luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
pappaleo schreef:
Ik kan leven met die 103 euro. Het moet natuurlijk wel een beetje een uitdaging zijn.

Het materiaal dat er niet toe doet moet je niet meetellen. Je maakt mij niet wijs dat dat een luidspreker die op de tweede plaats eindigt op de eerste plaats terecht zou komen als er gouden terminals in plaats van aansluitklemmetjes gebruikt zouden worden. En iedere luidspreker heeft aansluitingen nodig, dus dat onderscheidt de ene ook niet van de ander.

Het bouwmateriaal zou ik buiten beschouwing laten. Als ik een anderhalve meter hoog systeem bouw, dan kost dat me meer dan een monitortje van 30cm. Als je dat gaat budgetteren, dan komt iedereen met een klein monitortje en smoor je de creativiteit.

En het ander materiaal, zoals een baspoort. Als ik die koop trekt dat bijvoorbeeld 7,50 uit mijn budget, maar als ik een stuk grijze pvc pijp gebruik, telt dat dan ook mee, of als ik de baspoort integreer in mijn ontwerp als een sleuf en een extra MDF paneeltje?
Goed punt!
Een baspijp zou inderdaad niet binnen het budget hoeven vallen want anders krijg je inderdaad dat je dan maar dit met plaatmateriaal of PVC zou willen oplossen om de kosten van de BR pijp uit te sparen. Dat is gewoon moeilijk doen, goed punt.

Wat maakt nu uit voor de klank? Aansluitingen amper, maar demping weldegelijk. Het nadeel van de LBV is dat de kosten van bitumen en pritex de kosten aardig laten oplopen (ik vroeg me al af hoe je met 60,75 aan drivers op 128,53 komt). En als demping niet mee telt zou je los kunnen gaan met damping 10/30 en twarron. Dat gaat echt wel verschil maken in geld en in klank lijkt me.

Met het budget op 115,- moet het mogelijk zijn de filtertopologie te kiezen die een fatsoenlijk filter mogelijk maakt. Uiteraard kan iedereen zelf bepalen bij het nabouwen om voor een mid- of high-end filter te kiezen. Het is voor de wedstrijd eenvoudig: kies je duurdere drivers dan houd je minder over voor het filter.

Er was nog een voorstel van punten aftrek bij budgetoverschrijding. Het gaat om de creativiteit. Het oprekken van het budget maakt m.i. dat de onderste klasse drivers weinig kans meer maken.
Demping is een twijfelgevalletje. Het zou onder het budget moeten vallen, maar als ik wederom dat 30cm monitortje aanhaal, dan prop ik daar een beetje twaron in en dan ben ik klaar. Als ik een dikke transmissielijn maak heb ik aanzienlijk meer nodig (er is een soort van evenredigheid met de hoeveelheid hout) en zal het budgetoverschrijden.

Dat bevoordeelt weer de neiging om voor de kleine monitor te kiezen en is slecht voor de creativiteit. Maar anderzijds heb ik er vrede mee als het binnen het budget gaat vallen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

Maar een flink lagere f3 geeft subjectief ook snel wat meer warmte en diepte aan het geluidsbeeld. Voeg (netjes) een sub toe aan een systeem en alles klinkt beter. Dus als je met een TL tot onder 40 Hz komt dan geeft dat een andere totaal indruk dan dat je tussen de 50 en 60 Hz blijft hangen. En daarom zou ik goed nadenken wat ik zou willen. Als je een grote TL bouwt kun je dat dus niet altijd met dezelfde kwaliteit aan filtering doen als je alles tot de max kiest. En dat is natuurlijk een onderdeel van een wedstrijd in de 'budget' klasse
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door pappaleo »

Ik bouw geen TL, ik poneer alleen maar een stelling. Als de helft van het budget op moet aan demping, dan wordt het niks. Je beperkt dan de variatiemogelijkheden enigszins.

