hans heeft weinig ruimte, het plafond is niet heel hoog. Een dik gordijn tegen de raampartij achter de speakers zou ideaal zijn om ook het lagere deel van de middentonen aan te pakken als aanvulling.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
markbakk schreef:
Ik vind 40mm nog steeds vrij weinig. De meeste absorbers voor >100Hz zijn vanaf 100mm dik. En (juist) ook grondtonen moet je dempen, hoewel er minder locatie-informatie in zit, trekt de balans scheef als je niet ook de lagere octaven aanpakt.
Het is een kwestie van compromis. Hans heeft weinig ruimte, het plafond is niet heel hoog. Een dik gordijn tegen de raampartij achter de speakers zou ideaal zijn om ook het lagere deel van de middentonen aan te pakken als aanvulling.
en dan stiekum wat akotherm verstoppen achter t gordijn :hide:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Gemis in ruimtelijkheid

Bericht door jeroen_d »

Haha, je moet ze nog wel open kunnen doen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”