Demping is een twijfelgevalletje. Het zou onder het budget moeten vallen, maar als ik wederom dat 30cm monitortje aanhaal, dan prop ik daar een beetje twaron in en dan ben ik klaar. Als ik een dikke transmissielijn maak heb ik aanzienlijk meer nodig (er is een soort van evenredigheid met de hoeveelheid hout) en zal het budgetoverschrijden.wouter schreef:Goed punt!pappaleo schreef:Ik kan leven met die 103 euro. Het moet natuurlijk wel een beetje een uitdaging zijn.
Het materiaal dat er niet toe doet moet je niet meetellen. Je maakt mij niet wijs dat dat een luidspreker die op de tweede plaats eindigt op de eerste plaats terecht zou komen als er gouden terminals in plaats van aansluitklemmetjes gebruikt zouden worden. En iedere luidspreker heeft aansluitingen nodig, dus dat onderscheidt de ene ook niet van de ander.
Het bouwmateriaal zou ik buiten beschouwing laten. Als ik een anderhalve meter hoog systeem bouw, dan kost dat me meer dan een monitortje van 30cm. Als je dat gaat budgetteren, dan komt iedereen met een klein monitortje en smoor je de creativiteit.
En het ander materiaal, zoals een baspoort. Als ik die koop trekt dat bijvoorbeeld 7,50 uit mijn budget, maar als ik een stuk grijze pvc pijp gebruik, telt dat dan ook mee, of als ik de baspoort integreer in mijn ontwerp als een sleuf en een extra MDF paneeltje?
Een baspijp zou inderdaad niet binnen het budget hoeven vallen want anders krijg je inderdaad dat je dan maar dit met plaatmateriaal of PVC zou willen oplossen om de kosten van de BR pijp uit te sparen. Dat is gewoon moeilijk doen, goed punt.
Wat maakt nu uit voor de klank? Aansluitingen amper, maar demping weldegelijk. Het nadeel van de LBV is dat de kosten van bitumen en pritex de kosten aardig laten oplopen (ik vroeg me al af hoe je met 60,75 aan drivers op 128,53 komt). En als demping niet mee telt zou je los kunnen gaan met damping 10/30 en twarron. Dat gaat echt wel verschil maken in geld en in klank lijkt me.
Met het budget op 115,- moet het mogelijk zijn de filtertopologie te kiezen die een fatsoenlijk filter mogelijk maakt. Uiteraard kan iedereen zelf bepalen bij het nabouwen om voor een mid- of high-end filter te kiezen. Het is voor de wedstrijd eenvoudig: kies je duurdere drivers dan houd je minder over voor het filter.
Er was nog een voorstel van punten aftrek bij budgetoverschrijding. Het gaat om de creativiteit. Het oprekken van het budget maakt m.i. dat de onderste klasse drivers weinig kans meer maken.
Dat bevoordeelt weer de neiging om voor de kleine monitor te kiezen en is slecht voor de creativiteit. Maar anderzijds heb ik er vrede mee als het binnen het budget gaat vallen.