Ondertussen (even in m'n pauze) kleine veranderingen gedaan:
C1 is van 15 naar 12uF gegaan, R1 van 2.2 naar 4.1 en de weerstan parallel aan de tweeter iets laten zakken naar 8.2 Ohm.

Moderator: Beheerdersteam
neem jij je speakers mee naar je werk?Edo schreef:Jep, ben ook erg nieuwsgierig wat de 3e orde versie doet qua geluid.
Ondertussen (even in m'n pauze) kleine veranderingen gedaan:
C1 is van 15 naar 12uF gegaan, R1 van 2.2 naar 4.1 en de weerstan parallel aan de tweeter iets laten zakken naar 8.2 Ohm.
...........
waar die pauzes niet makkelijk voor zijn.....
Probeer die derde orde maar eens met een parallel filter op 1500 Hz. Is eenvoudig te bereiken met een tweede orde elektrisch laag en hoogdoorlaatfilter. Wordt meteen je tweeter weer fatsoenlijk gefilterd want ik heb nu zo mijn twijfels (laat het elektrische plaatje eens zien?)... Je zou wel eens verbaasd kunnen staan. Of het klinkt nergens naarEdo schreef:Jep, ben ook erg nieuwsgierig wat de 3e orde versie doet qua geluid.
Ondertussen (even in m'n pauze) kleine veranderingen gedaan:
C1 is van 15 naar 12uF gegaan, R1 van 2.2 naar 4.1 en de weerstan parallel aan de tweeter iets laten zakken naar 8.2 Ohm.
waar die pauzes niet makkelijk voor zijn.....
Off-topic? Gaat over het filter van Isis...da's toch on-topic ???..Wowly schreef:Ha die edo,
ff offtopic (nu we toch bezig zijn) wat zijn dat voor speakers in je signature?
Denk dat deze tweeter het zo prima kan hebben, maar ik ga je suggestie zeker meenemen in de tests. Ik ben een beetje afgestapt van parallel na wat luistertesten tussen beide type filters, maar ik ga het deze keer weer eens meenemen in de sessie.jeroen_d schreef:Probeer die derde orde maar eens met een parallel filter op 1500 Hz. Is eenvoudig te bereiken met een tweede orde elektrisch laag en hoogdoorlaatfilter. Wordt meteen je tweeter weer fatsoenlijk gefilterd want ik heb nu zo mijn twijfels (laat het elektrische plaatje eens zien?)... Je zou wel eens verbaasd kunnen staan. Of het klinkt nergens naarMaar toch..






Mijn dank is zeer grootEdo schreef:Het is een duur ding die woofer maar een heerlijk driver. Vanmiddag het 3e orde filter in elkaar gezet en meet beter dan de 2e orde versies. klank van het 3e orde is iets frisser/duidelijker/gedetaileerd. Waterval zal ik nog even posten vanavond. De metingen zijn nog niet 100% vanwege het (iets) te kleine kamertje waar ik nu zit. Later als ze beneden in de huiskamer staan ga ik weer meten en zal een meer realistisch beeld geven denk ik. Maar zo voor dit moment geeft dit een leuke indicatie hoe het verloop/klank is.
Tja, het zweeft allemaal nog in mijn hoofd. Het is meer iets voor de lange termein planning en ik wil het dan ook niet heel snel gaan maken, maar eerder in fases. Al te concreet is het nog niet, vooral ook omdat ik beetje met de looks zit. Maar ik zweef met een dipool laat (2x 12") voor 20 tot 100 Hz, dan een bass/mid van 100 tot 3000 Hz, en aansluitend een ribbon tweeter (celeritas RB60, want daar ben ik erg tevreden mee). Probleem is dat je de tweeter liever niet onder de 3Khz wil gebruiken, maar dat de woofer toch flink door moet gaan. Ik zie dat de off axis response van alle 15 en 18 SS modellen na de 2.5 Khz flink omlaag gaat. Daar zit in dus wel een beetje mee. Maar SS geeft wel aan dat je ze tot 5~6 Khz kunt gebruiken. Naar mijn inzien is dat wat overdreven (als je goede afstraling wil in ieder gevalOf je de 15 of 18 moet gebruiken hangt denk ik ook af van wat je erbij gaa stoppen. De 18 gaat in het laag wat meer tekeer, de 15 loopt wat hoger door.
