Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door hannesie »

dre schreef:
hij draait soms op abnormaal niveau,dus ik denk:zeker!! :mrgreen:
:wink:

Dat kan ik beamen :)
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Volume knop gaat niet voor niks tot ver over de 90 graden :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door wouter »

ai, wel met handschoenen draaien aan dus... :wink:


Lekker bezig Mario!
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Valt wel mee hoor Wouter, ze doen hier voorkomen alsof de volume bij mij altijd in de hoek staat, maarrr bij een lekker nummer wil ik nog wel eens het gas open gooien voor een extra kick :wink:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Net Oxygene 4 (nr 5) van de CD Aero van Jean-Michel Jarre geluisterd op standje :mrgreen: , van top tot teen kippenvel =D> =D> =D>

Ik kan bij deze bevestigen dat de Neo3 nu harder kan als voorheen, denk dat op hogere geluid's niveaus het kapje juist een beperking is :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door hannesie »

Hey, dat 'klinkt' goed, afgelopen zondag was het ook bij Amused to Death ook op het hoge geluidsniveau scherp of hard, is dat er nu af?
Zeker door wat meer adem voor de tweeter!!
Perfect!!
Dus toch nog grote stappen, heb je in verband met de ruimtelijkheid ook de fase nog gecontroleerd?
Was bij mij een keer, dat ik dacht dat het ineens zo anders en ruimtelijk klonk, bleek 1 van de boxen uit fase te staan.
Gr, Hans
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

hannesie schreef:
Hey, dat 'klinkt' goed, afgelopen zondag was het ook bij Amused to Death ook op het hoge geluidsniveau scherp of hard, is dat er nu af?
Zeker door wat meer adem voor de tweeter!!
Dat is inderdaad weg nu :)
hannesie schreef:
Dus toch nog grote stappen, heb je in verband met de ruimtelijkheid ook de fase nog gecontroleerd?
Was bij mij een keer, dat ik dacht dat het ineens zo anders en ruimtelijk klonk, bleek 1 van de boxen uit fase te staan.
Gr, Hans
Echt grote stappen vooruit :D Ben nu nog bezig met de XTZ room analyzer om de ruimte en het laag ook zo optimaal mogelijk te krijgen :wink:

Fase heb ik dubbel op gecontroleerd, en die staat zeker goed.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Hier alvast de eerste meting op 3 posities,

edit: zonder sub
3 pos-1e meting.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Martijn M »

holco schreef:
Net Universal Soldier Regeneration in HD gekeken op een flink niveau en dat klonk iig super :mrgreen:

Martijn ik heb net weer alle spullen opgeruimd en de speakers staan weer waar ze horen, dus het meten is nu een beetje lastig helaas, maar ik zal binnenkort
eens een meting in de woonkamer maken, welke meet afstand zie je het liefst, en onder welke hoek?

Op ongeveer 1 meter en dan vanaf on-axis in stapjes van 15 graden naar 90 graden toe. Met een schoon tijdwindow zul je niet veel lager dan een paar honderd hertz komen, maar dat is niet erg.

Met het crossover lager denk ik dat de belastbaarheid lager is geworden, dus niet hoger. Dat het zo lijkt, komt waarschijnlijk doordat de speaker klankmatig beter in balans is. Als een speaker niet in balans is, krijg je eerder last van luistermoeheid - vooral op hogere niveaus. Overbelasting hoeft niet per se vermoeiend te klinken. Maar zoals gezegd kan de Neo3 een hoop hebben!
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Martijn M schreef:
Op ongeveer 1 meter en dan vanaf on-axis in stapjes van 15 graden naar 90 graden toe. Met een schoon tijdwindow zul je niet veel lager dan een paar honderd hertz komen, maar dat is niet erg.
Ik kan er max 5 opslaan + de actuele = 6 zichtbaar, dus dat wordt dan 0-15-30-45-60-90 graden, venster tussen de 700 en 4000Hz lijkt mij voldoende toch?
Martijn M schreef:
Met het crossover lager denk ik dat de belastbaarheid lager is geworden, dus niet hoger. Dat het zo lijkt, komt waarschijnlijk doordat de speaker klankmatig beter in balans is. Als een speaker niet in balans is, krijg je eerder last van luistermoeheid - vooral op hogere niveaus. Overbelasting hoeft niet per se vermoeiend te klinken. Maar zoals gezegd kan de Neo3 een hoop hebben!
Kan zijn, maar ik vermoed toch dat luister moeheid niet de oorzaak was en nu ook niet dat de Neo aan zijn max zat, het lijkt er op dat hij zich gewoon lekkerder gedraagt nu hij open is, misschien toch een soort resonantie in dat kleine kamertje.

