Project 03: 2-weg SB Acoustics TL

Moderator: Beheerdersteam

Chris_T

Re: Project 03: 2-weg SB Acoustics TL

Bericht door Chris_T »

wouter schreef:
Tja, toen Berndt Timmermans begon over Kiewen als beste oplossing voor de basreflexpijp ben ik afgehaakt :rofl:
Pff dat was erg inderdaad, gepresenteerd als het ei van columbus en vervolgens compleet uitgekauwd.
Echt interessante stukjes komen niet meer voor in de HH, zoals het kastwand onderzoek uit de beginjaren.
Ik heb liever 2x per jaar een HH met goede onderzoeken dan die gerecyclede meuk iedere keer :(.
wouter schreef:
Ik heb je stuk over de matige werking van de eerste delen van de Fuzzy TL nog even gelezen en ik denk dat Henkjan er een betere verklaring op na hield. De afstemming wordt grotendeels bepaald door de lengte van de lijn, en daarbij door de (verhouding tussen de) grootste en kleinste doorsnede/oppervlakte in de lijn. Het eerste deel van de Fuzzy TL zou zo ook wel eens bepaald kunnen worden, maar een echte knik en daarmee kleine omweg (het verschil tussen 1,5 meter en 1,41 meter bij jouw TL) zullen de geluidsgolven niet maken.
Bedoel je dat ik het begin nog meer zou moeten doortrekken?
Dus zoiets:
Wavecor_WF168WA02_TL1_108cm_lijnlengte_correct2.png
Lastig om te bepalen wat nauwkeuriger is, het scheelt vrijwel niets.
Ik zou ook niet weten wat de beste manier is om dat uit te zoeken.
Misschien door te variëren met de kastbreedte (en dus diepte).
Niet iets waar ik naar uit kijk om te doen :lol:
wouter schreef:
Leuk om nog eens te onderzoeken, maar misschien niet bijster wetenschappelijk. In een klassieke TL bestaat ook zoiets als een (geschatte) eindcorrectie. D.w.z. dat je de lijn korter mag maken want voorbij de opening (terminus) gaan de luchtmoleculen nog eventjes door in dezelfde richting. Het lijkt me dat zoiets alleen werkt voor de luchtstroom bij een inverende conus, bij een uitverende conus stroomt de lucht echt niet van 10 cm ver af de poort in. Dat zal gewoon een werveling langs de rand zijn, wat misschien ook weer zorgt voor een lagere Q en daarmee een veranderde werking van de lijn. Allemaal een beetje giswerk voor mij, maar je kunt een TL prima afstemmen zoals je wilt. Vooral het positioneren van demping is van belang voor een mooie werking van de TL constructie (nadat een goede TL-constructie gekozen is uiteraard).
De beschouwing die ik er zelf op na houd is dat de luchtkolom in een pijp geen harde scheiding heeft, zoals bij de conus van een driver versus lucht het geval is.
En daardoor een beetje groter is dan de luchtkolom in de lijn.
Wervelingen van de lucht zouden mijn inziens dan ervoor moeten zorgen dat de lijn effectief korter wordt.
Deze lucht 'werkt' immers niet meer mee.
Dus naast dat de output minder wordt, ook de afstemming verhogen.

Ik weet niet of dat makkelijk te onderzoeken is, het zal er vanaf hangen of lucht dan nog steeds als 'niet samendrukbaar' beschouwt kan worden.
Mocht dat zo zijn, dan is simpelweg de afstemming op een hoog volume meten voldoende.
Uiteraard zonder demping in de kast.