Maar nogmaals: ik leg me neer bij de (nog te publiceren) regels en het budget. Ik vind het wel een heel leuke uitdaging :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

O, zo had ik het ook helemaal niet op gevat hoor :wink:

TL-bouwers herkennen elkaar op het forum wel :lol:

Zonder gekheid, in mijn high end TL met 1200,- euro aan materiaal zat per box 200 gram Dr. Baileys longhair a 2,54 per 100gr dus ik maak me niet druk om de kosten van dempmateriaal. Bitumen, noppenschuim maar vooral damping 10/30 tikt erg aan. En voor demping geldt toch: zo veel als nodig, zo weinig mogelijk.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door ds23man »

Ha, inmiddels pagina 7! Ik moet op de kermis gaan zitten met mijn glazen bol! :rofl: :rofl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

of gewoon lekker wat toevoegen =D>

Of haak je af nu het passief moet :hide:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door ds23man »

DSP is de toekomst! :lol:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door architect »

ds23man schreef:
DSP is de toekomst! :lol:
praatjes vullen geen gaatjes :lol:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Ivo »

ds23man schreef:
DSP is de toekomst! :lol:
Mooi, als jij dan ff je contakkies bij Hypex benut om DSP te regelen voor binnen het wedstrijd-budget... =P~
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Walt »

Wanneer wordt het budget nu echt vastgelegd? Tot die tijd weet niemand wat wel/niet mogelijk is...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door metabaron »

En de rest ,begin, eind, inschrijven, etc........ :kwijl:

Dennis
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

Walt schreef:
Wanneer wordt het budget nu echt vastgelegd? Tot die tijd weet niemand wat wel/niet mogelijk is...

Groetjes Walter
Altijd lastig, wanneer het betaalde werk tussen het hobbyen door.

De kogel is door de kerk, dit zijn de eerste pijlers:

Het budget en de regels omtrent het budget:

- Budget: €225
- Onder het budget wordt gerekend alleen de drivers en filtermateriaal
- Driver keuze staat vrij
- Ontwerp moet geschikt zijn voor 1 versterker, dus niet actief of bi-amping
- Commercieel actieve leden cq sponsoren mogen meedoen, worden niet meegenomen in de jurering
- Alles moet op het forum openbaar gemaakt worden in elke fase, een ieder moet het kunnen nabouwen na de wedstrijd.
- Bestellingen bij Rumoh onder 'ontwerpwedstrijd' geeft een korting van 15% op wedstrijdonderdelen. Deze onderdelen worden verantwoord in de verslaglegging (dus niet te gebruiken voor aanschaf van andere dingen en de korting is persoons-/project gebonden)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Zweitse »

Gaan we dan uit van advies prijzen, en zo ja, welke site houden we dan aan?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

Laatste regel "- Bestellingen bij Rumoh onder 'ontwerpwedstrijd' geeft een korting van 15% op wedstrijdonderdelen. Deze onderdelen worden verantwoord in de verslaglegging (dus niet te gebruiken voor aanschaf van andere dingen en de korting is persoons-/project gebonden)" toegevoegd. Stond al wel op pagina 1 maar hier vergeten.

We houden de prijslijst van Rumoh aan, de normale prijs zonder korting dus. Aanvullende lijsten (op de webshop staat niet alles) zijn in de maak.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Dempings zaken als bitumen, twaron, BAF etc. vallen dus niet meer binnen het budget? En basreflex poorten?

Groetjes WAlter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

Correct, totaal daarom niet naar 230,- maar 225,- en dan maar hopen dat het gebruik van dempmateriaal voor eventuele nabouwers niet exorbitant kostbaar is in het ontwerp.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Zweitse »

wouter schreef:
Laatste regel "- Bestellingen bij Rumoh onder 'ontwerpwedstrijd' geeft een korting van 15% op wedstrijdonderdelen. Deze onderdelen worden verantwoord in de verslaglegging (dus niet te gebruiken voor aanschaf van andere dingen en de korting is persoons-/project gebonden)" toegevoegd. Stond al wel op pagina 1 maar hier vergeten.

We houden de prijslijst van Rumoh aan, de normale prijs zonder korting dus. Aanvullende lijsten (op de webshop staat niet alles) zijn in de maak.
Dat is eigenlijk niet wat ik bedoel, ik ken een aantal Internet bedrijven met zeer aantrekkelijke aanbiedingen, gelden deze aantoonbare prijzen dan?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

Op pagina 4 heb ik daarover geschreven in een vrij uitgebreid stuk tekst. Dit staat op pagina 6 ook weer. Het idee is dat we de Rumoh prijzen aanhouden, daarvoor hebben we het budget van 175 naar 225 opgerekt. En bij Rumoh krijg je met 15% korting dusdanig lage prijzen netto dat ik niet verwacht dat je het nog goedkoper kunt vinden. We houden dus Rumoh prijzen aan. En bij Rumoh kun je het dus goedkoper krijgen voor de wedstrijd.

