Hypex Ncore

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Hypex Ncore

Bericht door bertor »

Dat dit nou door een versterkern00b moet worden opgepakt :lol::

http://www.hypex.nl/index.php?option=co ... icle&id=89
Hypex presents a decisive leap forward in class D audio performance. Ncore® is the first class D amplifier not just to nudge the best linear amplifiers, but to surpass them in every aspect relevant to sound quality. If you want the ultimate in clarity, resolution and musicality, there is no longer a reason to trade efficiency or compactness.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Ha Bertor,

Ik had hem een tijdje terug ook al gezien maar vond het dermate wollige bla bla, dat ik maar even wacht tot ze daar zelf wat meer duidelijkheid over geven.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Hypex Ncore

Bericht door Rizzo »

Ik zag het ook, ben benieuwd. Maar op basis wat ze tot nu toe hebben vrijgegeven kan ik er eigenlijk nog weinig mee. De hypex DSP is ook nog steeds niet op de markt, ik vraag me af hoe lang dit gaat duren en wat ie mag kosten ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Ik zie alleen wat gegevens over een 1200W module. Lijkt mij wat overdreven voor gemiddeld huiskamergebruik. Verder nog niets in de web shop.

Zie ook dit draadje op Diyaudio: http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... ncore.html
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door bertor »

Van dat draadje heb ik het inderdaad vandaan.

Wat ik opvallend vond is niet zozeer deze 1200W module, maar dat Hypex nu pas de technologie volledig begrijpt en dat de UcD destijds een 'lucky shot' was. Ook niet onbelangrijk voor Hypex is dat ze het patent erop hebben...
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Re: Hypex Ncore

Bericht door Bruno »

Pjotr schreef:
Ha Bertor,

Ik (...) vond het dermate wollige bla bla, dat ik maar even wacht tot ze daar zelf wat meer duidelijkheid over geven.
Wat wil je weten dat niet in de gelinkte white paper staat (of in het AES paper dat daarin gerefereerd is)? Je hebt het maar te vragen hoor.
Rizzo schreef:
De hypex DSP is ook nog steeds niet op de markt
Er zit een stuk minder software in zo'n versterker.
bertor schreef:
...maar dat Hypex nu pas de technologie volledig begrijpt en dat de UcD destijds een 'lucky shot' was.
Het gaat hier om het exacte oscillatiecriterium en daarbij horend het grootsignaalgedrag, niet om het werkingsprincipe. Dat was geen toevallige ontdekking. Wat nieuw is, is een exacte(re) analysemethode. Het is meteen ook de eerste keer dat iemand de wiskunde uitpluist om alle zelfoscillerende versterkers (Tripath, Icepower, UcD, Spectron, IR e.a.) uit te rekenen. Het gaat hier om huiswerk dat de gehele sector had laten liggen. Dat wil niet zeggen dat versterkers van vóór dat moment lucky shots waren, wel dat er toendertijd een hoop uitprobeerwerk in ging dat nu niet meer nodig is, terwijl het optimale werkingspunt wel direct zichtbaar wordt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Bruno schreef:
Pjotr schreef:
Ha Bertor,

Ik (...) vond het dermate wollige bla bla, dat ik maar even wacht tot ze daar zelf wat meer duidelijkheid over geven.
Wat wil je weten dat niet in de gelinkte white paper staat (of in het AES paper dat daarin gerefereerd is)? Je hebt het maar te vragen hoor.
Toen ik er van vernam was die white paper nog niet te vinden en daar refereerde ik aan.

