Hypex Ncore
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hypex Ncore
Ok, bij deze wil ik dan graag het ontwerp presenteren voor het aan/uit standby toggle schema met IR remote.
Inclusief PCB ontwerp en inclusief software om de Atiny 2313 te programmeren.
Er is veel over gesproken en er is veel aangepast. Volgens sommige geleerden is L1 niet geheel nodig.
Er kunnen 2 LED's aangesloten worden; Een voor Standby en een voor On.
Voor de LED's heb ik potmeters geplaatst om de intensiteit een beetje af te kunnen regelen. Dit kan natuurlijk ook met vaste weerstanden gebeuren.
Ook zit er nog een extra 5VDC output bij om eventueel nog andere bordjes te kunnen bekrachtigen.
Er zit ook een speciale Ground punt op de PCB voor het DC gedeelte.
Dit schema is gemaakt voor het schakelen van twee SMPS600 modules.
Er zit een 220VAC powerinput op en links en rechts daarvan twee outputs voor de linker en rechter SMPS.
Verder op het bord zit de 5VDC output voor de pullup van de standby input van de SMPS600.
Dit schema is ontworpen om te gebruiken in combinatie met de on/off toggle switch die ze bij Hypex verkopen.
Wie er interesse heeft in zo'n bordje, laat het maar weten ik ga ze zeer binnenkort laten maken.
Groeten,
Jordo
Inclusief PCB ontwerp en inclusief software om de Atiny 2313 te programmeren.
Er is veel over gesproken en er is veel aangepast. Volgens sommige geleerden is L1 niet geheel nodig.
Er kunnen 2 LED's aangesloten worden; Een voor Standby en een voor On.
Voor de LED's heb ik potmeters geplaatst om de intensiteit een beetje af te kunnen regelen. Dit kan natuurlijk ook met vaste weerstanden gebeuren.
Ook zit er nog een extra 5VDC output bij om eventueel nog andere bordjes te kunnen bekrachtigen.
Er zit ook een speciale Ground punt op de PCB voor het DC gedeelte.
Dit schema is gemaakt voor het schakelen van twee SMPS600 modules.
Er zit een 220VAC powerinput op en links en rechts daarvan twee outputs voor de linker en rechter SMPS.
Verder op het bord zit de 5VDC output voor de pullup van de standby input van de SMPS600.
Dit schema is ontworpen om te gebruiken in combinatie met de on/off toggle switch die ze bij Hypex verkopen.
Wie er interesse heeft in zo'n bordje, laat het maar weten ik ga ze zeer binnenkort laten maken.
Groeten,
Jordo
- Bijlagen
-
- SMPSStandby.zip
- (129.43 KiB) 149 keer gedownload
-
- toggle aan-uit-mcu-brd-fnl 3.pdf
- (136 KiB) 196 keer gedownload
-
- toggle aan-uit-mcu-brd-fnl-nognd 3.pdf
- (107.17 KiB) 140 keer gedownload
-
- toggle aan-uit-mcu-sch-fnl 3.pdf
- (13.92 KiB) 137 keer gedownload
Re: Hypex Ncore
Wanneer denk je dat je daadwerkelijk 600 watt vraagt (of liever: 2x 300 watt) ? Dan ben je wel vrij heftig aan het spelenjordo81 schreef:1. Is het ok om 2 nc400 modules aan te sluiten op 1 smps? Zo ja, gaat dat lukken met de bijgeleverde kabeltjes? Voor en nadelen?
Voor vraag 1 zou ik zeggen: Nee. De SMPS600 is 600Watt.
2x 400 (NC400) = 800W....
Heb zelf de modules en kabeltjes nog niet binnen, maar ik gok niet dat de benodigde kabels erbij zitten om 2 modules op 1 smps aan te sluiten, dus wat dat betreft nee.
Voordelen: scheelt geld, ruimte in kastje.
Nadelen: minder vermogen
Belangrijkere vraag lijkt me: als je dan TOCH al (grof) geld neerlegt voor een bomdiggy versterker, zou je dan niet gewoon ook niet investeren in een tweede smps?