Bij een bassreflex gebruiken ze een eindcorrectie variërend van k=0.732 (rechte poort, zonder afronding) tot k=2.227 (slotpoort aan de onderkant).
Ook niet echt wetenschappelijk en meer empirisch bepaalt.
Of dat ook bij een TL van toepassing kan zijn?
In het artikel over de transmissielijn van Sietse wordt i.i.g. een eindcorrectie k=1.7 gebruikt in de volgende formule:
1.7 x de wortel uit A/pi (A = eindoppervlak poort). Oftewel 1,7 x diameter van de poort.
Het effect van demping zal wel in grote mate domineren, maar verwaarloosbaar is deze eindcorrectie niet.
wouter schreef:
Met Dalojan ga ik nog eens wat metingen doen aan IHA's op de positie in de lijn waar de demping geplaatst moet worden. IHA's die op die frequentie werken die gedempt moeten worden, en dus ook op die positie in de lijn waar ze maximaal te dempen zijn. Wellicht werkt het smalbandiger en effectiever/mooier dan gewoon dempmateriaal langs de wanden. Zo'n testkast heeft dan een klassieke TL of straightline/flatline met dan wat 'vogelhuisjes' die aan de lijn hangen :lagge:
Leuk! Staat bij mij ook op de planning. Maar eerst de speakers afmaken :lol:
De grote vraag is of het volume van de IHA meedoet of slechts gezien kan worden als een 'lek'.
In het 1e geval is dat nog wel te compenseren, maar als het zich als een lek gedraagt is het niet minder schadelijk dan demping vermoed ik.
De breedbandigheid (Q-factor) van de IHA is te bepalen door het variëren met het volume en de poortvorm.
Ik heb daarvoor een mooi tooltje gevonden:
http://www.mh-audio.nl/acalculators.asp#showcalc
Geeft dezelfde uitkomst als de IHA formule(n) van HH.
wouter schreef:
Voor mijn Splitted TL met de AL170 had ik destijds nog niet voldoende meetapparatuur, nu met Arta moet ik daar nog maar eens mee verder. Dat was een TL met 1 driver en 2 verschillende TL ladingen. Het gaf in ieder geval leuke resultaten, leuk genoeg om te kijken of dat nog een optie is om de TL constructie 'vlakker' te maken en de dippen te minimaliseren.
Lukt het al een beetje om met Arta overweg te gaan?
Mocht je willen dan kunnen we nog een dagje ervoor uit trekken.
Dan laat ik je ook alles doen deze keer ^^.
Ik vind het i.i.g. een leuk concept, al is het maar voor 'proof of the pudding'.
Laatst gewijzigd door Chris_T op do 11 jun 2015, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Ik heb mijn hoofd zitten breken op de vraag of een IHA nu wel of niet transparant is rond de afstemming van een transmissielijn.
Mijn gevoel zegt dat zoiets meer als een lek gedraagt, zeker als de reflexpoort van de IHA klein in oppervlak is t.o.v. de doorsnede van de TL.
In de hoop daar wat meer duidelijkheid over te krijgen ben ik in een paar HH's gaan neuzen en op een mooi voorbeeld gestuit.
De Dschinn mini-TL uit HH 02/2015.
Daarin wordt het effect van een IHA getoond en een hele belangrijke aanwijzing gegeven om als referentie te kunnen gebruiken.
Namelijk de frequentie van de 1e boventoon/storing in een ongedempte lijn \:D/.
In de sim kan ik dan eindelijk zien wat nu de werkelijke afstemming is en daarmee ook een bevestiging krijgen dat een FuzzyTL in praktijk veel korter is..

Ik heb de Dschinn mini-TL in sketchup gemikt en daarvan 3 versies getekend:
Dschinn_mini-TL_tekening.png
TL eigenschappen volgens HH: Sd(begin)= 200cm2, Sd(eind)= 100cm2, lijnlengte= 120cm, afstemming met demping= ca. 58-59Hz, frequentie storing (in ongedempte lijn)= ca. 220-225Hz.

Versie A is zoals B.Timmermanns het heeft uitgelegd aan de hand van de TransMissionline.
De lijn maakt bochten loodrecht op de vlakken van de doorsneden.
Versie B is zoals het volgens mij ongeveer werkt.
Versie C is in het geval de IHA akoestisch dicht is en waar de lijn bij de top van de kast aanvangt.

De akoestische metingen van HH laten in het sublaag weinig verschil zien met of zonder IHA.
Met IHA is er alleen iets minder output rond de afstemming te zien, een halve dB ongeveer.
Eureka zou je natuurlijk kunnen roepen, ware het niet dat versie C dus ook een mogelijkheid is.
Het lengteverschil tussen B en C is verwaarloosbaar met 1 cm.
En daarmee is er nog geen duidelijkheid over de vraag of een IHA qua volume nu wel of niet meedoet.