Blijft niettemin eerst horen en dan geloven :mrgreen: Maar ik verwacht wel dat dat goed zit ;) Zijn er trouwens plannen om dit ook naar normaal huiskamer niveau te schalen?
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Re: Hypex Ncore

Bericht door Bruno »

De hobbymodule wordt 400W, zij het met een grotere stroomreserve dan de UcD400 waardoor die een dikke 600W aan 2 ohm doet. Feitelijk is de naamgeving van de NC1200 een anomalie, want die heeft ook maar precies dezelfde spanningsratings als de UcD700. De 1200W komen er ook maar bij 2 ohm uit, wat de 700 niet kan. Net zoals de 700 is de NC1200 dus een huiskamermodule. De high-end klanten die momenteel met ons praten over de NC1200 module vinden dit vermogen ook maar normaal. Wat een mens met dat vermogen precies aan moet, weet ik niet, maar als je de Diyaudio discussie leest zijn er voldoende lui die jammeren dat de hobbymodule niet ook zo zwaar wordt. Amerikanen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Tja, het vermogen wordt bepaald door de eindtrap (schakel fets), de rest (modulator etc. ) blijft min of meer hetzelfde.

Als deze 1200W module het ook prima doet op plus en min 40V a 45V levert ie aan 8 ohm iets meer dan 100W. Voor mij b.v. voldoende en heb ik er geen probleem mee als de versterker zelf veel meer kan. Mijn punt is dat een versterker in de huiskamer over langere tijd eigenlijk weinig te doen heeft en weinig gemiddeld vermogen levert. Een laag rustverbruik is dan wel prettig. Dan komt een module als de UcD180 gevoelsmatig meer in aanmerking. Uiteraard zit daar voor mij als gebruiker ook een kosten aspect aan. Dus als een module in de orde van de UcD180 met betere inzichten verbeterd kan worden denk ik dat het velen welkom is.

Andere vraag (misschien meer voor Hypex zelf). Het lijkt er op dat de SMPS180 er uit gaat. Zelf vind ik dit een heel elegant ontwerp mede door zijn gunstige netbelasting. Mooi compromis tussen een PFC en wat een versterker vraagt. Is er een reden voor om de SMPS180 er uit te halen? Of blijft ie gewoon in het programma?
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door bertor »

Bruno schreef:
Het gaat hier om het exacte oscillatiecriterium en daarbij horend het grootsignaalgedrag, niet om het werkingsprincipe. Dat was geen toevallige ontdekking. Wat nieuw is, is een exacte(re) analysemethode. Het is meteen ook de eerste keer dat iemand de wiskunde uitpluist om alle zelfoscillerende versterkers (Tripath, Icepower, UcD, Spectron, IR e.a.) uit te rekenen. Het gaat hier om huiswerk dat de gehele sector had laten liggen. Dat wil niet zeggen dat versterkers van vóór dat moment lucky shots waren, wel dat er toendertijd een hoop uitprobeerwerk in ging dat nu niet meer nodig is, terwijl het optimale werkingspunt wel direct zichtbaar wordt.
Ah okee, lucky shot is misschien wel een beetje overtrokken. Met volledig begrijpen doel ik inderdaad op dat exacte model. Het niet-lineaire model van de versterker numeriek kunnen oplossen geeft nog niet het inzicht in de samenhang tussen de relevante parameters.
Bruno schreef:
De hobbymodule wordt 400W, zij het met een grotere stroomreserve dan de UcD400 waardoor die een dikke 600W aan 2 ohm doet. Feitelijk is de naamgeving van de NC1200 een anomalie, want die heeft ook maar precies dezelfde spanningsratings als de UcD700. De 1200W komen er ook maar bij 2 ohm uit, wat de 700 niet kan. Net zoals de 700 is de NC1200 dus een huiskamermodule. De high-end klanten die momenteel met ons praten over de NC1200 module vinden dit vermogen ook maar normaal. Wat een mens met dat vermogen precies aan moet, weet ik niet, maar als je de Diyaudio discussie leest zijn er voldoende lui die jammeren dat de hobbymodule niet ook zo zwaar wordt. Amerikanen...
Als je echt hard wilt kunnen spelen (105 dB piek per speaker op de luisterplek) op een speaker met normale gevoeligheid van 89 dB/W bij 8 Ohm heb je die voedingsspanning van +/- 85 V wel nodig. Ik vraag me wel af hoe lang zo'n speaker (en je oren) blijven functioneren bij 400 W...
bvermazen
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 22 nov 2010, 21:29
Locatie: Hoogkarspel

