Meningen Karlsonkast
Moderator: Beheerdersteam
Re: Meningen Karlsonkast
De Punisher moet je eigenlijk minimaal twee per kant hebben, liever nog 3. Door de koppeling spelen ze lager en blazen dan nagegoeg overal overheen. 1 stuks is minder indrukwekkend, hoewel ik uit ervaring kan spreken dat 1 Punisher op een 12m2 kamertje toch wel tamelijk bruut is.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Meningen Karlsonkast
Was dat de periode dat jij en je broer in van die Neophyte jassen liepen?
Re: Meningen Karlsonkast
Nee, tijdens mijn studie heb ik verschillende hoornsystemen ontworpen voor het toenmalige speakerstore.nl, de ‘Punisher’ zullen er wereldwijd inmiddels misschien wel >1000 stuks nagebouwd zijn.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Meningen Karlsonkast
Gaaf
Kom je weer es naar een luisterdag? Kunnen we eens bijpraten over de tijd ná de basisschool
Kom je weer es naar een luisterdag? Kunnen we eens bijpraten over de tijd ná de basisschool
Re: Meningen Karlsonkast
Goedemiddag allemaal,
Ik wil nu echt weer eens wat gaan bouwen, maar heb er lang niet zoveel verstand van als de meeste heer op het forum. Na wat rondlezen twijfel ik nu tussen een Cubo 15 en een Punisher. Wat gaat dieper? Wat gaat beter met een goedkopere speaker erin? Ik wil er maar 1 bouwen en het is voor in een huiskamer. De Cubo is makkelijker te bouwen en ik kan op internet een goed zaagplan vinden. Echter de Punisher ziet er mooier uit en is wat meer een uitdaging om te zagen denk ik. Ben benieuwd naar jullie mening
Groetjes Stan
Ik wil nu echt weer eens wat gaan bouwen, maar heb er lang niet zoveel verstand van als de meeste heer op het forum. Na wat rondlezen twijfel ik nu tussen een Cubo 15 en een Punisher. Wat gaat dieper? Wat gaat beter met een goedkopere speaker erin? Ik wil er maar 1 bouwen en het is voor in een huiskamer. De Cubo is makkelijker te bouwen en ik kan op internet een goed zaagplan vinden. Echter de Punisher ziet er mooier uit en is wat meer een uitdaging om te zagen denk ik. Ben benieuwd naar jullie mening
Groetjes Stan
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Meningen Karlsonkast
Die subwoofers is meer ervaring mee op http://www.forum.licht-geluid.nlStan schreef:Goedemiddag allemaal,
Ik wil nu echt weer eens wat gaan bouwen, maar heb er lang niet zoveel verstand van als de meeste heer op het forum. Na wat rondlezen twijfel ik nu tussen een Cubo 15 en een Punisher. Wat gaat dieper? Wat gaat beter met een goedkopere speaker erin? Ik wil er maar 1 bouwen en het is voor in een huiskamer. De Cubo is makkelijker te bouwen en ik kan op internet een goed zaagplan vinden. Echter de Punisher ziet er mooier uit en is wat meer een uitdaging om te zagen denk ik. Ben benieuwd naar jullie mening
Groetjes Stan
Re: Meningen Karlsonkast
Over de Punisher weet ik ook wel iets hoor...
Ik zou beide afraden voor huiskamer gebruik, gaan niet diep genoeg met 1 stuks. bouw dan een lange tapped hoorn.
Gr. Walter
Ik zou beide afraden voor huiskamer gebruik, gaan niet diep genoeg met 1 stuks. bouw dan een lange tapped hoorn.
Gr. Walter
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
Ik trof toevallig nog een paar berichten (niet heel spannend) op een klein ander forum over iemand die in 2018 wat aan het testen is geweest, paginatje discussie en wat fototjes:
https://nfor.nl/index.php?mode=thread&id=258405
allicht leuk even te lezen.
https://nfor.nl/index.php?mode=thread&id=258405
allicht leuk even te lezen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
en zelfs Troelsgravesen heeft ergens een PDFje verstopt op zijn server die ik tevoorschijn googlede:
http://www.troelsgravesen.dk/download/1 ... ochure.pdf
http://www.troelsgravesen.dk/download/1 ... ochure.pdf
- Bijlagen
-
- 1955-Karlson-speaker-brochure.pdf
- (5.96 MiB) 65 keer gedownload
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Meningen Karlsonkast
Geen reactie, maar een bijdrage aan de Karlson discussie:
Het 12" ontwerp, dat ook wordt aanbevolen chmentvoor de 9710M, nu doorgerekend met de subdomein methode, waarbij ook het veld aan de binnenzijde wordt meegenomen.
Omdat ik het vermoeden had dat de precieze vorm van de " exponentiële spleet" , gezien de golflengtes, niet zo belangrijk kon zijn,is ook een variant doorgerekend waarbij de spleet is benaderd met twee driehoeken.