De resultaten van de sim's:

Versie A:
Zonder eindcorrectie
- Lengte = 121.3cm / 114.6cm
- Afstemming = 58.9Hz / 61.5Hz
- 1e storing = 204Hz

Met eindcorrectie (9.6cm)
- Lengte = 130.9cm / 124.2cm
- Afstemming = 54.9Hz / 57.3Hz
- 1e storing = 190Hz

Versie B
Zonder eindcorrectie
- Lengte = 106cm / 99.3cm
- Afstemming = 67Hz / 71hz
- 1e storing = 232Hz

- Lengte = 115.6cm / 108.9cm
- Afstemming = 61.5Hz / 65Hz
- 1e storing = 214Hz

Versie C
Zonder eindcorrectie
- Lengte = 105.1cm
- Afstemming = 69Hz
- 1e storing = 239Hz

- Lengte = 114.7cm
- Afstemming = 63.3Hz
- 1e storing = 220Hz

N.b. De storing is zonder IHA gemeten, daarvoor is in de sim de volledige lengte van de lijn gebruikt.

A, valt dus overduidelijk af.
Ik heb de gegevens met eindcorrectie er voor de volledigheid bij gedaan, maar zonder eindcorrectie is al te zien dat de lijn te lang is.
Daarmee staat voor mij nu ook vast dat de FuzzyTL gewoon veel korter is en de 'lijn' niet juist getekend door B.Timmermanns.

Mogelijkheden die dan nog overblijven zijn versie B (met eindcorrectie) waarbij de IHA akoestisch transparant is of versie C (met eindcorrectie).
B kan eigenlijk alleen als de eindcorrectie wat minder is en dus de storing dichter bij 220Hz komt te liggen.
Ga ik verder uit van een luchtsnelheid rond 320m/s, dan komt ik met B uit op een afstemming van 57Hz en met C 59Hz.
Ik vermoed dat de luchtsnelheid nog wat lager is.
Dan is er eigenlijk nog maar een optie over.
Wat denken jullie?
Kan ik hier concluderen dat C (met eindcorrectie) juist is, en dus dat een IHA (met een klein gat) zich alleen als een lek gedraagt?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

waarmee doe jij de sim? voor een IHA aan het einde van de lijn zoals hier zou het in MJKing's mathcad sheets te simmen moeten zijn.

btw: had je mijn topic op DIYAudio gelezen over de 1e Berndt fuzzy:
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... yhifi.html
op pag2 staat een vergelijk van de mathcad sim met de meting uit HH en dat lijkt gewoon goed op elkaar (bijgevoegd)
Bijlagen
fuzzy_tml_sim_mjk_vs_meting.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Chris_T schreef:
Kan ik hier concluderen dat C (met eindcorrectie) juist is, en dus dat een IHA (met een klein gat) zich alleen als een lek gedraagt?
Ik ga morgen als ik helder ben je hele betoog nog eens aandachtig bestuderen maar direct kreeg ik bij A en B het gevoel, zo zit het niet. En toen ik C zag dacht ik, ja... zo zou ik het uittekenen. Dit uiteraard los van welke berekeningen het beste overeenkomen met de ontwerpdoelstellingen of welke metingen terugberekend het beste passen bij het model.

In AJhorn telt het IHA volume vrijwel hetzelfde als een voorkamer. Kortom, een IHA van 5 liter in een TL geeft dezelfde afstemming als een TL met een 5 liter voorkamer. De Fuzzy TL die je eerder getekend hebt (waarbij je de eerste schotten negeert) deed me denken aan een TL met een grote voorkamer (ruim de helft van het totale volume) en dan een korte TL pijp/zeer grote lange baspoort. Die functioneert ook bijna zoals een Fuzzy TL, namelijk met minder storingen dan een gewone TL, maar wel de eerste kenmerkende dippen welke ook zichtbaar zijn in het impedantie verloop.

Misschien OT: Een TL is in mijn beleving een relatief grote behuizing, groter dan met basreflex zou werken, en vervolgens is deze te grote behuizing weer gedempt tegen storingen. Wanneer je een basreflex even groot maakt als een TL moet je de poort vol stoppen en dan liggen de simulaties qua uitslingergedrag, SPL curve en impedantieverloop bijna over elkaar heen. De Topas noemt Visaton ook een hybride: "principle of housing: Basreflex/Transmissionline". Ergens is het een grijs (overgangs)gebied...
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Henkjan schreef:
waarmee doe jij de sim? voor een IHA aan het einde van de lijn zoals hier zou het in MJKing's mathcad sheets te simmen moeten zijn.

btw: had je mijn topic op DIYAudio gelezen over de 1e Berndt fuzzy:
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... yhifi.html
op pag2 staat een vergelijk van de mathcad sim met de meting uit HH en dat lijkt gewoon goed op elkaar (bijgevoegd)
De sim's zijn met Hornresp gedaan.
Zonder demping weliswaar, omdat het effect op de afstemming dus niet te simuleren valt.