Zie ook de bult op 2000Hz in onderstaande afbeelding, zonder kapje in de volgende afbeelding is deze nergens te vinden.

HPF1 op 691.8Hz, 1/2 octave smoothing
Neo3 PDR gesloten
Neo3 PDR gesloten
HPF1 op 300Hz + correctie, geen smoothing
Neo3 PDR open
Neo3 PDR open
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Bij deze de metingen Martijn,

0-15-30-45-60-90 graden,
P2122814.JPG
Crossover op 15 graden + fase,
P2122818.JPG
Weet niet of het nuttig is, maar hier nog de group-delay in een groter tijd venster op 0 graden,
P2122817.JPG
Laatst gewijzigd door holco op vr 12 feb 2010, 17:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Kan ik mijn speaker terug zetten Martijn, of heb je nog meer nodig?

Mario
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Crossover + fase foto is nu een nieuwe, de fase was namelijk van alleen het laag :oops:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Nog een nieuw filter gemaakt :mrgreen:

0-15-30-60-90 graden, zonder smoothing
P2132819.JPG
Crossover beide op 1700Hz 4e order, zonder smoothing, gemeten op 15 graden en de rode lijn is de fase
P2132821.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Martijn H »

Ik dnek dat je het gebied van 2.5kHz nog +/- 1.5dB moet dempen om het neutraler te krijgen. Kan je ook de respons posten van 0 en 20 graden verticaal? En eventueel ook de respons van de fase op 0 en 30 graden horizontaal?

Ik zou gewoon op 70cm meten trouwens, vind ik zelf makkelijker bij 2 weg.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door b_force »

holco, heb jij ooit van de printscreen knop gehoord?
Plakken in paint en dan opslaan? (je hebt overigens ook programma's die dat gelijk kunnen).

Is denk ik minder werk dan steeds foto's maken :wink:
(ook met win98)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door SARK »

b_force schreef:
holco, heb jij ooit van de printscreen knop gehoord?
Plakken in paint en dan opslaan? (je hebt overigens ook programma's die dat gelijk kunnen).

Is denk ik minder werk dan steeds foto's maken :wink:
(ook met win98)
Henkjan is je al voor geweest (pag. 5).
holco schreef:
Henkjan schreef:
ff over je screnshots: als je op PrintScrn drukt, vervolgens naar Paint gaat, en dan crtl-V (plakken dus) dan heb je een schermafdruk te pakken, hoef je dus niet met een foto te doen... wel aan denken dat je vanuit paint opslaat als jpg en niet als bmp
Helaas zit de Clio (Isa kaart) in een oude PC met helemaal geen copy / print / netwerk / internet of wat dan ook voor mogelijkheden, weet dat het beter kan maar mijn inziens is dit duidelijk genoeg, toch?

Mario
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Montana schreef:
Ik dnek dat je het gebied van 2.5kHz nog +/- 1.5dB moet dempen om het neutraler te krijgen. Kan je ook de respons posten van 0 en 20 graden verticaal? En eventueel ook de respons van de fase op 0 en 30 graden horizontaal?
Het klinkt nu inderdaad voor mijn smaak toch wat TE helder, dus dat zit em in het wat hoge 2.5kHz gebied?
Zal het e&a aanpassen en die andere metingen ook plaatsen (weer die 35Kg op mijn nek, zucht!!)