Het meenemen van het binnenwerk heeft wel een effect, zoals te zien als je het vergelijkt met de eerder gegeven curves. De frequentie karakteristiek en de uitwijking zijn hier te zien voor beide uitvoeringen. Kennelijk is preciesiewerk bij het zagen van de gordijnen niet nodig.
groet,
Tom
Het 12" ontwerp, dat ook wordt aanbevolen chmentvoor de 9710M, nu doorgerekend met de subdomein methode, waarbij ook het veld aan de binnenzijde wordt meegenomen.
Omdat ik het vermoeden had dat de precieze vorm van de " exponentiële spleet" , gezien de golflengtes, niet zo belangrijk kon zijn,is ook een variant doorgerekend waarbij de spleet is benaderd met twee driehoeken.
Het meenemen van het binnenwerk heeft wel een effect, zoals te zien als je het vergelijkt met de eerder gegeven curves. De frequentie karakteristiek en de uitwijking zijn hier te zien voor beide uitvoeringen. Kennelijk is preciesiewerk bij het zagen van de gordijnen niet nodig.
groet,
Tom
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Meningen Karlsonkast
De Karlson kast is op te vatten als een vreemd gevormde basreflex, met daarvoor een holle ruimte die zowel de driver als de reflexopening omvat, en die is afgesloten met de beroemde exponentiële gordijnen.
We kunnen de karakteristieken laten uitrekenen met en zonder die ruimte met de gordijnen, om te zien wat die holle ruimte of voorportaal nu eigenlijk doet. Ten slotte is dat voorportaal het kenmerkende verschil met andere boxen.
Hier de karakteristieken van alleen het basreflexgedeelte, en van de complete Karlson. De kasten en de drivers zijn geheel gelijk, op de aanwezigheid van het voorportaal na. Er gebeuren twee dingen bij de overgang naar een complete Karlson kast: de output in het laag neemt toe, en er verschijnt een slinger tussen 200 Hz en 800 Hz. (In de tekst bij het plaatje zijn BR driver en BR totaal verwisseld)
Die laatste is ook terug te vinden in de stralingsweerstand van de driver, en berust op een resonantie in het voorportaal.
Zoals hier al eens is betoogd, moet dat voorportaal gedempt worden.
Het effect in het laag verdient nadere bestudering.
groet,
Tom
We kunnen de karakteristieken laten uitrekenen met en zonder die ruimte met de gordijnen, om te zien wat die holle ruimte of voorportaal nu eigenlijk doet. Ten slotte is dat voorportaal het kenmerkende verschil met andere boxen.
Hier de karakteristieken van alleen het basreflexgedeelte, en van de complete Karlson. De kasten en de drivers zijn geheel gelijk, op de aanwezigheid van het voorportaal na. Er gebeuren twee dingen bij de overgang naar een complete Karlson kast: de output in het laag neemt toe, en er verschijnt een slinger tussen 200 Hz en 800 Hz. (In de tekst bij het plaatje zijn BR driver en BR totaal verwisseld)
Die laatste is ook terug te vinden in de stralingsweerstand van de driver, en berust op een resonantie in het voorportaal.
Zoals hier al eens is betoogd, moet dat voorportaal gedempt worden.
Het effect in het laag verdient nadere bestudering.
groet,
Tom
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Meningen Karlsonkast
Er is enig zicht op een verklaring van de werking van de Karlson kast.
Allereerst de geluiddruk, van de totale kast, en de bijdragen van de conus en de kast+poort. In alle gevallen blijkt de toevoeging van het voorportaal de Karlson 2-5 dB luider te maken.
Zowel de conus als de poort dragen daar aan bij.
Kijk je naar de stralings plaatjes, dan blijkt dat we dat te danken hebben aan een sterkere bundeling, de conusuitwijking blijft vrijwel gelijk.
De dip bij 350 Hz blijkt een gevolg van een sterke bundeling bij die frequentie, zowel verticaal als horizontaal.
Allereerst de geluiddruk, van de totale kast, en de bijdragen van de conus en de kast+poort. In alle gevallen blijkt de toevoeging van het voorportaal de Karlson 2-5 dB luider te maken.
Zowel de conus als de poort dragen daar aan bij.
Kijk je naar de stralings plaatjes, dan blijkt dat we dat te danken hebben aan een sterkere bundeling, de conusuitwijking blijft vrijwel gelijk.
De dip bij 350 Hz blijkt een gevolg van een sterke bundeling bij die frequentie, zowel verticaal als horizontaal.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Meningen Karlsonkast
De conusuitwijking blijft ongeveer gelijk in beide versies
; De stralingsweerstand blijkt inderdaad verhoogd, in overeenstemming met de extra output.
De bundeling bij 357 Hz is een vreemd resonantie-effect Tot zover.
; De stralingsweerstand blijkt inderdaad verhoogd, in overeenstemming met de extra output.
De bundeling bij 357 Hz is een vreemd resonantie-effect Tot zover.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
Leuk te zien dat de Karlson's de gemoederen nog steeds bezig blijven houden 
Helaas heb ik geen kennis van zaken om ook maar iets zinnig te zeggen over zulke metingen.
