Meningen Karlsonkast

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Walt »

De Punisher moet je eigenlijk minimaal twee per kant hebben, liever nog 3. Door de koppeling spelen ze lager en blazen dan nagegoeg overal overheen. 1 stuks is minder indrukwekkend, hoewel ik uit ervaring kan spreken dat 1 Punisher op een 12m2 kamertje toch wel tamelijk bruut is.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Was dat de periode dat jij en je broer in van die Neophyte jassen liepen?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Walt »

Nee, tijdens mijn studie heb ik verschillende hoornsystemen ontworpen voor het toenmalige speakerstore.nl, de ‘Punisher’ zullen er wereldwijd inmiddels misschien wel >1000 stuks nagebouwd zijn.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Gaaf :lol:
Kom je weer es naar een luisterdag? Kunnen we eens bijpraten over de tijd ná de basisschool O:)
Stan
Berichten: 3
Lid geworden op: di 13 aug 2019, 16:01

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Stan »

Goedemiddag allemaal,

Ik wil nu echt weer eens wat gaan bouwen, maar heb er lang niet zoveel verstand van als de meeste heer op het forum. Na wat rondlezen twijfel ik nu tussen een Cubo 15 en een Punisher. Wat gaat dieper? Wat gaat beter met een goedkopere speaker erin? Ik wil er maar 1 bouwen en het is voor in een huiskamer. De Cubo is makkelijker te bouwen en ik kan op internet een goed zaagplan vinden. Echter de Punisher ziet er mooier uit en is wat meer een uitdaging om te zagen denk ik. Ben benieuwd naar jullie mening

Groetjes Stan
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door wouter »

Stan schreef:
Goedemiddag allemaal,

Ik wil nu echt weer eens wat gaan bouwen, maar heb er lang niet zoveel verstand van als de meeste heer op het forum. Na wat rondlezen twijfel ik nu tussen een Cubo 15 en een Punisher. Wat gaat dieper? Wat gaat beter met een goedkopere speaker erin? Ik wil er maar 1 bouwen en het is voor in een huiskamer. De Cubo is makkelijker te bouwen en ik kan op internet een goed zaagplan vinden. Echter de Punisher ziet er mooier uit en is wat meer een uitdaging om te zagen denk ik. Ben benieuwd naar jullie mening

Groetjes Stan
Die subwoofers is meer ervaring mee op http://www.forum.licht-geluid.nl
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Walt »

Over de Punisher weet ik ook wel iets hoor... O:)

Ik zou beide afraden voor huiskamer gebruik, gaan niet diep genoeg met 1 stuks. bouw dan een lange tapped hoorn.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik trof toevallig nog een paar berichten (niet heel spannend) op een klein ander forum over iemand die in 2018 wat aan het testen is geweest, paginatje discussie en wat fototjes:

https://nfor.nl/index.php?mode=thread&id=258405

allicht leuk even te lezen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

en zelfs Troelsgravesen heeft ergens een PDFje verstopt op zijn server die ik tevoorschijn googlede:

http://www.troelsgravesen.dk/download/1 ... ochure.pdf
Bijlagen
1955-Karlson-speaker-brochure.pdf
(5.96 MiB) 65 keer gedownload
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Tom Magchielse »

Geen reactie, maar een bijdrage aan de Karlson discussie:
Het 12" ontwerp, dat ook wordt aanbevolen chmentvoor de 9710M, nu doorgerekend met de subdomein methode, waarbij ook het veld aan de binnenzijde wordt meegenomen.
Omdat ik het vermoeden had dat de precieze vorm van de " exponentiële spleet" , gezien de golflengtes, niet zo belangrijk kon zijn,is ook een variant doorgerekend waarbij de spleet is benaderd met twee driehoeken.
Het meenemen van het binnenwerk heeft wel een effect, zoals te zien als je het vergelijkt met de eerder gegeven curves.
KarlsonAB.jpg
De frequentie karakteristiek en de uitwijking zijn hier te zien voor beide uitvoeringen.
KarlsonOrg.jpg
KarlsonOrig.jpg
Kennelijk is preciesiewerk bij het zagen van de gordijnen niet nodig.
groet,
Tom
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Tom Magchielse »

De Karlson kast is op te vatten als een vreemd gevormde basreflex, met daarvoor een holle ruimte die zowel de driver als de reflexopening omvat, en die is afgesloten met de beroemde exponentiële gordijnen.
We kunnen de karakteristieken laten uitrekenen met en zonder die ruimte met de gordijnen, om te zien wat die holle ruimte of voorportaal nu eigenlijk doet. Ten slotte is dat voorportaal het kenmerkende verschil met andere boxen.
Hier de karakteristieken van alleen het basreflexgedeelte, en van de complete Karlson. De kasten en de drivers zijn geheel gelijk, op de aanwezigheid van het voorportaal na.
KarlsonBRCompl.jpg
Er gebeuren twee dingen bij de overgang naar een complete Karlson kast: de output in het laag neemt toe, en er verschijnt een slinger tussen 200 Hz en 800 Hz. (In de tekst bij het plaatje zijn BR driver en BR totaal verwisseld)
Die laatste is ook terug te vinden in de stralingsweerstand van de driver, en berust op een resonantie in het voorportaal.
Zoals hier al eens is betoogd, moet dat voorportaal gedempt worden.
Het effect in het laag verdient nadere bestudering.
groet,
Tom
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Tom Magchielse »