Wat voor constructie had je in gedachten?
IddAls ik een globale indruk heb van componenten die ik wil gaan gebruiken wordt 1 en ander vervangen door wat durdere versies (qua spoelen) en gaan we weer verder tweaken/meten/luisteren. Zo blijf je bezig hè..
Tweak je de parallel ook nog? De meting komt namelijk niet goed overeen met de simulatie. In zo'n geval check ik via meting de drivers apart om te kijken of je wel echt de 3de orde akoestisch hebt bereikt. Of heb je geen vertrouwen meer in parallelEdo schreef:Paar uurtjes later: Kwa klank kwamen de ongetweakte versies erg dicht bij elkaar al had ik een licht voorkeur naar de serieversie.
Nu al een tijdje bezig met het tweaken en de amplitude karakterestiek loopt al wat rechter. De spoel in serie met de woofer is van 1.8 mH naar 2.2 mH gegaan, weerstanden aangepast en veel zitten vergelijken/meten.
Klein detail nog even...wat een woofertje zeg. Tijd geleden dat ik uit zo'n relatief klein ding zo'n lekkere bas gehad heb....![]()
Later meer...
Zozo, 2x12", mid/bas en ribbon...leuk (en prijzig) Waarom 2x12"?deepspace schreef:Maar ik zweef met een dipool laat (2x 12") voor 20 tot 100 Hz, dan een bass/mid van 100 tot 3000 Hz, en aansluitend een ribbon tweeter (celeritas RB60, want daar ben ik erg tevreden mee). Probleem is dat je de tweeter liever niet onder de 3Khz wil gebruiken, maar dat de woofer toch flink door moet gaan. Ik zie dat de off axis response van alle 15 en 18 SS modellen na de 2.5 Khz flink omlaag gaat. Daar zit in dus wel een beetje mee.
Jazeker dat we die nog gaan verfijnen. Vandaag tot 18:00 uur bezig geweest met de 3e orde versie. Was lastiger dan ik dacht. Het blijkt nu ook dat er ergens nog iets in de kast zelf zit. Bij alle filters zit een dip rond de 4300 Hz (ongeveer 3dB). Nog even verder sleutelen dus. Leuk was dat aan het einde van de middag het 3e orde gafiekje iets vlakker was dan de andere twee, en wonderbaarlijk lekker klonk. Maar goed, 's avonds testen is wat moeilijk met vrouw en kinderen op bed, dus zal volgende week wel worden voordat ik weer verder kan. Dan gaat de parallel versie onder de loep.Jeroen_d schreef:Tweak je de parallel ook nog? De meting komt namelijk niet goed overeen met de simulatie. In zo'n geval check ik via meting de drivers apart om te kijken of je wel echt de 3de orde akoestisch hebt bereikt. Of heb je geen vertrouwen meer in parallel
Zo zeg, dat ziet er lekker uitEdo schreef:Zozo, 2x12", mid/bas en ribbon...leuk (en prijzig) Waarom 2x12"?
Ik heb die sub van Jeroen, de Peerless XLS kunnen beluisteren en daar was ik best van onder de indruk wat die neerzet. Maargoed, da's je eigen keuze natuurlijk. Maar als je een keer de SS 18 wil horen...no problemo.
Pas vanaf 2.5 Khz volgens de grafiekjes, en aangezien Edo volgens zijn grafiek jes lager X't zal er van bundeling geen sprake zijn. Maar afstraalgedrag is idd heel er goed. Zelfs geen vreemde inzakkingen ofzo. Erg super.Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed hoe dit moet worden verklaard, want die 18W moet toch gaan bundelen?