Het aanbod staat nog steeds als iemand eens een setje Karslsons wil horen, stuur me een PB, iedereen is meer dan welkom
Helaas heb ik geen kennis van zaken om ook maar iets zinnig te zeggen over zulke metingen.
Het aanbod staat nog steeds als iemand eens een setje Karslsons wil horen, stuur me een PB, iedereen is meer dan welkom
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
zo, kleine update.
Gister zowaar even tijd gevonden om nog even de eindsprint in te zetten om dit project af te ronden
Op het zakje schroeven kon ik terugvinden dat ik in 2013 ook al poging had gedaan
Ik had de lengtes hoeklijn al jaren op lengte en in verstek in de kast liggen en zelfs één zijstrip zelfs al voorgeboord.
Deze gaten dus even overgezet op de rest van de hoeklijn en toen kon ik verder met monteren.
Op de foto ontbreekt op de zijkant 1 schroef, dat komt omdat daar nu een houten plug in zit verlijmd (hier zat een dikke schroef in de weg voor het schroefje van de hoeklijn), die moet eerst drogen voor ik die kan voorboren en vastschroeven.
De hoeklijn is verwijderbaar omdat ik dan de "gordijnen" kan verwijderen, op die wijze kom je bij de 12 inch driver.
Alleen nog even schroeven halen voor de hoeken.
Gelukkig waren de kabels lang genoeg dus ik had gewoon muziek onder het klussen
Wordt vervolgd
.
Gister zowaar even tijd gevonden om nog even de eindsprint in te zetten om dit project af te ronden
Op het zakje schroeven kon ik terugvinden dat ik in 2013 ook al poging had gedaan
Ik had de lengtes hoeklijn al jaren op lengte en in verstek in de kast liggen en zelfs één zijstrip zelfs al voorgeboord.
Deze gaten dus even overgezet op de rest van de hoeklijn en toen kon ik verder met monteren.
Op de foto ontbreekt op de zijkant 1 schroef, dat komt omdat daar nu een houten plug in zit verlijmd (hier zat een dikke schroef in de weg voor het schroefje van de hoeklijn), die moet eerst drogen voor ik die kan voorboren en vastschroeven.
De hoeklijn is verwijderbaar omdat ik dan de "gordijnen" kan verwijderen, op die wijze kom je bij de 12 inch driver.
Alleen nog even schroeven halen voor de hoeken.
Gelukkig waren de kabels lang genoeg dus ik had gewoon muziek onder het klussen
Wordt vervolgd
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
Aangezien hier ook nog wat Karlson-afficionados zitten.....
10 september is er een leuke meet & greet audiodag van het forum in Ermelo
viewtopic.php?t=30739
Ik neem mijn Karlsons mee, ik denk ik laat het even weten zodat je ze kunt zien en beluisteren.
10 september is er een leuke meet & greet audiodag van het forum in Ermelo
viewtopic.php?t=30739
Ik neem mijn Karlsons mee, ik denk ik laat het even weten zodat je ze kunt zien en beluisteren.
Re: Meningen Karlsonkast
Even afstoffen, ik heb een set Ciare 12" coaxen op de kop getikt die ik hier voor wil gebruiken, alleen zie ik dat bij de specificaties vooral gesproken wordt over 'speakers met een hoog rendement zoals ook gebruikt in PA systemen" er wordt nergens gerept over welke T/S parameters men graag zou zien, de Ciare heeft een behoorlijke Qts dus dat maakt het bijna een OB woofer...
Re: Meningen Karlsonkast
Is dat niet gewoon uitproberen?
In de tijd dat de Karlson is bedacht hadden ze nog nooit van Thiele/Small gehoord.
In de tijd dat de Karlson is bedacht hadden ze nog nooit van Thiele/Small gehoord.
Re: Meningen Karlsonkast
Nee maar nu wel en Tom heeft er veel aan gerekend, veel mensen hebben er ervaring mee en dat zou moeten helpen lijkt me...
Moet wel zeggen dat WinIsd een 238 liter kast adviseert voor een F3 van rond de 30Hz, dat is niet haalbaar in huis of garage...
Moet wel zeggen dat WinIsd een 238 liter kast adviseert voor een F3 van rond de 30Hz, dat is niet haalbaar in huis of garage...
Re: Meningen Karlsonkast
Ik heb een lege set Karlson staan voor een 12". Die kan je even proberen eind volgende maand.
Re: Meningen Karlsonkast
Jep proberen. Er zit geen duidelijke theorie achter. Ik heb er destijds verschillende gebouwd voor 8" en 10". Ik kan mij nog wel herinneren dat de 10" met een Fane PA speaker er in niet lekker ging en modderig klonk. De 8" met AD9710M er in was echt top! Goed voor af en toe de buren aan de deur 
Re: Meningen Karlsonkast
Ik zit op DIY te lezen over de Karlsonator, een ML-TLvariant volgens de geleerden, daar zit wat meer rekenwerk in...