Re: Hypex Ncore
Over de kabels:matjans schreef:Wanneer denk je dat je daadwerkelijk 600 watt vraagt (of liever: 2x 300 watt) ? Dan ben je wel vrij heftig aan het spelen
Heb zelf de modules en kabeltjes nog niet binnen, maar ik gok niet dat de benodigde kabels erbij zitten om 2 modules op 1 smps aan te sluiten, dus wat dat betreft nee.
Voordelen: scheelt geld, ruimte in kastje.
Nadelen: minder vermogen
Belangrijkere vraag lijkt me: als je dan TOCH al (grof) geld neerlegt voor een bomdiggy versterker, zou je dan niet gewoon ook niet investeren in een tweede smps?
Dit is wat ik als reactie van Hypex kreeg op mijn vraag hierover:
Verder heb ik inderdaad besloten toch een tweede smps erbij aan te schaffen.Hypex schreef:U zult echter de kabels wel zelf moeten combineren. De voeding wordt geleverd met een kant en klare kabel om één NC400 aan te sluiten. Bij de NC400 wordt een kabel geleverd met een stekker aan één kant voor als klanten zelf een voeding maken.
Over de standby functie:
Hierover kreeg ik te horen dat de NC400 modules pas na 2 seconden, wanneer dus alle voltages ok zijn, de stroom inschakelen. Dus de standby functie is optioneel.
Re: Hypex Ncore
Ja, daar zat ik ook even aan te denken; Er zitten snoertjes bij en die zou je kunnen splitten.
Hypex zegt er verder niets over? Zij hebben er geen bezwaar tegen om 2 NC400's op 1 SMPS aan te sluiten?
Hypex zegt er verder niets over? Zij hebben er geen bezwaar tegen om 2 NC400's op 1 SMPS aan te sluiten?
Re: Hypex Ncore
Nee, zolang je niet op vol vermogen wilt of gaat draaien levert de smps600 voldoende power volgens hypex, maar omdat ik besloten had om toch ook voor volledig dual mono te gaan heb dus toch 2 stuks smps600 besteld.
Re: Hypex Ncore
Ja ok, ik ben ook niet van plan om voluit te gaan maar de pieken komen toch vanuit de reserve capaciteit...
Ik wilde het proberen te vergelijken met een 2 Ampere apparaat aan te sluiten op een 1,5 A zekering, of een paar proppen in de uitlaat van je brommer schieten, of een foto van je schoonmoeder in je glas bier....
Afijn, je hebt er nu 2
Ik wilde het proberen te vergelijken met een 2 Ampere apparaat aan te sluiten op een 1,5 A zekering, of een paar proppen in de uitlaat van je brommer schieten, of een foto van je schoonmoeder in je glas bier....
Afijn, je hebt er nu 2
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Hypex Ncore
Lovend verhaal idd op 6Moons over het bedrijf, de mensen van Hypex en hun spullen, een stukje Holland waar we Trots op mogen zijn! 
Re: Hypex Ncore
Het schiet zo erg niet op met mijn DAC Pre-Amp....
Selectronic heeft de gootste moeite met het leveren van de trafo's. Ik denk dat ik uitwijk naar E-bay met de chineeze markt...
Het doel was om alles tegelijk te maken; de Pre-Amp en de Hypex N-core Amp.
Maar aangezien de Hypex niet moeilijk is om af te bouwen en ik ook verder wil heb ik besloten om dan eerst maar de NCore verder te gaan bouwen.
Ik ben nu wel zo benieuwd naar de prestaties!!
En zo kan ik hem mooi gaan vergelijken met de Lyngdorf SDAI 2175 (met de helft van het vermogen van de NCore)
Inmiddels moet het printje van de Remote On/Off onderweg zijn. Alle onderdelen heb ik al in huis. Dus alleen nog even de Front en Back panels naar Scheaffer sturen volgende week.....
Selectronic heeft de gootste moeite met het leveren van de trafo's. Ik denk dat ik uitwijk naar E-bay met de chineeze markt...
Het doel was om alles tegelijk te maken; de Pre-Amp en de Hypex N-core Amp.
Maar aangezien de Hypex niet moeilijk is om af te bouwen en ik ook verder wil heb ik besloten om dan eerst maar de NCore verder te gaan bouwen.
Ik ben nu wel zo benieuwd naar de prestaties!!