Bedankt voor de link, ik had de topic echter al gelezen.
Toentertijd dacht ik ook dat sim en praktijk overeen kwamen.
Maar je geeft daar ook aan dat de gesimuleerde lengte te lang was.
Wat ik er van af kan lezen moet het iets van 1.54m zijn?
Toevallig kom je dan ongeveer op de effectieve lengte van de lijn.
Dus met het effect van demping, eindcorrectie & koppeling met de vloer erbij.
Of kan je met de MJK sheets dat allemaal mee simuleren met als basis 1.4m?
N.b. ik heb de kale lijn gebruikt om te kijken of de sim met de praktijk overeenkwam.
Bij mijn eigen FuzzyTL versie met de WF168WA02 is dat duidelijk niet zo, 41Hz gesimmed v.s. 44Hz praktijk.

Ik zou graag met de sheets aan de slag willen gaan, maar je kan geen lid meer worden.
Heel frustrerend, ik zou zonder problemen €100 euro doneren om toegang te krijgen.
Of kan iemand op ZBA voor mij 'vouchen' dat ik een diy-er ben in hart en nieren :) ?
wouter schreef:
In AJhorn telt het IHA volume vrijwel hetzelfde als een voorkamer. Kortom, een IHA van 5 liter in een TL geeft dezelfde afstemming als een TL met een 5 liter voorkamer. De Fuzzy TL die je eerder getekend hebt (waarbij je de eerste schotten negeert) deed me denken aan een TL met een grote voorkamer (ruim de helft van het totale volume) en dan een korte TL pijp/zeer grote lange baspoort. Die functioneert ook bijna zoals een Fuzzy TL, namelijk met minder storingen dan een gewone TL, maar wel de eerste kenmerkende dippen welke ook zichtbaar zijn in het impedantie verloop.
Ja, dat had ik ook gezien.
Het frappante is wel dat het oppervlak van de IHA poort in AJHorn dus niets uitmaakt.
Dat kan gewoon niet, als ik hem 0.00001cm2 maak werkt het nog steeds..
Laatst gewijzigd door Chris_T op do 11 jun 2015, 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Ziezo, de tekening is klaar \:D/
SBacoustics_TL_v1.png
Als het klopt kom ik zo meteen op een afstemming rond de 35-36Hz uit.
We zullen zien.
Morgen het zaagplan maken en houtpakket bestellen.
Laatst gewijzigd door Chris_T op vr 12 jun 2015, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
John P

Bericht door John P »

Ik heb ook wel eens het filtercompartiment gecombineerd met een IHA. Het werkte goed, je moet wel nog wat ruimte hebben om wat dempingsmateriaal te plaatsen. Maar goed, als morgen de bestelling de deur uitgaat vooral niets meer veranderen. Je kunt niet nog alle mogelijke variabelen onderzoeken , zo even tussendoor.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

in de MJK sheets kan je demping wel meenemen, incl de plek er van. vloercorrectie kan ook (ook plaatsing bij de wand enzo) maar zat niet in mijn sim. voor die lengte zou ik op de schets moeten kijken die ik gebruikte voor de input in de sheet
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Schoot me nog te binnen: in mijn TL werd de output van het sublaag hoger wanneer ik in de laatste knik Bondum 800 gebruikte:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
wouter
Ook commercieel actief

Re: Project 03: 2-weg Wavecor/Vifa TL

Bericht door wouter »

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Chris_T schreef:
Helaas moet ik je teleurstellen Wouter.
Ik had ook gehoopt dat hier een kleine winst te boeken was, maar de meting laat zien dat het oppervlak zwaarder telt dan effectiviteit.
Het mid bereik wordt daarentegen wel iets beter gedempt.
Dit ging over 50mm Akotherm aan 1 zijwand, i.p.v. 25mm op beide tegenoverliggende wanden. Mag ik concluderen dat voor een basreflex er een gunstig effect is: namelijk onderin is de demping minder, vanaf ca 200 Hz is het gelijk of zelfs effectiever dan 2x een laag die de helft zo dik is... Anderzijds, flamex doet het nog beter mer 2x 25mm rond 500 Hz (ivm poortresonantie br) en dit zou dubbel uitgevoerd wellicht nog beter kunnen werken dan 2x 25mm :-k

En welk type Akotherm 25 en 50 mm gebruikte jij? D20 of D40 (respectievelijk het gewicht in kg per kubieke meter)
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Hoi Wouter,

Sorry dat ik zo laat reageer, ik heb jouw post helemaal gemist.
Maar gelukkig had je die vraag al via whatsapp aan mij voorgelegd.

