@Kuiperik: een foto van die mooie panelen kan ik wel waarderen.
Gemis in ruimtelijkheid
Moderator: Beheerdersteam
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ik denk dat ik niet aan plafondpanelen kan ontkomen......
@Kuiperik: een foto van die mooie panelen kan ik wel waarderen.
@Kuiperik: een foto van die mooie panelen kan ik wel waarderen.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Heb al wat rondgesnuffeld aan de hand van wat info van JeroenD, Henk-Jan en Kuiper.
Merford heeft deze panelen: type Akotherm Basic D40 die een grote dichtheid hebben (40 kg/m3).
http://shop.merford.com/akotherm-basic- ... ptieplaten
Platen van 120x100 cm, 20 of 40 mm dik. Kosten € 11 resp. 22 per m2.
Merford heeft ook zgn. Soundstone platen (120x60 cm), die bij eerste aanblik laagfrequent nog meer lijken te doen dan de Basic D40. Maar die Soundstone-platen hebben dan ook een dichtheid van maar liefst 90 kg/m3.
Soundstone kost € 20/25 per m2 (22/40 mm).
Voor fraaie bevestiging aan plafond vereist Soundstone wel een framewerk met afwerking aan zijkant.
Die Basic D40 lijken wel mooi genoeg om zonder rand op te hangen, maar daarvan ben ik (nog) niet zeker. Ik denk dan aan lijmen van dun latje op bovenzijde plaat en die met haakjes o.i.d (uit het zicht) aan plafond te hangen.
Zo'n plafondeiland van easy-akoustiek.nl (dank Henk-Jan) ziet er zeker ook netjes afgewerkt uit, maar kost wel € 106 per m2.
Wat de dichtheid van die panelen is, heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Voor grotere effectiviteit alle platen natuurlijk met luchtspouw op te hangen.
Merford heeft deze panelen: type Akotherm Basic D40 die een grote dichtheid hebben (40 kg/m3).
http://shop.merford.com/akotherm-basic- ... ptieplaten
Platen van 120x100 cm, 20 of 40 mm dik. Kosten € 11 resp. 22 per m2.
Merford heeft ook zgn. Soundstone platen (120x60 cm), die bij eerste aanblik laagfrequent nog meer lijken te doen dan de Basic D40. Maar die Soundstone-platen hebben dan ook een dichtheid van maar liefst 90 kg/m3.
Soundstone kost € 20/25 per m2 (22/40 mm).
Voor fraaie bevestiging aan plafond vereist Soundstone wel een framewerk met afwerking aan zijkant.
Die Basic D40 lijken wel mooi genoeg om zonder rand op te hangen, maar daarvan ben ik (nog) niet zeker. Ik denk dan aan lijmen van dun latje op bovenzijde plaat en die met haakjes o.i.d (uit het zicht) aan plafond te hangen.
Zo'n plafondeiland van easy-akoustiek.nl (dank Henk-Jan) ziet er zeker ook netjes afgewerkt uit, maar kost wel € 106 per m2.
Wat de dichtheid van die panelen is, heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Voor grotere effectiviteit alle platen natuurlijk met luchtspouw op te hangen.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Hm.... Platen van Akotherm Basic schijnen vrij slap te zijn en dus minder geschikt om horizontaal op te hangen.
Dan lijkt Soundstone toch aantrekkelijker.
Dan lijkt Soundstone toch aantrekkelijker.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
In onze eigen woning hebben we plafondplaten voorzien van Ecophon, type Focus DS. In de keuken hebben we deze geplaatst met bijna geen ruimte tussen plaat en plafond, in de woonkamer hebben we een plenum van 12cm. Hiervan is een groot gedeelte van het oppervlakte, met name langs de randen, gevuld met extra steenwol platen.
De losse plafondeilanden zou je zelf ook kunnen maken, moet op zich wel mogelijk zijn om daar een constructie op te verzinnen. Als je iets van een kader maakt met afhankelijk van het oppervlakte (ivm doorhangen) een met gaten voorzien bodemplaat erin, zou je deze kunnen vullen met dempingsmaterialen en omspannen met een stof. Je hebt dan tevens de vrijheid om het formaat af te stemmen op je huidige plafond.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ik heb wel even gedacht over zelf maken van plafondeilanden. Ik heb in 2 hoeken van mijn kamer ook houten frame (ca. 200x120 cm) gevuld met rockwool en bespannen met luchtige stof. Maar horizontaal lijkt mij niet makkelijk omdat rockwool dan goed ondersteund moet worden. Platen met gaten zouden de effectiviteit sterk verminderen. Dat dan dus een frame met rasterwerk vergen en is nogal een hele klus.