Re: Hypex Ncore

Bericht door bvermazen »

Klein stukje reactie van Bruno Putzeys op een voedingsvraag van mij @ het HTforum:


"De NC1200 draait op dezelfde spanning als de 700 (pakweg +/-90V). De NC400 draait op dezelfde panning als de UcD400, maar de beveiliging is wat preciezer dus die heb ik nu op 72V zitten. De NC400 heeft ook een stel ongeregelde voedingen van +/-16 a +/-25V nodig voor de ingangsbuffer. Verder kan je met een externe VDR (15 a 20V gerefereerd aan de negatieve spanning, zelfde systeem als bij de UcD700) een drietal watt uitsparen.

De spanningsbeveiliging is zo gebouwd dat de versterker altijd zonder in/uitschakelverschijnselen aan en uit gaat ongeacht welk van de spanningen als eerste verschijnt of verdwijnt. Dus als je zelf een voeding bouwt is het niet nodig een netspanningsonderbrekingsdetectie te maken."
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Er komt schot in de zaak:

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... re-64.html

Groet Gerhard
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Leeft niet echt hier geloof ik?

GRG
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Hypex Ncore

Bericht door Leon »

Een produkt leeft pas als het ook echt beschikbaar is. Tot nu toe zie ik alleen leuke, veelbelovende plaatjes.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Ik zit er bovenop!

Iedere dag even kijken of er al iets gebeurd.....

jordo.
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Re: Hypex Ncore

Bericht door Bruno »

De eerste serie valt hier morgen in de bus. Om tijd te sparen ga ik die zelf nameten ipv een produktietest te organiseren.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

O spannend!!

Ik ben heel benieuwd.
Mijn Buffalo DACIII modules zijn al onderweg en ik sta te popelen om de NCores.
Ik zou er wel vast 2 willen bestellen want ik ben bang dat er een run op komt zodra ze uit zijn.


Houd ons op de hoogte! :)

Jordo
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore--> Softstart?

Bericht door jordo81 »

Hoi Bruno,

En hoe zijn de metingen bevallen?..... :D

Ik heb een vraag over de Softstartmodule;
Deze zou niet nodig zijn voor de Ncore opzet, maar komt er wel meteen een voorziening in voor de aan/uit knop?
Ik wil mijn DAC namelijk wel met een Softstart opbouwen.
Op die manier heb ik en de mogelijkheid een aan/uit knop te faciliteren, en heb ik een mooie distributiebus voor de trafo's en kan ik dezelfde stijl knop gebruiken voor de DAC/Pre-Amp en de eind Amp....

Mvrgr,

Jordo
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Re: Hypex Ncore

Bericht door Bruno »

Het vlot idd en ziet er goed uit. Er zit (zoals gewoonlijk) wat variatie op de tweede harmonische maar ze komen toch allemaal pas rond de 100W boven de 0.001% uit en pas tegen clip boven de 0.002% :)

Een softstart is niet nodig maar om zonder softstart de voeding met een drukschakelaar aan en uit te zetten heb je wel iets van een standby voeding nodig. De aan/uit bediening zit nl. aan de secundaire kant omdat de meeste toepassingen die de voeding willen kunnen aan en uitzetten zo van die signaaldetectie of trigger schakelingen zijn en die kunnen we moeilijk aan de primaire kant hangen.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Hoi Bruno,

Het zegt mij niet zo heel veel maar het klinkt alsof deze waarden te verwaarlozen zijn :)

Eigenlijk zeg je dat de softstart module het beste wel gebruikt kan worden?

grt,

Jordo
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Re: Hypex Ncore

Bericht door Bruno »