Wat betreft je vraag, ik durf daar zelf (nog) geen conclusie aan te verbinden.
In een kleinere (BR) kast kan het namelijk best anders uitpakken.
Daar is de de weg van driver naar poort veel korter waardoor verschillen minder tot uiting kunnen komen.

Mijn ervaring is wel dat Flamex 25mm enorm goed dempt in het midbereik en eigenlijk het materiaal is voor een 2-weg bassreflex.
Dempt nauwelijks onder 200Hz, maar boven pakweg 300Hz begint het snel te werken.
Vooral rond 500Hz dempt het enorm.
Ik zal kijken of ik nog de meetresultaten kan vinden van een 2-weg bassreflex monitor.
Wat ik daarvan nog weet is dat Flamex 25mm, qua demping, met kop en schouders boven Akotherm 25mm en 25mm noppenschuim van de gamma uitkwam.
wouter schreef:
En welk type Akotherm 25 en 50 mm gebruikte jij? D20 of D40 (respectievelijk het gewicht in kg per kubieke meter)
D20
Chris_T schreef:
Ik zal kijken of ik nog de meetresultaten kan vinden van een 2-weg bassreflex monitor.
Wat ik daarvan nog weet is dat Flamex 25mm, qua demping, met kop en schouders boven Akotherm 25mm en 25mm noppenschuim van de gamma uitkwam.
Update:
Ik heb de metingen gevonden.
Ze komen uit een kleine 10 liter bassreflex monitor met de Visaton AL130.
Helaas ben ik de poortmeting met pritex kwijtgeraakt, in plaats daarvan heb ik een paar nearfield metingen van de AL130 gebruikt.
Niet echt nauwkeurig, maar de tendens is goed te zien.
N.B. de gele en oranje curve zijn van woofer 1, de grijze en blauwe curve zijn van woofer 2.
Curves tussen de woofers onderling zijn handmatig gematched.
De relatieve amplitude verschillen zijn daardoor minder nauwkeurig, maar groot genoeg om de effectiviteit van de demping te zien.
Overzicht demping in 10 liter bassreflex monitor
Overzicht demping in 10 liter bassreflex monitor
AL130_nearfield_flamex_vs_pritex.png
Laatst gewijzigd door Chris_T op di 18 aug 2015, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Nog even update voor dit project!
Voor diegene die zich afvragen of er nog wat van komt is het antwoord; ja, maar niet op korte termijn.

Mijn gezondheid laat het helaas echt afweten.
Ik merk dat ik fysiek gewoon niet meer verder kan.
Om het in perspectief te brengen, een half uurtje boodschappen doen voelt aan als 5km hardlopen of voortdurend de bergop fietsen.
Het herstelvermogen is compleet weg.

Het spijt mij dan ook dat het niet lukt om de speakers af te hebben voor de geplande luistersessie medio augustus/september.
Iets wat ik echt als doel had en ook naar uitkeek.

In de afwezigheid van afgelopen 2 maanden heb ik opnieuw een 'kuur' met melatonine gekregen, dit maal in aangepaste vorm.
Maar ook dat heeft niet geholpen en de slaapproblemen opnieuw verergerd.
I.p.v. een inslaapprobleem kreeg ik een doorslaapprobleem, waardoor ik elke nacht na 1.5 uur weer klaarwakker lag en met moeite nog een paar uurtjes erbij kon pakken.
Iets waar ik al bang voor was gezien mijn ervaring met de 1e 'kuur' en ook aangekaart heb bij de betreffende dokter.
Die wuifde mijn klacht weg en adviseerde om toch door te gaan.
Volgens hem kon een doorslaapprobleem pas behandeld worden nadat het inslapen goed gaat.
Makkelijk gezegd voor iemand die het niet hoeft te doen met 1.5-4.5 uur slaap per dag ](*,)

Affein, ik heb dat dus niet volgehouden en een maandje geleden de handdoek in de ring gegooid.
Sindsdien merk ik dat het doorslapen i.i.g. weer hersteld en ik langzaamaan weer wat energie terug krijg.
Maar nog niet genoeg om ergens geconcentreerd mee bezig te zijn.
Eerder dan september zal het dan ook niet worden voordat ik de draad weer op kan pakken.
In de tussentijd laat ik het in ieder geval niet bij zitten en ga ik mij nog laten onderzoeken op de ziekte van Lyme.
Daar schijn je ook hele vage en langdurige klachten van te kunnen krijgen die jarenlang kunnen aanwakkeren.