Hier een gedeelte:
wouter schreef:
Deelname en bestelling
We zagen deelname aan de wedstrijd als iets voor forumleden die niet professioneel luidsprekers ontwerpen. Nou ja, waarom ook niet eigenlijk. In ieder geval zonder meedingen naar de prijs, is het namelijk extra leuk en leerzaam met topontwerpers erbij. Dus, welkom ‘ter leering ende vermaek’. Met Rumoh is een constructie besproken dat er specifiek voor deelname aan deze ontwerpwedstrijd een kortingsactie geldt. Op deze manier blijft er een realistisch prijsbeeld voor alle ontwerpen, terwijl er geen probleem ontstaat in de verschillende prijzen van webshops.
Het is specifiek bedoeld om deze wedstrijd te steunen en de met ‘ontwerpwedstrijd-korting’ bestelde items moeten ook bedoeld zijn voor deelname aan de wedstrijd.
Waar je bestelt staat vrij, maar bij Rumoh geldt deze korting dus uitsluitend voor deelname aan de wedstrijd. Het is dus niet de bedoeling om je aan te melden voor deelname om vervolgens spullen te kopen die niet in de wedstrijd terugkomen, bijvoorbeeld dure filtercomponenten vanwege de korting bestellen.

Budget
Het wedstrijdbedrag stond op 175,- euro maar was eigenlijk wat krap bij hantering van adviesprijzen.
Er geldt een korting van 15% voor alle componenten bij Rumoh. Wat je bestelt staat vrij, de units liggen niet vast.
Het voorstel is om het wedstrijdbedrag op 206,- euro te zetten, na aftrek van 15% is dit 175,10 euro. Deze exta 25,90 moet een fatsoenlijk filter mogelijk maken wanneer er voor de luxere ‘niet-budget’ drivers gekozen wordt. Een filter kun je naderhand upgraden en voor beginners is 206,- euro te overzien – en goedkoper dan de LBV met ruim 128,-

Beschikbare componenten
Rumoh kan veel leveren, veel meer dan op de webshop te zien is. Van zo’n beetje alle gangbare componenten komt een lijst beschikbaar, met daarbij een prijs zodat je als je het in huis hebt weet hoeveel dit optelt naar het totaalbedrag.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door John P »

Hallo Wouter,
Ik stel alvast Edo voor als lid van de jury, aangezien zijn LBVS voorbeeld was.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door pappaleo »

Nog een vraag: Ik schaf wat onderdelen aan, doe daar verslag van en kom halverwege tot inkeer. Ik ken niet het gedrag van elke unit van tevoren. Bij filteronderdelen is dat natuurlijk nog meer aan de orde.

De korting is na besteding van het budget voorbij veronderstel ik (is ook geen probleem), maar het is toch wel mogelijk om een gekozen unit uiteindelijk niet te gebruiken en uit het budget te schrappen en te vervangen door een andere?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Walt »

Dat lijkt mij wel logisch ja, een totaal maximum van 225 euro korting bij Rumoh is ook wel een goed idee!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door pappaleo »

Je bedoelt 33,75 korting. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Zweitse »

Eigenlijk wil je gewoon 15% Korting op alles :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Walt »

Ik heb nu het volgende in gedachte:

2x Scanspeak 15W/8434G00 2x 60.13 euro
2x Vifa XT25TG-30/04 2x 38.35 euro
2x 10uF Elco 2x 0.61 euro
2x 5.6uF MKP PWA 2x 3.26 euro
2x 0.47mH 0.7mm 2x 1.78 euro
2x 4.7 ohm mox 5W 2x 0.87 euro
2x 2.2mH 1.0mm 2x 6.93 euro

Totaal 223.86 euro, ik heb nog over... :mrgreen:

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

pappaleo schreef:
Nog een vraag: Ik schaf wat onderdelen aan, doe daar verslag van en kom halverwege tot inkeer. Ik ken niet het gedrag van elke unit van tevoren. Bij filteronderdelen is dat natuurlijk nog meer aan de orde.

De korting is na besteding van het budget voorbij veronderstel ik (is ook geen probleem), maar het is toch wel mogelijk om een gekozen unit uiteindelijk niet te gebruiken en uit het budget te schrappen en te vervangen door een andere?

Inderdaad, je deelname geeft recht op korting. Als je van onderdelen wisselt heb je de korting in principe gebruikt voor andere onderdelen maar wisselen binnen een project is natuurlijk wel mogelijk. Hadden we al over nagedacht. Met Rumoh is verder maatwerk in overleg.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”