Met die Akotherm Soundstone platen zal de ondersteuning veel minder kunnen zijn.
En als ik zo'n plafond had als jij, Kuiperik, wist ik het wel. Maar ik heb een nieuwbouwwoning met niet al te hoog plafond en wil dus maar minimaal hoogte verliezen.
Met die Akotherm Soundstone platen zal de ondersteuning veel minder kunnen zijn.
En als ik zo'n plafond had als jij, Kuiperik, wist ik het wel. Maar ik heb een nieuwbouwwoning met niet al te hoog plafond en wil dus maar minimaal hoogte verliezen.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Dan lijken me de soundstone platen wel de beste oplossing. Die kun je aaneensluitend tegen het plafond lijmen. Ik zou zeker voor de dikke variant gaan, jouw galm begint al in het lage deel van het middengebied. Van de 40mm moet je er meteen 10 kopen (is mooi want dan heb je 6m2) en van de 25mm moet je er 12 kopen. Prijsverschil is niet noemenswaardig. Zeker als je geen spouw aanbrengt is dan de 40mm toch echt wel nodig. Koop er dan de contactlijm bij, dan zit het meteen vast zonder toestanden. Hoeft alleen waar ze ophouden er nog een rand omheen.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ik vind 40mm nog steeds vrij weinig. De meeste absorbers voor >100Hz zijn vanaf 100mm dik. En (juist) ook grondtonen moet je dempen, hoewel er minder locatie-informatie in zit, trekt de balans scheef als je niet ook de lagere octaven aanpakt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
hoeveel hoogte kan je missen? je kan toch vrij makkelijk een spouw achter die platen maken?
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Je zou dun kippengaas in het frame kunnen spannen en de platen daar opleggen. Het doek moet je ook spannen om doorhangen te voorkomen. Of je verlijmt de boel op een stevige rug.Hans Nootdorp schreef:Ik heb wel even gedacht over zelf maken van plafondeilanden. Ik heb in 2 hoeken van mijn kamer ook houten frame (ca. 200x120 cm) gevuld met rockwool en bespannen met luchtige stof. Maar horizontaal lijkt mij niet makkelijk omdat rockwool dan goed ondersteund moet worden. Platen met gaten zouden de effectiviteit sterk verminderen.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Kippengaas lijkt mij niet echt het ei van Colombus.
Wij (mijn vriendin en ik) willen met het plafond niet meer dan 6 a 8 cm omlaag. Dus met 40 mm plaat zou dat een spouw van 20 of 40 mm geven. Dan moet ik afstandhouders (blokjes multiplex ?) tussen de platen en plafond lijmen.
Wij (mijn vriendin en ik) willen met het plafond niet meer dan 6 a 8 cm omlaag. Dus met 40 mm plaat zou dat een spouw van 20 of 40 mm geven. Dan moet ik afstandhouders (blokjes multiplex ?) tussen de platen en plafond lijmen.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Het is een kwestie van compromis. Hans heeft weinig ruimte, het plafond is niet heel hoog. Een dik gordijn tegen de raampartij achter de speakers zou ideaal zijn om ook het lagere deel van de middentonen aan te pakken als aanvulling.markbakk schreef:Ik vind 40mm nog steeds vrij weinig. De meeste absorbers voor >100Hz zijn vanaf 100mm dik. En (juist) ook grondtonen moet je dempen, hoewel er minder locatie-informatie in zit, trekt de balans scheef als je niet ook de lagere octaven aanpakt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
en dan stiekum wat akotherm verstoppen achter t gordijnjeroen_d schreef:Het is een kwestie van compromis. Hans heeft weinig ruimte, het plafond is niet heel hoog. Een dik gordijn tegen de raampartij achter de speakers zou ideaal zijn om ook het lagere deel van de middentonen aan te pakken als aanvulling.markbakk schreef:Ik vind 40mm nog steeds vrij weinig. De meeste absorbers voor >100Hz zijn vanaf 100mm dik. En (juist) ook grondtonen moet je dempen, hoewel er minder locatie-informatie in zit, trekt de balans scheef als je niet ook de lagere octaven aanpakt.