Zelf zou ik al rap een 5V voedinkje met een miniscuul trafotje maken om de on/off pen via een drukschakelaar en een toggle flip flop te bedienen. Dat is zonder meer goedkoper dan een softstart. Vooral omdat de feitelijke functie van een softstartschakeling (inrushbegrenzing) al op de SMPS zit. Bij de SMPS400 is dat een NTC, bij de SMPS voor de NC400 is dat met een relais. Het gebruiken van de hypex softstart is dus oneconomisch. Ik bedenk me trouwens net dat ik niet weet hoe de triac in de softstart reageert op een SMPS als last. Die was nl. voor trafo's bedoeld. Kortom, knutsel zelf een standbyschakeling in elkaar.

Ik denk dat je wel gelijk hebt met verwaarloosbare vervorming. Het is meer een kwestie van zeker te zijn dat alle variabelen onder controle zijn. En verder natuurlijk is het een sport om te kijken hoe laag je komt. Ik speel namelijk gelijktijdig op loop gain en op openlusvervorming. Als je daarbij de ruststroom laag wil houden, krijg je toch onvermijdelijk een gevoeligheid voor toleranties in transistoren en fets. Net een exemplaar gehad dat tot 200W beneden de 0.0006% bleef. Ik denk dat de conclusie is dat de vervormingscijfers zich situeren tussen meer dan laag genoeg en asociaal laag.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Ok, leuk side project.
Voor jou natuurlijk every day business en in een handomdraai gedaan :lol:
Ik ga wel even zoeken op Circuits online oid.

Ik zag even snel dat de SMPS een klasse 2 is? Dat betekend dat hij niet aan ground komt te liggen?
Komt de hele versterker niet aan ground te liggen?
Moet ik dan single-ended interlinks maken?

Oja, ik ga toch wel een Softstart module bij jullie kopen hoor maar dan voor mijn DAC :)
Daar komen wel trafotjes in (kleintjes maar) maar dan heb ik ook meteen eenzelfde schakelaar met LED en een distributiebus om de trafo's aan te koppelen.

Ik zou voor asociaal laag gaan als het mijn sport was haha! :P

groeten,

Jordo
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Re: Hypex Ncore

Bericht door Bruno »

Klasse 2 wil zeggen dat hij niet aan aarde moet (niet dat hij niet aan aarde mag). Dat betekent dat het met ongebalanceerde interlinks prima functioneert. Dat neemt anders niet weg dat gebalanceerd aansluiten verstandiger blijft.

Ik denk dat je niet de enige bent die een pushbutton sturing wil. Misschien kan iemand die dat sowieso van plan was een schema'tje posten? Zelf ging ik er in de loop van de komende maanden ook wel één maken maar ik denk niet dat je daarop wil wachten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Hier het klassieke NE555 schakelingetje: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1533777 Simpeler kan bijna niet ;)

Klasse 2 wil alleen maar zeggen dat ie voor de veiligheid niet aan de randaarde hoeft. Voor de audio routing kan dat natuurlijk anders zijn en dien je de aarde, of beter massa/ground, van componenten bijna altijd met elkaar te verbinden.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Ok thx,

Dit was net niet de bedoeling van mijn project maar wel leuk als het lukt :lol:
Je moet toch wat zodra je het precies zo wil hebben als dat je het wil hebben...
En dan moet ik het schematje nog zo zien aan te passen dat het LED schakelaartje van Hypes er in past.

@Bruno:
Ik zou graag een kant-en-klare oplossing zien maar voor nu vind ik ook dat je je volledig moet concentreren op de Ncore :sure:

Maar is het niet zo dat als je een apparaat aan ground legt en het ander niet, dat je dan weer potentiaalverschillen zou krijgen die zich dan via de shielding van je interlink gaan vereffenen?
En is het niet verstandig om de Switched Power supply niet aan Ground te leggen ivm de noise die die het net op stuurt?
Plaats reactie