Groetjes,
Chris
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Gaat lekker :(
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Sterkte Chris.
Ik hoop dat je snel de oorzaak vind zo dat je gericht het probleem kan aanpakken.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

](*,) Chris, je klinkt als een verstandig man maar wat vet balen is dit allemaal zeg. Extreme vermoeidheid is een martelmethode, niet iets om uitzichtloos in te blijven hangen. Gelukkig heb je nog wel een briljante geest :wink: Beterschap, wat dat dan ook mag betekenen (weet ik ook uit eigen ervaring helaas).
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Het is niet anders :roll:
Gelukkig kan ik nog wel voldoening uit de hobby halen, dat maakt het wel draaglijk.
Weg is het niet, maar het gaat wel een stuk beter dan eerst.
Voor mij i.i.g. geen medicijnen meer =;.

In de afgelopen weken ben ik druk in de weer geweest met het maken van diverse mallen.
Veel voorbereidende werk is nu klaar en de bouw van de kasten kan echt beginnen.

Omdat het de zoveelste keer was dat ik de mal niet perfect op maat kreeg (0.6mm te groot) heb ik het op de pietje precies methode gedaan.
Een ander forum lid was benieuwd hoe deze methode in plaatjes uitzag dus bij deze:
DSCF6975.JPG
Allereerst moet er een sjabloon van de woofer gemaakt worden.
Daarvoor zaag ik een stukje uit laminaat en monteer deze op de woofer.
DSCF6976.JPG
Voor de montage moet deze wel goed gemummificeerd worden
DSCF6977.JPG
Met boutjes en afstandhouders is alles op elkaar geschroefd met een ander stuk laminaat voor een stevige ondergrond.
Dat kan natuurlijk ook met gewone moertjes/koppelmoertjes.
En met lange bouten is een gat uitzagen ook niet nodig zodat de woofer met de magneet op de basis/laminaat gemonteerd worden.
DSCF6980.JPG
Sjabloon klaar, om de korf te beschermen heb ik een rondje schilderstape eromheen gedaan.
Afkomstig uit de Action (schildertape voor ramen).
DSCF6984.JPG
Met het sjabloon wordt vervolgens de mal gemaakt.
Om een speling van 0.5mm te krijgen moeten de kopieeringen en frezen goed uitgekozen worden.
Zelf vind ik het prettig om een mal te hebben waarbij ik een dikke frees kan gebruiken.
Daarvoor ben ik uitgekomen op de volgende maten:

sjabloon -> mal: Ring 24mm, Frees 6 + 7mm.
mal -> wooferverzinking: Ring 40mm, Frees 10mm.

Rekensommetje: (24+7)/2 =15.5mm en (40-10)/2 = 15mm
Je houd dus een verschil van +0.5mm over.

Bij het maken van de mal gebruik ik altijd eerst een kleiner freesje om het bulk weg te halen.
Met een maatje groter maak ik het daarna in 1 rondje af.
Kleine uitschieters worden op deze manier weer weggewerkt.

Je kan natuurlijk ook andere maten voor de kopierringen+frezen gebruiken.
Wat meer gebruikelijk is waarschijnlijk een 17mm & 30mm ring met respectievelijk een 8 & 6mm frees.

De stukjes karton rechts op de foto's zijn normaal niet nodig.
Ik had mij vergist in de hoogte van de kopieerring en kwam daardoor 1mm tekort.
Opgelost door een paar rondjes uit een pizzadoos te knippen en als opvulling onder de sjabloon te gebruiken.
DSCF6988.JPG
Het maken van de mal.
Op de sjabloon is met behulp van een passer een nieuwe uitlijning getekend.
De woofergaten hadden wat speling namelijk waardoor je niet meer zeker bent of alles nog gecentreerd is.
Het was trouwens handiger geweest als ik de sjabloon had omgedraaid.
Dan is de uitlijning van sjabloon en mal op elkaar te leggen.
Hier heb ik de boorgaatjes daarvoor gebruikt.
DSCF6990.JPG
Uiteraard de mal ook even testen, hoewel niet op de foto te zien past het perfect :rock:
DSCF7004.JPG
Voor de tweeter doe ik hetzelfde, maar daarvoor gebruik ik alleen de flens/faceplate.
Bij sommige tweeters is de flens alleen niet los te halen (bijvoorbeeld de Vifa XT25/DX25).
In zulke gevallen plak ik de voorkant voorzichtig af met daartussen wc papier als onderlaag/beschermlaagje en wikkel ik de achterkant in zoals bij de woofer.