Er is enig zicht op een verklaring van de werking van de Karlson kast.
Allereerst de geluiddruk, van de totale kast, en de bijdragen van de conus en de kast+poort.
KarBrKarlComplSPL.jpg
KarlBRKarlCompleet SPL2.jpg
In alle gevallen blijkt de toevoeging van het voorportaal de Karlson 2-5 dB luider te maken.
Zowel de conus als de poort dragen daar aan bij.
Kijk je naar de stralings plaatjes, dan blijkt dat we dat te danken hebben aan een sterkere bundeling, de conusuitwijking blijft vrijwel gelijk.
De dip bij 350 Hz blijkt een gevolg van een sterke bundeling bij die frequentie, zowel verticaal als horizontaal.
Bijlagen
KarlBrKarlComplBundel.jpg
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Tom Magchielse »

De conusuitwijking blijft ongeveer gelijk in beide versies
;
KrlBR+KarlComplExcursie.jpg
De stralingsweerstand blijkt inderdaad verhoogd, in overeenstemming met de extra output.
De bundeling bij 357 Hz is een vreemd resonantie-effect
KarlBR+KarlComplRadRes.jpg
KarBRKarlComplRad357.jpg
Tot zover.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Henkjan »

Mooi dat je ook hier induikt Tom :goedzo:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Leuk te zien dat de Karlson's de gemoederen nog steeds bezig blijven houden :)

Helaas heb ik geen kennis van zaken om ook maar iets zinnig te zeggen over zulke metingen.


Het aanbod staat nog steeds als iemand eens een setje Karslsons wil horen, stuur me een PB, iedereen is meer dan welkom :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

zo, kleine update. :mrgreen:

Gister zowaar even tijd gevonden om nog even de eindsprint in te zetten om dit project af te ronden :D

Op het zakje schroeven kon ik terugvinden dat ik in 2013 ook al poging had gedaan :sure:

Ik had de lengtes hoeklijn al jaren op lengte en in verstek in de kast liggen en zelfs één zijstrip zelfs al voorgeboord.
Deze gaten dus even overgezet op de rest van de hoeklijn en toen kon ik verder met monteren.
Op de foto ontbreekt op de zijkant 1 schroef, dat komt omdat daar nu een houten plug in zit verlijmd (hier zat een dikke schroef in de weg voor het schroefje van de hoeklijn), die moet eerst drogen voor ik die kan voorboren en vastschroeven.
De hoeklijn is verwijderbaar omdat ik dan de "gordijnen" kan verwijderen, op die wijze kom je bij de 12 inch driver.

Alleen nog even schroeven halen voor de hoeken.

Gelukkig waren de kabels lang genoeg dus ik had gewoon muziek onder het klussen :rock:

Wordt vervolgd :mrgreen: .
Bijlagen
K1.jpg
K2.jpg
K3.jpg
K4.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Klaar :rock:
Bijlagen
20200513_152557_copy_2016x1134.jpg
20200513_152614_copy_2016x1134.jpg
20200513_152622_copy_2016x1134.jpg
20200513_152859_copy_2016x1134.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Aangezien hier ook nog wat Karlson-afficionados zitten.....

10 september is er een leuke meet & greet audiodag van het forum in Ermelo

viewtopic.php?t=30739

Ik neem mijn Karlsons mee, ik denk ik laat het even weten zodat je ze kunt zien en beluisteren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Even afstoffen, ik heb een set Ciare 12" coaxen op de kop getikt die ik hier voor wil gebruiken, alleen zie ik dat bij de specificaties vooral gesproken wordt over 'speakers met een hoog rendement zoals ook gebruikt in PA systemen" er wordt nergens gerept over welke T/S parameters men graag zou zien, de Ciare heeft een behoorlijke Qts dus dat maakt het bijna een OB woofer...
NDCX12-1_datasheet.pdf
(1.09 MiB) 12 keer gedownload
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door richard »

Is dat niet gewoon uitproberen?
In de tijd dat de Karlson is bedacht hadden ze nog nooit van Thiele/Small gehoord.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Nee maar nu wel en Tom heeft er veel aan gerekend, veel mensen hebben er ervaring mee en dat zou moeten helpen lijkt me...
Moet wel zeggen dat WinIsd een 238 liter kast adviseert voor een F3 van rond de 30Hz, dat is niet haalbaar in huis of garage...
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door beijert »

Ik heb een lege set Karlson staan voor een 12". Die kan je even proberen eind volgende maand.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

oh dat zou goed uitkomen!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Pjotr »

Jep proberen. Er zit geen duidelijke theorie achter. Ik heb er destijds verschillende gebouwd voor 8" en 10". Ik kan mij nog wel herinneren dat de 10" met een Fane PA speaker er in niet lekker ging en modderig klonk. De 8" met AD9710M er in was echt top! Goed voor af en toe de buren aan de deur :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Ik zit op DIY te lezen over de Karlsonator, een ML-TLvariant volgens de geleerden, daar zit wat meer rekenwerk in...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”