Montana schreef:
Ik zou gewoon op 70cm meten trouwens, vind ik zelf makkelijker bij 2 weg.
Het is een MTM systeem met een hart op hart van 34cm, vandaar dat ik voor 1m heb gekozen.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

b_force schreef:
holco, heb jij ooit van de printscreen knop gehoord?
Plakken in paint en dan opslaan? (je hebt overigens ook programma's die dat gelijk kunnen).

Is denk ik minder werk dan steeds foto's maken :wink:
(ook met win98)
Als je nog een modern micro PC'tje of motherboard hebt met een Isa slot hou ik me warm aanbevolen :lol:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Martijn H »

Jah ik vroeg ook nog of je wellicht iets teveel hoog hoort, maar die vraag haalde ik weg. Je zou dus het gebied van 2.5kHz iets kunnen dempen, maar ook het gehele tweeterniveau 1dB'tje kunnen terugnemen als het dempen op 2.5kHz niet genoeg helpt. Met jouw baffle verwacht ik eigenlijk eerder rondstralen op een iets lagere frequentie, vandaar dat ik vroeg om wat faseplotjes. Een mtm zou on ax iets uit fase "kunnen moeten" staan om of ax beter op te tellen. Door met de fase van de tweeter te spelen kan je daar wellicht nog mee experimenteren. Rond 1.5-2kHz zou je of ax dan iets meer energie moeten krijgen en on ax een fractie minder. Gewoon met de delay spelen dus, waardoor hij bijvoorbeeld op 15 graden optimaal optelt. MIsschien heb je dat nu ook al, maar dat is nog lastig te zeggen.

Door op 70cm te meten kan je minder zeggen over de respons in het laag-laagmid, maar heb je weer iets minder reflecties in het hoogmid, maar het hangt natuurlijk van je kamer af wat beter werkt.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Ik heb 1db demping (Q factor 2.0) op 3000Hz gedaan, dat zag er met een 0 tot 60 graden beter uit dan op 2500Hz, ik heb ook 2800Hz geprobeerd.
Hoog heb ik inderdaad ook al wat terug genomen.

Alle metingen zijn gedaan (totaal 35 stuks) zal direct de 9 foto's plaatsen.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Zoals het er nu uit ziet,

0-15-30-60-90 graden
1.jpg
0 graden, rood is fase,
3.JPG
15 graden, rood is fase,
4.JPG
30 graden, rood is fase,
2.JPG
0-15-30-60-90 graden op 20 graden verticaal,
5.JPG
0-15-30-60-90 graden op 10graden verticaal,
6.JPG
0 graden 10 graden verticaal, rood is fase,
7.JPG
15 graden 10 graden verticaal, rood is fase,
8.JPG
30 graden 10 graden verticaal, rood is fase,
9.JPG
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Zo nu eerst maar eens even luisteren.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Martijn H »

Nou dat zal vast al een stuk relaxter klinken! 8) Experimenteer dan nog een beetje met de delay van de tweeter om te zien wat dat met de respons doet op 0 en 15 en 30 graden horizontaal en 10 graden verticaal, maar dan heb je wel alle puntjes op de i gezet! Als het dan nog wat wollig klinkt zou je het gehele niveau mid-hoog wat kunnen boosten. Is altijd lastig af te lezen uit metingen, omdat in het laag de meeste meetfouten zitten, dus dat moet op gehoor.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Eerste indruk, (zit met laptop op schoot te luisteren) ben bang dat het niet veel beter kan :mrgreen:

Montana, bij mij staan de tweeters exact op oorhoogte en als ik ga staan hoor je duidelijk het crossover gebied weg vallen maar wie gaat er nu staande luisteren? Ik niet iig denk dat dit het final filter is :D

Een ieder in ieder geval bedankt voor de input!!

Ik heb weer een hoop geleerd en de beloning speelt zich nu voor mij af :wink: En ik hoop dat het ook interessant was voor de meelezers onder jullie.

Mario
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”