Edit
Foto vergeten van de tweeter 'mal test':
DSCF7013.JPG
Laatst gewijzigd door Chris_T op ma 21 sep 2015, 4:54, 5 keer totaal gewijzigd.
metabaron

Bericht door metabaron »

Ok Chris lekker dat je nog een beetje voldoening uit het hobbyen krijgt.
Ga rustig door en misschien zien we je nog met een set voltooide luidsprekers op de luisterdag. Er staat nog geen datum dus...... :goedzo:

Groeten en sterkte Dennis
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Bedankt Dennis, wie weet :).
Met het huidige tempo ben ik over 2 á 3 weken zover om de eerste metingen/testen te doen.
Dat zal op zich ook wel een paar weken duren en daarna moet het filter nog getuned worden.
Maar in principe zijn ze over twee weken speelklaar.

Gisteren heb ik nog de mal voor het luikje bij het filtercompartiment gemaakt:
DSCF7008.JPG
DSCF7011.JPG
De volgende keer neem ik alleen niet zoveel tapijttape, wat een prut is dat MDF van de gamma
Op sommige plekken is het voor de helft afgescheurd :boos:
Gelukkig is de mal nog wel bruikbaar:
DSCF7021.JPG
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Omdat ik nog wil experimenteren met een IHA boven in de lijn, heb ik het volgende (eigenlijk al een tijd geleden) bedacht:
IHA_deksel.~png.jpg
Met een sjabloon/kopieerfrees zijn meerdere deksels te maken zodat ik makkelijk en snel de invloed van de IHA kan onderzoeken en eventueel de optimale afstemming kan bepalen.
Mocht het op een mislukking uitlopen dan is er altijd nog de mogelijkheid de ruimte weer netjes dicht te lijmen.

Tot zo ver de theorie, in de praktijk kom je er dan achter dat de grootste afschuinfrees met 8mm as, 'maar' tot 16mm hoogte kan afschuinen :rofl:.
Ach geen ramp, met een kleine aanpassing cq. verkleining van het deksel sjabloon is het weer passend gemaakt.
DSCF7002.JPG
Lijkt alleen een beetje op een 'UFO'
DSCF6996.JPG
In het sjabloon zijn de plekken van de montagegaten met een 3mm boortje geboord.
Deze gebruik ik als mal voor de boorgaten.
Een kleine kruiskop past er precies in en geeft een mooi centerpuntje.
DSCF6997.JPG
SARK

Bericht door SARK »

Dank voor deze geweldige uitleg!
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Weer wat vorderingen gemaakt :bakkie:
DSCF7033.JPG
SB17 mal in actie.
DSCF7036.JPG
Uitlijning en het maken van de boorgaten.
Een boortje gebruik ik daarbij om de centerpunten te maken.
DSCF7038.JPG
Inslagmoeren van de woofers met epoxy vastgelijmd, de inslagmoeren van de tweeters zijn later aan de beurt.
DSCF7041.JPG
Rotkarweitje, het maken van de 'ademruimte' met bijna geen zicht.
DSCF7043.JPG
Toch goed gegaan, wel flink zitten zweten.
DSCF7048.JPG
De ademruimte een beetje bijgewerkt, 4 uurtjes noeste arbeid maar als perfectionist kan ik het niet laten.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Vakwerk, Chris :goedzo: :goedzo:
Hierbij vergeleken voel ik me net zo'n padvinder :oops:
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Thanks, soms twijfel ik of ik niet beter voor meubelmaker had kunnen kiezen. :-$

Ik heb altijd wel aanleg voor handwerk gehad (was een van de besten van de klas, en volgens de lerares iemand met veel talent).
Het speelt ook mee dat ik op de vrije school met 11 jaar al een vlijmscherpe guts en beitel in handen kreeg.
Om de handvaardigheid te ontwikkelen en te trainen was het gedachtegoed daarachter.