En zo kan ik hem mooi gaan vergelijken met de Lyngdorf SDAI 2175 (met de helft van het vermogen van de NCore)
Inmiddels moet het printje van de Remote On/Off onderweg zijn. Alle onderdelen heb ik al in huis. Dus alleen nog even de Front en Back panels naar Scheaffer sturen volgende week.....
Re: Hypex Ncore
(Dubbel dubbel post voor de volledigheid)
Gister waren de printjes aangekomen.
Vandaag heb ik er een geassembleerd.
De ontwikkeling van deze print is tot stand gekomen mede door de forum leden. Een verloop van de ontwikkeling is te vinden terug in dit draadje en in mijn eigen draadje over het TPA BIII en Hypex NCore Project.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15000
Gister waren de printjes aangekomen.
Vandaag heb ik er een geassembleerd.
De ontwikkeling van deze print is tot stand gekomen mede door de forum leden. Een verloop van de ontwikkeling is te vinden terug in dit draadje en in mijn eigen draadje over het TPA BIII en Hypex NCore Project.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15000
Waar kleine nuances groots worden
Gister avond heb ik de moed gehad alles aan te sluiten en tot leven te wekken.
Er zit nog een klein bugje in het printje dat we hebben gemaakt; Hij blijft om de 3 seconden de SMSP600's in en uit schakelen. Het goede nieuws daarvan is dat dat gedeelte werkt. Waarschijnlijk is het een klein software foutje in de Atiny.
Evengoed kan ik het printje gebruiken als power distributiebus dus er stond mij weinig meer in de weg om vanmorgen de boel maar eens aan te sluiten om te kijken of het werkt.
Ik heb de Hypex bovenop mijn Lyngdorf SDAI 2175 gezet waarmee ik hem ga vergelijken. ]
Als DAC gebruik ik momenteel een KRK ERGO, de reden waarom ik met dit project ben bedgonnen. Tenminste heeft hij wel gebalanceerde uitgangen.
Er is niet veel luisteren nodig om er achter te komen dat dit een directe verbetering is ten opzichte van de Lyngdorf.
Hij heeft twee maal zoveel vermogen en dat creëerd een hoop rust.
Maar wat misschien nog wel directer opvalt is het detail van de kleine nuances die breeduit naar voren komen!
Behalve dat ik wéér dingen hoor in de muziek die ik daarvoor niet waarnam, zijn het de kleine dingen die het doen.
De kleine subtiele toonwisselingetjes van de stem van Malody Gardot met Warrisome Hart worden geaccentueerd,
De tweede stem van Feist wordt helemaal gesepereerd,
De Bass Drum van Elbow krijg dynamiek,
Het aanzwellen van de instrumenten van Cannonbal Aderly met Miles Davis en de lucht die door de buizen schuift,
Birdy met People Help the People bezorgd kippenvel,
Alle mondgeluiden van de artiesten en moet-ik-nog-even doorgaan?!
Alle inzet is nu al in een klap beloond en ik kan niet wachten tot ik de DAC bij kan schakelen!
Hypex, bedankt!!
Jordo
Er zit nog een klein bugje in het printje dat we hebben gemaakt; Hij blijft om de 3 seconden de SMSP600's in en uit schakelen. Het goede nieuws daarvan is dat dat gedeelte werkt. Waarschijnlijk is het een klein software foutje in de Atiny.
Evengoed kan ik het printje gebruiken als power distributiebus dus er stond mij weinig meer in de weg om vanmorgen de boel maar eens aan te sluiten om te kijken of het werkt.
Ik heb de Hypex bovenop mijn Lyngdorf SDAI 2175 gezet waarmee ik hem ga vergelijken. ]
Als DAC gebruik ik momenteel een KRK ERGO, de reden waarom ik met dit project ben bedgonnen. Tenminste heeft hij wel gebalanceerde uitgangen.
Er is niet veel luisteren nodig om er achter te komen dat dit een directe verbetering is ten opzichte van de Lyngdorf.
Hij heeft twee maal zoveel vermogen en dat creëerd een hoop rust.
Maar wat misschien nog wel directer opvalt is het detail van de kleine nuances die breeduit naar voren komen!
Behalve dat ik wéér dingen hoor in de muziek die ik daarvoor niet waarnam, zijn het de kleine dingen die het doen.
De kleine subtiele toonwisselingetjes van de stem van Malody Gardot met Warrisome Hart worden geaccentueerd,
De tweede stem van Feist wordt helemaal gesepereerd,
De Bass Drum van Elbow krijg dynamiek,
Het aanzwellen van de instrumenten van Cannonbal Aderly met Miles Davis en de lucht die door de buizen schuift,
Birdy met People Help the People bezorgd kippenvel,
Alle mondgeluiden van de artiesten en moet-ik-nog-even doorgaan?!
Alle inzet is nu al in een klap beloond en ik kan niet wachten tot ik de DAC bij kan schakelen!
Hypex, bedankt!!
Jordo
Re: Hypex Ncore
Ook hier even een aanpassing op maken:
De bug is gevonden in het printje en het betrof geen software fout.
Er was een printbaan beschadigd bij het desolderen van de spanningsregelaar.
Nu doet ie het gewoon
De bug is gevonden in het printje en het betrof geen software fout.
Er was een printbaan beschadigd bij het desolderen van de spanningsregelaar.
Nu doet ie het gewoon
Re: Hypex Ncore
Hé joh, die Lyngdorf had ik vroeger ook, alleen de zilveren uitvoering.
Klonk zeker niet slecht, maar niet zo goed als mijn (huidige) passieve UcD versterker (momenteel als noodoplossing in hun "moeder", de Philips DFR-9000 gemonteerd, maar een mooie voeding en voorversterker zijn al onderweg).
Ik ben zelf ook zeer geïnteresseerd in de NCore, en zal hem waarschijnlijk ook ooit gaan bouwen, wanneer het "NCore potje" genoeg gespekt is.
Heel veel plezier verder met je versterker, je mag er best wel een beetje trots op zijn !

Klonk zeker niet slecht, maar niet zo goed als mijn (huidige) passieve UcD versterker (momenteel als noodoplossing in hun "moeder", de Philips DFR-9000 gemonteerd, maar een mooie voeding en voorversterker zijn al onderweg).
Ik ben zelf ook zeer geïnteresseerd in de NCore, en zal hem waarschijnlijk ook ooit gaan bouwen, wanneer het "NCore potje" genoeg gespekt is.
Heel veel plezier verder met je versterker, je mag er best wel een beetje trots op zijn !
Re: Hypex Ncore
Hoi Marvin,
Ja die Lyngdorf is een mooi instapmodelletje maar ik ben blij dat het nu al zo'n verbetering is!!
Dan heb ik de componenten nog niet vast staan en de kast is ook nog niet helemaal af en er komt nog shielding om de NCore's heen
Zodra de DAC af is zal ik die nog even op de Lyngdorf testen (mocht de volume control niet werken) en dan bied ik hem te koop aan.
Ik ben ook best al wel een beetje trots
Ja die Lyngdorf is een mooi instapmodelletje maar ik ben blij dat het nu al zo'n verbetering is!!
Dan heb ik de componenten nog niet vast staan en de kast is ook nog niet helemaal af en er komt nog shielding om de NCore's heen
Zodra de DAC af is zal ik die nog even op de Lyngdorf testen (mocht de volume control niet werken) en dan bied ik hem te koop aan.
Ik ben ook best al wel een beetje trots
Re: Hypex Ncore
Jep, ik moet nog even experimenteren met het IR oogje.
Als die weggeborgen kan worden onder de kast op de bodemplaat, hoef ik hem niet in de frontpanel op te nemen.
Zoniet, dan moeten we er nog even over nadenken maar hier is vast een klein eerste opzetje van mijn nieuwe aanpak.
Aankomende week hebben we tijd dit verder uit te kristalliseren
Als die weggeborgen kan worden onder de kast op de bodemplaat, hoef ik hem niet in de frontpanel op te nemen.
Zoniet, dan moeten we er nog even over nadenken maar hier is vast een klein eerste opzetje van mijn nieuwe aanpak.
Aankomende week hebben we tijd dit verder uit te kristalliseren
- Bijlagen
-
- FrontPanel v1 (1).pdf
- (254.92 KiB) 124 keer gedownload
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Ncore
Bouw je ook een afstandsberdiening in je preamp/dac in?jordo81 schreef:Jep, ik moet nog even experimenteren met het IR oogje.