De werkstukken waren ook niet kinderachtig, met 12 jaar heb ik daar nog eens een mooie gebogen lepel gemaakt uit massief kersenhout (Eens kijken of ik daar nog een foto van kan oprakelen.).
100% handwerk en niet te onderscheiden met werk van een volwassen persoon.
Ik ben nog altijd zeer dankbaar met de ervaring die ik toen heb meegekregen.

Maar om het even in een schril contrast te plaatsen heb ik nog een foto gemaakt van mijn 1e luidsprekerproject.
Tja, laat ik het maar op houden dat ik een ongeduldige leeftijd had bereikt.
Niet geremd door gebrek aan kennis en gereedschap, met de eisen dat er bas en geluid uit moest komen en owja mocht ook niet veel kosten (was met de Visaton FR10H volgens mij). :lol:
DSCF7079.JPG
In de loop van de tijd zijn er wat aanpassingen geweest.
Van fullrange naar caraudio coax, naar 2-weg en daarna gedegradeerd tot monumentaal aandenken.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Het gaat goed met de bouw, afgelopen week ben ik weer een eind opgeschoten
DSCF7053.JPG
Baffle in de lijmklemmen. De randen van de wooferuitsparing zijn wel eng dun met 1.6cm2 per kant.
Om krom trekken te voorkomen heb ik de woofer voorgemonteerd en het sjabloon gebruikt van de tweeter.
De volgende keer ga ik het wel anders doen, de baffle niet tussen de zijwanden maken maar er bovenop.
DSCF7054.JPG
Het maken van het middenrif (versteviging van de baffle).
Ik kan nu officieel melden dat ik mijn 1e blunder heb gemaakt en achteraf gezien het ook een geluk bij ongeluk is geweest 8-[

Het middenrif dat uit twee schotten bestaat, maakt een flauwe hoek met het schot dat de TL verdeeld.
Deze hoek komt best nauw, een graad verschil onderaan scheelt al gauw 13mm aan het begin van de lijn (bovenkant luidspreker).
De 1e keer heb ik hier geen rekening mee gehouden en de schotten (qua hoogte) vrolijk op maat gezaagd en tegen elkaar gelegd.
Toen ik uiteindelijk de schuine snede had gemaakt, kwam ik erachter dat ik een te groot freesje had gebruikt en er ook een miniem verschil was in de breedte van het bovenste schot.
Naast dat de breedte niet meer klopte, zorgde de afwijking ook voor een verschil van ca. 0.7cm aan het begin van de lijn :boos: .

Dus poging nr.2 gedaan en deze keer een plaat genomen waarbij het bovenste gedeelte doorgetrokken is tot aan de bovenkant van de luidspreker (begin TL).
De schuine snede die nu gemaakt wordt, loopt over de volledige lengte van de 'lijn verdeler'.
Kleine afwijkingen blijven zo tot een minimum beperkt.
Na het maken van de snede is het bovenste schot uit deze plaat gezaagd.
DSCF7058.JPG
DSCF7060.JPG
Zoals jullie kunnen zien gebruik ik hier de bovenfrees voor.
Twee plankjes geven daarbij de breedte aan dat overblijft na het frezen (zijwand bovenfrees tot freesbit)
Deze fixeer ik snel met een paar lijmklemmen om daarna de aanslag, bestaande uit een alu hoekprofiel, op de plaat te plakken.
Zoiets kan natuurlijk ook met de decoupeerzaag als deze haaks is en het zaagje daarvan niet gaat zwemmen.
DSCF7064.JPG
Het resultaat.
DSCF7062.JPG
Voor het verlijmen van de schotjes maak ik gebruik van afstandhouders.
DSCF7067.JPG
Het schot dat de TL verdeeld (door mij ook wel lijn verdeler genoemd) heeft aan de bovenkant een kleine afschuining nodig.
Met behulp van een klein 'davidschaafje' is dat zo gedaan.
Van schaven is niet echt sprake, bij MDF is het eigenlijk meer schrapen.
Maar het werkt prima.
DSCF7073.JPG
De lijnverdeler in de klemmen.
DSCF7075.JPG
Het begint er al op te lijken :).
De donkere streep is trouwens geen kier, maar een restje van de aftekening met stift.
Met een beetje geluk heb ik de kasten testklaar voor het weekend.
metabaron

Bericht door metabaron »

:goedzo: top Chris dat gaat de goede kant op :goedzo:
Rustig maar gestaag doorgaan....

Dennis
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”