Als die weggeborgen kan worden onder de kast op de bodemplaat, hoef ik hem niet in de frontpanel op te nemen.
Zoniet, dan moeten we er nog even over nadenken maar hier is vast een klein eerste opzetje van mijn nieuwe aanpak.
Aankomende week hebben we tijd dit verder uit te kristalliseren
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 26 feb 2012, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hypex Ncore
Ja, daar komt ook zo'n zelfde aan/uit functie op met een motorpot voor het volume.
Die gaan we baseren op dit zelfde printje...
Die gaan we baseren op dit zelfde printje...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Ncore
Ben je dan niet bang dat er de mogelijkheid bestaat dat als 1 van de twee ontvangers het ab signaal net niet oppikt, het ene apparaat inschakelt en de andere uit?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Ncore
Het kan ook zo:
Je stuurt de versterker dan gewoon aan d.m.v. een triggersignaal vanuit je preamp
Je stuurt de versterker dan gewoon aan d.m.v. een triggersignaal vanuit je preamp
Re: Hypex Ncore
Dat zou inderdaad lachen zijnds23man schreef:Ben je dan niet bang dat er de mogelijkheid bestaat dat als 1 van de twee ontvangers het ab signaal net niet oppikt, het ene apparaat inschakelt en de andere uit?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Ncore
Daarom werkt Hypex met de Minimono en Minipre met een triggersignaal vanuit de pre naar de versterker blokken!Zweitse schreef:Dat zou inderdaad lachen zijnds23man schreef:Ben je dan niet bang dat er de mogelijkheid bestaat dat als 1 van de twee ontvangers het ab signaal net niet oppikt, het ene apparaat inschakelt en de andere uit?
In de huidige opzet van Jordo bestaat de kans dat als je de zaak uitzet met de AB en de versterker reageert niet, je een leuke PLOP krijgt! Dit gebeurt trouwens ook als de pre op de kast zelf uitschakelt. Verder is er nog het probleem van het wegvallen van de netspanning, de Ncore's schakelen niet gelijk af wat wederom een PLOP kan geven.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex Ncore
Nog een kleine toevoeging: een trigger bypass schakelaar om de versterker ook seperaat te kunnen gebruiken:
Re: Hypex Ncore
Nou ik was er eigenlijk niet bang voor..
Maar de volgorde van in en uitschakelen is wel belangrijk en mogelijk te programmeren in de Atiny.
Ik wil ze liever niet met elkaar doorverbinden omdat ik onafhankelijke units wil bouwen. Mocht ik eentje vervangen dan doet de ander nog precies wat ie moet doen zonder dat die daar die ene voor nodig heeft.
Nu geeft het printje bij uitschakelen van de Hypex een heel klein tikje over de speakers.
Gister heb ik per ongeluk eerst de DAC uitgeschakeld en dat was idd een behoorlijke PLOP!
Als ze allebei uit staan en ze krijgen een IR signaal dan zullen ze beide op dat signaal aan gaan, en niet de ene aan en de ander uit.
Ik denk dat dat best te programmeren moet zijn. De Hypex heeft nu al een inschakelvertraging dus als de DAC sneller inschakeld is dat goed. Met uitzetten moet ook eerst weer de DAC uitschakelen dus zou er weer een vertraging in de Hypex moeten zitten...
Maar de volgorde van in en uitschakelen is wel belangrijk en mogelijk te programmeren in de Atiny.
Ik wil ze liever niet met elkaar doorverbinden omdat ik onafhankelijke units wil bouwen. Mocht ik eentje vervangen dan doet de ander nog precies wat ie moet doen zonder dat die daar die ene voor nodig heeft.
Nu geeft het printje bij uitschakelen van de Hypex een heel klein tikje over de speakers.
Gister heb ik per ongeluk eerst de DAC uitgeschakeld en dat was idd een behoorlijke PLOP!
Als ze allebei uit staan en ze krijgen een IR signaal dan zullen ze beide op dat signaal aan gaan, en niet de ene aan en de ander uit.
Ik denk dat dat best te programmeren moet zijn. De Hypex heeft nu al een inschakelvertraging dus als de DAC sneller inschakeld is dat goed. Met uitzetten moet ook eerst weer de DAC uitschakelen dus zou er weer een vertraging in de Hypex moeten zitten...
